Урок.Побудова графіка функції розвитку особистості Федька – халамидника, героя однойменного оповідання Володимира Винниченка

Про матеріал

Урок « Графік функції» є частиною теми функція, у сьомому класі. Учні знайомляться з такими поняттями, як «функція», «аргумент функції», «значення функції». Метою цього уроку є: формування уявлення про функцію як математичну модель, яка описує реальні процеси, закріплення навиків розв'язування простих задач з теми, показати учням, що математика тісно пов'язана з другими науками і не є «сухою» дисципліною о числах.

Перегляд файлу

Департамент освіти  Маріупольської міської ради

Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №68

 

 

Сучасний урок математики з використанням інноваційних технологій

 

 

Урок з алгебри у 7 класі з теми:

Побудова графіка функції розвитку  особистості  Федька – халамидника,

 героя однойменного оповідання Володимира Винниченка

Семенко Олена Іванівна,

учитель математики

І кв. категорії

 

 

 

 

 

м. Маріуполь,

2018 рік


Зміст

Титульний лист                                                                                             1

Зміст                                                                                                                2

Вступ (передмова) - опис методики проведення уроку                             3

Основна частина (розробка уроку):                                                             4

  1.                   Слово вчителя                                                                            5
  2.                   Актуалізація знань                                                                     5
  3.                   Мотивація                                                                                   6
  4.                   Виконання вправ                                                                        6
  5.                   Закріплення                                                                               10
  6.                   Підсумки уроку                                                                         11 
  7.                   Домашнє завдання                                                                    12

Бібліографія (список використаних джерел)                                             13

Додатки                                                                                                          14


Вступ

Основною метою інформаційної технології навчання є підготовка учнів до повноцінної життєдіяльності в умовах інформаційного суспільства.

Педагогічні завдання :

- інтенсифікація всіх рівнів навчально-виховного процесу, підвищення його ефективності та якості;

- побудова відкритої системи освіти, що забезпечує кожній дитині власну траєкторію самоосвіти;

- системна інтеграція предметних галузей знань;

- розвиток творчого потенціалу учня, його здібностей до комунікативних дій;

- розвиток умінь експериментально-дослідницької діяльності та культури навчальної діяльності;

- формування інформаційної культури учнів.

Передмова:

Урок « Графік функції» є частиною теми функція, у сьомому класі. Учні знайомляться з такими поняттями, як «функція», «аргумент функції», «значення функції». Метою цього уроку є: формування уявлення про функцію як математичну модель, яка описує реальні процеси, закріплення навиків розв’язування простих задач з теми, показати учням, що математика тісно пов’язана з другими науками і не є «сухою» дисципліною о числах.


Тема : Побудова графіка функції розвитку  особистості  Федька – халамидника, героя однойменного оповідання Володимира Винниченка

Мета:

  1.     Дослідити образ Федька із застосуванням математичних технологій.
  2.     Розвивати між предметні зв’язки на уроках, формувати світогляд учнів,здатність застосовувати свої знання в різних ситуаціях.
  3.     Виховувати особисті якості на прикладі Федька

Задачі:

- встановити зв'язок між предметами;

- розглянути в літературі та житті дію математичних концепцій,законів;

- сформувати уявлення про математику, як частину загальнолюдської культури;

- побудувати графік розвитку особистості (лінію життя), формування характеру літературного героя;

- розвивати навички побудови графіків функції;

- розставити акценти на життєвому шляху героя.

Тип уроку: бінарний урок (алгебра і українська література).

Вид уроку: урок закріплення знань і формування ЗУН.

Обладнання: мультимедійний проектор, екран, текст оповідання, презентація, портрет Володимира Винниченка.

Структура уроку:

1. Слово вчителя                              3 мин

2. Актуалізація знань                     12 мин

3. Мотивація                                     2 мин

4. Виконання вправ                        18 мин

5. Закріплення                                  7 мин

6. Підсумки уроку                            2 мин

7. Домашнє завдання                       1 мин

Хід уроку

1.Слово вчителя:

Математика та література –

Два крила людської культури,

Дві книги з однієї бібліотеки,

Дві цитати з одного оповідання.

Такі різні, як буква та число,

Нерозривні, як човен та весло.

Що їх зближує, поєднує у вічність?

Великої думки дух і нескінченість!

Сьогодні урок математики ми поєднуємо з уроком української літератури. І за допомогою графіка функції спробуємо проаналізувати вчинки героя одного з творів, які ви вивчали на уроках української літератури. (слайд1)

2. Актуалізація знань

1) Визначення поняття функції:

- Що таке функція?

- Графік функції?

- Область визначення функції? (слайд 2)

2) Виконайте  самостійну роботу на повторення:

1 варіант

1.Функція задана формулою у= -5х+1.Знайти значення функції, якщо х=3;  х= -6; х= -2,5

2. Функція задана формулою у= х(х+3). Заповнити таблицю.

Х

-3

-2

-1

0

1

2

3

У

 

 

 

 

 

 

 

3.Функція задана формулою у= 2х+3.При якому значені аргументу значення функції дорівнює 4.

2 варіант

1.Функція задана формулою у= 10х-1.Знайти значення функції,якщо х=3;  х= 6; х=-2,5

2. Функція задана формулою у= х(х-3). Заповнить таблицю.

Х

-3

-2

-1

0

1

2

3

У

 

 

 

 

 

 

 

3.Функція задана формулою у= 2х+3.При якому значені аргументу значення функції дорівнює 6.

Додатковим завданням на сьогодні було прочитати оповідання «Федько - халамидник».

- Хто автор цього оповідання? (слайд 3)

- Хто головний герой? (слайд4)

3. Мотивація

Спробуємо пов'язати поняття функції з людським життям.

Чи можна назвати життя людини функцією? Щоб відповісти на це питання,звернімося до образу головного героя, життєвий шлях якого складний і протилежний.

У кожний момент свого життя людина під впливом різних обставин або через якісь зовнішні фактори,робить ті чи інші вчинки.

У будь – який момент часу ми здійснюємо єдиний  вчинок, і це означає, що нашою сутністю є функція залежності від часу.

Назвемо цю функцію  у= f(t) де, f(t) залежна від часу.

4. Виконання вправ

Сюжет оповідання ділиться на епізоди, які є аргументами нашої функції. Це проміжки часу, головні в житті героя.

Побудуємо координатну площину, де вісь абсцис являється епізодами оповідання, а вісь ординат - вашою оцінкою того чи іншого вчинку від -5 до 5. Будемо вважати, що оцінка -5 відповідає дуже поганому вчинку,а 5 - найгарнішому.

Розглянемо кожний епізод окремо (слайд 5).

Епізод 1 (слайд 6)

Це був чистий розбишака-халамидник.

Не було того дня, щоб хто-небудь не жалівся на Федька:

там шибку з рогатки вибив; там синяка підбив своєму "закадишному" другові; там перекинув діжку з дощовою водою, яку збирали з таким клопотом.

Наче біс який сидів у хлопцеві! Усі діти як діти,— граються, бавляться тихо, лагідно. Федькові ж, неодмінно, щоб битися, щоб що-небудь перевернути догори ногами. Спокій був його ворогом, з яким він боровся на кожному місці.

Аналіз епізода, побудова першої точки.

Епізод 2 (слайд 7)

Як пускають хлопці змія, прийде й одбере. Причому не підкрадається, а кричить на все горло, щоб віддали змія. Навіть троє хлопців не можуть нічого вдіяти. Федько одійде далеко, потім повертається й віддає іграшку, а на додачу — свої нитки.

Аналіз епізода, побудова другої точки.

Епізод 3 (слайд 8)

Але так не часто буває. Частіш кінчається тим, що хлопці біжать додому, жаліються, а їхні тато чи мама ідуть до Федькової матері і теж жаліються. А Федькові ввечері вже прочуханка. Але й тут Федько не як всі діти поводиться. Він не плаче, не проситься, не обіщає, що більше не буде. Насупиться й сидить. Мати лає, грозиться, а він хоч би слово з уст, сидить і мовчить.

Приходить тато з роботи. Він стомлений і сердитий. Руки сиві од олова літер, які він складає в друкарні. Щоки теж ніби оловом налиті, худі-худі, а борода на них така рідка, що видно крізь неї тіло.

— Що? Вже знов? — питає він, глянувши на Федька. Федько ще більш насуплюється й починає колупати пальцем кінець столу. А мати розповідає.

— Правда то? — питає батько у Федька.

Федько мовчить.

— Кому ж я говорю? Правда те, що мати каже?

— Правда,— тихо одмовляє Федько.

— Скидай штани.

Федько мовчки встає, скидає штанці й чекає, похиливши голову.

Батько здійма з себе ремінь, кладе Федька на стілець і починає бити.

Федько здригується всім тілом і шарпа ногами.

— Лежи!! — кричить батько.

— А кляте ж яке! А кляте! — сплескує руками мати.— Хоч би ж попросило тата, хоч би заплакало. Камінь, а не дитина! Сибіряка якийсь...

Вибивши "сибіряку", батько вийма з кишені дві або три копійки й дає йому.

— То тобі за те, а це за те, що правду говориш...

Федько витирає сльози, що виступили з очей, бере гроші й ховає в кишеню. Він за ремінь не сердиться,— він розуміє, що так і треба. Але й три копійки бере, бо, справді, не брехав.

Аналіз епізода, побудова третьої точки

Епізод 4 (слайд 9)

Не любив Федько й товаришів видавати. Найбільше йому діставалося за панського синка Толю — ніжну, делікатну та смирну дитину.

Федько спокушав Толю до своїх забав, і той приходив додому забрьоханий, з розбитим носом. Його мати аж умлівала, бачачи свого сина таким. Федькові знову діставалося від батьків. Мати говорила, щоб він не смів чіпати панську дитину, бо її батько вижене їх із квартири, яку вони в нього винаймали.

Аналіз епізода, побудова четвертої точки

Епізод 5(слайд 10)

Батько б'є Федька за те, що той водиться з благородними дітьми. І через деякий час Федько знову спокушає Толю. Ось надворі буря, Толя дивиться у вікно й бачить, як посеред вулиці весело брьохають Федько, Стьопка й Васька. Вони щось цікаве знаходять на до їм весело і любо. Толя не витримує і йде з ними, а увечері лежить із температурою. Федька ж знову лупцюють

Аналіз епізода, побудова п’ятої точки

Епізод 6(слайд 11)

Наставала весна. Федько підійшов до друзів і почав радісно розповідати, що він був на річці, бачив, як іде крига, як знесло базарний місток. Вирішили завтра не йти до школи, а піти на річку. Цю розмову чув Толя, йому теж захотілося подивитися на льодохід. Тому наступного ранку він теж з'явився на березі. Лід тріщав, лускався, сірі крижини лізли одна на одну, як у гурті волів. Толя все чекав, коли Федько піде на лід, як обіцяв. І запропонував битися об заклад, що Федько злякається й не перейде по кризі річку. Федько погодився. Толя, якщо програє, віддасть свого ножика, а Федько — чижика.

Аналіз епізода, побудова шостої точки.

Епізод 7 (слайд 12)

Федько взяв палицю й побіг на кригу. Він вправно перестрибував з однієї крижини на іншу, підтягуючи її палицею до себе. Дорослі кричали на хлопця, але той не слухав їх. Пройшов до другого берега, а тоді знову назад через кригу. Усі аж завмерли зі страху. Коли Федько щасливо повернувся на берег, дорослі зітхнули полегшено й вилаяли хлопця, відчуваючи скоріше захоплення спритністю, а ніж злість.

Епізод 8 (слайд 13)

Коли Федько вийшов на беріг, коли його отовпили хлопці і з радістю та захватом дивились на нього, як на героя, Толя почув, що він теж може перейти. І не тільки може, а от візьме й перейде!

І він, нічого нікому не кажучи, хутенько скинув калоші, струсив ранець з плеч на землю і підійшов до Федька.

— Дай мені свою палицю! — сказав він. Федько здивовано подивився на панича.

— Нащо тобі?

— Я теж хочу йти на той бік.

Куди??

— На той бік.

Спірка й Стьопка так і фиркнули. Але Федько не засміявся.

— А як упадеш у воду?

— Не бійсь, не впаду. Давай!

— Лучче не треба, Только... Ти не вмієш.

— Овва! Ти один умієш. Ну, давай палицю. Що, може жалко?

— На...— стиснув плечима Федько,— тільки гляди... Толя взяв палицю і пішов на кригу.

Аналіз епізода, побудова восьмої точки.

Епізод 9 (слайд 14)

Толя розгубився, стояв і плакав, а люди бігали по березі й не знали, як йому допомогти. Раптом звідкись прибіг Федько з новою палицею, добрався до Толі й допоміг перейти на крижину, з якої той вибрався на берег. А крижина під Федьком тріснула, і він опинився у воді. Хлопці кинули Федькові пояс, але руки того замерзли й не могли його втримати. Тоді Федько схопив шворку зубами й вибрав ся на берег.

Аналіз епізода, побудова дев’ятої точки.

Побудова графіка функції.

Висновки: Таким чином, ми наочно за допомогою математичної інтерпретації життєвих етапів простежили лінію долі головного героя, та відобразили її за допомогою графіка.

5. Закріплення

Проаналізувати графіки відомих функцій.

Слово вчителя:

Ми ще не вміємо досліджувати функції, але давайте спробуємо виконати аналіз відомих функцій. Вісь абсцис - це межа добрих і поганих вчинків на нашому графіку, а у досліджуванні графіка функції - це межа між додатним та від’ємним значенням функції. Проаналізуйте графіки та дайте відповідь на питання: При яких значеннях аргументу функція набуває додатних і від’ємних значень.

C:\Users\Елена\Downloads\linf3.jpg    (слайд 15)

 

C:\Users\Елена\Downloads\2sinx.png  (слайд 16)

 

C:\Users\Елена\Downloads\загружено.png  (слайд 17)

6. Підсумки уроку

Поміркуйте, чи є сенс у такій неочікуваній інтеграції української літератури та математики? (звичайно є!)

Дайте відповідь на запитання, яке ми дали на початку уроку:

Що повніше й об’єктивніше відображає різноманітну та суперечливу сутність людського життя - література чи математика? ( повніше - література,точніше і об’єктивніше – математика).

7. Домашнє завдання (слайд 18)

Написати невеличкий твір про добрі та погані вчинки, та побудувати графік функції сюжетного аналізу.


Бібліографія:

Українська педагогіка

http://ukped.com/skarbnichka/2367-tehnologiyi-navchannja-informatsijni-tehnologiyi-navchannja.html

Инфоурок https://infourok.ru/integrirovanniy-urok-matematiki-i-literaturi-695393.html


Додаток 1

Самостійна робота

Варіант 1

Варіант 2

1.Функція задана формулою

у= -5х+1.Знайти значення функції,якщо

 х=3;   у=

х= -6;  у=

х= -2,5   у=

 

 1.Функція задана формулою

 у= 10х-1.Знайти значення функції,якщо

 х=3;  у=

х= 6; у=

 х= -2,5  у=

 

  1. Функція задана формулою

 у= х(х+3). Заповніть таблицю.

Х

-3

-2

-1

0

1

2

3

У

 

 

 

 

 

 

 

2.Функція задана формулою

  у= х(х-3). Заповніть таблицю.

Х

-3

-2

-1

0

1

2

3

У

 

 

 

 

 

 

 

3. Функція задана формулою у= 2х+3.

При якому значені аргументу значення функції дорівнює 4.

 

3.Функція задана формулою у= 2х+3. При якому значені аргументу значення функції дорівнює 6.

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Семененко Ірина Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Алгебра 7 клас (Мерзляк А.Г., Полонський В.Б., Якір М.С.)
До уроку
Графік функції
Додано
3 квітня 2018
Переглядів
1196
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку