Середино – Будська
ЗОШ І-ІІІст. №1
Середино – Будської районної ради
Сумської області
Підготувала
вчитель початкових класів
спеціаліст І категорії
Якушева Валентина Іванівна
Мета : надати учням план вивчення теми; орієнтувати діяльність учнів на вивчення та закріплення
1 фактів- відкриття Антарктиди, покорення Південного полюсу;
2 понять- Антарктида, айсберги, мировий полюс холоду, південний полюс;
3 способів дій- вміння працювати в групах, робота з контурною картою
створити умови для розвитку у школярів інтелектуальної культури;
посприяти осмисленню цінностей спільної діяльності;
виховувати культуру навчальної праці через роботу з додатковими матеріалами;
розвивати емоційно – цінносне відношення до миру.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Форма уроку:урок – подорож
Обладнання: мультимедійний проектор, презентація до уроку, відеофільм, додатковий матеріал для учнів.
Девіз уроку:
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитись, а бачити.
Запам'ятовувати, відповідати.
Хід уроку
І Організаціонний момент
Привітання гостей:
Здрастуй день
І хмарка в небі
Ліс і школа, клас
Вчитель наш і гості любі
Ми вітаєм вас
Учитель:
А тепер сідаймо діти
Домовляймось : не шуміти
На уроці не дрімати
Руку вчасно підіймати
Працювати старанно
Щоб почути у кінці
Що у нашім 4 класі
Усі учні молодці
Девіз уроку:
Слайд 1
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитись, а бачити.
Запам'ятовувати, відповідати.
Слайд 2
Учень: (біля дошки)
Якось вранці на поріг
випав білий – білий сніг
біла стала вся земля
річка, луг, ліси й поля
засвистіла завірюха
морозець щипа за вуха
діти кажуть «Все дарма!»
це чудово!
Це – зима!-разом
ІІ Підсумок фенологічних спостережень.
Чергові свою справу зробили? У календарі все помітили?
Учитель: Сьогодні у нас дуже цікавий урок. Ми здійснемо подорож до останнього з шости не вивчених нами материків. Але перш ніж ступити на нього ми зробимо кілька зупинок і попливемо ми на кораблі.
(звук корабля)
Слайд 3І порт: «Історичний»
Учень: Історіявиникненняматериків
Слайд4
Вченіприпускають ,що в прадавнічасивсі материки становили однеціле. Цебувтакийсобіпраматерик, якийотримавназвуПангея. Потімвінрозколовся на кількачастин, які почали дрейфувати в різнихнапрямках. Так утворилисяПівнічна таПівденна Америки, Австралія, Африка та Євразія. Через кількамільйонівроківрозташуванняматериківможезмінитися. Такізміниможутьсупроводжуватисясильнимиземлетрусами та виверженнямивулканів.
Учитель: На дошці ви бачите слово «материки», розкажіть, що це таке, і свою відповідь прикріпіть до слова
1.у. Материки – це велика ділянка суші
2.у. Материки оточені з усіх боків водою
3.у. Материки різняться формами земної поверхні
4.у. На землі існує шість материків
Учитель: Ми з вами повторили матеріал попередніх уроків і пливемо далі.
Слайд 5 ІІ порт «Картографічний»
Учень: Ми отримали сигнал «SOS» Заблукав наш корабель і не може потрапити до порту. Просить нашої допомоги.
Учитель: Допоможемо команді знайти порт?
Учні:Так!
Учитель: Діти, візьміть конверт під номером 1, відкрийте його. Робота в парах. Гра «Знайди зайве»
Завдання: В цьому конверті є материк та твариний рослини, які ростуть та живуть на ньому, але не всі. Ви повинні прикріпити лише ті, які відповідають данному материку.
Тисячі вже кілометрів долати прийдеться.
Як із заходу на схід в подорож рушаєте,
Значить, всі 16 тисяч кілометрів краєте.
Чи не знаєш часом ти,
Що Америки Південної
Дивововижніш не знайти?
Все, що хочеш, попроси,
Всі дива, що є на світі,
Небувалої краси,
Тут зібралися усі.
Там лупляться з яєць звірята,
І молоком годуються малята.
Дерева лізуть там з нори,
Ребром ростуть листочки від жари,
Там крона дерева – копиця із травою…
Австралія – країна навпаки.
Посушливі пустелі і глибокі каньйони
І стяг неосяжного зорепаду
Якому на вірність клянуться мільйони
І те почервоніле Канадське листя
У парках великих міст, від берега до берега
І вулиці на яких завжди чисто
Це все, нам відома, Північна Америка
Африка! Африка! Дивна країна!
Мавпу й слона ви зустрінете там.
Де береги йдуть похило до Нілу,
Буйна рослинність росте вздовж ріки.
Тут бегемоти дітей народили
І проживають свій вік залюбки.
Діти вішають материки, розповівши вірш та розказавши про тваринний та рослинний світ .
Учитель: Всі впоралися із завданням, тож вирушаємо далі, і наступний наш
Слайд 6 ІІІ порт «Кросвордія»
Щоб потрапити на шостий, ще не вивчений материк, ви повинні відгадати кросворд, який містить назву материка. Всі готувалися до уроку, тож відповідаємо.
Слайд 7
1. Дослідник, що першим підкоривПівденний полюс.
2. Найпоширенішатварина.
3. Гори, щопроходять через увесь материк.
4.Велика крижина, щовідкололасьвідльодовика.
5. Єдинийдіючий вулкан.
6. Півострів.
7. Птах, щомаютьрозміркрилпонад 3 метри.
8. Нижній поверх рельєфу.
9. Наслідоксуворогоклімату.
10. Найменшіпінгвіни.
Вітер весело вітрила надуває
Корабель швидкість набирає
Попереду – Антарктида
Слайд 8
Учитель: Так, діти, це Антарктида, але перш ніж зійти на землю, давайте повернемося в літо й відпочинемо.
Фізкультхвилинка «Райдуга»
Учитель: Давайте пригадаємо ким і коли була відкрита Антарктида.
Слайд 9
Антарктида — це цілий континент, який розташовується на самому півдні Землі. Його центр майже збігається з південним полюсом. Омивається Південним океаном. До території Антарктиди також відносять і острови, розташовані в водах Південного океану.
Слайд 10
У 1820 році 16 січня дві шлюпки під назвами «Восток» і «Мирний», пристали до узбережжя Антарктиди. Це була експедиція під керівництвом Фаддея Беллінсгаузена і Михайла Лазарєва. Вони вважаються офіційними першовідкривачами Антарктиди.
Слайд 11
Американський дослідник Антарктиди Річард Берд у 1947 році писав: «На краю нашої планети лежить, як спляча принцеса, земля, закута в блакитне. Зловісна і прекрасна, вона лежить у своїй морозній дрімоті.
Така Антарктида — материк, за площею майже дорівнює Південній Америці, внутрішні області якої нам відомі фактично менше, ніж освітлена сторона Місяця .
Було багато експедицій, які намагалися побувати в Антарктиді, послухайте про одну з них.
Слайд 12
Сценка
Амундсен Руаль – норвежець Скотт Роберт – англієць
Я теж збираюсь.А ти на який?
Я вже купив упряж для собак.
Знайшов найкращих хасок, купую
Їжу та одяг.Знайшов собі компаньйонів.
Твої слова мені здаються смішними .
Собаки й Антарктида! Ось я купив поні
й коней, моторні сани. Бери з мене приклад.
Учитель: Діти, як ви думаєте, хто першим дістався Південного полюсу?
Учень: Першим дістався Південного полюсу Руаль Амундсен і встановив там Норвежський прапор.
Учитель: А що трапилось з групою Роберта Скотта?
Учень: Група Роберта Скотта загинула на звввворотньому шляху, не дійшовши до бази 17 км. , де було паливо і харчі. У листопаді 1912 року загін рятувальників знайшов палатку, а в ній замерзлі тіла.
Учитель:Зараз ми послухаємо вірш , присвячений пам’яті капітана Скотта
Слайд 13 музика
Учень:
Квадратный айсберг. Чёрная вода.
И в чёрных фраках белые пингвины.
Угрюмый бастион сверкающего льда.
И к смерти уводящие равнины.
И чудятся мне мачты кораблей,
Охваченных предерзостной надеждой –
Пробиться сквозь тиски сверкающих полей
К земле, сокрытой панцирной одеждой,
Мерещится костлявая рука,
Застывшая над стойким и суровым,
Последним, ею не рождённым словом
Последней записи скупого дневника.
Англійський поет Теннісон присвятив Р.Скотту знамениті слова:
«Бороться и искать, найти и не сдаваться!»
Учитель: Зараз ми звернемось до географічного положення материка
Слайд14
1 Материк майже повністю розташований в межах південного полярного кола, навколо південного полюсу. Знаходиться в західній, східній та південній півкулі.
2 Омивається водами трьох океанів: Атлантичного, Індійського та Тихого, які разом утворюють Південний океан
3 Антарктида знаходиться в Антарктичному кліматичному поясі.
4 Омивається морями: Уеделла, Росса, Амундсена, Дейвиса, Лазарева
Слайд15
5 Від інших материків Антарктида відокремлена величезними океанічними просторами. Але ближче всього розташована Південна Америка. Вона відокремлена від Антарктиди найширшим проливом світу – проливом Дрейка.
6 Площа материка 14 млн. км займає 5 місце серед материків.
Робота з контурними картами
Зараз ми перевіримо, чи запам’ятали ви те, що розповіли ваші друзі
Давайте пригадаємо правила роботи з контурними картами:
Завдання 1. Підпишіть, де знаходиться Атлантичний океан, Тихий океан, Індійський океан.
2.Позначте моря: Росса, Уеделла, Белінсгаузена, Амундсена
3.Позначте пролив Дрейка
4.Позначте Південний полюс
Учитель: Слово «Геологам»
Слайд16
1 Недра Антарктиди утримують велику кількість корисних копалин.
Це залізні руди, кам’ян вугілля, свинець, нікель. Слюда, графіт та інші.
Слайд 17
2 У східній Антарктиді під товщею льоду рівні частки поверхні передуються з горними масивами висотою 3000-4000 т.м.
Слайд 18
3 У західній півкулі, в тихоокеанському секторі материка є гірські системи – Антрактичніанди.
Найвища точка – масив Винсон-5140м. На островах у морі Росса є діючий вулкан – Еребус
Учитель: Слово «Метеорологам»
1 Антарктида – найхолодніше місце на землі, а також най вітряніше. Найнижча температура складає-89 градусів, а найвища+15 градусів.
Слайд 19
2 Цей континент – найсухіше місце на землі. Опадів тут не було більше 2 мільярдів років. Поверхня й клімат Антарктиди нагадують поверхню марса.
Слайд 20
3 найтепліший місяць у Антарктиді – лютий. У цей час відбувається зміна вчених на станціях.
Учитель: Послухаємо «Біологів», що вони розкажуть нам про тваринний та рослинний світ.
Слайд 21
1 Антарктида багата морськими тваринами – голубими китами, дельфінами – касатками, морськими котиками. Ці тварини вважають Антарктиду ідеальною для існування.
Слайд 22
2 Антарктида є непопулярним материком у наземних тварин. Одна із самих розповсюджених форм життя – комаха безкрила мошка. Її довжина 1см.3мм.
Учитель: Завітав до нас у гості корінний житель Антарктиди.
Слайд23
Учень: Це – пінгвін – птах північний
Злий мороз для нього звичний
Від холоду він не ховається
В крижаній воді купається.
Пінгвін: Я – імператорський пінгвін. Я найвищій і найважчий серед усіх пінгвінів. Мої сородичі розмножуються під час антарктичної зими. А існує нас в Антарктиді 6 видів
Гра «Впізнай , хто я» Візьміть конверт під номером 2. Дістаньте картки. Підкожним малюнком підпишіть, що це за тварина.
Морський леопард
Морський слон
Морський котик
Кашалот
Пляшконіс
Касатка
Слайд 24
Учитель: В Антарктиді немає населення. Справжніми господарями континенту є науковці з різних частин світу. Людина знає вже багато про природу материка, але багато ще й не розкрито.
Слайд 25
Першим українцем, який побував в Антарктиді вважається Антон Омельченко, учасник англійської антарктичної експедиції Роберта Скотта 1912 року.Антон Лукич — конюх экспедиції. Скотт називаєйого просто «Антон».Пройшоввін з командою до серединильодовика Росса, а коли вийшов строк контракту повернувся до НовоїЗеландії у лютому 1912 р.
Слайд 26
Товщина крижаного панциру, що вкриває материк від 2000 до 4000м. Якщо цей лід розтопити, то рівень Світового океану підвищиться на 50-60м.
Прісна вода – безцінний дар природи, але запаси її дуже мізерні. Льодовики Антарктиди містять величезні запаси «законсервованої» найчистішої прісної води нашої планети.
Це айсберги. Один невеличкий айсберг містить стільки прісної води, скільки її за рік приносить невеличка річка.
Учитель: Ось і закінчується наш урок.
Чи сподобався він вам?
Тож підведемо підсумки
Тестові завдання
Слайд 27
Учитель:11. Підсумок уроку
Наша подорож підходить до завершення. Ми повертаємось до України. Сподіваюсь, що наша подорож вам сподобалась.
Отож , і я вам бажаю бути наполегливими у досягненні своєї мети, успіхів у здобутті знань.
Ви всі дуже добре попрацювали, взнали багато нового, і я сподіваюсь, що запам’ятали. Всі, хто відповідав на уроці,отримають оцінки після перевірки контурних карт.
Слайд 28 Домашнє завдання.
На згадку про наш урок ми даруємо гостям буклети, які містять 0 цікавих фактів про Антарктиду.