Урок "Пісня живе серед нас"

Про матеріал
Мета матеріалу: – розкрити сутність українських народних пісень; – розширити свої знання про життя та творчість виконавців українських пісень; – розвивати образне сприйняття українських пісень; – розвивати музичні здібності (чуття ритму, музично-слухові уявлення, музична пам'ять), вокально-хорові навики (артикуляція, тверда атака, дикція, дихання), навики художнього виконання музичного твору (фразування, динаміка), психічні процеси (мислення, пам'ять, уява, мовлення); – виховання естетичних смаків через один із видів мистецтва – пісню.
Перегляд файлу

                  ПІСНЯ ЖИВЕ СЕРЕД НАС

 

                                                        Урок у 5 класі

 

                                                     Ю. ПИЛИПЧЕНКО,

                                                                                                      учитель-методист

                                                                                                  Станіславського ЗПЗСО

                                                                                                    ім. К.Й. Голобородька,

                                                                                                         Білозерський р-н,

                                                                                                         Херсонська обл.

 

 

 

 

 

    Мета:  – розкрити сутність українських народних пісень;

                   – розширити  свої знання про життя та творчість виконавців українських пісень;

                 – розвивати образне сприйняття українських пісень;

                  – розвивати музичні здібності (чуття ритму, музично-слухові уявлення, музична пам'ять), вокально-хорові навики (артикуляція, тверда атака, дикція, дихання), навики художнього виконання музичного твору (фразування, динаміка), психічні процеси (мислення, пам'ять, уява, мовлення);

                  – виховання естетичних смаків через один із видів мистецтва – пісню.

    Обладнання: музичний центр,  мультимедійний пристрій, записи музичних творів, слайди матеріалу по слуханню музики, баян;фонограма українських народних пісень «Засвистали козаченьки», «Ой кувала зозуленька», «Їхав козак за Дунай; «Ти ж мене підманула», «Котику сіренький», «Ой є в лісі калина»; «Пісня буде поміж нас»  (В. Івасюк), «Цей дивовижний світ» (Ю. Пилипченко).

 

                                                                  Хід уроку

 

   І. Організаційна частина

   Діти входять до класу під музику пісні

   Музичне привітання.

 

   ІІ. Оголошення теми уроку

   Учитель.  Доброго дня всім, хто завітав сьогодні до цього класу на урок зустрічі з піснею. Разом з вами ми здійснимо цікаву віртуальну фольклорну експедицію. Будемо вивчати народні пісні, поширені в побуті, які й досі співають в українських родинах. І тому сьогодні тема нашого уроку: «Пісня живе серед нас».

 

   Слайд 1.  Пісня живе серед нас

 

   ІІІ. Активізація опорних знань

   Учитель.  На уроці присутні наші друзі – український хлопчик Богдан та його подруга Христинка, яка мешкає в одній із країн Європи, а також дослідницькі групи, які збирали і вивчали матеріал по цій темі. То ж надамо їй слово.

 

   Слайд 2.     Пісня для України – все:і поезія, й

                       історія, і батьківська могила…  М. Гоголь

   Христинка. Готуючи цей матеріал, я для себе з`ясувала, що надзвичайним скарбом українського народу завжди була пісня. Українці співали в будень і в свято, в рідному домі і на чужині, виливали свою радість і тугу.

   Богдан. Так, національну спадщину української музичної культури  складають народні пісенні традиції та обряди, неповторні мелодії танців, шедеври інструментальної музики. Але все ж таки народна пісня є не тільки мистецтвом, але і частиною самого життя українського народу.

   Христинка.  Одна із особливостей народної пісні полягає в тому, що вона складалася і розповсюджувалася усно (не письмово), передаючись від одного співака до іншого, із покоління до покоління.

   Богдан. Тому пісня живе не в одному раз і назавжди складеному вигляді, а у багатьох варіантах, деяких дуже схожих, деяких дещо різних. Гнучкість і постійна безперервна мінливість – суттєва ознака української народної пісні, яка забезпечує їй довге життя.

 

   Слайд 3.   Пісня – найбільш поширена

                        форма вокальної музики

 

   Учитель.  Чи можна із впевненістю визначити, що в пісні є важливішим – її текст чи музика? У більшості пісень музика і слова нерозривні, тому що складалися вони як цілісні музично-поетичні твори – пісні. Зробимо визначення: що таке пісня?

       (Пісня – найбільш поширена форма вокальної музики, в якій поєднуються поетичний та музичний образи.)

      (Пісня складається з куплетів, куплет – із заспіву і приспіву.)

      (Заспів – початок хорової пісні, що виконується солістом (заспівувачем).)

      (Куплет – частина пісні, що повторюється з різним текстом, але незмінною мелодією.)

      (Приспів – частина пісні,що повторюється без змін.)

   Учитель. Яким є жанровий діапазон пісні . Що ми про це знаємо?

       (Існують народні і композиторські пісні. Їх жанрова класифікація визначається за різними означеннями.)

 

    ІV. Вивчення нового матеріалу

 

    Слайд 4.   

 

   Учитель. Пісенна творчість українського народу формувалася і збагачувалася упродовж багатьох століть. Це усний літопис життя нашого народу, нашої Батьківщини, її історія, золотий фонд української музичної культури. А чи полюбляєте ви співати і слухати народні пісні? А чи співає їх ваша родина?

                                                       (Відповіді дітей.)

   Учитель.  Чим вони вам запам’яталися, сподобалися?

                                                       (Відповіді дітей.)

   Учитель. Пісні про родинне життя і побут, прагнення народу до волі та пошуки кращої долі становлять окремий пласт народної творчості і називаються побутовими.

   Христинка. Запам`ятаємо правило:

 

                   Побутові пісні – пісні, в яких відображено почуття, думки людини, пов’язані з її життям та життям усього народу.

 

   Слайд 5.

                           

   Богдан. Побутові пісні надзвичайно різноманітні за тематикою, сюжетами й мотивами.

   Учитель. Дізнавшись про побутові пісні українського народу, ми створимо своєрідний жанровий віночок. Тож надаємо слово дослідницьким групам. 

 

    Слайд 6.

 

   Учень. По ходу нашого дослідження ми з`ясували, що виникнення козацьких пісень пов’язане з історією козацтва. В них оспівуються козацькі походи, туга за рідними і батьківщиною, сутички з ворогами й нелегка доля в полоні. Ці пісні відзначаються багатством ідейного змісту, емоційною наснаженістю, високою художністю.

    Учень. Для їх поетичного стилю характерне органічне поєднання реалістичної конкретності з символічно-метафоричною образністю. Основний герой козацьких пісень – відважний воїн, оборонець вітчизни, готовий віддати за неї життя.

    Учень. Ось перелік назв деяких козацьких пісень:

                  Гомін, гомін по дорозі

                  Засвистали козаченьки в похід з полуночі

                  Коло млина, млина

                  Ой зацвіла калинонька у темному лузі

                  Ой із лісу із темного

                  Ой мандрував молодий козак

                  Ой там в степу при дорозі

                  Стоїть явір над водою

                  Та йшов козак дорогою

                  Туман поле покриває.

   Учитель. Послухаємо одну з козацьких  пісень «Засвистали козаченьки в похід з полуночі».

     ( Звучить фрагмент української народної пісні «Засвистали козаченьки…» у запису.)

    Учитель. Причепимо до нашого символічного віночка «Побутові пісні» першу стрічку з написом…

    Учень.Козацькі пісні

    Учитель. Так, рухаємось нашою фольклорною експедицією далі.

 

    Слайд 7.

 

    Учень. Ми дізналися, що кріпацькі пісні зображають тяжке підневільне життя селян. Тяжка панщина, знущання поміщика і його посіпак, безправність і зубожіння кріпаків, протест проти поневолення – основні теми цих пісень.

    Учень. Майже в кожній пісні говориться про підневільність, безправ’я кріпаків, приниження їхньої людської гідності, про знущання: «з нагаями на панщину гонять», пан чи його прислужник «канчук розпускає», «нагайку виймає» і т.д.

    Панівний клас боявся революційної сили цих пісень, переслідував їх виконавців.

    Учень.  Ось перелік назв деяких кріпацьких пісень:

                  В неділеньку рано Сулимові коні гнали

                  Добре було нашим батькам на Вкраїні жити

                  Зле у світі, зле чувати

                  Із-за гори вітер віє

                  Ішла вдова вдоль долиною

                  На панщину ходжу, ходжу

                  Ой кувала зозуленька

                  Ой не було так нікому

                  Побратався сокіл з сизокрилим орлом

                  У неділю пораненьку.

    Учитель. Послухаємо кріпацьку пісню «Ой кувала зозуленька».

         (Звучить фрагмент української народної пісні «Ой кувала зозуленька» у запису.)

    Учитель. Причепимо до нашого символічного віночка «Побутові пісні» другу стрічечку з написом…

    Учень.Кріпацькі пісні

    Учитель. Слово надається наступній групі.

 

    Слайд 8.

    Учень. Ліричні пісні розповідають про кохання, біль розлуки, щастя материнства й горе сирітства, сімейну злагоду й незгоду.

    Їх прийнято поділяти на дві великі групи: суспільно-побутові та родинно-побутові. У цих піснях знайшли відображення найрізноманітніші прояви української народної душі. Героям ліричних пісень властиві краса й духовне багатство, здатність до щирих глибоких переживань.

   Учень. Я зачитаю перелік назв деяких ліричних пісень:

                  В кінці греблі шумлять верби

                  Варенички

                  Взяв би я бандуру

                  Гей, там, на горі, Січ іде

                  Горіла сосна, палала

                  Дивлюсь я на небо

                  Їхав, їхав козак містом

                  Їхав козак за Дунай

                  Ой били мене мати

                  Ти ж мене підманула.

   Учитель. Послухаємо одну з ліричних пісень «Їхав козак за Дунай»

          (Звучить фрагмент української народної пісні «Їхав козак за Дунай» у запису.)

   Учитель. Причепимо третю стрічку до нашого віночка з написом…

   Учень.Ліричні пісні

   Учитель. Слово наступній групі.

 

   Слайд 9.

 

   Учень. Іскри веселості, гумору й сатири  жартівливих пісень випромінюють принадне світло життєздатності й здоров`я народу лагідної вдачі.У цих піснях особисті почуття, сімейні проблеми або життєві історії змальовуються з доброзичливим гумором.

    На відміну від ліричних пісень, які можуть виконуватися як гуртом, так і на самоті, – жартівливі пісні потребують гуртового виконання, бо розраховані на те, щоб дотепний жарт був почутий і розвеселив слухачів.

   Учень. Яскравий приклад народного жарту та дотепного гумору це такі пісні, як:

                      А хто бачив, а хто чув

                      Да куди їдеш, Явтуше

                      Дівка в сінях стояла

                      Добрий вечір, дівчино, куди йдеш

                      Ой під вишнею, під черешнею

                      Ой підемо жінко

                      Із сиром пироги

                      Ти ж мене підманула

                      У сусіда хата біла

                      Чи не той то Омелько.

   Учитель. Послухаємо одну з жартівливих пісень «Ти ж мене підманула».

                (Звучить фрагмент української народної пісні «Ти ж мене підманула».)

   Учитель. Який напис на нашій стрічці до віночка…

   Учень.Жартівливі пісні

   Учитель. Рухаємось далі.

 

   Слайд 10.

 

   Учень.  Колискові пісні – ліричні пісенні твори, які виконуються матір`ю (рідше батьком чи іншими членами родини) над колискою дитини для того, щоб її приспати. Це один з найдавніших жанрів народної словесності.

     В минулому подібні пісні виконувалися не тільки, щоб приспати дитину, а привернути до неї або відвернути від неї дію певних духовних сил, оберегти від зла.

   Учень. Колискові пісні передають прагнення матері бачити свою дитину здоровою й щасливою, розумною, доброю і працьовитою. Все це ми можемо почути у таких піснях, як:

                       Вийди, вийди сонечко

                       Занадився журавель

                       Не йди, Кицю, по водицю

                       Ой люлі, люлі, сину мій

                       Ой ходить сон коло вікон

                       Спи, мій хлопчику прекрасний

                       Ой ти, Кіт, ти, воркіт

                       Котику сіренький

                       Іди, іди, дощику

                       Я маленький пастушок.

   Учитель. Послухаємо одну з колискових пісень «Котику сіренький».

                      (Звучить українська народна пісня «Котику сіренький» у запису.)

   Учитель. Причепимо ще одну стрічку з написом…

   Учень. Колискові пісні

 

    Слайд 11.

 

    Христинка. Дитячий пісенний фольклор охоплює надзвичайно широке коло народних пісень, що розрізняються за тематикою, образами, формою, призначенням, способом і часом виконання.

    Українські народні дитячі пісні – це пісні, створені для дітей дорослими або самими дітьми. Розрізняють дитячі пісні: колискові, календарні, побутові, жартівливі, небилиці, лічилки, дражнилки, заклички, ігрові.

    Богдан. Я знайшов назви таких народних дитячих  пісень:

                          Два ведмеді

                          Дощику перестань

                          Іде, іде дід, дід

                          Кую, кую чобіток

                          Ладки-ладусі

                          Ой є в лісі калина

                          Подоляночка

                          Ой на горі мак

                          Ой на горі жито

                          Сорока-ворона.

    Учитель. Вашій увазі дитяча народна пісня «Ой є в лісі калина».

         (Звучить фрагмент дитячої народної пісні «Ой є в лісі калина» у запису.)

    Учитель. Ну ось нарешті ми прикріпимо останню стрічку до нашого символічного віночка «Побутові пісні». На ній буде запис…

     Богдан. Дитячі пісні

     Учитель. Ось погляньте, яким остаточно виглядає наш символічний музичний віночок «Побутові пісні ». Христинко, зачитай нам назви стрічок нашого віночка, які і будуть складати жанри Побутової пісні.

     Христинка. До Побутової пісні  відносяться такі жанри пісень (зачитує і показує):

                                                                 Козацькі

                                                                 Кріпацькі

                                                                 Ліричні

                                                                 Жартівливі

                                                                 Колискові

                                                                 Дитячі

 

   Слайд 12.

   Учитель. Зробимо підсумок нашої віртуальної фольклорної експедиції. Які особливості українських побутових пісень?

                               (У побутових піснях мелодія, як правило, нескладна.)

                                 ( Часто повторюються фраза або окремі слова.)

                                               (Іноді в піснях відсутній приспів.)

                                         (Розповідь ведеться від головного героя.)

                                                           (Або декількох осіб.)

   Учитель. Все це так.

 

   Слайд 13.     

 

   ІV. Вокально-хорова робота над піснею

   Учитель.  Над якою піснею ми працюємо на уроках? Назвіть її авторів слів і музики.

                                     (Українська народна пісня «Їхав козак за Дунай».)

  Учитель.  До сьогоднішнього дня ми знали, що це народна пісня, тому що в титрах вона значиться як українська народна. Та мої помічники мають для нас повідомлення, прошу до слова.

  Христинка. Доля відомої української пісні «Їхав козак за Дунай» має цікаву майже трьохсотлітню історію. Українці співали її ще в середині ХVІІІ століття, а невдовзі вона набула популярності і в Західній Європі.

   Якось німецький композитор Л.ван Бетховен почув цей мотив у Відні. Так народився твір – варіації на тему пісні «Їхав козак за Дунай». Згодом пісня долинула до Італії і залишилася там у творі італійського композитора Томмазо Траетта.

   Богдан. Слова популярного пісенного твору переклали французькою, чеською, англійською мовами; він навіть подолав відстань через океан і опинився в Америці.

   Яким же чином ноти пісні потрапили до рук європейських композиторів та хто насправді її автор?

  Науковці з`ясували, що створив пісню Семен Климовський – козак Харківського полку. Отож, авторська пісня, написана три століття тому, стала не тільки українською народною, а й підкорила увесь світ.

  Учитель.  Зробимо музичний аналіз пісні.

                 (Особливості мелодії пісні – проста, душевна, лірична, зворушлива.)

                                 (Спосіб звуковедення – легато, м`яка атака.)

                                 (Дихання перед початком фраз – повне, глибоке.)

        (В пісні зустрічається багато голосних (а,ї,у), які слід співати округлим звуком.)

  Учитель. Перед виконанням пісні – традиційна розcпівка.

                                                    (Учні виконують розcпівку.)

     (У процесі роботи над піснею змінюються способи її виконання (спів усього класу, вокальної групи, соло.)

  Учитель.  Яке враження справила на вас пісня «Їхав козак за Дунай»?

                                                            (Відповіді дітей.)

 

  V. Підсумки уроку

   Учитель.  Пісенна творчість українського народу формувалася і збагачувалася упродовж багатьох століть. Це усний літопис життя нашого народу, нашої Батьківщини, її історія, золотий фонд української музичної культури.

    Тому на останок хочеться додати, що українську пісню полюбили всюди за душевність і правдивість, за чистоту та яскравість, за мелодійність і за те, що вона допомагає людям. Біблійна істина говорить, що на батьківщині немає власних пророків. Неправда. Вони є! Нам потрібно лише вміти слухати і розуміти їхні голоси. Адже цими голосами співає і плаче Україна…

   Слайд 14.         Українська пісня об’єднує

                                   своєю душевністю,

                          правдивістю та мелодійністю…

                             (Звучить «Пісня буде поміж нас» (сл. і музика В. Івасюка.)

 

   VІ. Домашнє завдання

   Учитель.  Від почутого і побаченого на уроці, свої почуття передайте малюнком або прозою.

 

   VІІ. Заключна частина

       1. Аргументація оцінювання роботи учнів на уроці.

       2. Вихід із класу під музику.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
3 квітня 2019
Переглядів
1336
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку