Вчитель: Батрак Алла Володимирівна
План-конспект уроку з української мови
Клас: 6.
Урок № ______. Дата __________.
Тема. Письмовий твір – опис “Морський пейзаж” в художньому стилі за картинами українських пейзажистів
Мета уроку:
формувати предметні компетентності: добирати матеріал для твору, використовуючи спостереження, інформацією з різних джерел, складати план твору-опису, конструювати тексти-описи художнього стилю, редагувати тексти;
ключові компетентності: спілкування державною мовою (лексико-граматичні уміння, розширення словникового запасу), математичну компетентність (створення опори для написання опису), уміння вчитися впродовж життя (використання мережевих словників), соціальна й громадянська компетентність, загальнокультурна компетентність (визначення ролі мистецтва у громадянському суспільстві); розвивати уміння спостерігати, виділяти головне з поміж другорядного, систематизовувати матеріал, інтерпретувати інформацію;
сприяти вихованню усебічно розвиненої особистості, усвідомленню ролі інтеграції знань, наполегливості й старанності у виконанні завдань.
Тип уроку: розвиток мовлення.
Форми роботи: традиційні: індивідуальна, фронтальна; е-навчання.
Методи: проблемного викладу, частково-пошукові.
Прийом: “Входження в картину”, “Збір лексичного матеріалу”, “Перевтілення”, “Лексико-граматичне редагування”, «Мій настрій», «Віртуальна подорож»
Обладнання: робочий лист, відеопроектор.
Попередня робота:
Ознайомлення з творчістю Євгенії Гапчинської:
- ознайомлення з усіма роботами художниці;
- коментар морських термінів.
Завдання: створити “Словничок на морську тематику” та “ Словничок настрою»
ХІД УРОКУ
І. Організаційний етап
Прийом « Мій настрій»
Учитель. Сьогодні на уроці ви поринете у світ природи морської. Природа має магічний вплив на людські почуття. Тому на полі зошита пропоную смайликом зобразити свій настрій на початку уроку.
ІІ. Етап актуалізації наявного досвіду
Прийом «Входження в картину» (А.Гапчинська «Яслухаю море»)
1.Запитання.
Що відбувається на картині?
Чому ти так думаєш?
Де і коли відбуваються події?
Що б ти змінив?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Оголошення теми та завдань уроку
Дивлячись на картину Є. Гапчинської «Я слухаю море»,будемо вчитися виражати свої емоції на письмі так, щоб інші захотіли поїхати на море і послухати його.
Сьогодні ми поговоримо про взаємовплив музики, живопису та слова на людину. У ході слухання музики та споглядання репродукцій картин, ваше завдання передати у творі-описі свої враження, думки, асоціації, які виникають, за допомогою слова.
ІV. Етап пояснення нового матеріалу
Вступне слово вчителя.
Живопис складається із 5-ти головних елементів: це передача форми, кольору, світла, матеріалу, простору. (Слайд № 4.) Сьогодні ми звернемо увагу на один із цих елементів - колір, використання кольору під час опису картини.
Є такий вираз «Музика живопису». Адже подібно до того, як музика оперує 7-ма нотами, так і живопис оперує 7-ма основними кольорами.
І як музика охоплює цими нотами всю звукову стихію, так і живопис за допомогою кольорів охоплює складний світ, де панує безліч відтінків.
Сьогодні ми повинні поєднати музику, живопис і слово.
- Перегляд відео “Творча майстерня»
- Які ваші враження?
- Які з’явились думки?
Прийом «Збір лексичного матеріалу»
Бесіда
1. Чи доводилося вам колись бувати біля моря?
2. З чим асоціюється у вашій уяві море?
Технологія «Асоціативний кущ».
Робота на дошці і в зошитах.
(Діти називають і записують на дошці та в зошитах слова, будуючи «асоціативний кущ»: літо, корабель,відпочинок,сонце, пісок, медузи, пляж, хвилі, водорості,шум хвиль, шторм… )
3. Які звуки ви чуєте, коли уявляєте море? Обгрунтуйте відповідь.
Застосування. Послухайте звуки моря та опишіть характер і настрій моря (робочий листок, дошка): Робочий листок лексичного матеріалу.
1. Море: грайливе, іскристе , променисте, веселе, яскраве, усміхнене, світле, блискуче, святкове, темне, сяюче, різнокольорове, жваве, різнобарвне, страшне, непостійне, спокійне, бурхливе, могутнє і величне, непостійне, спокійне, могутнє і величне, ніжне.
2. Небо: яскраве, червоне, темно – зелене, золотаво – рожеве.
3. Сонце: вранішнє сонце, ніжне, помаранчеве , сонячне світло,поцілунок мами
4. Кольори: рожевий, фіолетовий всі кольори веселки,золотисті, бузкові, лілово – фіолетові, жовтий, рожевий.
Опорні слова: море, небо, грає, переливаючись, літаючи, синіючи, зеленіючи, плескіт, вабить око, шумить, хвилі, залишаються у серці назавжди.
Образотворча лексика: марина, мариніст, морський пейзаж, холодні кольори, теплі кольори, перспектива, злиття кольорів, яскраві кольори, барви, відчуття простору, контрастні кольори, акварель, кут зору, точка зору, відтінки кольорів, світлі плями, відблиски.
Словникова робота.
Пейзаж – жанр образотворчого мистецтва, присвячений зображенню природи, що оточує людину: дерева, пагорби, гори, річки, краєвиди, села й міста, море.
Пейзаж — один із композиційних компонентів художнього твору: опис природи, будь-якого незамкненого простору зовнішнього світу.
Мариністичний жанр – жанр образотворчого мистецтва із зображенням морських пейзажів
Робота з е-словником
Пояснити лексичне значення слів «марина», «мариніст»
V. Етап формування нового набутого навчального досвіду
Робота з підручником. Прочитайте (повторення) визначення художній опис.
Учень. Читає визначення. Художній опис — це опис, у якому використовуються художні засоби: епітети, метафори, порівняння. Це різновид художнього твору, який допомагає висловити своє ставлення до зображуваного. ( Слайд № 7)
( на дошці розміщено більш широке поняття художній опис )
Учитель. Ваш твір-опис природи повинен бути написаний у художньому стилі.
- Які ж ознаки художнього стилю? (Це емоційно-забарвлена лексика: епітети, порівняння, синоніми, слова в переносному значенні)
- Щоб створити твір-опис,які типи мовлення варто використати?
VІ. Етап узагальнення і систематизації набутого навчального досвід
1.Складання плану до твору.
2.Творчі завдання:
Учитель. А зараз погляньте на полотна А.Гапчинської із морськими пейзажами. («Дівчина біля моря», « Я щаслива», «Мені весело», « Відпочинок на пляжі», « Йога»).
“Розуміння”.
1. Створіть 3 речення, де опишіть колір, звук, запах моря.
2. Який настрій моря, як він передається через кольори (теплі, холодні)? Створіть речення про настрій моря, використовуючи кольористику.
Написання твору-опису на чернетках
VІІ. Етап корекції набутого навчального досвіду.
2. Запитання для аналізу твору:
- Чи наявні в тексті твору вступ, основна частина й кінцівка?
- Який стиль використано для створення твору?
- Як втілено у творі головну думку ?
- На які помилки ви звернули увагу в текстах однокласників? (Коментар лексичних, граматичних, орфографічних помилок.)
3. Прийом «Лексико-граматичне редагування».
Завдання: відредагуйте речення із творів ровесників.
VІІІ. Підсумковий етап.
Прийом «Віртуальна екскурсія» (відео С.Кондратіва)
ІХ. Домашнє завдання.
Дописати твір-опис “Морський пейзаж» на основі особистих вражень