Урок "Події 1648 – 1649 рр. Зборівський договір"

Про матеріал
Тема. Події 1648 – 1649 рр. Зборівський договір Мета: визначити політичний та адміністративно-територіальний устрій Гетьманщини; охарактеризувати соціально-економічні зміни на українських землях в ході Національно-визвольної війни; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки; удосконалювати навички роботи з текстом підручника; вміння працювати з картою, різноманітними історичними джерелами; формувати повагу до історичного минулого України. Очікувані результати. Після уроку учні/учениці зможуть:  називати дати, пов’язані з темою уроку;  застосовувати та пояснювати на прикладах терміни та поняття;  визначати політичний та адміністративно-територіальний устрій Гетьманщини;  характеризувати соціально-економічні зміни на українських землях в ході Національно-визвольної війни;  показувати на історичній карті територію Гетьманщини, її столицю та перебіг воєнних дій 1648 – 1649 рр.
Перегляд файлу

Конспект уроку

з історії України

для 8-го класу

Підготувала учитель історії

КЗ «Першотравнева ЗОШ І-ІІІ ст.»

Вистороп Тетяна Василівна

Тема. Події 1648 – 1649 рр. Зборівський договір

Мета: визначити політичний та адміністративно-територіальний устрій Гетьманщини; охарактеризувати соціально-економічні зміни на українських землях в ході Національно-визвольної війни; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки; удосконалювати навички роботи з текстом підручника; вміння працювати з картою, різноманітними історичними джерелами; формувати повагу до історичного минулого України.

Очікувані результати. Після уроку учні/учениці зможуть:

  •            називати дати, пов’язані з темою уроку;
  •                   застосовувати та пояснювати на прикладах терміни та поняття;
  •                   визначати політичний та адміністративно-територіальний устрій Гетьманщини;
  •                   характеризувати соціально-економічні зміни на українських землях в ході Національно-визвольної війни;
  •                   показувати на історичній карті територію Гетьманщини, її столицю та  перебіг воєнних дій 1648 – 1649 рр.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручник, історична карта, контурні карти, роздатковий матеріал, ілюстративний ряд, мультимедійна презентація.

Хід уроку

  1. Організаційна частина.
  2. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань.
  1. Історичний диктант.
  1. Козацьке повстання 1648 р. очолив… (Богдан Хмельницький)
  2. Повстання 1648 р. спалахнуло проти панування… (Польщі)
  3. У лютому-березні 1648 р. Б. Хмельницький уклав угоду з… (Ісламом-Гереєм ІІІ)
  4. Козацьке військо розпочало свій похід з … (Микитинської Січі)
  5. Місцем першої битви стала річка … (Жовті Води)
  6. Перша битва відбулася… (5-6 травня 1648 р.)
  7. Через десять днів після першої битви відбулася битва під… (Корсунем)
  8. У другій битві польське військо очолював… (М. Потоцький)
  9. 13 вересня відбулася битва під … (Пилявцями)
  10.                      Як Богдан Хмельницький говорив про нове військове керівництво поляків? («перина», «дитина», «латина»)
  11.                      Яка подія відбулася 8 серпня 1648 р.? (Підписання Зборівського договору)
  12.                      Яку кількість реєстровців передбачав Зборівський договір? (40 тисяч)
  1. Взаємоперевірка.
  2. Робота з історичною картою.
  • Розгляньте історичну карту.
  • Покажіть на ній кордони Української козацької держави за Зборівським договором.
  • Простежте та прокоментуйте шлях козацького війська у 1648 – 1649 рр.
  1. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.
  1. Вправа «Хмаринка слів».
  • Розгляньте хмаринку слів.

E:\Работа\Підготовка до уроків\8 клас\Іст. УКр\3. Національно-визвольна війна українського народу\2. Події 1648 - 1649 рр. Зборівський договір\V formie kommientariia (1) (1).jpg

(Козацька старшина)

  • Підберіть до неї назву. Які слова вам підказали головну туму хмаринки?
  • Що вам відомо про козацьку старшину?
  • Сьогодні ми з’ясуємо, які зміни відбулися в суспільно-політичному житті та адміністративно-територіальному поділі України. Визначимо напрями внутрішньої та зовнішньої політики Б. Хмельницького.
  1. Вивчення нового матеріалу.
  1. Робота в парах.
  • Розгляньте схему на с. 122 підручника.
  • Поясніть, як у козацькій державі здійснювалася державна влада.
  • Складіть 1-2 запитання до схеми.
  • Назвіть не менше п’яти дієслів, що описують діяльність та повноваження гетьмана.
  1. Вибіркове читання (с. 121 – 122 підручника)
  • Знайдіть та зачитайте речення, що відповідають на питання.
  • Чому Генеральна (Військова) рада скликалася рідко?
  • Які повноваження мала Старшинська рада?
  • Як називався уряд гетьмана? Чим він займався?
  • Яка організація відповідала за проведення дипломатичних листувань?
  1. Робота з історичною картою.
  • Розгляньте історичну карту.

E:\Работа\Підготовка до уроків\8 клас\Іст. УКр\3. Національно-визвольна війна українського народу\1. Передумови Національно-визвольної війни. Богдан Хмельницький. Козацько-кримський союз\8_07.jpg

  • На яких історико-географічних землях України було утворено козацьку державу – Військо Запорізьке?
  • Які Українські землі лишалися під владою Польщі?
  • У складі яких держав перебувала решта українських земель?
  • Яке місто було столицею Гетьманщини? Підкресліть її на картосхемі.
  • Де воно розташовувалося?
  • Які міста – центри полків – знаходилися на Лівобережній, а які – на Правобережній Україні?
  1. Робота в парах.
  • Опрацюйте матеріал підручника на с. 123 – 124 та заповніть схему «Адміністративно-територіальний устрій Гетьманщини».

E:\Работа\Підготовка до уроків\8 клас\Іст. УКр\3. Національно-визвольна війна українського народу\2. Події 1648 - 1649 рр. Зборівський договір\Рисунок1.png

  • На скільки полків було поділено територію України? (16)
  • Скільки з них розташовувалися на Лівобережжі? (7)
  1. Кероване читання (с. 124).
  • Опрацюйте текст підручника та сформулюйте короткі тези до нього.

Орієнтовна відповідь:

  • ліквідовано велике й середнє світське землеволодіння, фільварково-панщинну систему господарювання, кріпацтво;
  • формування козацької, селянської та державної власності на землю;
  • Україну залишили польські магнати, католицька шляхта і духівництво;
  • влада та основні багатства зосереджувалися в руках козацької старшини.
  • Що змінилося після виселення з України польських магнатів, шляхти та духівництва?
  • Завдяки чому покращилося становище міщан?
  1. Робота з текстом підручника (с. 124 – 125).
  • Опрацюйте матеріал підручника та випишіть слова, терміни чи імена, які будуть корисні під час розповіді про зовнішню політику Богдана Хмельницького.

Орієнтовна відповідь: дипломатичність; союзники; військово-політичний союз; домовленості; переговори.

  • З якими державами Б. Хмельницькому вдалося укласти мирні договори? (Кримським ханством, Трансільванією, Молдавією, Валахією, Венецію, Туреччиною)
  • Що саме вигравала Україна згідно нових союзів?
  • Союз з якою державою закріпив шлюб Тимоша Хмельницького?
  1. Узагальнення та систематизація знань.
  1. Аналіз історичного джерела.
  • Опрацюйте історичні джерела на с. 126 – 127 підручника.
  • Як у першому джерелі втілено мету внутрішньої та зовнішньої політики Б. Хмельницького?
  • Аргументуйте твердження, що головним здобутком Національно-визвольної війни було утвердження Гетьманщини.
  1. Установіть логічні пари.
  • Установіть відповідність між посадами, що входили до складу генеральної старшини, та їхніми обов’язками.
  1. генеральний обозний
  2. двоє генеральних осавулів
  3. генеральний писар
  4. двоє генеральних суддів
  5. генеральний підскарбій
  6. генеральний хорунжий
  7. генеральний бунчужний

А   відав артилерією, постачанням війська, виконував обов’язки наказного гетьмана

Б   керував фінансами й організацією збору податків

В   очолював військову канцелярію, виконуючи обов’язки державного секретаря

Г   складав козацькі реєстри, вирішував питання боєздатності й дисципліни війська

Д   відав військовими справами, охороняв головну хоругву козацького війська, виконував важливі військові та дипломатичні доручення гетьмана

Е    у воєнні часи мав берегти й захищати символ гетьманської влади – бунчук; виконував важливі доручення гетьмана щодо судових справ

Є   займався судочинством, часто брав участь у дипломатичних переговорах, а також виконував обов’язки наказного гетьмана

Відповідь: 1А; 2Г; 3В; 4Є; 5Б; 6Д; 7Е

  1. Підсумки уроку.
  1. Вправа «Три слова».
  • Трьома прикметниками охарактеризуйте наш урок.
  1. Інструктаж з домашнього завдання.
  1. Опрацювати § 18 підручника.

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Слуцька Ірина Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
9 грудня 2019
Переглядів
6888
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку