Урок. "Пісні Марусі Чурай. Легендарна поетеса з Полтави. "Засвіт встали козаченьки..."

Про матеріал

У розробці уроку звертається увага на життєву драму та пісенний світ легендарної української піснетворки Марусі Чурай. І хоча історичних документів про існування Марусі Чурай як особистості немає, їй приписують до двадцяти популярних пісень, які залюбки співають і в наші дні, особливо пісню "Засвіт встали козаченьки...", в якій йдеться про уславлення козаків, для яких обов'язок перед Батьківщиною є найвищим.

Перегляд файлу

1

 

 

 

Тема. Пісні Марусі Чурай. Легендарна поетеса з Полтави. Пісні, що стали народними, їхня популярність, фольклорна основа, образи. «Засвіт встали козаченьки». Аналіз пісні. Виразне читання.

 

Мета: ввести восьмикласників у пісенний світ Марусі Чурай – легендарної української піснетворки, осмислити їх значення в житті українського народу, ознайомити з її драматичним життям; удосконалювати вміння виразно читати пісенні твори, визначати роль народнопоетичних образів; збагачувати духовний світ учнів красою творчості Марусі Чурай, виховувати повагу до обдарованих людей з народу.

 

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

 

Обладнання: Портрет М.Чурай, ілюстрації до творів, записи пісень.

 

Очікуваний результат: учні знатимуть відомості про Марусю Чурай, назви й зміст її пісень, що прослухали; вмітимуть виразно і вдумливо читати ліричні твори, аналізувати їх, пояснювати роль художніх засобів; висловлювати власне ставлення до піснярки і її творів.

 

                                             Епіграфи:

 

                                                             Ця дівчина не просто так, Маруся.

                                                             Це – голос наш, це – пісня, це – душа.

                                                             ………………………………………….

                                                             Нема її могили,

                                                             Земля над нею рівна,

                                                              А, значить, не вмирала

                                                              Маруся Чураївна.

                                                                                           Ліна Костенко.

 

                                                  Перебіг уроку

І.  Організаційний момент.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

    Бесіда за питаннями:

  • Яка подія доби козаччини лягла в основу історичної пісні «Чи не той то хміль»?
  • Що символізує рослина хміль у пісні? Як співвідносяться образи хмелю і Хмельницького?
  • Який художній засіб побудований на цьому зіставленні? Знайдіть приклади його в тексті.
  • Як народ ставиться до Хмельницького?
  • А яке ваше ставлення до нього?
  • До якої тематичної групи належить пісня «За Сибіром сонце сходить»?
  • Як ви розумієте рядки «Хоч, здається, не в кайданах, / А все ж не на волі»?
  • Що означає вислів «мати душу»? Знайдіть його в тексті і прокоментуйте.
  • Пани називали Кармалюка розбійником. А ви як вважаєте?
  • Чим вас найбільше вразили історичні пісні?

ІІІ. Мотиваційний етап.

1.Забезпечення емоційної готовності до уроку.

 Звучить «Козацький марш». У цей час на екрані проектується портрет Марусі Чурай і слова Ліни Костенко:

 « Історії ж бо пишуть на столі.

Ми ж пишем кровю на своїй землі.

Ми пишем плугом, шаблею, мечем,

Піснями і невольницьким плачем».

Учитель читає слова М.Стельмаха: « Українська народна пісня, увібравши в себе і грозовий, і барвінковий ласкавий світ, історію й побут, болючі роздуми і найніжніші почуття, воістину геніально поєднала пристрасне й емоційне слово з незбагненним чаром. Нема такої значної події в житті народу, нема такого людського почуття, яке б не озвалося в українській пісні чи ніжністю струни, чи рокотом грому». І це справді так. Упродовж багатьох віків наш народ створив величезну пісенну спадщину,що є свідченням його талановитості, виявом його співучої вдачі, багатства почуттів.

Творцями пісень були різні люди – селяни, ремісники, козаки, лірники, кобзарі. Але народна пам’ять зберегла імена лише окремих талановитих авторів. Такою була у ХVІІ столітті легендарна українська поетеса-піснярка Маруся Чурай, хоча нині існують літературні розвідки про те, що Марусі Чурай як реальної особистості не існувало. Однак полтавці люблять свою легендарну землячку. У 2000 році в місті встановлено бронзове скульптурне зображення народній пісні – Марусі Чурай –  у вигляді тендітної дівчини.

2. Актуалізація субєктивного досвіду.

 Учитель:

  • Зверніть увагу на портрет піснярки. Про що говорять її очі, вираз обличчя?
  • Як ви вважаєте, чому саме «Козацький марш» «супроводжує» її портрет?

ІV. Цілевизначення і планування.

 1.Оголошення теми уроку, запис теми й епіграфів у зошит.

 2. Проблемне питання: чому пісні Марусі Чурай близькі людям і сьогодні? (Відповіді учнів наприкінці уроку).

V.  Опрацювання навчального матеріалу.

 1. Вступне слово вчителя.

 Погортайте сторінки сивих віків, вчитайтеся в прості і хвилюючі слова пісень – і вам відкриється багато поетичних таємниць, ви почуєте голоси великих творців, імена яких розгубила історія.

 І тільки інколи крізь тумани часу окреслиться схожа на легенду постать творця. До таких і належить славнозвісна народна поетеса Маруся Чурай. «…народжена для любові, але не зазнала її радощів і всі свої надії, все своє любляче серце по краплині сточила в неперевершені рядки....»

 Хто ж така Маруся Чурай? Чому вона цікавить нас як особистість? Що ви дізналися про родину Чураїв, готуючись до сьогоднішнього уроку?

 Учень:

- Я дізнався про те, що, за народними переказами, Маруся Чурай народилася в родині урядника Полтавського добровільного козацького полку Гордія Чурая, ймовірно, 1625 року. Невдовзі залишилася без батька: відважного патріота разом із гетьманом Павлюком та іншою козацькою старшиною захопили в полон після поразки проти польської шляхти  (1637), привезли до Варшави і там стратили  у 1638 році. На 

Честь його трагічної загибелі народ склав про нього пісню «Орлику, сизий орлику, молодий Чураю».

 Гордія Чурая шанувало козацтво, і шана ця передалася на його дружину та дочку Марусю. Маруся росла красунею, мала чудовий голос і сама складала пісні. Дійшов до нас спогад її сучасника про неї: «Чорні очі її горіли, як вогонь у кришталевій лампаді; обличчя було біле, як віск, стан високий і прямий, як свічка, а голос… Ах,що то був за голос! Такого дзвінкого і солодкого співу не чувано навіть від київських бурсаків».

 Вчитель:

- Як бачимо, така дівчина не могла залишитися непоміченою хлопцями. Та чи стала вона  щасливою?

 Учениця:

- Щастя Марусі тривало недовго. Їхнє з Грицем взаємне кохання було приреченим, адже мати Гриця, жінка користолюбна й сварлива, нагледіла синові іншу дружину – багату племінницю полковника мартина пушкаря Галю Вишняк.

 Палко кохав Марусю молодий козак Іван Іскра, але не відкривав їй своїх почуттів, бо знав, що її серце належить іншому.

 Вчитель:

-  Так намотувався трагічний клубок її долі. І коли навесні 1648 року Богдан Хмельницький підняв козаків проти польської шляхти, й Іван Іскра та Грицько Бобренко пішли на війну. Маруся, тамуючи біль розлуки з коханим, склала чудову пісню, яка й на сьогодні є однією з найулюбленіших на Україні – «Засвіт встали козаченьки».

 2. Звучить пісня «Засвіт встали козаченьки».

 Вчитель:

-  Які почуття викликає у вас ця пісня і який настрій у ній переважає?

 3. Виразне читання твору учнями (можна і в особах».

 4. Бесіда за питаннями:

- Як у пісні прочитується автобіографічний мотив?

- Чому плакала Маруся? Прокоментуйте її внутрішні почуття.

- Хто заспокоює Марусю? Як про це сказано у пісні?

- Опишіть внутрішній стан матері, яка проводжає свого сина.

- Чому молодий козак не вірить, що він швидко повернеться з походу додому?

- Чому синові було важливо, щоб мати прийняла Марусю до себе? Якою є її реакція на це?

 3. Дібрати з тексту пісні художні засоби ( епітети: «ясні очі», «кінь вороненький»; метафори: «стоїть місяць», «кінь спіткнувся»; звертання «милий мій синочку», матусенько»; риторичні оклики, риторичне запитання, повторення).

VІ. Рефлексивно-оцінювальний етап.

 1.Відповідь на проблемне запитання.

 2.Зясування особистісної значущості вивченого. («Незакінчене речення»): «Сьогодні на уроці я дізналася (зрозумів),…»)

VІІ. Домашнє завдання.

 Обовязкове.

 1.Прочитати сторінки підручника.

 2. Вивчити напамять пісню «Засвіт встали козаченьки».

 За бажанням.

 Намалювати ілюстрацію до твору.

 

 

doc
Додано
15 липня 2018
Переглядів
3142
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку