Конспект уроку подається у вигляді схеми структурних елементів та шляхів їх формування з використанням AR-технології, QR-кодів, які містять посилання на текст, відео, на веб-сторінку з корисною інформацією.
Конспект завантажено на сайт у форматі PDF і відкривається у попередньому перегляді не коректно. При завантаженні на свій комп'ютер все виглядає як потрібно.
Фізика, 11 клас Охотник Галина Григорівна, вчитель фізики КЗ «СЗШ № 23» Кам'янської міської ради
Мета уроку: Актуалізувати, систематизувати та узагальнити набуті внаслідок попереднього життєвого досвіду знання про будову атома, досліди Резерфорда, ядерну модель атома. Розкрити зміст поняття елементарні частинки: електрон, протон, нейтрон, відмінність понять атом та іон. Формувати поняття планетарної моделі атома, її якісного обґрунтування на основі постулатів Бора. Продовжити формування в учнів переконань у пізнавальності закономірностей Природи, усвідомлення кінцевої мети цього пізнання; осмислення Людиною свого місця в Природі, задоволення практичних потреб Людини. Формувати політехнічний кругозір учнів, виховувати їх інтерес до фізичних знань. Продовжити формувати вміння учнів працювати з електронними освітніми та інформаційними ресурсами. Здійснювати виховання в учнів гуманістичних цінностей.
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
||
Знаннєвий компонент |
Діяльнісний компонент |
Ціннісний компонент |
оперує поняттями і термінами: планетарна модель атома, квантові постулати Бора, елементарні частинки. |
розв’язує задачі: на застосування квантових постулатів Бора. |
аналізує: явища, що свідчать про складну структуру атомів і атомних ядер. |
Таблиця елементів структурних знань та шляхи їх формувань
Етапи уроку |
Завдання етапу |
Методи, прийоми навчання |
Форми навчальної взаємодії |
Дії вчителя |
Дії учнів |
I. Організаційний етап |
Налаштувати на продуктивну працю. |
Словесноінформаційні. |
Фронтальна. |
Привітання з класом. |
Привітання з вчителем. |
II. Етап орієнтації |
Самостійно виявити рівень знань. |
Використання AR-технології. |
Індивідуальна. |
Актуалізація опорних знань: демонсрація бліпу «Будова атома» (925287).
|
За допомогою мобільного додатку BlippAr (конструктор доповненої реальності) |
Етапи уроку |
Завдання етапу |
Методи, прийоми навчання |
Форми навчальної взаємодії |
Дії вчителя |
Дії учнів |
|
|
|
|
|
сканують бліп і вивчають. |
III. Етапи покладання мети і проектування |
Викликати пізнавальний інтерес; організувати самостійне формулювання теми і мети уроку. |
Створення проблемної ситуації і труднощів інтерпретації фактів і явищ. Використання QR-кодів.
|
Фронтальна бесіда з елементами проблемного навчання.
|
Мотивація. Програмно-цільове управління Знати: Вміти: |
Обговорюють і записують в зошит планування навчальної діяльності. |
IV. Етап організаційно -діяльнісний. Пошуководослідницький етап. Практичний етап. |
Організувати планування і вибір методу отримання інформації.
|
Мотивація, спонукання до пошуку. |
Демонстрація таблиць.
|
Наприкінці XIX ― на початку XX ст. у фізиці було отримано кілька визначних дослідних фактів, які привернули увагу вчених до мікросвіту. Це відкриття χпроменів (1895 р., В. К. Рентген, І. Пулюй), названих згодом рентгенівським випромінюванням, радіоактивності (1896 р., А. Беккерель), електрона (1897 р., Дж. Дж. Томсон). Вони ставили під сумнів уявлення давніх вчених про неподільність атома, |
Здійснюють евристичне спостереження з послідуючим поясненням. |
Етапи уроку |
Завдання етапу |
Методи, прийоми навчання |
Форми навчальної взаємодії |
Дії вчителя |
Дії учнів |
|
|
|
|
суперечили усталеним класичним уявленням про будову речовини, спонукали до поглиблення знань про явища, які відбуваються в мікросвіті. Так зародилася атомна фізика, яка вивчає будову і властивості атомів, процеси на атомному рівні. Внутрішня будова атомів різних хімічних елементів ― одне з фундаментальних питань науки. З’ясовуючи його, англійський вчений Е. Резерфорд (1871 – 1937) провів досліди з розсіяння α-частинок (ядер атомів гелію) при проходженні їх крізь тоненьку фольгу з різних матеріалів (золото, платина, мідь, срібло). |
|
Евристичний. Робота з мережею Інтернет.
|
Робота в групах. |
Пропонує обговорити дослід Резерфорда.
|
Переглядають відео досліду, обговорюють свої ідеї. |
Етапи уроку |
Завдання етапу |
Методи, прийоми навчання |
Форми навчальної взаємодії |
Дії вчителя |
Дії учнів |
|
|
Евристичний. Робота з підручником, з мережею Інтернет.
|
Робота в групах, «мозковий штурм».
|
Координує «мозковий штурм». Результати досліду Резерфорда: • більшість α-частинок не відхилялася; • менша частина їх кількості відхилялася на невеликі кути; • дуже незначна частина кількості αчастинок відхилялася на великі кути. Висновки з досліду Резерфорда: • маса атома зосереджена в дуже незначній частині його об’єму ― ядрі атома, розміри якого у 10 4 – 10 5 разів менші за розміри атома; • весь позитивний заряд атома також зосереджений у його ядрі. Планетарна модель атома: атом складається з позитивно зарядженого ядра, у якому зосереджена майже вся маса атома, і негативно заряджених електронів, які обертаються по орбітах навколо ядра. Сумарний заряд ядра за абсолютним значенням дорівнює сумарному заряду електронів. |
1. Письмово дають відповіді на запитання. 2. Обговорюють які виникали труднощі. 3. Робота з текстом підручника, пошук пояснення. |
Етапи уроку |
Завдання етапу |
Методи, прийоми навчання |
Форми навчальної взаємодії |
Дії вчителя |
Дії учнів |
|
|
Аналіз і логічне мислення. Робота з мережею Інтернет.
|
Робота в групах. |
Пропонує обговорити поняття планетарної моделі атома, її якісне обґрунтування на основі постулатів Бора.
|
Переглядають запропонований контент, перевіряють власні пояснення з наданими. |
Аналіз і логічне мислення. Робота з мережею Інтернет. |
Робота в групах. |
Пропонує відмінність понять атом та іон.
|
Переглядають запропоноване відео. Пояснюють різницю між атомом та іоном. |
||
V. Етап контрольно- оцінювальний. Практичний етап. |
Орієнтувати діяльність учнів на використання знань на практиці. |
Логічне доказове мислення. |
Поєднання загальнокласних та індивудуальних. |
Формуються вчителем групи так, щоб у кожній з них був хоча б один учень, який правильно виконав дану задачу.
Вчитель слухає пояснення, переходячи від одної групи до іншої, відмічає тих, хто проводить навчання, якщо потрібнопроводить пояснення.
1. Згідно першого постулату Бора, атомна система може перебувати тільки в особливих стаціонарних станах, в яких ... А. ... атом спочиває; Б. ... атом не випромінює; |
«Базар задач» У сформованих групах іде обговорення поставленої проблеми, а потім «обмін задачками».
Індивідуально розв’язують задачі за дидактичними матеріалами з |
Етапи уроку |
Завдання етапу |
Методи, прийоми навчання |
Форми навчальної взаємодії |
Дії вчителя |
Дії учнів |
|
|
|
|
В. ... атом випромінює рівномірно енергію; Г. ... атом поглинає енергію. 2. Відповідно до другого постулату Бора, атом ... А. ... випромінює або поглинає енергію квантами hν = Ек - Еп.; Б. ... не випромінює енергію; В. ... випромінює енергію безперервно; Г. ... поглинає енергію безперервно. 3. Енергія кванта виражається формулою: А. Е = hν ; Б. Е = hλ/с ; В. Е = hν/λ ; Г. Е = hλ . 4. Обчисліть довжину хвилі де Бройля частинки масою 1 г, що рухається зі швидкістю 1м/с. 5. Випромінювання якої довжини хвилі поглинув атом водню, якщо повна енергія електрона в атомі збільшилася на 3∙10-19 Дж. 6. Атом водню при переході з одного стаціонарного стану в інший випускає фотон з довжиною хвилі 6,52∙10-7 м. Визначте зміну енергії атома водню. 7. При переході електрона в атомі водню з четвертої стаціонарної орбіти на іншу випромінюється зелена лінія водневого спектра. Визначте довжину хвилі цієї лінії, якщо при випромінюванні атом втрачає енергію 2,53 ев. 8. Електрон в атомі водню перейшов з четвертого енергетичного рівня на другий. Визначте модуль імпульсу випроміненого при цьому фотона. 9. При переході електрона в атомі водню з одного рівня на другий енергія атома зменшилася на 1,892 еВ. Яка довжина хвилі випромінювання?
|
коментуванням та записом на дошці. |
Етапи уроку |
Завдання етапу |
Методи, прийоми навчання |
Форми навчальної взаємодії |
Дії вчителя |
Дії учнів |
VІ. Завершальний етап |
Забезпечити осмислення процесу і результати діяльності. |
Бесіда. Метод ПРЕС.
|
Фронтальна |
Підводить підсумок підсумок уроку. Рефлексія Запитання: 1. Чому планетарна модель атома не узгоджується із законами класичної фізики? 2. Від чого залежить частота випромінюваного атомом світла? 3. У чому полягають протиріччя між постулатами Бора та законами класичної механіки й класичної електродинаміки? |
1. Учні висловлюють свої думки за формою: «Я вважаю, що… тому, що… Наприклад… Отже…». 2. Записують домашнє завдання в щоденник. |
Домашнє завдання: § 64, 65, завершити розв'язування задач, запропонованих в класній роботі (2 на вибір)