Тема: Квіти. Диференціація звуків [С] – [Ш]. Урок-подорож.
Мета:
Перебіг уроку
Психологічна підготовка учнів.
Учитель-логопед
Ви не можете, малята,
Все про світ відразу взнати!
Треба буде вам ще вчитись
І старанно потрудитись.
Я прийшла до вас сюди,
Щоб урок цей провести.
Всі готові? (Всі!)
Урок наш буде незвичайним.
Та до чудес ми вже звикли.
Все навкруги розквітає,
Спів чудовий лунає.
До нас у гості, любі діти,
Прийшли чудові, гарні квіти.
(Звучить музика).
Сад прекрасний перед нами,
Спів пташок ми чуєм з вами.
Дерево чарівне тут
Квіти дружно стережуть.
Учитель-логопед. Сьогодні ми будемо мандрувати країною квітів. Рослини, які вирощують у кімнаті, називають кімнатними.
Як називають квіти, які ростуть у полі, лісі, лузі, саду?
Щоб ми не заблукали, мандрувати нам допоможе це чарівне дерево. На ньому висять яблука з номерами зупинок, на яких ми будемо виходити.
Але, щоб почати мандрувати, ми повинні виконати декілька завдань і відповісти на запитання.
Яка зараз пора року?
Які місяці відносяться до осені?
Який місяць зараз?
Жовтень закінчиться, який місяць почнеться?
У слові «листопад», який третій звук?
Діти. У слові «листопад» третій звук [с].
Учитель-логопед. Давайте разом вимовимо звук [с], покладемо долоню на горло та послухаємо, що воно робить, коли співаємо пісеньку струмочка.
Так, горло відпочиває.
Губи розтянуті в посмішку, кінчик язик притиснутий до нижніх зубів, а на руці відчуваємо холодний струмінь повітря.
Учитель-логопед. Послухайте уважно вірш, запам’ятайте, про яку квітку йде мова.
Восени, як скину листя,
Ягідками приберусь.
Кожна гілка, як в намисті, -
Я шипшиною зовусь.
Шипшина не винна,
Що кущик колючий,
Вона вітаміння
І дуже цілюща.
- Про яку квітку ви слухали вірш? Який перший звук у назві цієї квітки?
Ще є звук [ш] у цьому слові? Де він стоїть?
Учитель-логопед. Тепер давайте вимовимо ізольований звук [ш], але спочатку пригадаємо його артикуляцію. Губи витягнуті вперед рупором, кінчик язика піднімається, на руці відчуваємо теплий струмінь повітря.
Отже, сьогодні ми будемо розрізняти звук [с] і [ш].
(Учитель вивішує на дошку зображення будиночків С і Ш).
- Записуйте число, поділіть сторінку на дві колонки.
- У який квітничок ми розмістимо малюнок з шипшиною?
Вправа на розвиток фонематичного суху.
са |
шу |
аш |
си |
се |
со |
ше |
ша |
Учитель-логопед. Ви швидко подолали першу перешкоду, можна сідати в поїзд і вирушати.
Зупинка №1 «Загадки».
Блакитну шапочку має,
З-під снігу виглядає…(Пролісок)
- Слово пролісок поділіть на склади.
Золотиста, ніжна, гожа.
Я щоранку розквітаю,
Промінцями всіх вітаю.
Відгадати вам не важко,
Що за квітка я …(Ромашка).
- Слово ромашка поділіть на склади.
Розлігся кущем на межі.
На сонечку квіти він гріє
І гострить зелені ножі…(Ірис).
- Скільки голосних, скільки приголосних у слові?
(Учитель показує малюнки квітів).
- Молодці! Наш поїзд прибуває до зупинки №2. «Несподіванка».
Зупинку №2 «Несподіванка»
Учитель-логопед
Ще переплутанку квіти дали,
Щоб ви її відгадали.
Ну, хто з вас гарно читає
І букви швидко переставляє?
Щоб вийшли слова гарненькі,
Давайте позмагаємось швиденько.
(Гладіолус)
Учитель роздає клумби, на них наклеєні квіточки з буквами.
О |
Н |
С |
С |
Н |
Ц |
А |
И |
Р |
Скласти назви квіток.
Учитель-логопед. Їдемо далі, наступна зупинка станція №4.
Зупинка №4 «Речення»
Явдошка |
шляхом |
шукала |
над |
волошки |
3 |
2 |
4 |
1 |
5 (множина) |
Учитель вивішує малюнки.
Давайте їх зберемо в речення-віночок.
Квіти, не, діти, земну, рвіть, цю, бережімо, красу.
(Не рвіть квіти, діти, збережімо цю земну красу.)
Учитель-логопед. Поїхали далі. Зупинка №5.
ЛЕГЕНДА
У сиву давнину, коли ще не було ані зими, ані снігу, квіти цвіли круглий рік. В полях і садах, у лісах і горах — всюди майоріли квіти, вкривали землю різнокольоровими барвами.
Цвіли червоні маки і троянди, біліли ромашки і голубіли фіалки, пишно цвіли айстри і хризантеми…
Якось із Півночі насунулась велика біла хмара і на землю посипався білий сніг. Спочатку квіти зраділи, коли побачили, як з неба сиплються білі пелюстки. Вони думали, що то хмара так розквітла і посипала на землю свої квіти. Та коли сніг застелив поля і гори, ліси і сади, їм раптом стало холодно. Вони так змерзли, що не знали, що їм далі робити. Їхні пелюстки почали в’янути, а ніжні стебельця хилитися долі. Вирішили квіти покинути землю, вкриту білим снігом, і йти у теплі краї.
Білий Пролісок забарився у лісі і навіть не помітив, куди пішли квіти. Так і залишився він між кущами і по лісових галявах.
- Білий пролісок або підсніжник. Ця квітка занесена в Червону книгу, її необхідно берегти.
Підсумок уроку.
- Які звуки розрізняли?
Учитель роздає конверти з малюнками.
біла |
голубий |
синя |
рожева |
червоний |
волошка |
шипшина |
ромашка |
гладіолус |
пролісок |
- Усі молодці!
Гарно працювали!
Але дзвоник пролунав,
Він мені і вам сказав,
Що урок вже час кінчати,
Та іти відпочивати.