У розробці уроку звертається увага на життєву драму та пісенний світ легендарної української піснетворки Марусі Чурай. І хоча історичних документів про існування Марусі Чурай як особистості немає, їй приписують до двадцяти популярних пісень, які залюбки співають і в наші дні, особливо пісню "Засвіт встали козаченьки...", в якій йдеться про уславлення козаків, для яких обов'язок перед Батьківщиною є найвищим.
1
Тема. Пісні Марусі Чурай. Легендарна поетеса з Полтави. Пісні, що стали народними, їхня популярність, фольклорна основа, образи. «Засвіт встали козаченьки». Аналіз пісні. Виразне читання.
Мета: ввести восьмикласників у пісенний світ Марусі Чурай – легендарної української піснетворки, осмислити їх значення в житті українського народу, ознайомити з її драматичним життям; удосконалювати вміння виразно читати пісенні твори, визначати роль народнопоетичних образів; збагачувати духовний світ учнів красою творчості Марусі Чурай, виховувати повагу до обдарованих людей з народу.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: Портрет М.Чурай, ілюстрації до творів, записи пісень.
Очікуваний результат: учні знатимуть відомості про Марусю Чурай, назви й зміст її пісень, що прослухали; вмітимуть виразно і вдумливо читати ліричні твори, аналізувати їх, пояснювати роль художніх засобів; висловлювати власне ставлення до піснярки і її творів.
Епіграфи:
Ця дівчина не просто так, Маруся.
Це – голос наш, це – пісня, це – душа.
………………………………………….
Нема її могили,
Земля над нею рівна,
А, значить, не вмирала
Маруся Чураївна.
Ліна Костенко.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Бесіда за питаннями:
ІІІ. Мотиваційний етап.
1.Забезпечення емоційної готовності до уроку.
Звучить «Козацький марш». У цей час на екрані проектується портрет Марусі Чурай і слова Ліни Костенко:
« Історії ж бо пишуть на столі.
Ми ж пишем кров’ю на своїй землі.
Ми пишем плугом, шаблею, мечем,
Піснями і невольницьким плачем».
Учитель читає слова М.Стельмаха: « Українська народна пісня, увібравши в себе і грозовий, і барвінковий ласкавий світ, історію й побут, болючі роздуми і найніжніші почуття, воістину геніально поєднала пристрасне й емоційне слово з незбагненним чаром. Нема такої значної події в житті народу, нема такого людського почуття, яке б не озвалося в українській пісні чи ніжністю струни, чи рокотом грому». І це справді так. Упродовж багатьох віків наш народ створив величезну пісенну спадщину,що є свідченням його талановитості, виявом його співучої вдачі, багатства почуттів.
Творцями пісень були різні люди – селяни, ремісники, козаки, лірники, кобзарі. Але народна пам’ять зберегла імена лише окремих талановитих авторів. Такою була у ХVІІ столітті легендарна українська поетеса-піснярка Маруся Чурай, хоча нині існують літературні розвідки про те, що Марусі Чурай як реальної особистості не існувало. Однак полтавці люблять свою легендарну землячку. У 2000 році в місті встановлено бронзове скульптурне зображення народній пісні – Марусі Чурай – у вигляді тендітної дівчини.
2. Актуалізація суб’єктивного досвіду.
Учитель:
ІV. Цілевизначення і планування.
1.Оголошення теми уроку, запис теми й епіграфів у зошит.
2. Проблемне питання: чому пісні Марусі Чурай близькі людям і сьогодні? (Відповіді учнів наприкінці уроку).
V. Опрацювання навчального матеріалу.
1. Вступне слово вчителя.
Погортайте сторінки сивих віків, вчитайтеся в прості і хвилюючі слова пісень – і вам відкриється багато поетичних таємниць, ви почуєте голоси великих творців, імена яких розгубила історія.
І тільки інколи крізь тумани часу окреслиться схожа на легенду постать творця. До таких і належить славнозвісна народна поетеса Маруся Чурай. «…народжена для любові, але не зазнала її радощів і всі свої надії, все своє любляче серце по краплині сточила в неперевершені рядки....»
Хто ж така Маруся Чурай? Чому вона цікавить нас як особистість? Що ви дізналися про родину Чураїв, готуючись до сьогоднішнього уроку?
Учень:
- Я дізнався про те, що, за народними переказами, Маруся Чурай народилася в родині урядника Полтавського добровільного козацького полку Гордія Чурая, ймовірно, 1625 року. Невдовзі залишилася без батька: відважного патріота разом із гетьманом Павлюком та іншою козацькою старшиною захопили в полон після поразки проти польської шляхти (1637), привезли до Варшави і там стратили у 1638 році. На
Честь його трагічної загибелі народ склав про нього пісню «Орлику, сизий орлику, молодий Чураю».
Гордія Чурая шанувало козацтво, і шана ця передалася на його дружину та дочку Марусю. Маруся росла красунею, мала чудовий голос і сама складала пісні. Дійшов до нас спогад її сучасника про неї: «Чорні очі її горіли, як вогонь у кришталевій лампаді; обличчя було біле, як віск, стан високий і прямий, як свічка, а голос… Ах,що то був за голос! Такого дзвінкого і солодкого співу не чувано навіть від київських бурсаків».
Вчитель:
- Як бачимо, така дівчина не могла залишитися непоміченою хлопцями. Та чи стала вона щасливою?
Учениця:
- Щастя Марусі тривало недовго. Їхнє з Грицем взаємне кохання було приреченим, адже мати Гриця, жінка користолюбна й сварлива, нагледіла синові іншу дружину – багату племінницю полковника мартина пушкаря Галю Вишняк.
Палко кохав Марусю молодий козак Іван Іскра, але не відкривав їй своїх почуттів, бо знав, що її серце належить іншому.
Вчитель:
- Так намотувався трагічний клубок її долі. І коли навесні 1648 року Богдан Хмельницький підняв козаків проти польської шляхти, й Іван Іскра та Грицько Бобренко пішли на війну. Маруся, тамуючи біль розлуки з коханим, склала чудову пісню, яка й на сьогодні є однією з найулюбленіших на Україні – «Засвіт встали козаченьки».
2. Звучить пісня «Засвіт встали козаченьки».
Вчитель:
- Які почуття викликає у вас ця пісня і який настрій у ній переважає?
3. Виразне читання твору учнями (можна і в особах».
4. Бесіда за питаннями:
- Як у пісні прочитується автобіографічний мотив?
- Чому плакала Маруся? Прокоментуйте її внутрішні почуття.
- Хто заспокоює Марусю? Як про це сказано у пісні?
- Опишіть внутрішній стан матері, яка проводжає свого сина.
- Чому молодий козак не вірить, що він швидко повернеться з походу додому?
- Чому синові було важливо, щоб мати прийняла Марусю до себе? Якою є її реакція на це?
3. Дібрати з тексту пісні художні засоби ( епітети: «ясні очі», «кінь вороненький»; метафори: «стоїть місяць», «кінь спіткнувся»; звертання «милий мій синочку», матусенько»; риторичні оклики, риторичне запитання, повторення).
VІ. Рефлексивно-оцінювальний етап.
1.Відповідь на проблемне запитання.
2.З’ясування особистісної значущості вивченого. («Незакінчене речення»): «Сьогодні на уроці я дізналася (зрозумів),…»)
VІІ. Домашнє завдання.
Обов’язкове.
1.Прочитати сторінки підручника.
2. Вивчити напам’ять пісню «Засвіт встали козаченьки».
За бажанням.
Намалювати ілюстрацію до твору.