Заняття на тему «Почуття»
Мета. Формування у молодших школярів уявлень про емоційний світ.
Задачі. Ознайомити дітей з поняттями «почуття» і «емоції».
Вчити визначати емоційний стан свій та інших людей.
Розвивати здібності виражати свої почуття за допомогою міміки, тіла, слова.
Ознайомити з деякими методами саморегуляції.
План заняття:
1.Оргмомент.
- Доброго дня, друзі! Мене звати Ірина. Я рада вітати вас на нашому занятті. Давайте поцікавимося, хто в якому настрої прийшов на сьогоднішнє заняття.
- Підніміть, будь ласка, великий палець вгору, всі, хто сьогодні прийшов на заняття в прекрасному настрої. У кого настрій поганий - опустіть палець вниз. У кого настрій рівний, покажіть великим пальцем вбік.
- Як бачимо, не у всіх настрій хороший. Як ми можемо його покращити?
- Пропоную кожному з вас усміхнутися сусідові і подарувати йому комплімент.
2. Мотиваційний етап.
Дітям пропонується переглянути ряд картинок з набору «Емоційні монстрики».
- Як ви гадаєте, що спільного у цих монстриків? А чим вони відрізняються?
- Як ви здогадалися, що вони відчувають?
3.Бесіда на тему почуттів.
- Давайте розмірковувати, навіщо природа наділила людину здатністю відчувати?
- Які почуття можуть виникати у людини? (Радість, любов, інтерес, сум, вина, сором, гнів, страх, відраза, нудьга, образа, ненависть, здивування, заздрість, самотність, гордість, задоволення та ін.)
- Які почуття приємно переживати, які неприємно?
- Що таке емоції?
- Як міняється міміка людини, поза, голос під час прояву емоцій?
4. Робочий та діагностичний блок
- Давайте розглянемо зображення та пофантазуємо, що на них відбувається.
- В які моменти свого життя ви відчували подібні емоції?
- Чи потрібно соромитися своїх почуттів?
- Як починає рухатися наше тіло під час прояву тієї чи іншої емоції?
- Якими словами хочеться висловлюватися під час прояву тієї чи іншої емоції?
- Чи можливо контролювати свої емоції?
- Як можна повідомити оточуючих про свої почуття?
Приклади зображень:
3. Психогімнастичні вправи.
Театр почуттів.
- А зараз ми з вами потренуємося у прояві наших почуттів.
Діти за бажанням пробують передати в емоціях певне почуття за допомогою психогімнастичних вправ.
Етюд 1.Новая лялька (вираження радості)
Дівчинці подарували нову ляльку. Вона рада, весело скаче, крутиться, грає з лялькою.
Етюд 2.Баба-Яга (вираження гніву)
Баба-Яга зловила Оленку, веліла їй затопити грубку, щоб потім з'їсти дівчинку, а сама заснула. Прокинулася, а Оленки немає - та втекла. Розсердилася Баба-Яга, що без вечері залишилася. Бігає по хаті, ногами тупає, кулаками розмахує.
Етюд 3. Фокус (вираження подиву)
Хлопчик дуже здивувався: він побачив, як фокусник посадив у порожню валізу кішку і закрив її, а коли відкрив валізу, кішки там не було. З валізи вистрибнув песик.
Етюд 4. Попелюшка (вираження печалі)
Попелюшка повертається з балу. Вона дуже сумна: дівчина більше ніколи не побачить принца, до того ж вона втратила свій черевичок ...
Етюд 5. Один вдома (вираження страху)
Мама-єнотиха пішла добувати їжу, крихітка-єнот залишився один в норі. Навколо темно, чуються різні шарудіння. Крихітці-єноту страшно: а раптом на нього хтось нападе, а мама не встигне прийти на допомогу?
Етюд 6. Лисичка підслуховує (вираження інтересу)
Лисичка стоїть біля вікна хатинки, в якій живуть котик з півником, і підслуховує, про що вони говорять.
Етюд 7. Кіт Васько (вираження сорому)
Господиня спекла сметанний пиріг до свята і пішла вбиратися. Кіт Васько прокрався до кухні і з'їв пиріг. Господиня прибігла на шум і почала лаяти Васька. Васькові стало соромно.
Етюд 8. Солоний чай (вираження відрази)
Хлопчик під час їжі дивився телевізор. Він налив в чашку чаю і не дивлячись, помилково, замість цукру насипав дві ложки солі. Розмішав і зробив перший ковток. До чого ж неприємний смак!
Етюд 9. Хто з'їв варення? (здивування і сором)
Мама пішла на роботу, а хлопчик з кішкою залишилися вдома. Хлопчику дуже захотілося спробувати вишневого варення. Він не помітив, як з'їв всю банку. Коли мама повернулася, вона запитала: «Хто з'їв варення?». На що хлопчик відповів: «Кішка». Мама дуже здивувалася: «Хіба кішки їдять варення?» Хлопчику стало соромно за свій обман.
4. Робота в роздруківках
- Намалюйте на обличчях задані емоції та поєднайте їх з відповідними позами.
- Намалюйте у шаблоні, чим наповнене ваше серце після сьогоднішнього заняття (під музичний супровід).
5. Релаксація
Погладити котика.
- Заплющте очі (за бажанням) і уявіть, що ви тримаєте на руках котика. Уявіть, якого він кольору, які в нього очі. Подумки доторкніться до його шерсті, відчуйте, яка вона м’якенька і приємна на дотик. Прислухайтесь до муркотіння вашого котика. Погладьте вашого котика. Насолодіться своїми відчуттями стільки, скільки вам потрібно і потім розплющте очі.