23 липня о 18:00Вебінар: STEM-освіта без гендерних стереотипів – запорука успішного майбутнього школярів

Урок "Пісня – душа народу. У віночку народних пісень"

Про матеріал

Розробка уроку з музичного мистецтва для 5 класу по темі "Пісня - душа народу. У віночку народних пісень". Містить мету, перелік музичних творів, наочних матеріалів для проведення уроку. Передбачає використання учителем на уроці методів та прийомів навчання: інтерактивних, тестових, ігрових, творчих тощо.

Перегляд файлу

Розділ ІІ. Народна музика

Тема уроку №8. Пісня – душа народу. У віночку народних пісень

Мета уроку: закріпити розуміння учнями змісту понять «фольклор», «музичний фольклор», «народна музика», «професійна музика»  (отриманих у початкових класах), «жанри українських народних пісень», узагальнити знання школярів щодо відмінностей народної та професійної музики (отриманих у початкових класах), закріпити знання учнів жанрів українських народних пісень та їх змістових й музичних особливостей (отриманих у початкових класах), вчити визначати жанри народних пісень за їх емоційно – образним змістом, сприяти усвідомленню учнями життєвого змісту народних пісень, відображення в них життя народу в усьому його розмаїтті, сприяти розвитку музичних та творчих здібностей, психічних процесів, вокально – хорових навичок, навичку активного сприймання музичних творів, сприяти вихованню любові до народної музичної культури, особистісно-ціннісного ставлення до української народної музики.

Тип уроку: комбінований

Музичний матеріал: музичне вітання «Добрий день, вам, добрий день!», укр. нар. пісні «Вийди, вийди, Іванку», «Засвіт встали козаченьки», «Котику сіренький», «Стоїть гора високая», «Чи не той то Омелько», «Диби – диби», «Грицю, Грицю, до роботи».

Наочність, підручний, роздатковий матеріал: мультимедійна презентація, аудіозапис народних пісень, ноти укр. нар. пісні «Чи не той то Омелько», ілюстрації із зображенням віночку з 7 квіточок і 3 стрічками на кожного учня, плакати А4 із назвою теми, висловлюванням О.Довженка, картки з емоційними характеристиками музики.

Перебіг уроку

І. Організаційний момент.

Ухід учнів до класу під звучання укр. нар. пісні «Чи не той то Омелько».

Виконання музичного вітання «Добрий день, вам, добрий день!»:

  • некрикливе виразне виконання;
  • відтворення у виконанні позитивного, доброзичливого настрою.

ІІ. Повідомлення теми, очікуваних результатів уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Складання усного асоціативного грона:

  • діти, що ви можете сказати про музику, під яку заходили до класу, які асоціації у вас виникли? (Орієнтовні відповіді учнів: пісня, народна пісня, жартівлива пісня, українська пісня).

Повідомлення теми циклу уроків, представленому на плакаті, що вивішується на дошку і слайді презентації.

 Українська народна пісня «Чи не той то Омелько» запросила нас до вивчення великої теми «Народна музика».

Робота з епіграфом теми, представленому на слайді презентації та плакаті, що вивішується на дошку: постановка проблемного питання.

 Гаслом вивчення  теми «Народна музика» я обрала слова українського режисера Олександра Довженка: «Українська народна пісня — це бездонна душа українського народу...». Вивчаючи тему урок за уроком, ми спробуємо зрозуміти зміст і пояснити дане висловлювання цієї виданої людини.

Повідомлення теми уроку, представленій на слайді презентації та плакаті, що вивішується на дошку.

 Першим кроком до занурення у світ української народної музики   буде тема сьогоднішнього уроку «Пісня – душа народу. У віночку народних пісень».

Ознайомлення учнів з очікуваними результатами уроку, представленому на слайді презентації  (зачитують учні вголос по-черзі за власним бажанням або вибором учителя):

  • я орієнтуюся у поняттях «фольклор», «музичний фольклор», «народна музика», «професійна музика», «жанри українських народних пісень»;
  • я називаю і визначаю жанри українських народних пісень;
  • я розрізняю особливості народної музики та її відмінності від професійної музики;
  • я висловлюю власні міркування над епіграфом теми, враження від прослуханої музики.

Мотивація навчальної діяльності: постановка завдання.

Віночок народних пісень, який ви зможете сьогодні сплести із своїх знань, старання, виконання і слухання народних пісень, стане уявною прикрасою для дівчаток або найдорожчих жінок хлопчиків – мати, бабусі, сестри. На зображуваному віночку протягом уроку позначайте жанри народних пісень.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

1. Робота з поняттями «фольклор», «музичний фольклор», «народна музика», «професійна музика» (на слайді презентації).

Прийом «Знайди відповідність»: учні добирають до поняття в лівому стовпчику його пояснення у правому стовпчику.

  1. Фольклор
  2. Музичний фольклор
  3. Народна музика
  4. Професійна музика
  1. Музика, яку склав народ.
  2. Найкраща музика того чи іншого народу.
  3. Усна народна творчість (байки, загадки, пісні, танці, обряди, казки).
  4. Музика, автором якої є людина, що отримала професію композитора.
  5. Музика, яку склав освічений музикант
  6. Усна народна музична творчість (пісні, музика для танців, музика для виконання на народних інструментах).

2. Народна і професійна музика: характерні особливості (на слайдах презентації).

Прийом «Зачитай і порівняй»: учні по-черзі зачитують твердження й визначають його належність до особливостей народної чи професійної музики.

Народна чи професійна музика?

  • Має конкретного автора
  • Існує в декількох варіантах
  • Зберігається і передається усно
  • Не має конкретного автора
  • Відображає особливості життя народу
  • Індивідуальна творчість
  • Існує у записаному вигляді
  • Передає особисті враження, думки композитора
  • Існує в єдиному варіанті
  • Колективна творчість

Перевірка правильності відповідей за поданою таблицею.

Народна музика

Професійна музика

  • Не має конкретного автора
  • Колективна творчість
  • Існує в декількох варіантах
  • Зберігається і передається усно
  • Відображає особливості життя народу
  • Не має конкретного автора
  • Колективна творчість
  • Існує в декількох варіантах
  • Зберігається і передається усно
  • Відображає особливості життя народу

ІV. Основна частина: виклад і закріплення навчального матеріалу.

1. Поняття жанру українських народних пісень.

Підготовча  бесіда:

 Величезну частину народної музики складають народні пісні.

  • Пригадайте українські народні пісні, що чули та виконували на уроках музичного мистецтва? Які звучать у вашій родині?
  • Чи є у вас улюблені народні пісні?
  • Про що співають українці в народних піснях? (Орієнтовні відповіді: життя, працю, стосунки з іншими людьми, свята, свої враження, почуття).

Робота з поняттям, представленим на слайді презентації у вигляді схеми.

Відповідно до змісту, який визначає характер і настрій пісень, усю 

величезну їх кількість можна об’єднати в групи – жанри. Жанри українських народних пісень – це групи народних пісень, об’єднаних за змістом, характером і настроєм.   Окремі жанри народних пісень розповідають про працю українців, їх свята, життя і побут, історичне минуле тощо.

2. Жанри українських народних пісень.

Ребус «Жанри українських народних пісень (на слайді презентації).

…оли…кові (колискові)

Жа…тів…иві (жартівливі)

Л…ри…ні (ліричні)

…сто…ичні (історичні)

Кале…дарно - о…рядові (календарно – обрядові)

Прийом «Добери пару» (на слайді презентації).

  • Колискові
  • Жартівливі
  • Ліричні
  • Історичні
  • Календарно - обрядові
  • Пісні про історичні та бойові події, героїв-козаків, видатних постатей
  • Пісні, у яких осміюються вади характеру (лінь, жадібність, малодушність)
  • Пісні, що виконуються за календарем у певну пору року під час обрядових світ
  • Пісні, що відображають душевний стан, пов’язаний із спогляданням природи, коханням, роздумами про життя
  • Пісні для заколисування дитини

Перевірка правильності відповідей за поданою таблицею.

  • Колискові
  • Жартівливі
  • Ліричні
  • Історичні
  • Календарно –
  • обрядові
  • Пісні для заколисування дитини
  • Пісні, у яких осміюються вади характеру (лінь, жадібність, малодушність)
  • Пісні, що відображають душевний стан, пов’язаний із спогляданням природи, коханням, роздумами про життя
  • Пісні про історичні та бойові події, героїв-козаків, видатних постатей
  • Пісні, що виконуються за календарем у певну пору року під час обрядових світ

 

Слухання фрагментів українських народних пісень «Вийди, вийди, Іванку», «Засвіт встали козаченьки», «Котику сіренький», «Стоїть гора високая», «Чи не той то Омелько» (слухання повністю).

Евристична бесіда  - аналіз пісень за кожним прослуханим фрагментом за допомогою таблиці жанрів народних пісень, таблиці емоційних характеристик музики:

  • Про що співалося у пісні, який її зміст?
  • Який характер пісні: маршовий, танцювальний чи пісенний?
  • Який настрій пісні?

Сумна

 

Весела

Спокійна

Грізна

Схвильована

Героїчна

Журлива

 

святкова

просвітлена

сердита

 

збуджена

могутня

Знесилена

 

яскрава

мирна

тверда

бентежна

мужня

Жалібна

 

радісна

сонлива

наступальна

кваплива

горда

Пригнічена

 

іскриста

добра

загрозлива

метушлива

відважна

Покірна

 

блискуча

байдужа

вперта

захоплена

стійка

Меланхолійна

 

щаслива

неспішна

настійлива

бурхлива

незламна

Несмілива

 

грайлива

розслаблена

ворожа

кипуча

богатирська

Песимістична

 

захоплена

незворушна

напружена

буйна

войовнича

 

  • До якого жанру віднесете українську народну пісню?
  • Чи можна сказати, що пісня відображує життя нашого народу? Чому?

Орієнтовні відповіді учнів, їх корекція учителем.

Пісня

Зміст

Характер

Настрій

Жанр

Відображення

життя

Вийди, вийди, Іванку»

Про зустріч весни

Танцювальний

Радісний

Грайливий

Якравий

Веснянка. Календарно – обрядова

Люди чекали весну, щоб розпочати польові роботи

«Засвіт встали козаченьки»

Про козаків, що йдуть у похід

Маршовий

Бадьорий

Енергійний

Мужній

Історична

В історії народу була боротьба з ворогом, у якій приймали участь козаки

«Котику сіренький»

Заколисування дитини

Пісенний

Лагідний

Ніжний

Добрий

Колискова

Матері заколисували дітей

«Стоїть гора високая»

Роздуми про життя, милування природою

Пісенний

Мрійливий

Роздумливий

Зосереджений

Лірична

Люди бачили і оспівували красу природи, міркували про своє життя

 «Чи не той то Омелько»

Про лінивого Омелька

Танцювальний

Жартівливий

Веселий

Захоплений

Жартівлива

Серед людей завжди зустрічалися ліниві, які викликали сміх, незадоволення, осуд, які виражалися в пісні

 

3. Жанр жартівливих українських народних пісень.

Бесіда з виконанням фрагментів народних пісень:

  • Яка людська вада осміюється у пісні «Чи не той то Омелько»?
  • У яких українських народних піснях також висміюється неробство, лінь, байдикування? (Учитель виконує фрагменти укр. нар. пісень «Диби – диби», «Грицю, Грицю, до роботи»).

Розспівування з елементами аналізу пісень:

  • яка вада осміюється в пісні?
  • Який характер музики?
  • В якому настрої звучить пісня?
  • До якого жанру вона відноситься?
  • виконання пісні «Грицю, Грицю, до роботи» з метою розширення діапазону, розвитку навичок чистого інтонування висхідних стрибків;
  • елементи аналізу жанрових особливостей пісні:
  • яка вада осміюється в пісні?
  • Який характер музики?
  • В якому настрої звучить пісня?
  • До якого жанру вона відноситься?
  • Вправа на налаштування у тональності.

Вокальна імпровізація. Запропонувати учням за бажанням придумати свою мелодію на слова 1-2 фрази куплету і заспівати її після налаштування учителем у мажорному ладу.

Вокально – хорова робота над 1-5 куплетами пісні «Чи не той то Омелько».

Емоційне виконання вивченого фрагменту пісні з попереднім обговоренням особливостей виконання:

  • що відчували люди, важко працюючи на полі й бачачи лінивого Омелька? (Обурення, незадоволення, жарт).
  • З яким настроєм ви запропонуєте виконувати пісню? (повчально, жартівливо, обурено).

Елементи музичної грамоти:

  • розучування метричного супроводу до другої половини кожного куплету пісні з попереднім пригадуванням поняття «метр» (чергування сильних і слабих долей) по групах; відтворення метру на уявному бубні з плесканням сильних долей по середині долоні, слабких – по пальцях під власний спів з акомпанементом.

Виконання творчого завдання – пластична імпровізація.

Повторне емоційне виконання вивченого фрагменту пісні стоячи з елементами інсценізації за бажанням учнів.

V. Підсумки уроку.

1. Оформлення «віночків» - запис жанрів українських народних пісень, запис на стрічках вражень від пісень за допомогою дієслів (вразили, сподобались, захопили, замислився, пригадав).

2. Бесіда:

  • яка з українських пісень, що звучали на уроці, вам найбільше сподобалася, чому?
  • Чи можуть українці пишатися своїми народними піснями? Чому?

3. Роздуми над епіграфом теми:

  • Як ви розумієте  - «душа народу»? (Те, що українці любили, засуджували, над чим міркували, про що мріяли тощо).
  • За допомогою чого наш народ виражав все це, то б то свою «душу»? (За допомогою пісень).
  • Що виражають пісні, про що вони розповідають (про життя, думки, почуття людей в їх різноманітті).

VІ. Оцінювання роботи учнів на уроці.

1. Самооцінювання учнів на уроці за очікуваними результатами (по 3 бали). Повідомлення результатів самооцінювання шляхом підняття руки на питання учителя про кількість отриманих балів.

2. Аргументоване оцінювання учителем роботи учнів на уроці.

VІІ. Домашнє завдання.

Доповнити віночок назвами жанрів укр. нар. пісень.

Слухати народні пісні за вибором.

Проспівати вивчений фрагмент пісні, придумати елементи інсценізації пісні «в ролях».

VІІІ. Заключний момент. Музичне прощання. Вихід з класу під укр. нар. пісню «Чи не той то Омелько».

 

 


 

 

1

 

docx
Додано
30 червня 2018
Переглядів
1036
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку