Розробка цього уроку дає змогу узагальнити і систематизувати знання учнів про іменник; формувати вміння виявляти граматичні ознаки іменника; розвивати вміння аналізувати, систематизувати, узагальнювати, логічно мислити;розширити і поглибити знання дітей про звичаї, обряди та традиції українського народу; виховувати любов до рідного слова, свого краю, українського народу, його звичаїв і традицій.
Чернівецька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №37
Чернівецької міської ради
Підготувала і провела:
вчитель української
мови та літератури
Кузик Наталія Іванівна
Чернівці
2015
Мета: узагальнити і систематизувати знання учнів про іменник; формувати вміння виявляти граматичні ознаки іменника; розвивати вміння аналізувати, систематизувати, узагальнювати, логічно мислити;розширити і поглибити знання дітей про звичаї, обряди та традиції українського народу; виховувати любов до рідного слова, свого краю, українського народу, його звичаїв і традицій.
Тип уроку: узагальнення і систематизація знань, умінь і навичок.
Обладнання: робочий зошит за темою «Іменник», презентація , спокійна музика.
Перебіг уроку
1. Мотивація навчальної діяльності школярів.
Звучить стиха приємна мелодія.
Добрий день, діти! Сідайте. Сьогодні у нас урок незвичайний. Ми з вами здійснимо подорож у країну Знань на незвичайному кораблі. Наш клас – це великий корабель, а ми – його команда. Наша подорож буде сповнена пригод, а ще ми будемо долати різноманітні перешкоди. Отже, наш корабель відправляється.
Галявина Дружби і Добра.
- Діти, на горизонті видніється якась країна. Напевно, це і є країна Знань. А в ній є чарівна галявина. Це галявина Дружби і Добра. Дружба і Добро – два сусіди, які живуть у країні Знань і не можуть обійтись один без одного. Вони завжди разом і завжди дружні. Та й не дивно, адже вони починаються з однієї однієї букви. Якої?
- Ім’я цих сусідів починається з букви «Д».
- Діти, як ви гадаєте, для чого на нашому шляху зустрілись ці магічні слова?
- Бо ми одна дружна команда.
- І тільки разом, дружно ми подолаємо всі труднощі та перешкоди. Ми нестимемо мир і добро всюди, де тільки побуваємо.
- Молодці, діти. А зараз я вам пропоную утворити синонімічний ряд до слова «добро». ( Метод «Мікрофон»)
- Добро – ласка, ніжність, теплота, лагідність, чуйність, сердечність.
- А яку людину можна назвати доброю? ( Метод «Коло ідей»)
- Ту, що не залишить товариша у біді.
- Людину, яка допоможе у тяжку хвилину.
- Людину, яка добре ставиться до інших людей.
- Людину, яка піклується і переживає за інших.
- Людину, для якої колективна праця важить більше, ніж особиста справа.
- Добре, діти. І з цим завданням ви впорались. А тепер давайте пригадаємо прислів’я про добро і дружбу. ( метод «Прес»).
- За добро добром платять.
- Дерево міцне корінням, а людина - дружбою.
- Людина без друзів, мов їжа без солі.
- Добро не лихо, ходить тихо.
- Добре слово говориться не язиком, а душею і серцем.
- Птах сильний крилами, а людина – друзями.
Ви успішно подолали і цю перешкоду. Що нам допомогло?
Місто Помилок.
Колори, сілю, працовитіст, прислівья, вирба, почутя, св’ято, шчастя, загатка, сердце, україна.
2. Оголошення теми та мети уроку.
3. Узагальнення і систематизація знань, умінь і навичок учнів з теми "Іменник як частина мови".
– Діти, яка частина мови нам зустрілась у місті Помилок?
– Іменник.
– Правильно! Ми з вами опинились у володінні Іменника. Сьогодні ми повторимо і закріпимо набуті знання про цю частину мови. Пригадайте, що називається іменником?
– Правильно! З цим завданням ви теж упорались.
Помешкання істот та неістот.
– Скажіть, які іменники відповідають на запитання "Хто?" ?
– Іменники, що є назвами неістот.
– А на запитання "Що?" ?
– Неістоти.
Робота з картками. Текст про українські пироги.
Українські ліплені пироги – страва унікальна. Крім наших предків, пирогів не ліпив і не пік жоден народ. Пиріг в українців – символ місяця. Згодом вони здобули визнання і в інших народів.
– У кожного з вас на картці є текст про українські пироги. Зараз хтось із вас його прочитає, а ви всі прослухаєте, доберете заголовок. Давайте з’ясуємо значення таких слів: предки, символ, страва, унікальний. А тепер одна команда випише з тексту назви істот, а друга – назви неістот.
– Ви справилися і з цим завданням. І самі того не помічаючи, опинилися в помешканні істот та неістот.
Поселення Карликів і Велетнів.
– А зараз на нашому шляху поселення Карликів і Велетів. Скажіть, будь ласка, якими ще бувають іменники?
– Бувають іменники, що означають загальні та власні назви.
– А зараз ми з вами пограємось у гру. Я називатиму іменники, а ви плескатимете в долоні тільки тоді, коли почуєте іменники, що означають власні назви.
Місто, Десна, Харків, гори, Київ, Леся Українка, озеро, художник, Карпати, людина, горобець, Попелюшка.
– Добре, діти. Достатньо. Я бачу, що ви і тут справились.
Поселення незвичайних людей.
– А зараз ми мандруємо в селище незвичайних людей. Давайте пригадаємо, за якою ще ознакою відрізняються іменники?
– Іменники належать до певного роду: ч. р., ж. р., с. р., сп. р.
– Увага! На дошці записані слова: коромисло, паляниця, веретено, квітка, бубон, макітра, цеберко, діжа, віз, писанка, колодязь, нахаба, сирота, невдаха, лікар, професор, дівча, хлоп'я, бідолаха, роззява.
Робота в парах. Утворюємо чотири групи. Перша група виписує в зошит іменники ч. р., друга – іменники ж. р., третя – іменники с. р., четверта – іменники сп. р. А в цей час біля дошки учень працює із іншими словами, в яких також потрібно визначити рід, а його товариш буде перевіряти.
(Ябеда, нечупара, лежебока, листоноша, суддя, лікар, сніп, вишивка, полотно, колосся, пшениця, зерно, адреса, повидло, правда ).
– Молодці, діти! Добре підготувались до подорожі!
Вулиця сімох братів.
– А ось ми підходимо до вулиці, на якій дружно живуть семеро братів, один одного не ображають, разом труднощі долають.
– Що це за брати?
– Відмінки
– А зараз знову робота з картками. Прослухайте уважно текст і придумайте до нього заголовок. Про які обряди, пов'язані з рушником, тут розповідається? Випишемо словосполучення зі словом "рушник" і визначимо його відмінок у кожному словосполученні.
Український рушник. Його можна порівняти з піснею. Без рушника не обходяться народження, одруження людини, різні свята. По всій Україні поширений звичай накривати рушником хліб на столі. З хлібом і сіллю на рушнику зустрічають дорогих гостей. Рушник у нашому побуті живе і сьогодні.
Словосполучення: Український рушник, не обходяться без рушника, накривати рушником, зустрічають на рушнику.
Робота учнів біля дошки.
На картці у кожного написано однакові слова: зима-чарівниця, природа, сніг, пензлик. Перший учень складає речення з цими словами, щоб утворився текст, а другий спробує віршувати. Потім визначають відмінки поданих слів.
Робота класу.
Учитель. На дошці записані слова з відомого прислів’я: без, нема, верби, калини, і, України.поставити їх у такому порядку, щоб утворилось речення.
У лісі вирізана, гладенько витесана,
Співає, заливається, як називається?
Сопілка – відомий на Україні музичний інструмент. Це дерев’яна трубка з (отвір) для (пальці) і свистком на (денце). Її можна зробити з (верба),(калина),(груша),(бузина).
Чарівники.
– По сусідству з братами-відмінками живуть чарівники, які можуть з одного предмета зробити дуже багато і навпаки. Хто це, діти?
– Це числа: однина і множина.
– Подивіться, будь ласка, на малюнки. Утворіть форми однини і множини. (На малюнках зображено: листок, хата, дерево, квітка, людина).
– А чи всі іменники мають форми однини і множини?
– Є такі іменники, що мають тільки форму однини чи тільки форму множини.
– Так. А тепер для вас змагання: перша команда має пригадати якомога більше іменників, що мають тільки форму однини, а друга – множини.
– Знову дружно ми справились і з цими завданнями.
Площа чотирьох сестер.
– І, нарешті, остання наша зупинка – площа чотирьох сестер. Хто ці сестриці?
– Відміни.
Новий рік надходить, щастя в дім заводить. Нова радість стала: над вертепом зірка ясна засіяла. Сійся, родися, жито, пшениця – всяка пашниця. І лошата, і телята, і курчата, й гусенята – всі тихесенько сидять, не пустують, не пищать.
Півострів Загадок
4. Підбиття підсумків роботи.
- Чи сподобався вам урок?
- З якою частиною мови ви зустрілись у країні Знань?
- Що найбільше вам запам’яталося? ( Метод «Мікрофон»).
5. Домашнє завдання.
Вчитель: Кузик Наталія Іванівна Сторінка 1