Урок узагальнення знань "Звертання. Вставні слова", 6 клас

Про матеріал

Під час уроку учні повторять теоретичні відомості про особливості вживання звертань, вставних слів у мовленні; сформують загальнопізнавальні вміння знаходити в реченні (висловлюванні) звертання, вставні слова, а також називати частини мови, якими вони виражені; удосконалять пунктуаційні вміння щодо правильної розстановки розділових знаків у простих ускладнених реченнях; розвинуть творчі вміння трансформувати прості речення на речення зі звертаннями, вставними словам.

Перегляд файлу

Урок №      Звертання, вставні слова. Розділові знаки в простому реченні, українська мова, 6 клас

Мета: повторити теоретичні відомості про особливості вживання звертань, вставних слів у мовленні; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити в реченні (висловлюванні) звертання, вставні слова, а також називати частини мови, якими вони виражені; удосконалювати пунктуаційні вміння щодо правильної розстановки розділових знаків у простих ускладнених реченнях; розвивати творчі вміння трансформувати прості речення на речення зі звертаннями, вставними словами, на основі мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти осмисленню ролі рідної мови в житті людини.

Правопис: розділові знаки в простому реченні при звертанні, вставних словах.

Внутрішньопредметні зв’язки:

Культура мовлення і стилістика: правильне інтонування простих речень із звертаннями, вставними словами.

Текст (риторичний аспект): звертання, вставні слова  у власних висловлюваннях на певну комунікативну тему.

Тип уроку: урок повторення набутих знань.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

1.   Простягніть долоню. Подаруйте для роботи на уроці старанність,       наполегливість, творчість.

   Простягніть іншу долоню. На неї я дарую вам свою любов, терпіння, повагу.

    А тепер обміняймося дарунками ( доторкніться долонькою до долоньки) і побажаємо одне одному натхненної праці.

ІІ. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчання.

IIІ              Актуалізація опорних знань учнів

Перевірка домашнього завдання.

ІV              Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

 Опрацювання таблиці «Слова, що не є членами речення».

Опрацювання таблиці «Слова, що не є членами речення».

Слова, що не є членами речення

Частина речення

Роль у реченні

Приклад

Звертання

Називає того, до кого звертаються з мовленням

Мамо моя, не сумуй. (Л. Костенко)

Вставні слова та сполучення слів

Виражають ставлення того, хто говорить (мовця) до повідомлення

На щастя, тихий вечір йде. (Б. Лепкий)

 

Картинки по запросу конспект уроку з української мови 6 клас звертання вставні слова

Картинки по запросу конспект уроку з української мови 6 клас звертання вставні слова

 

Перегляд відеоскрайбінгу

V. Виконання вправ на закріплення

1. «Групи за значенням».

- На партах у вас лежать конверти  зі вставними словами, а на дошці,  ви бачите потяг, але він пустий, без пасажирів. Вам потрібно кожне слово посадити до відповідного вагону.  (Слова з конверта)

1 група - звичайно, очевидно, на біду, по-друге, вибачте.

2 група - безперечно, здається, на жаль, по-третє, по-моєму.

3 група - безумовно, може, на радість, наприклад, кажуть.

4 група - без сумніву, мабуть, на щастя, по-перше, будь ласка.

5 група - справді, певно, шкода, отже, прошу вас.

 

Вагони:

Упевненість — звичайно, безперечно, безумовно, без сумніву, справді.

Невпевненість, припущення — очевидно, здається, може, мабуть, певно.

Різні почуття — на щастя, на радість, на жаль, на біду, шкода.

Джерело думки — по-моєму, кажуть.

Порядок викладу думок — по-перше, по-друге, по-третє, отже, наприклад.

Ввічливість — вибачте, будь ласка, прошу вас.

2. «Визначення»

Прочитайте речення, правильно їх інтонуючи. Визначте в кожному
звертання. Що називається звертанням?
1. Ти справжній лицар, сину!.. Ти вславиш Україну! (/. Малкович).

2. Ми ж, люба матінко, козачого роду. (Марко Вовчок).

3. Люби, дитино, землю цю прекрасну! (С. Круліковська).

4. Розкажи мені, сивий діду, про свої пережиті дні. (Д. Загул).
    Визначте звертання непоширені і поширені. Поясніть відмінність між ними.
    Поясніть розділові знаки при звертанні.
    Якими частинами мови виражені звертання в поданих реченнях?

 3.Руханка

4.Вікторина «Впізнай, з якого твору».

Швидше, коню, швидше, коню,

Поспішай додому!

                                  («Причинна»)

Люби ж собі, моє серце,

Люби, кого знаєш…

                                   («Думка»)

Кохайтеся, чорнобриві,

Та не з москалями…

                                  («Катерина»)

Привітай же, моя ненько, Моя Україно,

Моїх діток нерозумних, як свою дитину.

                                 («Думи мої»)

 

5.Диктант «Перевір себе»

Росте черешня в мами на городі.

Стара-стара, а кожен рік цвіте,

Щоліта дітям ягодами годити,

Хоча вони не дякують за те.

Мамо! Мамо! Вічна і кохана.

Ви пробачте, що був неуважний.

Знаю, ви молилися за мене

Дні і ночі, сива моя нене.

(М. Луків)

Підкресліть звертання.

VІ. Підсумок уроку

Тести
1. Звертання:
А) називає того, хто звертається; Б) називає того, до кого звертаються;
В) виражає ставлення мовця до повідомлюваного ним.
2.Скласти речення із звертанням, звертання позначити,підкреслити головні і другорядні члени речення.
3. У реченні звертання :
А) є головним членом речення; Б) є другорядним членом речення;
В) не є членом речення.
 4. Вставні слова і сполучення слів:
А) виражають ставлення мовця до повідомлюваного ним;
Б) означають час, місце, умову, причину того, про що йдеться у реченні;
В) називають того, до кого звертаються.
 5.Скласти речення із вставним словом чи сполученням слів, вставне слово (сполучення слів)позначити, підкреслити головні і другорядні члени речення.
6. На письмі звертання виділяються:
А) комами або знаком оклику залежно від інтонації, Б) лапками; В) тире.
 7. У реченні Мабуть, не з тієї ноги встав (Нар.творч.) вставне слово стоїть:
А) на початку речення; Б) у середині речення; В) у кінці речення 

8.Звертанням у реченні Водичко, умий моє личко є:
А) личко; Б) водичко; В) моє.
 9. Укажіть речення, у якому реченні правильно підкреслені всі члени речення:
А) Йшла жорстка за правду війна. Б) Пожовклий лист у вікно моє влетів.
В) Пливла хмаронька над країною.
 10. Укажіть речення, у якому є однорідні члени:
А) Ліс якусь хвилину стояв нерухомо. Б) Мудрим ніхто не родився, а навчився.
В) Солов’їні пісні навіювали на мене теплі спомини.
 11.Укажіть речення, у якому правильно розставлено розділові знаки:
А) І плащі, й костюми, й блузки  усе це можна купити в магазині одягу.
Б) Ми назбирали: боровиків, маслюків, лисичок, сироїжок.
В) Вийшов з хати Юрко, і побачив велику крижану бурульку.
 12.Укажіть речення, у якому правильно виділене звертання: А) Ні брате , я не залишу тебе самого. Б) Їж , Мартине , мати ще підкине.
В) Ловись рибко , велика та все велика.

Рефлексія.

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

Поділіться враженнями від уроку. Чи сподобався він вам? Що ви запам’ятали? Які знання отримали?

V. Домашнє завдання

1. Виписати 5–6 речень із звертаннями і 5– 6 речень зі вставними словами. Пояснити розділові знаки. Накреслити схеми речень.

2. Скласти казку про звертання та вставні слова

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.5
Оригінальність викладу
4.5
Відповідність темі
3.0
Загальна:
4.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Герасимчук Олександр
    Загальна:
    3.0
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    1.0
  2. Кіселик Неля Борисівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
27 червня 2018
Переглядів
1361
Оцінка розробки
4.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку