Урок по темі "Світовий океан та його частини"

Про матеріал
методична розробка уроку ознайомлює з Світовим океаном, як частиною гідросфери, його частинами (островами, півостровами, материками, затоками, протоками).
Перегляд файлу

 Тема уроку:  СВІТОВИЙ ОКЕАН ТА ЙОГО ЧАСТИНИ.

Мета: продовжувати формувати поняття «гідросфера» та її складові; дати загальну характеристику складо­вих Світового океану; розвивати логічне мислення на прикладі взаємозв'язку географічних оболонок Землі: формувати практичні навички роботи з географічним атласом, знання програмної географічної номенкла­тури; виховувати бережливе, господарське ставлен­ня до природи.

Обладнання: фізична карта півкуль, підручники, ат­ласи.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

 

  1. Організаційний момент
  2.                                                                                                                                                             Вступне слово вчителя.

Якби виникла необхідність дати іншу назву нашій планети, то неодмінно люди назвали б її «Аква» ( з латинської – вода). Космонавти, побачивши нашу планету з космосу, назвали її голубою планетою. «Вода! Ти саме життя! Ти – найбільше багатство!» Ці слова належать Антуану де Сент- Екзюпері.

Вода – найпоширеніший, найдивовижніший мінерал у світі. Мінерал, без якого неможливе життя; вона у складі всіх живих організмів, наше тіло на 65 % складається з води, вона в океанах, річках, озерах, ставках, льодовиках, рослинах. З усіх планет Сонячної системи лише планета Земля  має такі запаси води.

Народна мудрість каже: «Водиця – усьому цариця».

    На попередньому уроці ми почали вивчати водну оболонку Землі – гідросфера.  

  1.                                                                                                                                                          Актуалізація опорних знань 

1. Прийом «Географічний крос» 

  • Водна оболонка нашої планети називається...  (гідросфера). 
  • Основна частина вод гідросфери зосереджена  у... (Світовому океані). 
  • Безперервний замкнений процес переміщення води на земній кулі — це... (кругообіг води).
  • Основною причиною утворення кругообігу води  в природі є ... (енергія Сонця).
  •   Вода руйнує гірські породи, сприяє вивітрюванню і в результаті змінює... (рельєф Землі). 2.              Прийом «Виправ помилку»             

Вам пропонується текст, виправте помилки в ньому. 

«Вода — особлива речовина. Вона перебуває в чотирьох станах і не переходить з одного в інший. Унаслідок охолодження вода розширюється, перетворюючись на пару, вона зменшується в об'ємі. Вода не здатна нагріватися та випаровуватися.»             

III. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

Прийом «Практичність теорії»

Безсумнівним є той факт, що у найдавніший період розвитку Землі океанів не існувало.    За оцінками вче­них, води океанів з'явилися понад 500 млн років тому. Сучасні теорії стверджують, що колись майже вся планета була вкрита водою. Теорія німецького вчено­го А. Вегенера наводить докази змін, що відбувалися протягом геологічної історії Землі.       Не вірите? Сьогод­ні ми здійснимо мандрівку Світовим океаном та по­знайомимося з його частинами. Спробуємо довести єдність вод Світового океану.

IV. Вивчення нового матеріалу

 

 

1

 1. Прийом «Асоціація»

Учні висловлюють асоціації, які виникають у них на і момент згадування назви «Світовий океан».

   Робота з підручником. Складові частини Світового океану.

Учитель. Найдавнішими складовими Світового океану є океани.

 «Океан» — так звали давньогрецького міфічного титана, який панував над світовим потоком, що нібито оточував земну твердь. Уперше поділити Світовий і океан на частини запропонував у 1650 році голландський учений — географ Бернхаррус. Саме ж поняття «Світовий океан» з'явилося близько 100 років тому. Його ввів академік Ю. Шокальський.

Відважні мореплавці вивчали та освоювали океан. Ще давньогрецький вчений Геродот описам морські плавання фінікійців до берегів Великої Британії, а понад 1000 років тому норман Ейрік Рудий перший серед європейців перетнув Атлантику і досяг берегів Америки.

   На початку навчального року ми вивчали історію географічних досліджень.

 - Згадайте, кого ще з відомих дослідників мореплавців ви знаєте ?

( У ХІІІ ст.. європейський купець Марко Поло повернувся з Китаю та Індії морським шляхом до Європи. 

У 1492 році Христофор Колумб здійснив на кораблі «Пінта» подорож до Америки, відкривши острови Вест-Індії. Морський шлях до справжньої Індії відкрив португальський мореплавець Васко да Гама у 1497 – 1498 рр.

А з 1519 до 1521 р. Фернан Магелан здійснив першу навколосвітню подорож, відкривши найбільший океан світу – Тихий – і довівши, що Земля має форму кулі.

  У відкритті Австралії велика заслуга англійського мореплавця Джеймса Кука.

 А найсуворіший і найхолодніший материк Антарктиду було відкрито у 1820 році завдяки відважним мореплавцям Ф.Беллінсгаузену та М.Лазареву)

Світовий океан – безперервний водний простір земної кулі поза сушею.

 Площа Світового океану – 361 млн км2

 Океани: Тихий — 179 млн км2.

                Атлантичний — 92 млн км2.

                Індійський — 76 млн км2.

                Північний Льодовитий — 14 млн км2.

                 Південний океан — ?

 2. Прийом «Домашня заготовка»

Учні розповідають цікавий матеріал, що стосується  теми уроку, але виходить за межі шкільного підручника.

Додатковий матеріал до уроку

Світовий океан - більша частина водної оболон­ки Землі, його водні простори вкривають 70,8% поверхні земної кулі Материками океан поді­лений на 4 головні частини: Тихий океан, Атлан­тичний океан, Індійський океан та Північний Льо­довитий океан Площа Світового океану — при­близно 360 млн км2.Середня глибина — 3800 м (найбільша — 11 км в Тихому океані), солоність — 35 %о. температура води від -2 °С у приполярних районах до +28 °С в екваторіальній зоні.

Найбільше море Світового океану — Кора­лове (4 млн км2), найменше — Мармурове   (11 тис. км2).

2

 

Чи знаєте ви, що найбільший у світі океан — Ти­хий має ще одну назву? На картах, виданих у за­хідних країнах, у США та ін. Його називають «Ве­ликим» (Расіfiс), дійсно, він займає таку площу на Землі, як усі інші океани, разом взяті. Тут, на просторах океану, зафіксовано найвищі хвилі — до 40 м.

Загальновизнано, що найспокійніше місце в океані — екваторіальні широти біля        о. Ява. Море тут хвилюється лише 10-12 днів на рік, а достатньо сильні шторми бувають дуже рідко.

 Учитель. Останніми роками країни, що проводять дослідження в Антарктиці, виділяють п'ятий океан — Південний. Цей океан фігурує в багатьох виданнях,  документах, міжнародних програмах, проектах. Межі  Південного океану на півдні — це береги Антарктиди,  на півночі — зона субарктичного полярного фронту

 3. Прийом «Проблемне питання»

 Спробуйте пояснити назви океанів Землі.

 4. Прийом «Словничок»

 Знайдіть у підручнику визначення: океан, море, затока, протока.

 5. Прийом «Мозковий штурм»

 Чим відрізняється море від затоки?

 Порівняйте Середземне море з Баренцовим.

  Як пояснити, яке море є внутрішнім, а яке — окраїнним?

 Яка різниця між морем та океаном?

 Суша в океані

Води океанів та морів розподіляють сушу на різні за розміром та конфігурацією ділянки — материки, острови, півострови.

Материки — найбільші частини суші, оточені з усіх боків океанами і морями.

Материків шість: Євразія, Африка, Північна Америка, Південна Америка, Антарктида та Австралія.

Острови — відносно невеликі ділянки суходолу, з усіх боків оточені водою.  

Найбільші острови на Землі: Ґренландія (2176 км2), Нова Ґвінея (829 тис. ки2) Калімантан (744 тис. км2).

      За походженням острови бувають материкові, коралові та вулканічні.

Материкові острови (наприклад, Ґренландія, Мадагаскар) є частинами материків, що відокремилися від них в результаті тектонічних рухів земної кори.

Коралові острови створені вапняковими скелетами коралових поліпів. Їх багато в тропічних широтах океану.

Вулканічні острови утворюються внаслідок вивержень вулканів на дні Світового океану. Конуси таких вулканів зазвичай утворюють ланцюжки островів у районах сейсмічних поясів (такі  як Курильські та Гавайські острови).

Архіпелаг — скупчення островів, які мають однакове походження та розташовані неподалік одне від одного. Найбільші архіпелаги: Малайський ( близько 2000 тис. км2). Канадський Арктичний (понад 1300 тис. км2), Японські острови (370 тис. км2), Британські острови (325 тис. км2).

Півострови — ділянки суходолу, що сильно видаються у води океанів, морів або озер, Найбільший півострів світу — Аравійський (2730 тис. км2). Найбільший півострів України — Кримський (25,5 тис. км2).

 

3

 

6. Прийом «Проблемне питання»

• В індуїстській міфології, зокрема, розповідається про те, що кожний з материків омивається своїм океаном. Чи справді кожний материк омивається «своїм» океаном, води якого не відомі іншим материкам

■ Назвіть найбільший острів земної кулі. Який парадокс існує між природою цього острова та його  назвою?

V.  Закріплення вивченого матеріалу

1. Прийом «Лови помилку картографа» 

Учитель показує на настінній карті та називає (правильно та неправильно) географічні об'єкти. Учні за допомогою піднятих рук сигналізують про свою згоду чи незгоду             

2. Прийом «Завдання для допитливих» 

  • Назвіть найбільший півострів. (Аравійський)
  • У якому морі ловлять рибу мешканці трьох частин світу? (Середземне) 
  • Цю протоку раніше називали «Геркулесові стовпи».  Яка її сучасна назва? (Ґібралтарська)
  • Яке море немає берегів? (Сарґассове)
  • Назвіть кольорові моря? (Чорне, Червоне, Біле, Жовте) 
  • Який острів був відкритий ученим, що не покидав  для цього свого кабінету? (Острів Візе)

 Виконання практичної роботи 10 (початок)

Позначити на контурній карті океани, найбільші моря, затоки, материки, острови, півострови, архіпелаги, які згадуються в §  підручника.

VI. Підсумок уроку

Чи можна здійснити навколосвітню мандрівку, корис­туючись водами Світового океану?

 За допомогою ат­ласу назвіть приклади частин Світового океану

VII. Домашнє завдання

  • Опрацювати текст параграфа.
  • Позначити на контурній карті географічну номен­клатуру за темою.
  • Скласти проблемне питання до тексту параграфа.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                         4

doc
Додано
30 січня 2019
Переглядів
1905
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку