Опорний заклад «Каланчацький заклад повної загальної середньої освіти №1 Каланчацької селищної ради Херсонської області»
Підготувала й провела урок математики в 4 класі вчитель початкових класів Бєлєнкова Н.В.
Тема. Письмове ділення багатоцифрових чисел на розрядні числа (загальний випадок) виду: 45 780: 60 і 2 999600 : 700. Задачі на рух
Мета:
уміння вчитися: розвивати вміння організовувати своє робоче місце, планувати власні дії, оцінювати свою роботу та діяльність однокласників;
комунікативної: розвивати математичне мовлення, правильно формулювати висловлювання з використанням математичних термінів;
соціальної: розвивати вміння продуктивно працювати в парах, групах;
здоров’язбережувальної: виховувати відповідальне ставлення до власного здоров’я.
Тип уроку: комбінований
Основні терміни і поняття: ділення багатоцифрових чисел, розрядний склад числа.
Міжпредметні зв'язки: українська мова, літературне читання, основи здоров’я.
Обладнання: таблиця “Ділення на розрядні числа”, таблиці для усних обчислень, індивідуальні картки для опитування, креслення умови задачі.
Хід уроку
І. Організація класу
Продзвенів уже дзвінок,
Починається урок.
Сьогодні гості до нас завітали.
Повернімося обличчям до гостей
І скажімо щиро: “Добрий день!”
Емоційне налаштування
– Я хочу щоб ви налаштувалися на позитивні емоції.
- Поверніться, будь-ласка, один до одного і подаруйте один одному посмішку. У нашому класі стало ніби світліше від яскравих кольорів гарного, веселого настрою. А тепер налаштовуємося на серйозний, працьовитий настрій. Для цього закрийте очі й пригадайте день, коли ви гарно працювали. І зараз ми готові обрати настрій, що допоможе зробити наш урок цікавим і плідним. Позначте його в зошиті смайликом.
ІІ. Вправа «Очікування»
Правила уроку:
Бути уважним;
Правильно мислити;
Добре запам’ ятовувати
Девіз:
«Щоденне повторення – міцні знання».
ІІІ. Перевірка домашнього завдання
(Розв'язання:
1) 8 ∙ 10 = 80 (м2) — площа, яку займають огірки;
2) 8 ∙ 8 = 64 (м2) — площа, відведена під помідора;
3) 2 ∙ 8 = 6 (м2) — площа, яку займає салат.)
ІV. Мотиваційна хвилинка
Життя швидке мов магістраль,
Чимдуж всі тиснуть на педаль,
Летять на світло й на червоне,
поглянеш –в жилах кров холоне.
І маєш прикрий результат…
V. Актуалізація опорних знань
1. Гра «Уважний пішохід» (з використанням прийому «Мозковий штурм»)
Бліц-турнір
- Як називають компоненти та результат дії додавання? (віднімання, множення, ділення)
- Як знайти невідомий доданок, (множник), (від’ємник, дільник), (зменшуване, ділене)?
- Чи може значення добутку дорівнювати нулю? В яких випадках?
- Чи може значення частки дорівнювати одиниці? В яких випадках?
- На яке число не можна ділити?
- Що таке круглі числа?
-Як обчислити площу прямокутника?
-Якими одиницями вимірюють площу?
- Як знайти частину від числа?
- Як знайти дріб від числа?
- Як обчислити швидкість?
- Як знайти час?
- Як визначити відстань?
-У бочці 30л квасу. Продали третину усього квасу. Скільки літрів квасу залишилося?
-За 6 годин гончар виготовить 48 горщиків. За скільки годин він виготовить 72 горщики?
3. Усні обчислення
а) Виконай дії (у фігурі)
б) встав потрібне число
⃝ : 6 = 8 (ост.4) 53 : ⃝ = 7 (ост. 4) ⃝ : 15 = 2(ост.10)
20 : 3 = 6 (ост. ⃝) 2⃝ : 4 = 6 (ост.⃝)
в) усно задачі
г) 3/10 хвилини (18 с)
д) За який час легковий автомобіль подолає відстань 240 км, якщо його швидкість 80км/год
Автомобіль зі швидкістю 100 км/год подолав від міста до міста 300 км. Скільки годин був у дорозі автомобіль?
----е) Назвати, скільки всього одиниць, усього десятків, усього сотень, усього тисяч, усього десятків тисяч у числі 380 532.
4. Робота з індивідуальними картками.
(Дошка поділена на три частини: середній, достатній, високий рівень. Над кожною частиною дошки кольорові магнітики.)
- Діти, подивіться на завдання. Виберіть те, яке ви зможете виконати. Покажіть карткою і виконуйте роботу.
(Діти викладають картку певного кольору. Це дає можливість вчителеві бачити, завдання якого рівня розв’язує учень.)
(У кожного учня на парті є три картки із завданнями: зелена – середній рівень, жовта – достатній, червона – високий рівень.)
Набір 1
Зелена картка Варіант 1 |
|
Жовта картка Варіант 2 |
|
280: 4 = |
|
270: 9 = |
720: 8 = |
280: 7 = |
|
270: 30 = |
720: 90 = |
63: 7 = |
|
56 000: 7 = |
45 000: 500 = |
630: 90 = |
|
56 000: 80 = |
5 000: 500 = |
560: 7 = |
|
420: 6 = |
360: 4 = |
560: 80 = |
|
420: 70 = |
360: 90 = |
480: 6 = |
|
49 000: 7 = |
24 000: 6 = |
480: 80= |
|
91 000: 7 = |
24 000: 600 = |
Червона картка Варіант 1 |
|
Варіант 2 |
31: 15 = |
28: 13 = |
24: 13 = |
37: 12= |
32: 16 = |
34: 16 = |
52: 17 = |
40: 13 = |
40: 13 = |
24: 12 = |
50: 12 = |
50: 12 = |
74: 12 = |
65: 21 = |
72: 15 = |
51: 16 = |
57: 26 = |
55: 27 = |
38: 18 = |
75: 22 = |
35: 17 = |
5. Каліграфічна хвилинка.
Почнемо без запинки
З каліграфічної хвилинки.
Щоб цифри правильно писати,
Хвилинку каліграфії треба почати!
По варіантах
38530, 1000, 760, 640, 440, 400, 95, 13, 8
6, 12, 72, 300, 460, 520, 740, 1000, 38530
VІ. Повідомлення теми та мети уроку (з використанням прийому «Мозковий штурм»)
Погляньте на приклади 32580 : 60, 45780 : 60 299600:700, що ви можете сказати
- Яка тема нашого уроку?
Учитель повідомляє, що на уроці діти вчитимуться ділити багатоцифрові числа на розрядні, розв’язуватимуть задачі на рух у протилежних напрямках.
2. Мотивація навчальної діяльності (з використанням ділової гри «За і проти»)
- Чи треба вміти здійснювати ділення багатоцифрових чисел на круглі числа? (відповіді учнів: в трудовій діяльності людини, обрахувати скільки коштуватимуть жалюзі на одне вікно, )
VII. Опрацювання навчального матеріалу
1) Пояснення
- Розгляньте приклади 896 с.143. Згадайте способи ділення трицифрового числа на двоцифрове число, на круглі десятки.
- Поясніть як знаходили частку чисел 299600:700 (усно)
Висновок: під час ділення ми замінили ділене зручними доданками і користувалися правилом ділення суми на число.
Вчитель пояснює письмове ділення.
-Які це числа? (круглі)
- При діленні на кругле число дивимося на дільник. Скільки нулів має дільник?(два)
- Яка розрядна одиниця має два нулі? (сотні) 2996.00 : 7.00
- Виконаємо спрощення. Спрощуємо ці числа до якого розряду? (до сотень). І виконуємо ділення.
2) Робота за підручником (с.142-143)
а) Письмове обчислення прикладів 897 застосовуючи спосіб спрощення
(з використанням прийому «Коментування»)
1)11480:40=287
2) 26880:70=384 Перевірка: 384*70=26880
б) Обчислення прикладів 893. Робота в парах (з використанням прийому «Взаємоперевірка»)
457:60=7(ост.37)
378:60=6(ост.18)
Фізкультхвилинка
в) Робота над задачею №894 (робота в міні-групах з використанням прийому «Навчаючи-вчусь»)
Коротко схематично записати задачу, проаналізувати від числових даних, увести термін «швидкість віддалення». Розглянути два випадки руху.
- Про що говориться в задачі?
Бесіда.
— Чи знаємо ми швидкість кожного трактора? (Ні. Не знаємо швидкості гусеничного трактора.)
А чи можна знайти швидкість гусеничного трактора? (Так.)
Маючи швидкості тракторів, про що ми можемо дізнатися? (З якою швидкістю віддаляються трактори.)
— Що для цього треба зробити? (30 + 10 = 40 (км/год).)
Якщо відомо, що трактори віддалилися один від одного на 120 км, і буде відома швидкість віддалення, то про що можна буде дізнатися? (Скільки годин тривало це віддалення.)
То про що дізнаємося у першій дії? У другій? У третій?
Запишіть розв'язання самостійно.
Розв’язання:
1) 30 – 20 = 10 (км/год) — швидкість гусеничного трактора;
2) 30 + 10 = 40 (км/год) — загальна (спільна) швидкість тракторів; швидкість віддалення
3) (120 – 40) : 40 = 2 (год) — проїдуть.
Відповідь: через 2 години відстань між тракторами буде 120 км.
Після отримання відповіді вчитель може розглянути задачу, у якій трактори повернулися у протилежний бік і з тими ж швидкостями одночасно почали зближуватися.
Учні розв'язують цю задачу усно і приходять до висновку, що задачі на зближення і віддалення розв'язуються однаково.
г) Самостійне розв’ язування задачі 898
Учні з високим і достатнім рівнем розв'язують задачу самостійно, після чого записують її розв'язання виразом. Для контролю вчитель може запропонувати схему виразу. І І: (І І: І І: І 1-І І)
Для контролю вчитель може запропонувати схему виразу:
А учням середнього рівня вчитель дає план розв язання. (формула на дошці) V=S : t
5 від = : 8 * 5
8
1)Яка швидкість автомобіля?
2)Яка швидкість мотоцикла?
3)За який час мотоцикл подолає відстань 480 кілометрів.
Розв’язання:
1) 480 : 6 = 80 (км/год) — швидкість автомобіля;
2) 80 : 4 • 3 = 60 (км/год) — швидкість мотоцикла;
3) 480 : 60 = 8 (год) — потрібно мотоциклу.
Відповідь:за 8 годин мотоцикл подолає відстань 480 км.
(480: (480: 6: 4 • 3) = 8 (год.)).
Коментування дітей (корекція вчителя)
д) Робота в групах. Розв язання задачі з логічним навантаженням 899 ( використанням методу «Коло ідей») змоделювавши задачу на відрізку.
1) 92 : 2 = 46 (км) — півдороги;
2) 46 : 2 = 23 (км) — залишилося проїхати.
3) Сенкан
- Давайте складемо сенкан до слова «дорога».
асфальтова, небезпечна.
Пролягає, звивається, показує.
Будь обережним на дорозі!
Шлях
VIII. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
Продовжіть речення. (технологією Незакінчене речення)
- На уроці я вчився...
- Складним здалося...
- Хочу ще краще навчитися...
- Мені було цікаво...
- Як ви вважаєте, які знання та навички ще потребують вдосконалення?
IX. Домашнє завдання
Достатній і високий рівень - № 900, 901
середній рівень - № 901 – обчислити вирази;
Математика наука точна і серйозна,
І прожити без неї навіть дня не можна.