Тема. Природні зони Африки, закономірності їх розміщення
Мета: поглибити знання про закономірності розташування природних компонентів на прикладі Африки, про взаємозв'язки природних компонентів у складі природних зон; сформувати вміння складати характеристику природних зон за типовим планом.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручник географія 7 клас. Автори С.Г.Кобернік. Р.Р.Коваленко, атлас, карта природних зон світу, відеоматеріали.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Перевірка домашнього завдання
Робота в парах. Прийом «Картографічна розминка»
Учні ставлять один одному питання за фізичною картою Африки.
►► Бесіда
- Назвіть і покажіть найбільші річки Африки. До яких океанів вони несуть свої води?
- Який регіон материка майже позбавлений річкової сітки? З якої причини?
- Покажіть на карті Ніл. Де він починається? Чому Ніл розливається під час найсильнішої спеки в Сахарі?
- Чому по Конґо важко подорожувати човном?
- Чому Конґо розливається двічі на рік?
- Які ви знаєте об'єкти на карті материка, названі на честь англійської королеви?
III. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
Ми ознайомились із розташуванням, рельєфом, кліматом і водами суходолу материка. Як ви гадаєте, з чим ми ознайомимося сьогодні у своїй подорожі Африкою? Я хочу, щоб у ході нашої подорожі ми знайшли відповіді на такі цікаві питання:
- Чому вологі ліси Африки вічнозелені?
-Чи є в Африці листопадні ліси?
- Чому ґрунти гілеї малородючі?
Африканське прислів'я говорить, що людина, яка прибула до Африки, навіть із розплющеними очима, однаково сліпа. Багата природа материка привертає увагу своєю незвичністю, казковою красою. Але при цьому вона дика, тому дуже сувора. Мандрівники часто потрапляють тут у халепу.
IV. Актуалізація опорних знань, вмінь і навичок учнів
♦ Що називають природною зоною? Які компоненти входять до складу природної зони? Від чого найбільше залежить формування природної зони? Порівняйте за картами розташування кліматичних поясів та приро-дних зон Африки. Зробіть висновок.
♦ За одну хвилину складіть список рослин і тварин, з яким у вас асоціюється Африка.
V. Вивчення нового матеріалу
1.Природні комплекси Африки
Зони повторюються двічі, крім гілеї. Майже збігаються з кліматичними поясами. Близько 50% території посушливі. На сході є території з висотною поясністю, кількість поясів залежить від висоти і положення відносно екватора.
Ґрунтовий покрив має зональну закономірність, але порівняно з рослинним і тваринним світом, більш мозаїчний (долини річок, райони значно-го розчленування рельєфу). У пустелях значні ділянки з відсутністю ґрунтів. За виключенням ґрунтів, саван та азональних алювіальних ґрунтів ґрунтовий покрив вирізняється малою родючістю.
2. Вологі екваторіальні ліси (гілеї), відеофільм
Особливості: значна щільність рослинного покриву, багатошаровість (залежно від тіньовитривалості), близько 1000 видів дерев, відсутність сезонів, ґрунти червоно-жовті фералітні, бідні на гумус (промивний ре-жим, швидке поглинання перегною рослинами), тварини переважно на деревах, наземні тварини невеликих розмірів, постійне затемнення.
3. Перемінно-вологі ліси
Особливості: вузькою смугою на межі із саваною, більш розріджений покрив, з'являється сезон без дощів, ґрунти червоні, проникають тварини саван.
4. Савани й рідколісся
Особливості: 40% території (найбільший % на Землі), ґрунти й рослини чітко збіднюються в напрямку пустель (від трьохметрових трав з дібровами дерев, які ростуть подекуди, до жорстких трав, колючих чагарни-ків, рослин із м'ясистими частинами), різка зміна вигляду за сезонами, велике скупчення травоїдних тварин, хижаків, які на них полюють, пта-хів, комах.
5. Напівпустелі та пустелі
Особливості: незначна кількість опадів обумовлює бідну чагарникову рослинність, таку, що накопичує вологу (виключення оазиси), тварини пристосовані до швидкого пересування, велика амплітуда добових температур сприяє розвитку норних тварин, зона насувається на савани (Сахель).
6. Жорстколисті вічнозелені ліси й чагарники
Особливості: опади взимку, тому рослини пристосовані до зменшення випаровування, майже повністю змінені антропогенними ландшафтами.
7. Висотна поясність
Кіліманджаро: вологі тропічні ліси (до 1200 м), саванні комплекси (до 2000 м), гірські ліси (до 3000 м), гірські луки (до 4800 м), сніги й льодо-вики.
VI. Закріплення вивченого матеріалу
♦ У сенегальців є прислів'я: «Великий баобаб, а вогнища з нього не розведеш». Чому?
♦ Яке дерево пустелі тримає « ноги у воді, а голову на сонці» ? (Фінікова пальма)
♦ Чому в екваторіальному лісі не можна пройти без сокири?
♦ Ми полюбляємо його соковитий м'якуш. А мешканці Намібу й Калахарі, звідки він родом, роблять з нього посуд. Плоди перев'язують у кількох місцях і вирощують до потрібних розмірів. Створюють глечики, пляшки, миски. Яка це рослина? (Кавун)
V. Підсумок уроку. Рефлексія
VIII. Домашнє завдання
■ Опрацюйте §14,15,16 .
■ Підготуйте повідомлення про об'єкти, занесені до списку природної і культурної спадщини ЮНЕСКО на материку, у тому числі найвідоміші національні парки Африки.