Мета уроку показати можливі форми запису під час множення чисел, які закінчуються нулями; практикувати розв'язання задач на спільну роботу; вдосконалювати обчислювальні навички, розвивати мислення, увагу, прищеплювати цікавість до математики, виховувати любов до Батьківщини. Урок інтегрований: математика та народознавство.
Письмове множення чисел, що закінчуються нулями. Задачі на спільну роботу (підготовчі)
Мета: показати можливі форми запису під час множення чисел, які закінчуються нулями; практикувати розв’язання задач на спільну роботу; вдосконалювати обчислювальні навички, розвивати мислення, увагу, прищеплювати цікавість до математики, виховувати любов до Батьківщини.
І. Організаційний момент. Слайд №1
Усміхніться всім навколо: небу, сонцю, добрим людям!
І тоді обов’язково наш урок цікавим буде!
Девіз: Математику вчити – розум точити. СЛАЙД № 2
Лічимо, міркуємо, розв’язуємо, порівнюємо, відповідаємо, граємо, складаємо задачі
ІІ. Усний рахунок
1. Математичний диктант
-Математичний диктант допоможе нам дізнатись дещо цікаве про нашу країну.
А) Запишіть числа, які ви почуєте у моїх повідомленнях.
®Довжина кордону України 6500км.
®В Україні 73000річок, 20000 озер.
®Найвища вершина Кримських гір - Роман-Кош – має висоту 1545 м. ®Найвища вершина Карпат – Говерла – 2061м
Перевірка на СЛАЙД № 3
Перевірте свої записи.
Б) Складіть, запишіть та обчисліть вирази.
• Якщо знайдете добуток чисел 429 і 1000 (429х1000=429000 ) то дізнаєтесь площу Чорного моря (приблизно 429 000 км2)
•Якщо збільшити 301 850 у 2 рази ( 301 800х2=603 600) , то дізнаєтесь приблизну ТЕРИТОРІЮ НАШОЇ ДЕРЖАВИ (603700 км)
•А якщо обчислите приклад, у якому І множник 13000 і ІІ – 3, то знайдете (13000х3= 39000) площу Азовського моря, найменшого моря у світі (–39 000км2)
•При збільшенні числа 8000 у 3 рази (8000х3=24000) дізнаєтесь
територію Карпатських гір ( 24000 км2 ).
СЛАЙД №4
Перевірка: Який приклад у вас не записаний?
429х1000=429000 301 850х2=603 700 549х100=54900 13000х3= 39000 8000х3=24000
-Що можемо сказати про складені приклади?( множили круглі числа)
Зверніть увагу на останній приклад
СЛАЙД №5
Поясніть, як виконали множили ?
8000х3=24000
8тис. х3=24 тис.
Так, але не завжди приклади легко розв’язувати усно.
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку СЛАЙД №6
IV. Пояснення нового матеріалу
— Давайте спробуємо письмово помножити 43800 на 7.
Другий множник записуємо так, щоб нулі залишилися праворуч.
Множимо частину числа без нулів.
8 помножити на 7, буде 56; 6 пишемо, а 5 запам'ятовуємо; 3 помножити на 7, буде 21 та ще 5, буде 26; 6 пишемо, а 2 запам'ятовуємо. 4 помножити на 7, буде 28 та ще 2, буде 30. Пишемо 0 на місці десятків тисяч, а 3 — на місці сотень тисяч.
Тепер до утвореного числа приписуємо нулі першого множника.
Отже, добуток 306600.
х43800
7
306600
Два нулі, які були наприкінці першого множника, залишилися і в кінці добутку. Кажуть, що два нулі зносимо. Тому множники розміщують по-іншому. Другий множник записують так, щоб нулі залишились праворуч.
СЛАЙД № 7
3. Первинне закріплення.
Робота біля дошки (учень по черзі працює біля дошки)
– Поясніть множення . Як можна записувати дію множення, якщо один з множників має в кінці нулі: 1 учень разв’язує перший приклад біля дошки з коментуванням)
Другий і третій приклад записані за закритою дошкою з прикритою відповіддю.
20300 49 000 5700
7 4___ 3
142100 196 000 15600
Самоперевірка після відкриття відповіді.
4.Самостійна робота.
- Розв’яжіть приклади 449 с.70 (завд. 2)
Далі самостійно у зошиті. Ця робота буде оцінена мною.
(13400 504000 910000 3800)
Ви впрались з завданням і знайомитесь з першою цікавинкою про Україну.
СЛАЙД № 8
Найдовша печера на Україні та у Європі називається печера Оптимістична (Тернопільщина), її довжина 188км
- Яке число почули у повідомленні? Що можна зробити з числом, щоб воно стало круглим?
V. Фізкультхвилинка. СЛАЙД № 9
Називаю круглі числа 1нуль в кінці – присідаєте
2 нулі – піднімаєте руки вгору, 3 – обіймаєте себе руками.
5600, 340, 12345, 5000, 2300, 76, 760, 7000, 210, 4500, 15
VІ. Закріплення вивченого матеріалу
- Прочитайте задачу
- Хто такий оператор?
-Скільки сторінок набирає на комп’ютері за день І оператор? (20 ст)
-Скільки сторінок набирає на комп’ютері ІІ оператор? (24 ст)
-На яке питання треба відповісти в цій задачі?
На СЛАЙДІ № 10 – коротка умова
-Який вираз потрібно скласти для розв’язання цієї задачі?
(Щоб дізнатися, скільки сторінок наберуть оператори за к днів, якщо працюватимуть разом, треба знати, скільки сторінок вони наберуть разом за день. Для цього треба до 20 додати 24. Отже, за к днів вони наберуть:..)
СЛАЙД № 11 з виразами
– Який з виразів є розв’язком задачі? (а і б)
а) (20 + 24) • к сторінок
б) 20+24 • к
в) 20•к+24•к
Що знайдемо першою дією? Другою дією? ( Третьою?)
Запишіть один з обраних виразів, підставте значення К, обчисліть числовий вираз
Розв’язання:
(20+24)×к, к=5
(20+24)×5=44×5=220(ст.)
Або
20•к+24•к к=5
20•5+24•5=100+120=220
Відповідь: 220 сторінок наберуть оператори за 5 днів.
Ви виконали завдання і тепер дізнаєтесь наступну цікавинку.
СЛАЙД № 12
Озеро Світязь знаходиться на Волині поблизу міста Шацьк. Воно є найглибшим озером на Україні. Його вік понад 10 тисяч років.
- Як знайти периметр прямокутника?
Прочитайте задачу.
СЛАЙД №14
Це острів - заповідник Хортиця, від знаходиться посеред Дніпра і є найбільшим островом на цій ріці(довжина 12км, ширина 2,5км). На його території є музей, у якому зібрано близько 30тис.експнатів, які розповідають про героїчне минуле наших предків – славних козаків
VІІ. Підсумок уроку. Рефлексія
-Ви добре працювали сьогодні на уроці. А тепер я побачу, як гарно засвоїли знання цього уроку.
Тестова робота
503 962, 130003, 23400, 980040, 5600032
х: 4= 22000 (х=2200*4=8800)
а)5500 б)22005 в)88000
х 452000 х 26300 х 35400
3 4 5
1356000 105200 1770
Директор купив у офіс 4 столи по 820 грн, та 8 стільців по 240 грн. Скільки грошей коштує вся покупка?
а) (820+240)*4 + 8 б) 820+4+240+8 в) 820*4 + 240*8
СЛАЙД №15
Це відомий парк «Софіївка» у місті Умань. У 18 столітті його заснував граф Станіслав Потоцький для своєї дружини- гречанки. Він нагадував їй про батьківщину, з красивими фонтанами, водоспадами, підземними ріками, красивими скульптурами і диво – рослинами.
-18 століть - це скільки років
Бесіда: « Мікрофон»
Чи здійснилися ваші очікування? Продовж речення
СЛАЙД №16
Я дізнався…
Я навчився…
Мені було цікаво…
V.Домашнє завдання приклади №454,
ДОДАТКОВЕ ЗАВДАННЯ СЛАЙД №17
№ 451 Дати відповіді на запитання.
(На екрані з’являються свійські тварини і числові дані – їхня маса.).
480*2-600=960-600=360(кг)
– Скільки кіз за масою замінює 1 корова?
( а) 480 : 30 = 16 (к.) — замінює одна корова;
- Чому дорівнює маса 5 кіз і 4 овець?
б) 30• 5 + 40•4 = 310 (кг) — маса 5 кіз і 4 овець разом.)