Урок. Письмовий твір – опис “Морський пейзаж” в художньому стилі за картинами українських пейзажистів

Про матеріал
Додаю розробку уроку на тему. Письмовий твір – опис “Морський пейзаж” в художньому стилі за картинами українських пейзажистів. Використано такі форми роботи: традиційні: індивідуальна, фронтальна; е-навчання; методи: проблемного викладу, частково-пошукові. Застосовано прийоми: “Входження в картину”, “Збір лексичного матеріалу”, “Перевтілення”, “Лексико-граматичне редагування”, «Мій настрій», «Віртуальна подорож».
Перегляд файлу

 

Вчитель: Батрак Алла Володимирівна

    

План-конспект уроку з української мови

Клас: 6. 

Урок № ______. Дата __________.

 

Тема. Письмовий твір – опис “Морський пейзаж” в художньому стилі за картинами українських пейзажистів

Мета уроку:

формувати предметні компетентності: добирати матеріал для твору, використовуючи спостереження, інформацією з різних джерел, складати план твору-опису, конструювати тексти-описи художнього стилю, редагувати тексти;

ключові компетентності: спілкування державною мовою (лексико-граматичні уміння, розширення словникового запасу),  математичну компетентність (створення опори для написання опису), уміння вчитися впродовж життя (використання мережевих словників), соціальна й громадянська  компетентність, загальнокультурна компетентність (визначення ролі  мистецтва у громадянському суспільстві); розвивати  уміння спостерігати, виділяти головне з поміж другорядного, систематизовувати матеріал, інтерпретувати інформацію;

сприяти вихованню усебічно розвиненої особистості, усвідомленню  ролі інтеграції знань, наполегливості й старанності у виконанні  завдань.

Тип уроку: розвиток мовлення.

Форми роботи: традиційні: індивідуальна, фронтальна; е-навчання.

Методи: проблемного викладу, частково-пошукові.

Прийом: “Входження в картину”, “Збір лексичного матеріалу”, “Перевтілення”, “Лексико-граматичне редагування”, «Мій настрій», «Віртуальна подорож»

Обладнання:  робочий  лист, відеопроектор.

 

Попередня робота:

Ознайомлення з творчістю Євгенії Гапчинської:

- ознайомлення з усіма роботами художниці;

- коментар морських термінів.

Завдання: створити “Словничок на морську тематику” та  “ Словничок настрою»

ХІД  УРОКУ

І. Організаційний  етап

Прийом « Мій настрій»

Учитель.  Сьогодні на  уроці ви поринете у світ природи  морської. Природа має магічний вплив на людські почуття. Тому на полі зошита пропоную смайликом зобразити свій настрій на початку уроку.

ІІ. Етап актуалізації  наявного досвіду

Прийом «Входження в картину» (А.Гапчинська «Яслухаю море»)

1.Запитання.

Що відбувається на картині?

Чому ти так думаєш?

Де і коли відбуваються події?

Що б ти змінив?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Оголошення теми та завдань уроку

Дивлячись на картину Є. Гапчинської «Я слухаю море»,будемо вчитися виражати свої емоції на письмі так, щоб інші захотіли поїхати на море і послухати його.

Сьогодні ми  поговоримо  про  взаємовплив  музики,   живопису  та слова на   людину. У ході  слухання музики та споглядання репродукцій картин,  ваше  завдання передати  у  творі-описі свої  враження,  думки,  асоціації,  які  виникають, за допомогою слова.

 

ІV. Етап  пояснення нового матеріалу

Вступне  слово  вчителя.

Живопис  складається  із 5-ти  головних елементів: це передача форми, кольору, світла,  матеріалу,  простору. (Слайд № 4.) Сьогодні  ми  звернемо увагу на один  із  цих  елементів - колір, використання кольору під час  опису картини.

Є  такий  вираз  «Музика  живопису».  Адже  подібно  до  того,  як  музика   оперує  7-ма  нотами,  так  і  живопис  оперує  7-ма основними  кольорами.

І  як  музика  охоплює  цими  нотами  всю  звукову  стихію,  так  і  живопис  за  допомогою  кольорів  охоплює  складний світ, де панує  безліч  відтінків.

Сьогодні ми повинні  поєднати  музику, живопис і слово.

- Перегляд  відео “Творча майстерня»

- Які ваші враження?

- Які з’явились думки?

 Прийом «Збір лексичного матеріалу»

Бесіда

1. Чи доводилося вам колись бувати біля моря?

2. З чим асоціюється у вашій уяві море?

Технологія «Асоціативний кущ».

Робота на дошці і в зошитах.

(Діти називають і записують на дошці та в зошитах слова, будуючи «асоціативний кущ»:  літо, корабель,відпочинок,сонце, пісок, медузи, пляж, хвилі, водорості,шум хвиль, шторм… )

3. Які звуки ви чуєте, коли уявляєте море? Обгрунтуйте відповідь.

Застосування. Послухайте звуки моря та опишіть  характер і настрій  моря (робочий листок, дошка): Робочий листок лексичного матеріалу.

 1.  Море: грайливе, іскристе , променисте, веселе, яскраве, усміхнене,  світле, блискуче, святкове, темне, сяюче, різнокольорове, жваве,  різнобарвне, страшне, непостійне, спокійне, бурхливе, могутнє і величне, непостійне, спокійне, могутнє і величне, ніжне.

2.     Небо: яскраве, червоне, темно – зелене, золотаво – рожеве.

3.     Сонце: вранішнє сонце, ніжне, помаранчеве , сонячне  світло,поцілунок мами

4.     Кольори:  рожевий, фіолетовий всі кольори веселки,золотисті, бузкові, лілово – фіолетові,  жовтий, рожевий.

Опорні слова: море, небо, грає, переливаючись, літаючи, синіючи, зеленіючи, плескіт, вабить око, шумить, хвилі, залишаються у серці назавжди.

Образотворча лексика: марина, мариніст, морський пейзаж, холодні кольори, теплі кольори, перспектива, злиття кольорів, яскраві кольори, барви, відчуття простору, контрастні кольори, акварель, кут зору, точка зору, відтінки кольорів, світлі плями, відблиски.

 

Словникова робота.

Пейзаж – жанр образотворчого мистецтва, присвячений  зображенню природи, що оточує людину: дерева, пагорби, гори, річки, краєвиди, села й міста, море.

Пейзаж — один із композиційних компонентів художнього твору: опис природи, будь-якого незамкненого простору зовнішнього світу.

Мариністичний жанр – жанр образотворчого мистецтва із зображенням морських пейзажів

 

Робота з е-словником

Пояснити лексичне значення слів «марина», «мариніст»

V. Етап формування нового набутого навчального досвіду

Робота з підручником.  Прочитайте (повторення) визначення художній опис.

Учень. Читає визначення. Художній опис — це опис, у якому використовуються художні засоби: епітети, метафори, порівняння. Це різновид художнього твору, який допомагає висловити своє ставлення до зображуваного. ( Слайд № 7)

( на дошці розміщено більш широке поняття художній опис )

Учитель.  Ваш твір-опис природи повинен бути написаний у художньому стилі. 

- Які ж ознаки художнього стилю? (Це емоційно-забарвлена лексика: епітети, порівняння, синоніми, слова в переносному значенні)

- Щоб створити твір-опис,які типи мовлення варто використати?

 VІ. Етап узагальнення і систематизації набутого навчального досвід

1.Складання плану до твору.

2.Творчі завдання:

Учитель.  А зараз погляньте на полотна А.Гапчинської  із морськими пейзажами. («Дівчина біля моря», « Я щаслива», «Мені весело», « Відпочинок на пляжі», « Йога»).     

“Розуміння”.

1. Створіть 3 речення, де опишіть  колір, звук, запах моря.

2. Який настрій моря, як він передається через кольори (теплі, холодні)? Створіть речення про настрій моря, використовуючи  кольористику.

Написання твору-опису на чернетках

 VІІ.  Етап корекції набутого навчального досвіду.

  1.               Зачитування  творів із чернеток (2-3), використовуючи прийом “Перевтілення».
  2.               Уявіть, що ви - письменник, поділіться враженнями про твір однокласника

2.  Запитання для аналізу твору:

- Чи  наявні  в тексті  твору  вступ, основна частина й кінцівка?

- Який стиль використано для створення твору?

- Як втілено у творі головну думку ?

- На які помилки ви звернули увагу в текстах однокласників? (Коментар лексичних, граматичних, орфографічних помилок.)

3. Прийом «Лексико-граматичне редагування».

Завдання: відредагуйте речення із творів ровесників.

VІІІ. Підсумковий етап.

Прийом «Віртуальна екскурсія»  (відео С.Кондратіва)

ІХ. Домашнє завдання.

Дописати твір-опис “Морський пейзаж» на основі особистих вражень

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
11 січня 2022
Переглядів
1559
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку