Цей урок містить багато цікавої інформації, підготовленої не тільки вчителем, а і учнями. В розробці уроку використано репродукції картин різних художників, фото, дитячі малюнки, вірші, довідкова література. Також є дидактичні ігри, загадки, руханки.
Вчитель початкових класів
ліцею № 25
Немировська Т.С.
Тема: Початкові уявлення про декоративно-прикладне мистецтво та його засоби виразності (спрощені форми, колір).Орієнтовне практичне завдання: виконання композиції «Диво-птах»(акварель).
Мета: Ознайомлювати учнів з особливостями зображення (побудови) тіл птахів методом спрощення форми; навчати порівнювати, знаходити відмінності та подібності у формі й кольорі, визначати пропорції. Формувати образне, логічне, просторове мислення; уміння аналізувати; навчати міркувати; стимулювати розвиток допитливості. Виховувати дбайливе ставлення до природи, птахів.
Обладнання: репродукції картин із зображенням диво-птаха та дитячі роботи, гра «Шифрувальники», матеріали для демонстрації послідовності та техніки виконання роботи.
Матеріали та інструменти: альбом для малювання, фарби, пензлі, ємкість для води; серветки для витирання рук і пензлів.
Хід уроку
І. Організаційна хвилинка.
Спів птахів. (Слухання)
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Бесіда. (На фоні співу птахів.)
- Діти, ви любите птахів?
- Яких птахів ви любите?
- Які птахи , на вашу думку , найкрасивіші ? Чому?
2. Гра «Шифрувальник»
- Розшифруйте слова шляхом перестановки літер.
1) валого
2) бдьоз
3) яши
4) лутуб
5) лакри
6) гони
7) хівст
(Вчитель одночасно з відгаданими словами прикріплює на дошку птаха частинами, ніби складаючи пазли.)
ІІІ. Повідомлення теми уроку.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
У нашій казці кольоровій
Все дивовижне і чудове
Ось перед вами диво-птиця,
чимось схожа на жар-птицю.
Яке пір’я в птиці, ану лиш подивіться!
1. Бесіда за картиною.
- Який настрій викликає у вас ця картина? (Радісний, гарний, піднесений.)
- Які кольори передали цей настрій? (Яскраві, теплі кольори: жовтий, червоний, …)
- А який птах? (Гарний, райдужний, різнокольоровий, різнобарвний, красивий, чарівний, дивовижний, казковий…)
- Чим саме дивовижний цей птах? (Хвостом.)
- Який хвіст за розміром? (Великий, величезний.)
- Так, дійсно, художник хоче привернути нашу увагу з першого погляду до яскравого хвоста жар-птиці.
- Якими засобами йому вдалося це зробити? (Розміром – хвіст великий, формою – лінії округлі, плавні; кольором – яскраві; декоративним оздобленням.)
2. Розгляд репродукцій картин художників та дитячих малюнків.
- Образ жар-птиці часто використовується художниками у їхніх творах. Розгляньте ще декілька картин та дитячих малюнків.
- Зображення якого птаха вам найбільше подобається? Чому?
3. Робота з підручником.
а) Бесіда за малюнками.
- Розгляньте малюнки маленьких художників.
- Вам подобаються ці диво-птиці? (Так.)
- Якого вони кольору? (Жовтого, золотого.)
- На якому фоні їх зобразили діти ? (На темному, синьому, фіолетовому.)
- На темному тлі птахи виглядають контрастно.
- Зверніть увагу на хвости птахів. Які вони великі, гарні, яскраві, оздоблені візерунками.
б) Фізкультхвилинка.
в) Ознайомлення з завданням.
- Прочитайте самостійно завдання.
- Кого ми будемо малювати? (Диво-птицю.)
- Яка послідовність виконання завдання? (Спочатку намалювати великі деталі великим пензлем, а потім дрібніші форми та елементи промалювати малим круглим пензлем.
V. Практична робота.
- Я впевнена, що тепер і ви зможете намалювати свого гарного казкового диво-птаха. Розташуйте його посередині аркуша і зробіть його досить великим, адже він – головний на малюнку.
1. Пояснення до творчого завдання.
а) Уявно поділіть аркуш паперу навпіл.
б) У верхній частині намалюйте жовтим кольором цифру 6. Замалюйте тулуб.
- На що він схожий? (На овал.)
в) До хвостика 6 намалюйте голову. Якої форми вона буде? (Кругла , трохи овальна.)
г) Проведіть шию від голови до тулуба , донизу трохи ширшу. Зафарбуйте.
д) Від тулуба – вправо і вліво – будуть крила, а донизу – хвіст. (Демонструю три варіанти їх зображення.)
- Оберіть для вашої птиці таку форму крил і хвоста , яка вам найбільше до вподоби. Або придумайте свою. Домалюйте і зафарбуйте крила і хвіст.
- А тепер відкладіть аркуші, щоб фарба трохи висохла.
2. Хвилинка – цікавинка.
- Група дослідників підготувала нам цікавинку. Зараз вони нам її презентують.
(Малюнки-фотографії та інформація про павича.)
3. Пальчикова фізкультхвилинка.
4. Індивідуальна робота за творчим завданням.
Учні виконують роботу під керівництвом учителя. За необхідності вчитель надає учням індивідуальну допомогу.
VІ. Підбиття підсумків.
1. Створення виставки робіт.
- Діти, хто вважає, що його робота завершена, вийшла гарно, вдало, представте нам, будь ласка, свої малюнки.
2. Обговорення учнівських робіт.
- Уважно роздивіться малюнки. Чия робота вам найбільше подобається ? Що вдалося? Якщо є помилки, яких допустився учень, то запропонуйте способи їх виправлення.
3. Вірш – сценка.
- Кожна пташка має жити своїм життям. Послухайте коротку історію одного птаха.
Додаток 1
Птиця
Тріпоче серце пійманої птиці,
в руках моїх не чує доброти.
моя пташино, тільки не тремти!
хіба в полях уже зерна нема?!
пусти мене, мій хлопче, на свободу,
і все, що треба, я знайду сама.
в своїх руках легеньких, як вітрець.
Хіба неволя це? Хіба це важко
від мене взяти кілька зеренець?
дорожча воля, ніж зерно твоє!
Страшна, хоч навіть лагідна та сила,
яка розкрити крилець не дає!
Хоч і маленький, зрозумів я все.
Моя рука ніколи і нікому
ні кривди, ні біди не принесе!
Додаток 2
Образ павича, як символ
Павич — символ гордості, емблема краси й безсмертя. У багатьох країнах павич вважався королівським птахом, а в індусів - священним. На батьківщині павича, у Південній Азії, його високо цінують за те, що він попереджає про наближення тигрів, змій і грози.
В Україні до павичів склалося зовсім інше ставлення через те, що розводити їх могли тільки багаті люди. Тому тільки в нашій свідомості павич став символом гордовитості й пихи. Вислів "розпустив хвіст, як павич" набув значення не тільки залицяння, але й марнославства, напускної гордовитості.
Щонайпрекрасніший з пернатих
Павич — птах, який за всіх часів називали найпрекраснішим. Синьо-зелене переливчасте оперення, розкішне віяло з довгого з вічками пір'я, хохолок з пір’їнок з мініатюрними «вічками» на голові, довга шия, поважна хода — усе в павича чудово.
Справжній хвіст павича, як у всіх птахів, невеликий і непоказний. Він ховається під шлейфом довгого ( до 1м 60 см) пір'я. Довжина птаха разом зі шлейфом доходить до 2м 30см.
Додаток 3
ПАВИЧ належить до числа найбільш великих представників ряду курячих. Звичайний павич міцної будови з досить довгою шиєю, маленькою головою, що несе своєрідний хохолок, з короткими крилами, високими ногами й середньої довжини хвостом. Для самця особливо характерно надзвичайно розвинене верхнє пір’я, що накриває хвіст, таким чином утворюючи "хвіст" павича. Цей дивовижний розкішний, що розпускається величезним віялом з вічками "хвіст" і прекрасного розфарбування блискуче оперення, у якому сполучаються сині, зелені й руді тони, створили павичеві славу найкрасивішого птаха серед курячих. Розповсюджений звичайний павич в Індії й на Цейлоні. Улюбленими місцями проживання звичайного павича є високі ліси із чагарниковими заростями, особливо із присутністю води й трав'янистих схилів.
ПАВИЧЕВЕ ОКО – ДЕННИЙ метелик
Метелик досить звичайний - його можна побачити й у лісі , і в парку, і навіть у сквері великого міста. Причому побачити тоді, коли інших комах дуже мало, - навесні. "Вічка" - це найбільші яскраві плями - по одному великому на кожному крилі. Особливо гарні "очі" на передніх крилах. За плями й назвали метелика павичевим оком, напевно, тому, що "вічка" нагадують яскраві плями на пір'ї хвоста павичів.
Додаток 4
х і в с т
г о н и
в а л о г о
б д ь о з
я ш и
л у т у б
л а к р и
1