Тема уроку: «Електричне поле та струм»
Мета: Узагальнити , систематизувати та перевірити знання й уміння учнів, з теми «Електричне поле та струм»;розвивати навички самоконтролю, уміння порівнювати, аналізувати та робити висновки; вдосконалювати навички розв’язування задач різного типу; виховувати пізнавальний інтерес до вивчення фізики.
Тип уроку: узагальнення й систематизації знань, умінь і навичок
Метод уроку:навчально-ділова гра «Подорож у країну Електрика»
КМЗ уроку: презентація Microsoft PowerPoint «Електричний струм», проектор, екран, портрети фізиків,картка оцінювання знань.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
Учитель вітається і відмічає відсутніх на уроці.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Слово викладача: Приготуйтесь до уроку, відкрийте робочі зошити і запишіть сьогоднішню дату.
Ми з вами закінчили вивчати тему "Електричне поле та струм". Відбулося Ваше перше знайомство з електрикою. "Практично немає, жодного явища природи, яке б не супроводжувалося електрикою" – стверджував відомий американський фізик - теоретик, лауреат Нобелівської премії Річард Фейман.
Електричні явища ми можемо спостерігати щоденно, щогодинно. Навіть важко уявити своє життя без електрики.Адже електрика варить сталь, пече хліб, шиє одяг, приводить в рух верстати. А тепер погляньте на екран . Що ви бачите на ньому?
Правильно – це інструменти та механізми, які ви використовуєте у своїй професії « Лицювальника плиточника; маляра» Скажіть,а завдяки чому вони працюють? Правильно, завдяки електричному струмові.
І зараз ми шляхом гри подорожі перевіримо як Ви засвоїли ази цієї складної і дуже потрібної частини фізики . Оскільки тема цього уроку є складовою програми, яка виноситься на ЗНО.(Зовнішнє незалежне оцінювання).
Ось станції, під час зупинок на яких ми зможемо перевірити Ваші знання і вміння.
1. СтанціяХвилинка
2. Формульна
3. Ерудитів
4. Кмітливих
5.Майстрів
6. Станція роздумів
7. Казкова
Сім є магічним числом для багатьох народів, і надіюсь що для нас воно буде щасливим. І так поїхали.
ІІІ. Відтворення і корекція опорних знань.
Слово викладача:Перша наша зупинка - станція «Хвилинка» на якій я з Вами проведу невеличку розминку за допомогою якої ви налаштуєтесь на подальшу нашу роботу.
Правила виконання даної вправи такі: я задаю питання і обираю учня, який буде на нього відповідати. Будьте уважні тому, що питання я задаю швидко і відповіді від вас повинні надходити швидко.
1. Що розуміють підпоняттям електричний струм? (електричний струм – це впорядкований напрямлений рух заряджених частинок)
2. Які частинки вибирають за напрям руху електричного струму? (за напрям руху обирають рух додатньо заряджени хчастинок)
3. Які є види струму? (струм є постійний та змінний)
4. Який струм називаютьпостійним? (постійний струм – це струм, при якому сила і напрям з часом не змінюються)
5. Що таке змінний струм? (змінний струм – це струм, при якому сила і напрям з часом змінюються).
6. Назвіть прилад для вимірювання напруги? Як вмикається в електричне коло?
(Вольтметр, вмикається паралельно на ті ділянки де необхідно виміряти напругу)
7. При якому з'єднані провідників сила струму одинакова в усіх ділянках кола.( При послідовному з’єднанні)
8. Яка величина залишається сталою при паралельному з’єднанні? (Напруга на всіх ділянках )
9. Прилад для регулювання сили струму в колі. (резистор)
10.Коротке замикання – це таке з’єднання частин ділянки кола провідником, коли(їх опір зменшується практично до нуля, а сила струму зростає)
11.Щоназиваютьелектричним колом? (сукупність сполучених між собою провідниками електронних компонентів, джерел струму й напруги, перемикачів тощо, через яку може проходити електричний струм.)
12.Як формулюється закон Ома для однорідної ділянки кола?(сила струму в однорідній ділянці кола прямо пропорційна напрузі на ній і обернено пропорційна її опору)
Слово викладача:Я бачу, що ви готові подорожувати далі. У кожного з вас лежать листки само оцінювання, підпишіть їх і надалі ви самі будете оцінювати свою роботу.
Друга наша зупинка - станція «Формульна»
На станції сталася біда – всі формули переплутались. Ваше завдання встановити відповідність між формулами та фізичними величинами. (1 правильна встановлена відповідність оцінюється в 0,5б. ,якщо ви правильно виконує все завдання, одержуєте 3 бали. Отож, увага на екран.
густина струму
сила струму
робота електричного струму A = UIt
потужність P = A / t
опір R = U/I
закон Ома для повного кола
густина струму
сила струму
робота електричного струму P = A / t
потужність
опір R = U/I
закон Ома для повного кола A = UIt
3.Треття зупинкаЕрудитів
Учитель фізики: В місті ФОРМУЛ повний порядок, і ми переходимо до станції Ерудитів.
На станції Ерудиті ввивішено портрети вчених-фізиків без будь-яких підписів. Ваше завдання: упізнати вченого за його портретом, вказати на його основні заслуги і вказати століття, у якому жив і творив учений. Дане завдання оцінюється в (2 бали).
Хто виконав завдання правильно – виставляєте 2 бали в лист оцінювання
4.Четверта зупинка станція –Кмітливих.
Слово викладача:Четверта зупинка станція – «Кмітливих», на цій станції повинні дати ґрунтовну відповідь при розв’язуванні задач. Правильно розв’язана задача оцінюється в 2 бала .
Розв’язування задач ми проводили на минулих уроках, тому дане завдання , я думаю, не викличе у вас великих труднощів.
Хто розв’яже задачу біля дошки? На це завдання відводиться до 4 хвилин.
Задача №1
Три провідники, опори яких 10 Ом, 20 Омі 30 Ом з’єднані послідовно й ввімкнені в мережу постійної напруги 120 В. Визначте загальний опір провідників і спад напруги на кожному з них.
Задача №2
Необхідно виготовити реостат, розрахований на 6 Ом, із нікелінового проводу з площею поперечного перерізу 0,5 мм2. Якої довжини провідник необхідно взяти? Яким буде спад напруги на повністю ввімкненому реостаті при силі струму 1,5 А?
П'ята наша зупинка-це станція МАЙСТРІВ.
Погляньте будь-ласка на екран та пригадайте основні елементи електричних кіл та їхні умовні позначення на схемах.
А тепер за допомогою цих пригаданих вами елементів в зошитах намалюйте схему електричного кола. Дане завдання оцінюється в 2 бала. І так перед вами завдання:
Завдання1 І варіант
Накресліть схему з'єднання батарейки, лампочки дзвінка й двох ключів. Лампочка вмикається щоразу, коли дзвонить дзвінок, але може працювати й у випадку, коли дзвінок вимкнений.
Завдання 2 ІІ варіант
Накресліть схему з'єднання батарейки, двох лампочок і трьох ключів у коло, у якому кожною з лампочок керує свій ключ, а розмикання третього ключа приводить до вимикання обох лампочок.
Слово викладача: А тепер зверніть увагу на дошку на якій зображено 4схеми. Порівняйте схему із зошита і дошки та назвіть правильний номер відповіді. Хто виконав завдання правильно – виставляєте 2 бали в лист оцінювання.
Щоб перевірити, чи правильно ви намалювали схему електричного кола , подивіться на екран і знайдіть свою схему.
Станція роздумів.
Слово викладача:Ми з Вами доїхали до станції «Роздумів». Наступне завдання – вправа «Знайди зайве поняття». На станції «Роздумів» Вам пропонується розгадати анаграми і знайти лишнє поняття в кожному стовбці. Учень,який розгадає анаграму та знайде лишнє поняття отримає 2 бала, якщо відповідь не повна 1бал.
ИЛСА РТУМСУ |
ЛЬВОТ |
ЯЗДАР |
ЛУНКО |
САЧ |
ТЮНЬОН |
ПОРІ |
ПАМЕР |
Відповіді:
Сила струму |
Вольт |
Заряд |
Кулон |
Час |
Ньютон |
Опір |
Ампер |
Лишнє: опір – інші величини пов’язані з визначенням сили струму |
Лишнє: Ньютон – інші одиниці електричних величин, або інші фамілії вчених, які вивчали електричні явища. |
Слово викладача:Подорож наша підходить до кінця, ось ми і прибули на останню нашу станцію –«Казкова». Але перш ніж її відвідати я хочу у вас запитати. Як ви вважаєте,що станеться,якщо на нашій планеті раптово пропаде електрика? (Відповіді учнів).
Зараз на станції Казкова ми детальніше отримаємо відповідь за допомогою відеоролика « Що буде,якщо зникне електрика»
(Перегляд відеоролика)
Ось і закінчилась наша подорож.Сьогодні ми з вами добре попрацювали, дуже великий об’єм навчального матеріалу повторили, закріпили уміння розв’язувати задачі.Ви побачили якою цікавою може бути фізика, побачили і переконалися в тому, що це наука про наше життя, наука, яка створює людям блага – блага цивілізації, але для цього необхідно мати знання і добре орієнтуватися в різноманітних природних явищах. Я упевнена,що ви успішно здасте ЗНО і будете використовувати набуті знання у своїй діяльності та повсякденному житті.
А зараз підведемо підсумок нашого уроку. В ході уроку ви виставляли бали, проводили само оцінювання, зараз швиденько порахуйте загальну кількість набраних балів і я виставлю ваші оцінки в журнал.
Відмінно справились із завданням такі учні...., і заробили такі бали, а такі то учні... справились з завданням не повністю, тому заробили менше балів по 7 б.
Викладач: Своїми оцінками всі задоволені? Якщо ні, претензії приймаються протягом двох секунд.)))
Прізвище, ім’я:
Вид Діяльності |
Станція Хилинка 0 балів |
Станція Формульна 6×0,5=3бала |
Станція Ерудитів 2 бала |
Станція Кмітлиих 2 бала |
Станція Майстрів 2 бала |
Стануія Роздумів 2 бала |
Станція Казкова 1 бал |
Загальна Кількість балів |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Прізвище, ім’я:
Вид Діяльності |
Станція Хилинка 0 балів |
Станція Формульна 6×0,5=3бала |
Станція Ерудитів 2 бала |
Станція Кмітлиих 2 бала |
Станція Майстрів 2 бала |
Стануія Роздумів 2 бала |
Станція Казкова 1 бал |
Загальна Кількість балів |
|
|
|
|
|
|
|
|
|