Урок "Початок лібералізації суспільно-політичного життя (1953-1964 рр.)

Про матеріал
Розробка уроку "Початок лібералізації суспільно-політичного життя (1953-1964 рр.)" - план-конспект комбінованого уроку про реальні зміни в суспільно-політичному житті доби "відлиги". Мета - розкрити особливості процесу десталінізації в Україні, вдосконалювати навички критичного оцінювання історичних подій. Виховувати в старшокласників інтерес до минулого. Сприяти формуванню в учнів хронологічно-просторової та логічної компетентностей.
Перегляд файлу

Тема уроку

 «Початок лібералізації суспільно – політичного життя   (1953 – 1964 рр.)»

 

Мета уроку. 1. Розкрити особливості процесу десталінізації в Україні. 

                      2. Вдосконалювати навички аналізу, критичного оцінювання

                           історичних подій.

                       3. Виховувати  в старшокласників інтерес до минулого. Сприяти

                           моральному вихованню учнів.

 

Міжпредметні звязки: історія України, українська література, правознавство,

етика.

 

Тип уроку: комбінований.

 

Обладнання: підручник, настінна карта, атласи.

Основні поняття і терміни: десталінізація, реабілітація, «відлига», Програма КПРС.

 

Основні дати: 1956 р. - XX з’їзд КПРС; 1957 р. – звільнення з посади першого секретаря ЦК КПУ О. Кириченка та обрання на цю посаду М. Підгорного; 1961 р.- ухвалення нової Програми КПРС; 1963 р. – звільнення М. Підгорного з посади першого секретаря ЦК КПУ та призначення на цю посаду П. Шелеста.

 

ХІД УРОКУ

 

  1. Організаційна частина уроку

 

  1. Перевірка домашнього завдання

 

Тестування.

  1. Десталінізація – це:

а)  відхід від проявів сталінського тоталітарного режиму;

б) культ особи Сталіна;

в) боротьба за владу після смерті Сталіна.                                                                                        

А

Б

В

 

 

 

 

  1. Останній з’їзд за життя Сталіна :

а) XVII з’їзд КПРС;

б) XIX з’їзд КПРС;

в) XX  з’їзд КПРС.                                                              

А

Б

В

 

 

 

  1. Після смерті Сталіна розпочалась боротьба за владу між:

а) Маленковим, Хрущовим, Берією;

б) Микояном, Хрущовим, Берією;

в) Підгорним, Хрущовим, Берією.                                        

А

Б

В

 

 

 

  1. Семичастний обіймав посаду:

а) керівника НКВС;

б) голови КДБ;

в) голови уряду.                                                                      

А

Б

В

 

 

 

  1. На початку 50-х з приходом М.С. Хрущова до влади:

а) припинились масові репресії;

б) продовжувались масові репресії;

в) здійснювались тільки в Україні. 

А

Б

В

 

 

 

  1. В роки правління Хрущова:

а) успішно продовжувалась політика «коренізації»;

б)  політика «коренізації» остаточно зійшла нанівець;

в) українізація проводилась лише в системі освіти.          

А

Б

В

 

 

 

  1. В роки Великої Вітчизняної війни М.С. Хрущов:

а) керував КДБ;

б) обіймав посаду секретаря ЦК КПРС;

в) очолював ЦК КПУ й за сумісництвом – уряд УРСР.   

А

Б

В

 

 

 

  1. За «м’якотілість» під час голоду звільнили:

а) Л. Кагановича;

б) М. Хрущова;

в) О. Кириченка;

г) М. Підгорного.

А

Б

В

Г

 

 

 

 

  1. Свою назву період правління М.С. Хрущова отримав:

а) від повісті популярного письменника І.Еренбурга «Відлига» (1954);

б) від процесу зміцнення тоталітарної системи в Україні;

в) від страйків в таборах ГУЛАГу.

А

Б

В

 

 

 

  1. Найбільш радикальних рис процес десталінізації набув:

а) після смерті Сталіна (5 березня 1953 р.);

б) після XX  з’їзду КПРС (1956 р.);

в) після припинення опору ОУН – УПА.                                  

А

Б

В

 

 

 

  1. Розставте в хронологічній послідовності керівників України періоду «відлиги»: 

 

       а)   shelest      б)   Nikolai_Podgorny_Bundesarchiv_cropped      в)    Алексей Илларионович Кириченко           

                   П.Шелест        М. Підгорний                    О. Кириченко

                                                                                                 

А

Б

В

 

 

 

  1. Указ Президії ВР СРСР про передачу Криму був підписаний:

а) в 1956 р.;

б) в 1954 р.;

в) в 1963р.                                                                                        

А

Б

В

 

 

 

               Робота в парах. Перевірка результатів тестування

 

 

  1. Актуалізація опорних знань

 

Показую фотографію пам’ятника М.С. Хрущову. Використовую метод емоційного стимулювання, створюючи у навчальному процесі ситуацію зацікавленості.

Вчитель. Уважно прослухайте матеріал, а в кінці уроку дайте відповідь на запитання: «Чому саме такий задум зявився у скульптора?

 Що символізує пам’ятник?»

 

Фотография могилы Никиты Хрущева

 

 

  1.                 Вивчення нового матеріалу

 

Учитель. Ми з вами вивчаємо період в історії СРСР, УРСР, який охоплює 1953 -1964 роки і називається «відлигою».

«Відлига» - спроба лібералізації суспільно – політичного життя та проведення соціально – економічних реформ. Розпочав М.С.Хрущов з десталінізації –системи заходів щодо  ліквідації окремих проявів сталінського режиму:

  • масових репресій;
  • ситеми ГУЛАГу;
  • реабілітації незаконно засуджених в 30 – 40-ті роки;
  • зміцнення законності в країні;
  • децентралізація управління, послаблення командно-адміністративної системи;
  • розширення прав союзних та  автономних республік в економічному та культурному житті.
  •   Що ж таке десталінізація? (учні відповідають)

 

XX  з’їзд КПРС

Використовую метод «Удвох разом». Робота в парах.

     - Чи Хрущов М.С. зробив сміливий громадянський    вчинок, виступивши на XX з’їзді КПРС з доповіддю «Про культ особи та його наслідки»? 

 

Робота в парах. Ознайомлення з документом (Див. додаток 1)

Засудження культу особи Сталіна було неповним, обмеженим, половинчастим. До 1989 року громадськість не була ознайомлена з доповіддю Хрущова, та й сам Хрущов поступово змінив тональність своїх виступів.

 

Реабілітація

 

    Реабілітація – виправдання, відновлення доброго імені несправедливо звинуваченої чи засудженої людини.

Почалася реабілітація незначної частини незаконно репресованих після смерті Сталіна і особливо після XX з’їзду КПРС. Ліквідовані були «трійки» Проводилися амністії людей, які були засуджені на невеликі терміни. Проте амністія не передбачала реабілітацію. Після 1956 р. реабілітація стала масовою. В першу чергу реабілітації підлягали партійні  діячі, згодом – літератори, драматурги, режисери.

 

       Не підлягали реабілітації:

жертви політичних репресій 20-30-х років, колабораціоністи, політичні в’язні, засуджені за ст. 54 (інакодумство), всі репресовані за «український буржуазний націоналізм», активні діячі ОУН – УПА, депортовані в 30-ті роки під час колективізації селяни, жителі Західної України, кримські татари, німці та інші. Поряд з реабілітацією здійснювались репресії - 3,5 тис. чоловік репресовано в 1954 -1959 рр.

Чому реабілітація була обмеженою?

 

Вправа в групах «Асоціативна квітка»

 

Учням роздані «пелюстки» з написами груп населення, які підлягали реабілітації та груп, які не підлягали виправданню. На дошці закріплено «серцевину» квітки.

 

 

                                                                            

Розширення повноважень союзних республік та зміни в партійному керівництві.

Змінилися секретарі ЦК КПУ за 1953 -1964 рр.:

  • 1953 -1957 рр. О. І. Кириченко.
  • 1957 – 1963 рр. М.В. Підгорний.
  • 1963 -1972 рр. П.А.Шелест. Висуванці М.С. Хрущова.

Розширено права України:

українці висувалися на керівні посади;

  • розширилися міжнародні зв’язки УРСР;
  • з проведенням реформ в промисловості під контроль республіканського керівництва відійшли 97% підприємств;
  • республіка приймала самостійно закони, формувала свій бюджет, використовувала капіталовкладення. Та недовго. Згодом було відновлено контроль зі сторони центру.

Популізм Хрущова. Програма побудови комунізму - 1961 р. XXII з’їзд КПРС. Зростання культу особи Хрущова. Незадоволення номенклатури, інтелігенції Хрущовим.

 

Робота  в групах  «Вправа коло ідей»

Вивчають документ –спогади сучасників про події літа 1964 р.»

                                                                                        (Див. документ 2)

 

  Повернімося до запитання, яке було поставлене  на початку уроку. «Що задумав скульптор? Що символізує пам’ятник?»

Старшокласники пояснюють  +    - в діяльності М.С. Хрущова.

 

  1. Закріплення вивченого матеріалу.
  •      Про що йдеться? 11р. були для нього часом боротьби за «сталінський мундир».
  •      Продовжіть речення.  До 1989 р. було заборонено…
  •      Встановіть хронологічну послідовність:

    а) XX  з’їзд КПРС;

    б) Тихий переворот;

  в) згортання лібералізації;

   г) прийняття Програми побудови комунізму.

А

Б

В

Г

 

 

 

 

-Установіть відповідність між зображенням історичних осіб та їх прізвищами.

 

 А)     Б) brezhnev_18  В) shelest

 

 Г)  File:Lazar Kaganovich.jpg    Д)  Иосиф Виссарионович Сталин                                       1. П. Шелест.

                                                                                                                            2. М. Хрущов.

                                                                                                                            3.Л. Брежнєв.

                                                                                                                            4. Й.Сталін.

                                                                                                                            5. Л.Каганович.

                                                         

А

Б

В

Г

Д

 

 

 

 

 

 

  1. Підбиття підсумків.

 

  1. Домашнє завдання.

 

  1. Опрацювати відповідний текст підручника.

Історія України (профільний рівень): підручник  для 11 кл. закладів загальної середньої освіти/ О.В.Гісем, О.О.Мартинюк - Харків: Вид-во «Ранок», 2019.- 256с.

2.  Підготувати  випереджальне завдання «Найефективніші реформи

     М.С. Хрущова.»

 

 

 

 

                                                                                          

 

                                                                                                        Додаток 1

 

Документ  «Про культ особи та його наслідки»

З доповіді першого секретаря ЦК КПРС М.С. Хрущова 25 лютого 1956 р.

 

Вчитель. Зясуйте, про які порушення прав людини говорив Хрущов на  XX  з’їзд КПРС? 

…Комиссия установила многочисленные факты фальсифицированных дел  против коммунистов, ложных обвинений, вопиющих нарушений законности, в результате чего погибли невинные люди. Выясняется, что многие партийные, советские, хозяйственные работники, которых объявили в 1937 – 1938 годах «врагами», в действительности никогда врагами, шпионами, вредителями и т.д. не являлись, что они всегда оставались коммунистами, но были оклеветаны, а иногда, не выдержав зверских истязаний, сами на себя наговаривали (под диктовку следователей – фальсификаторов) всевозможные тяжкие и невероятные обвинения. Установлено, что из 139 членов  и кандидатов в члены ЦК партии, избранных на  XVII съезде КПСС, было арестовано и расстреляно 98 человек, то есть 70%.

 … Это произошло в результате злоупотреблений властью со стороны Сталина, который начал применять массовый террор против кадров партии.

 …Сложилась порочная практика, когда в НКВД составлялись списки людей, дела которых подлежали рассмотрению на Военной Коллегии, и им заранее определялась мера наказания. Эти списки направлялись Ежовым  лично Сталину для санкционирования предлагаемых мер наказания.

 … Имея неограниченную власть, Сталин допускал жестокий произвол, подавлял человека морально и физически.

 …Культ личности приобрел такие чудовищные размеры главным образом потому, что сам Сталин всячески поощрял и поддерживал возвеличение  его персоны…

Вправа «Інтерв’ю у напарника» В парі розподіляються ролі: хто буде брати інтерв’ю і хто буде відповідати. Складаються запитання відповідно до документа  і проводиться  інтерв’ю. 

 

    Вчитель. Зясуйте, про які порушення прав людини говорив Хрущов на  XX  з’їзді КПРС?   В чому звинувачував Сталіна?                                                                                                              

                                                                                          

Иосиф Сталин                                                                 b2b47b19b0772668954f8869d8ae7d1c  

         Й.В. Сталін                                               ?                       

                                                                                                          М.С. Хрущов                                                         

                                     

 Додаток 2

 

ДОКУМЕНТ

 

Рукописні записи  виступів учасників на засіданні

Президії ЦК КПРС 13-14 жовтня 1964 року

 

Тов. Шелест. У 1957 році ставилося завдання догнати і перегнати Америку, а отримали провал, діяльність нашу дискредитує, говорили про житло – не виконали.

Тов. Підгорний. Ми всі з повагою ставилися до тов. Хрущова. Тепер він інший. Він винен. Краще, щоб сам попросив звільнити.

Тов. Воронов. У результаті неправильного і непартійного ставлення тов. Хрущова створилося  нестерпне становище, виник новий культ особи Хрущова. Він не терпить ніяких зауважень.

Тов. Шелепін. Ви стали зловживати владою. Довіра до вас падала, падала. Оточили себе сумнівними особами.

Тов. Кириленко. Грубо став порушуватися ленінський стиль керівництва, підлабузництво любите. А людей чесних відштовхуєте.

Тов. Мазуров. Безперервні реорганізації.

Тов. Єфремов. Ви грубіяните кадрам. Граєте у вождізм.

Тов. Суслов. Все позитивне приписується Хрущову.

Тов. Брежнєв. Згоден з усіма. Звільнити Хрущова з посад, що обіймає.  

 

Схематично це виглядає так:    

 

                                                   

 

 

 

Запитання.

  • В чому звинувачували Хрущова? Хто звинувачував?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Історія України (рівень стандарту, академічний) 11 клас (Струкевич О.К., Романюк І.М., Дровозюк С.І.)
Додано
6 лютого 2020
Переглядів
1958
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку