6 клас. Урок-подорож Егейським морем з елементами квесту
Автор розробки: вчитель історії Колісник Олександр Васильович,
Ольшаницька ЗОШ І-ІІІ ступенів, Рокитнянський район, Київська область
Урок-подорож Егейським морем з елементами квесту
Автор розробки: вчитель історії Колісник Олександр Васильович,
Ольшаницька ЗОШ І-ІІІ ступенів, Рокитнянський район, Київська область
Цілі:
навчальна: формувати предметні компетентності з географії та міфології;
виховна:
Тип уроку: урок застосування знань, умінь та навичок
Методи: рольова гра, «Пінг-понг», «Ромашка-Блума», «Сенкан»
Прийоми: розповідь-пояснення.
Форми роботи: індивідуальна, робота в групах, парах, фронтальна
Обладнання уроку: підручник, картки із завданнями, картки із зображенням , мультимедійна дошка, ноутбук, презентація.
Очікувані результати:
Після цього уроку учні зможуть:
- співставляти, аналізувати та систематизувати засвоєний матеріал;
- розповідати про визначні місця Греції;
- задавати питання з теми та відповідати на них
- розвинуть творчу уяву і мислення, зацікавленість історією цивілізацій.
Хід уроку
І.Організаційний момент.
Привітання.
ІІ.Мотиваційний.
Ознайомлення з правилами гри.
Учитель.
Сьогодні на уроці ми здійснимо подорож по Егейському морі. (Слайд 1)
Ми відвідаємо старовинні міста Давньої Еллади, доторкнемося до прекрасного світу Європейської цивілізації. Як відомо,що подорож по морю здійснюється на кораблі. Для того, щоб ми з вами змогли подорожувати нам потрібно буде, виконати певні завдання, за яке ви зможете отримати оцінки.
За правильну відповідь ви отримуєте - прапорці блакитного кольору, за доповнення – жовтого.
Зупинка І
Ми розпочнемо нашу подорож з Херсонесу Таврійського. (Слайд 2)
Метод «Пінг-понг»
До дошки виходять два учні й по черзі ставлять один одному питання. У цій грі можна використовувати невеликий яскравий м’яч . Учень промовляє запитання, й кидає своєму супротивнику. Учитель оцінює відповіді.
(Причини: 1- недостаток землі( наділ землі передавався старшому синові, інші землі не мали, тому шукали нові землі);
2 - боротьба між аристократією і демосом;
3 – розвиток торгівлі;
Молодці! (оцінювання учнів).
Зупинка ІІ
Ну що ж, наша подорож продовжується наш шлях проходить через Боспор Фракійський , Мармурове море.
Ми підпливаємо до протоки Геллеспонт. (Слайд 3,4)
Ця протока була побита, закута в кайдани. Для того, щоб ми з вами могли рухатися нам потрібно розв’язати завдання.
Завдання 1конверта.
Хто і коли побив Геллеспонт?
(Для переправи війська в Європу в 480 році до н.е. перський Цар Ксеркс наказав побудувати мости через Геллеспонт. Фінікійці звели міст за допомогою лляних канатів, а єгиптяни – папірусових. Але сильна буря знесла ці мости. Дізнавшись про це, Ксеркс дуже розгнівався, звелів відтягти голови наглядачам за мостами та покарати море.10 тисяч воїнів різками шмагали воду. Потім Ксеркс звелів занурити кайдани в протоку та поставити розпечене тавро).
Молодці, ви правильно дали відповідь на запитання, тож продовжуємо подорож.
Зупинка ІІІ
Ми з вами підпливаємо до міста Ефес, в якому знаходиться одне з 7 чудес світу.
Назвіть це чудо світу, та які відомості вам про нього відомі .(Слайд 5)
Храм Артеміди. Заснування храму Артеміди (Артемісіону) належить до 7 сторіччя до н. е., сама споруда була побудована у 450 році до н. е. (Слайд 6)
Будівництво субсидував лідійський цар Крез (Кросус), а проект розробив грецький архітектор Персіфон (Херсіфрон) із Кносса, який почав будівництво, але після його смерті будівництво продовжували його син Метаген, а потім архітекториПеоніт та Деметрій. Будівлю прикрашали бронзові статуї, створені такими скульпторами, як Фідій, Поліклет, Кресилус і Фрадмон.Херсіфрон запропонував будувати храм, оперезаний подвійним рядом колон, але справа ускладнювалась тим, що поруч не було мармуру. Допоміг випадок:
Пастух Піксодор пас стадо на пагорбах біля Ефеса. Два барана почали бійку, під час якої одинз них з розбігу вдарився об скелю, від якої відлетів білий уламок. Коли пастух зрозумів, що в нього в руках мармур він поспішив до міста, де зраділі мешканці міста нагородили його дорогими подарунками.
Храм являв собою прямокутну будівлю із мармуру та дерева довжиною 105 метрів та шириною 51 метр, обнесену з усіх сторін подвійною колонадою із 127 колон висотою 18 метрів. Відомостей про оздоблення храму не збереглося, але відомо що всередині знаходилась облицьована золотом статуя Артеміди висотою понад 2 м.
Унікальним був сам спосіб побудови храму. Він був зведений на болотистому ґрунті. Незвичність вибору місця пояснювалася прагненням будівельників уникнути руйнування храму внаслідок частих землетрусів і пожеж. На думку архітектора Херсифрона, м'який болотистий ґрунт слугував амортизатором при землетрусах, а щоб запобігти осіданню величезної кам'яної будівлі, було вирішено заповнити котлован сумішшю деревного вугілля і вовни).
Молодці, мандруємо до слідкуючої зупинки.
Зупинка ІV
Зараз у вас на партах лежать літери, з яких вам потрібно буде скласти назву міста.
Але перед цим, вам потрібно буде дати відповіді на запитання,які допоможуть вам зрозуміти, що це за місто.
1.Тиран цього міста Арістагор підняв повстання проти персів. (Слайд 7)
2.Повстання розпочате в цьому місті стало приводом греко-перських війн.
Зупинка V
Наступна наша зупинка в місті Галікарнасі, і знову нам доведеться познайомитись з одним Чудом світу. Отримаєте конверт з підказками. (Слайд 8)
1.Ця споруда збудована дружиною господаря Артимісією
2. Дах споруди має форму 24 ступінчатої піраміди.
3.Оздоблено споруду скульптурами левів.
4.На вершині знаходилась скульптура із зображенням господаря та його дружини Артимісії на колісниці.
Перед учнями зображення кількох старовинних споруд, а їм необхідно за допомогою підказок вибрати одну, яка є одним із семи чудес світу – мавзолей. (Слайд 9)
Зупинка VІ
Слідуюча зупинка пролягає поблизу острова Родос. (Слайд 10)
Яка відома скульптура була створена родоськими митцями. У цьому вам допоможуть рядки з вірша:
Кремезний, але зовсім одинокий
Стоїть він там, на крайчику землі,
І блимає холодним білим оком,
Рятуючи заблуди-кораблі.
Так вірно, це маяк Колос Родоський. (Слайд11)
Величезна статуя грецького бога Сонця Геліоса, споруджена між 292 та 280 роками до н. е. на вході до гавані острова Родос, Греція, учнем Лісіппа Харесом із Ліндоса. Статуя вважалася одним із Семи Чудес Античного Світу: за час свого існування була вона найвищою статуєю світу, висотою 70 ліктів (31,5 м).
Зупинка VІІ
Ми підпливаємо до острова Крит. (Слайд 12)
Метод «Ромашка Блума». На дошці розміщена ромашка з пелюстками, на яких розміщені питання.
1.Як називався найбільший палац? (Кноський)
2.Як він названий у міфі? (Лабіринт)
3. Як звали чудовисько, що жило в лабіринті?(Мінотавр)
4.Ім’я найбільш відомого правителя Криту?(Мінос)
5.Що їв Мінотавр (Юнаків і дівчат)
6. Кому вдалося перемогти Мінотавра?(Тесею)
7.Хто допоміг Тесею (Аріадна дочка Міноса)
Для того щоб нам рухатися далі, нам потрібно виконати іще одне завдання скласти сенкан на одного з героїв легенди.
Зупинка VІІІ
Ми з вами продовжуємо подорож до Балканського півострова, шлях проходить через Егейське море. (Слайд 13)
Зараз ми вислухаємо, групу наших архіваріусів, які багато цікавого знають про Егейське море.
Легенда про походження назви Егейське море.
Згідно давньогрецької міфології море отримало свою назву на ім’я царя Егея, який нібито кинувся в його води зі скелі, отримавши звістку про загибель свого сина Тесея. Це легендарний герой, який убив Мінотавра і знайшов завдяки дороговказною нитки, врученою йому Аріадною, вихід з лабіринту. Повертаючись додому, Тесей забув, що домовився з батьком поміняти вітрила. Коли Егеєві доповіли, що вітрило на наближення кораблі чорний, він вирішив, що його син загинув, і з горя кинувся в море, яке з тих пір і почали називати Егейським.
Група географів
Еге́йське мо́ре (грец. Αιγαίον πέλαγος, тур. Ege Denizi)) — напівзамкнене море в басейні Середземного моря, між півостровами Балканським і Малою Азією і островом Крит. Площа 191 тисяча км².
Омиває береги Греції і Туреччини. На північному сході через протоку Дарданелли з'єднується з Мармуровим морем і далі — через протоку Босфор з Чорним морем, на півдні — через декілька проток між островами — з Середземним морем. Багато островів.
Егейське море утворилося в результаті занурення в кінці пліоцену і в плейстоцені суші (Егеїди), залишками якої є численні острови (у зв'язку з цим море Егейське раніше називалося морем Архіпелагу).
Переважають глибини від 200 до 1000 м (найбільша 2 529 м на півдні). Течії в західній частині моря направлені на південь, в східній — на північ; їхня швидкість до 0,5—1 км/год. Температура води на поверхні взимку 11—15°С, влітку 22—25 °С. На глибині понад 350 м температура води не змінюється протягом всього року (12—13 °C). Солоність 37,0—39,0‰. Припливи півдобові, їх величина від 30 до 60 см.
Розвинені рибальство (сардини, горбаневі, скумбрія та інші), здобич губок, туризм.
Головні порти: Пірей, Салоніки (Греція), Ізмір (Туреччина).
Група мореплавців про назву Егейське море
Егейське море – це частина Середземного моря, яка знаходиться між Балканським півостровом, Малою Азією і островом Крит. Існує кілька точок зору, що пояснюють виникнення назви моря. Одна з них виводить його від давньогрецького кореня ЕГ, що означає «вода», або від слова Айгес – «хвиля». Ще одна точка зору полягає в тому, що назва морю була дана по місту Aigeus, розташованому на острові Евбея. Білим називають Егейське море болгари. Те ж саме значення ( «біле море») має і турецька назва моря Ак-Деніз. Мабуть, це пов’язано з давньою колірною символікою, прийнятої в Передній Азії, згідно з якою захід позначався білим кольором. Та ж символіка, ймовірно, простежується в назвах Червоного моря, Чорного моря та інших морів.
Робота в групах.
Клас ділиться на три групи, кожна група отримує по три завдання.
Діти виконують завдання творчого характеру. Написання формального есе 5-8 речень.
Написання есе «Чарівна подорож Егейським морем»
Наша подорож, підійшла до кінця, ми знову повертаємось до Геллеспонту. (Слайд 14)
ІІІ Підсумок уроку.
Підведення підсумків, оцінювання учнів відповідно до кількості отриманих прапорців.
ІVДомашнє завдання.
Написати статтю: «Мої враження від подорожі Егейським морем» (Слайд 15)