Урок 22
Давньогрецька література - колиска європейських літератур
(урок- подорож)
8 клас
ТЕМА. Давньогрецька література - колиска європейських літератур
МЕТА: навчати учнів узагальнювати вивчений матеріал; розвивати логічне мислення, зв’язне мовлення; виховувати любов до літератури як мистецтва слова.
ОБЛАДНАННЯ: карта подорожі, макет корабля, портрети давньогрецьких письменників, виставка творів давньогрецьких письменників, комп′ютерна презентація, листочки для відповідей, ватман, фломастери.
Дивних багато у світі див,
Найдивніше із них - людина.
Софокл
ПЛАН УРОКУ
1 етап – «Трап» (виконання випереджального завдання)
2 етап – «Аврал» (тест на повторення вивченого)
3 етап – «Острів сирен» (диктант на знання літературних термінів)
4 етап – «Таємнича амфора» (вправа «Дешифратор)
Тиха затока «муз» (виразне читання віршів давньогрецьких поетів)
5 етап – «Мито» (створення колажу-плакату)
6 етап – «На горі Олімп» (письмова творча робота)
Підсумки роботи
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент:
1.Поділ учнів на групи. Розподіл ролей у групах.
2. Пояснення умов та правил виконання завдань.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Ось і закінчується наша мандрівка чудовою країною Давня Греція. Сьогодні у нас підсумковий урок на тему «Давньогрецька література - колиска європейських літератур». Бо без поетів, філософів, скульпторів Давньої Греції неможливо уявити не тільки європейське мистецтво, а й все світове. Вони давно ступили на високий Олімп і, як боги, здобули безсмертя. Античні майстри силою Гармонії та Краси перемогли смерть і знову дарують нам перлини свого мистецтва, які не втратили свого чарівного блиску і сьогодні.
Я запрошую вас у морську подорож океаном «Давньогрецька література». Сьогодні ми ще раз відвідаємо землю Еллади. Згадаємо людей, з якими тут познайомилися, героїв, чиєю доблестю захоплювалися, безсмертним просто допоможемо піднятися на безсмертний Олімп.
ІІІ. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу.
1 етап «ТРАП» (виконання випереджувального завдання)
Трап – це сходи, які ведуть на корабель. Щоб потрапити на корабель, кожна команда повинна була виконати попереднє завдання: знайти цікаву, невідому нам інформацію про давньогрецького митця. Отже, запрошую піднятися на корабель представника 1 команди.
1 команда: Гомер
Орієнтовна відповідь: Гомер – найвідоміший поет античності. Про життя та особистість Гомера достовірно нічого не відомо. В античній літературі є дев’ять біографій Гомера, але всі вони містять в собі казкові і фантастичні елементи. Традиційно Гомер зображується сліпим. В античності Гомера вважали мудрецем: «Мудріше всіх елінів, взятих разом». Його вважали основоположником філософії, географії, фізики, математики, медицини та естетики. Близько половини знайдених давньогрецьких літературних папірусів написані Гомером. Він вивчав свої роботи напам’ять і наспівував їх своїм аедам. Ті, у свою чергу, також заучували твори і наспівували їх іншим людям.
На честь Гомера названий кратер на Меркурії.
2 команда: Тіртей
Орієнтовна відповідь: Тіртей зі Спарти — постать легендарна. Саме у долі Тіртея, його творах найкраще видно особливість античної поезії, відмінність у сприйнятті поетичного твору давніми греками та нами. Легенда переповідає, що спартанці, перед тим як стати наймогутнішим племенем півострова Пелопоннес, зіштовхнулися із запеклим опором інших греків, які оселилися там раніше. У найскладніший момент боротьби вони, відчуваючи, що сили їх залишають, звернулися по допомогу до афінян. Між афінянами та спартанцями точилося приховане суперництво. Афіняни вирішили познущатися зі спартанців: замість війська надіслали одного кульгавого вчителя афінських дітей на ім′я Тіртей зі словами, що найкращі ліки для пригніченого бойового духу — героїчні пісні про подвиги воїнів минулого. Жорстокий жарт афінян обернувся для спартанців нечуваним успіхом. Тіртей справді змінив хід війни. Своїми поезіями він підніс дух воїнів, повернувши їм віру в себе. І зробив це не піснями про подвиги міфічних богатирів, а життєствердними елегіями, в яких звучали заклики та поради, спрямовані до сучасників
3 команда: Сапфо
Орієнтовна відповідь: Поетеса була маленька на зріст, смаглява, з блискучими живими очима. Сучасники стверджують, що вона не блищала красою. Страбон називав її дивом, Сократ – любовною наставницею, а Платон – десятою музою. Сапфо була розумною, цнотливою і благородною жінкою. Вона ввела ритмічні зразки в віршування. Вони названі в її честь Великою і Малою сапфічними строфами. Їй приписують винахід електрона (пластинки чи палички з дерева чи кістки) для видобування звуку з струнного інструменту і давньогрецької гами. Поетеса писала свої віршики на еолійському діалекті. Основні теми віршів і од – пристрасть, щастя і муки нещасної любові.
4 команда: Есхіл
Орієнтовна відповідь: Перший виступ Есхіла на змаганнях драматургів відноситься приблизно до 500 р. до н.е., але лише в 484 р. йому дісталася перемога, яку він здобуде згодом не менше 13 разів. Приблизно до 470 р. до н.е. йому ніхто не міг скласти конкуренції. Життя трагіка був дещо затьмарений не дуже добрими відносинами з співгромадянами. Збереглися свідчення про звинувачення драматурга в тому, що таїнства в честь богині Деметри він в одному з творів зробив надбанням громадськості. У 456 р. до н.е. Есхіл відбув на Сицилію і там, в м. Гелі, загинув. Причиною смерті, за переказами, став скинутий йому на голову орлом камінь або черепаха. Есхіл відомий як автор близько 80 творів, з яких до наших днів цілком збереглося тільки 7; дійшли і фрагменти різної довжини з інших творів. За Есхілом закріпилася репутація видатного новатора театру. Зокрема, одним з найважливіших зроблених ним кроків стало введення другого актора. Посмертна слава Есхіла не гасла ще й тому, що спеціальною постановою його п’єси продовжували брати участь в змаганнях драматургів. Ця ж обставина допомогло кращого збереження трагедій.
2 етап «АВРАЛ» (виконання тесту на повторення вивченого).
Перед тим як відправитися у подорож, треба ретельно перевірити та прибрати наш корабель. У моряків це називається аврал. І зараз ми перевіримо, чи підготовлені ви до мандрів. Виконуємо тест на повторення.
1. Як перекладається ім’я Гомер?
2. Скільки міст змагалися за честь називатися батьківщиною Гомера?
3.Яку з поем не творив Гомер?
4. Як перекладається ім’я «Тіртей»?
5. В якому поетичному жанрі творив Тіртей?
6. Кому надавали наснаги і хоробрості твори Тіртея?
7. Хто назвав Сапфо «десятою музою»?
8. Яка провідна тема поезії Сапфо?
9. Хто з українських поетів зазнав значний вплив поезії Сапфо?
10. Кого вважають батьком трагедії?
11. Який твір Есхіла найвідоміший?
12. Між ким основний конфлікт у трагедії «Прометей закутий»?
Правильна відповідь: 13 13 31 21 22 23
3 етап «ОСТРІВ СИРЕН» (диктант на знання літературних термінів)
Отже, команди готові до плавання. Віддати швартові! Курс на далеку Елладу. Попутного вітру нам всім. Сім футів під кілем. Морські мандри завжди небезпечні, особливо в Давній Греції. Попереду у нас перша перешкода – острів сирен. Сирени у давньогрецькій міфології — морські істоти у вигляді напівжінок-напівптахів Своїм співом заманюють вони моряків, що пливуть біля острова, і завдають їм лютої смерті. Тож для того, щоб минути цій острів, нам потрібно виконати наступне завдання. Літературний диктант на знання літературних термінів. Візьміть корабельний журнал і записуйте відповіді у стовпчик.
1. Що таке міф? ( світобачення, своєрідний погляд на життя прадавніх людей, найчастіше втілений у розповідях про богів, духів, героїв, надприродні сили та ін., які брали участь у створенні світу тощо)
2.Що таке епічна поема? (твір, переважно віршований, у якому зображені значні події і яскраві характери).
3.Що таке трагедія? (драматичний твір, який ґрунтується на гострому, непримиренному конфлікті особистості, який закінчується смертю героя)
4. Що таке лірика? (один із трьох родів літератури, в якому навколишня дійсність зображується шляхом передачі почуттів, настроїв, переживань, емоцій ліричного героя чи автора.
5.Що таке давньогрецька елегія? (вірш, що має політичну агітацію, патріотичні заклики, військові настанови, життєві поради, приклади для наслідування)
6. Що таке ода? (вірш, що виражає піднесені почуття, викликані важливими історичними подіями, діяльністю історичних осіб. )
4 етап «ТАЄМНИЧА АМФОРА» (вправа «Дешифратор)
Ледь-ледь ми уникнули небезпечного острова сирен. Попереду безмежне море, сине небо, лагідний вітер. Але що це гойдається на хвилях? Це давньогрецька амфора (давньогрецька глиняна посудина). А всередині таємний рукопис. Спробуйте розшифрувати його за допомогою української абетки. Виконуємо вправу «Дешифратор».
4 21 7 27 12 33
15 19 16 11 22 15 1
16 32 6 22 31 15 19 13
27 11 3 12 16 12 10 1 27 12 13
Правильна відповідь: Греція - колиска людської цивілізації
Тиха затока «МУЗ» (створення колажу-плакату)
Ми наближаємось до тихої затоки «Муз». Тут можна відпочити, піднятися на гору Парнас, поспілкуватися з Музами, послухати порад Аполлона та й самому стати прихильником однієї з муз поезії, прочитавши їм поезії давньогрецьких поетів, які вам найбільше сподобались. Зараз ми послухаємо вірші давньогрецьких поетів, які підготували учні вашого класу.
5 етап «МИТО»
Я бачу попереду берег Еллади. Але, щоб ступити на цю благословенну землю, за законами мореплавства, ви повинні сплатити державне мито – податок на право перебувати в цій країні. Вашим митом буде створення колажу-плакату «Давня Греція». Перед вами лист ватману, фломастери та олівці. Приступайте до роботи. Час – 5 хвилин. (учні виконують завдання, а потім по черзі презентують її)
6 етап «НА ГОРІ ОЛІМП» (письмова творча робота).
І ось ми вже на фініші нашої подорожі. Ми піднімаємося на славетну гору Олімп – місце, де живуть давньогрецькі боги, а серед них бог мистецтва Аполлоном. Тож не осоромтеся перед ними. Останнє ваше завдання – написати есе на тему «Мій улюблений давньогрецький митець».
Час – 5 хвилин.
Команди по черзі зачитують свої есе.
ІV. Підсумки уроку.
Ми здійснили захопливу подорож до Давньої Греції.
Мешканці цієї країни славилися надзвичайною чесністю і об′єктивністю.
Тож наслідуємо їх приклад: оцініть вашу роботу на сьогоднішньому уроці.
V. Домашнє завдання – творчість Вергілія.