В конспекті уроку «Площа прямокутника і квадрата. Об'єм прямокутного паралелепіпеда і куба. Розв'язування компетентнісних задач» (5 клас) прослідковується формування ключових і предметних компетентностей шляхом використання компетентнісно-орієнтованих задач на різних етапах навчально-виховного процесу.
Конспект містить компетентнісні задачі автора.
Педан Ніна Володимирівна, вчитель математики
Худяківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів ім.Героя Радянського Союзу Г. Є. Брика
Черкаської районної ради Черкаської області.
Анотація
В конспекті уроку «Площа прямокутника і квадрата. Об’єм прямокутного паралелепіпеда і куба. Розв’язування компетентнісних задач» (5 клас) прослідковується формування ключових і предметних компетентностей шляхом використання компетентнісно-орієнтованих задач на різних етапах навчально-виховного процесу.
Конспект містить компетентнісні задачі автора.
Тема: Площа прямокутника і квадрата. Об’єм прямокутного паралелепіпеда і куба. Розв’язування компетентнісних задач
Мета: удосконалювати вміння обчислювати площу прямокутника та квадрата, об’єм прямокутного паралелепіпеда і куба, формувати вміння розв’язувати задачі, що передбачають обчислення об’ємів та площ; розвивати увагу, пам'ять, просторову уяву учнів, удосконалювати обчислювальні та комунікативні навички; виховувати цілеспрямованість, наполегливість у досягненні мети, інтерес до вивчення математики.
Обладнання: «Математичне лото», моделі куба і прямокутного паралелепіпеда, картки із задачами, комп’ютерна презентація
Тип уроку: формування компетентностей
Хід уроку
І. Організація класу.
Дітям пропонуються різні геометричні фігури двох кольорів. Кількість фігур одного кольору відповідає кількості дітей у групі. Діти об’єднуються у дві групи. Комунікативна компетентність
Правила роботи в групі.
Українські прислів’я являють собою джерело народної мудрості, яка пройшла крізь віки. Пропоную вам відновити прислів’я «Готуй …… влітку, а …… взимку». Група, яка перша дала відповідь, отримує назву «Сани», друга група назву «Віз». Складіть характеристику своїй групі словами, перші літери яких ВІЗ (Веселі, Ініціативні, Зацікавлені) та САНи (Самостійні, Активні, Наполегливі ) Полікультурна компетентність
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Вправа «Математичне лото» (підібрати відповідні числа на кольорове поле) Математична компетентність
Група «Віз» |
|
Група «Сани» |
||||
3 м2 |
300 |
дм2 |
|
4 м3 |
4000 |
дм3 |
30см2 |
3000 |
мм2 |
|
40 дм2 |
400000 |
мм2 |
3 м3 |
3000 |
дм3 |
|
4 км2 |
400 |
га |
30 дм2 |
300000 |
мм2 |
|
4 м2 |
400 |
дм2 |
3 км2 |
300 |
га |
|
4 дм3 |
4000000 |
мм3 |
30 га |
3000 |
а |
|
40см2 |
4000 |
мм2 |
3 дм3 |
3000000 |
мм3 |
|
40 га |
4000 |
а |
За кожну правильну відповідь група «Віз» отримує паперову сніжинку, а група «Сани» – паперовий помідорчик.
ІІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку
На уроці пропоную вам розв’язати прикладні задачі, вирішення яких актуальне для власників присадибних та дачних ділянок. Групі «Віз» потрібно підготуватися до весняних робіт на присадибній ділянці, а групі «Сани» провести заготівлю вітамінів на зиму.
ІV. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок
Математична розминка. Вправа «Ти – мені, я – тобі» Комунікативна компетентність. Математична компетентність
|
Група «Віз» |
|
Група «Сани» |
1 |
Довжина прямокутника 25 см, а ширина 10 см. Знайдіть площу. |
1 |
Периметр квадрата 40 см. Чому дорівнює його площа? |
2 |
Площа квадрата 36 см2. Чому дорівнює периметр? |
2 |
Скільки літрів води потрібно, щоб заповнити акваріум кубічної форми з ребром 40 см? |
3 |
Периметр прямокутника 16 см. Якими можуть бути довжини його сторін, якщо це цілі числа? |
3 |
Знайдіть об’єм куба, якщо сума довжин його ребер дорівнює 24см. |
4 |
Периметр квадрата 20 см. Чому дорівнює його площа? |
4 |
Площа квадрата 64 см2. Чому дорівнює половина периметра? |
5 |
Що має більший об’єм – 1 кг снігу, чи 1 кг води? |
5 |
Довжина прямокутника 12 см, а площа 60 см2. Знайдіть ширину. |
6 |
Скільки літрів води потрібно, щоб заповнити акваріум, виміри якого 20 см, 40 см, 50 см? |
6 |
Периметр квадрата 20 см. Якими можуть бути довжини сторін прямокутника, якщо їх периметри рівні? |
7 |
Знайдіть об’єм куба, площа однієї грані якого дорівнює 4 см2 |
7 |
Що важче – 1 кг снігу, чи 1 кг води? |
V. Розв’язування прикладних задач Математична компетентність
Група «Віз» |
|
||||||||||
|
№1. Дах будинку – два прямокутники зі сторонами 5 м і 10 м. Після заметілі товщина снігової перини на даху стала 20см. |
||||||||||
|
|
||||||||||
|
|
||||||||||
|
|
||||||||||
|
|
||||||||||
|
Повідомлення учнів Корисні властивості талої води. Більшість процесів, що відбуваються в нашому організмі, є хімічними реакціями у водному розчині. Від якості води, її складу, залежить здоров’я всього організму. Найкращою вважається вода, яка має структуру, подібну структурі рідини усередині організму. Така вода здатна без перешкод проникати в клітини, покращувати обмін речовин. Цією важливою властивістю і володіє тала (структурована) вода, що вважається найкращою для здоров’я людини та рослин. Інформаційна компетентність |
||||||||||
|
№2. Поліпропіленовий басейн має ширину 2 м, довжину 3 м, висоту 1 м. |
||||||||||
|
|
||||||||||
|
|
||||||||||
|
|
||||||||||
Група «Сани» |
|
||||||||||
|
№1. Під помідори на городі виділили квадратну ділянку зі стороною 12м. На 3м2 можна висадити 10 рослин помідорів. |
||||||||||
|
|
||||||||||
|
|
||||||||||
|
|
||||||||||
|
|
||||||||||
|
Повідомлення учнів Користь томатного соку. У напої міститься багато органічних і неорганічних речовин, зокрема, фруктоза, глюкоза і натуральні цукри. Також в томатному сокові багато органічних кислот - щавлевої, яблучної, винної, лимонної. До речі, приготований з перезрілих плодів напій буде містити ще одну, чи не найціннішу, янтарну кислоту. Саме завдяки цим речовинам користь томатного соку стає не просто відчутною, а величезною. Крім того, багато корисні властивості напою обумовлені високим вмістом у ньому вітамінів - А, групи В, Н, Е, РР і, звичайно ж, С. Крім того, томатний сік містить солі калію, магнію, кальцію, фосфору, марганцю, кобальту, хрому, цинку, заліза, сполуки хлору, сірки, йоду, бору та інших елементів. Інформаційна компетентність, Здоров’язберігаюча компетентність |
||||||||||
|
№2. Органіка для підживлення зберігається в ящику для компосту, який має розміри дна 150 см і 100 см, а висоту 80 см. |
||||||||||
|
|
||||||||||
|
|
||||||||||
|
|
||||||||||
|
Повідомлення учнів Компост є природною альтернативою дорогим хімічним синтетичним добривам, більше того, він заощаджує сили, кошти і час на полив, прополювання та вивіз побутового сміття. Є чудовим органічним добривом, багатим необхідними для здорового росту рослин мікроелементами. Покращує структуру ґрунту, збільшує шар гумусу та допомагає утримувати вологу. Найголовніше – такого добрива ніколи не буває багато: навіть занадто велика його кількість не шкодить рослинам. Інформаційна компетентність. Екологічна грамотність і здорове життя |
||||||||||
Кожна група коментує розв’язання задачі, учні дають відповіді на запитання іншої групи. Комунікативна компетентність
Задача №3. (для обох груп)
До неоціненних коштовностей фольклору будь-якого народу, а відтак і українського, належать приказки — короткі влучні вислови, які образно та лаконічно передають нащадкам висновки з життєвого досвіду багатьох поколінь предків. Ви, напевно, чули приказку «Курчат по осені рахують».
Р=16м а=4м, b=4м, S=16м2 а=2м, b=6м, S=12м2 а=3м, b=5м, S=15м2 а=1м, b=7м, S=7м2 Відповідь: найбільша площа, якщо ділянка квадратна |
Р=20м а=5м, b=5м, S=25м2 а=1м, b=9м, S=9м2 а=2м, b=8м, S=16м2 а=3м, b=7м, S=21м2 а=4м, b=6м, S=24м2 Відповідь: найбільша площа, якщо ділянка квадратна |
VІ. Підведення підсумків уроку
Вправа «Продовж речення» Комунікативна компетентність
Я зрозумів
Я зможу
Я навчився
Я дізнався
Мене зацікавило те, що
Оцінювання учнів
VІІ. Домашнє завдання: повторити формули площ та об’ємів.
Скласти та розв’язати прикладну задачу.
Інтернет-ресурси