Я використав нетрадиційну форму навчання урок-подорож. На цьому уроці використано різні методи і і прийоми. Прийоми: "Так-ні", "Дивуй". Робота з блок-схемами та картами. Є використання повідомлень на задану тему та розроблена презентація.
Географія - 7 кл
Автор : вчитель вищої категорії
Наливайківського НВО «ЗОШ І-ІІ ст.- дитячий садок
Макарівського району Київської області
Прудивус Борис Анатолійович
Тема уроку. Внутрішні процеси, що зумовлюють зміни земної кори. Магматизм. Гейзери.
Мета: поглиблення і систематизація знань про внутрішні процеси Землі; формування знань про вулкани та гейзери, їхню будову, дію та райони поширення; розвиток пізнавальної активності, логічного мислення, кругозору, творчої уяви, пам’яті; виховання вміння працювати в групах, відповідальність, інтерес до пізнання навколишнього світу.
Обладнання: фізична карта світу, карта літосферних плит, картини із зображенням вулканів, схема «Будова вулкана», додаткова література, індивідуальні картки, сигнальні картки.
Тип уроку: комбінований.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Питання
Учитель. Я буду показувати на карті певні райони, а ви своїми картками «сигнальте» мені: чи можливі виникнення землетрусів у зазначених районах.
Висновок. Де найчастіше зароджуються землетруси? (У зонах зіткнення літосферних плит)
ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
Учитель. Мета сьогоднішнього уроку – поглибити свої знання про внутрішні процеси землі і дізнатися про нові катастрофічні прояви внутрішніх сил нашої планети.
Прийом «Дивуй»
У Тірренському морі є невеликий острів Вулькано. Більшу частину острова займає гора. Давні римляни вважали цей острів входом до підземного царства, а також до володіння бога вогню і ковальського ремесла – Вулкана. Коли цей бог гнівався, Земля здригалася, а з гори вилітали вогонь і дим. За ім’ям цього бога вогнедишні гори згодом стали називатися вулканами.
Вулкани, як і землетруси, пов’язані з проявами внутрішніх сил Землі.
Що з це за дивовижні гори? Чому і як вони «дихають»? вам цікаво про це дізнатися?
Тож про все по порядку…
IV. Актуалізація опорних знань і вмінь. (Робота з блок-схемою № 1)
V. Вивчення нового матеріалу
1. Вступне слово вчителя. В астеносфері утворюється магма (у перекладі з грецької – «густа мазь») – розплавлена речовина мантії, насичена газами. Ділянки земної кори, де стикаються літосферні плити, зазнають величезного тиску. Під тиском магма може підніматися вгору по тріщинах у земній корі.
Це явище зветься магматизмом.
Отже, користуючись підручником, скажіть, який процес називають магматизмом? (Магматизм – це процес утворення і руху магми від шару астеносфери до поверхні Землі).
Блок-схема № 2. Це буде нашою своєрідною шпаргалкою з нової теми, яку ми разом складемо на уроці.
Запишіть у верхньому кутку слово «магматизм».
Хто з вас був у Криму і бачив Ведмідь-гору (Аюдаг)? Як ви думаєте, чому її так назвали? (Бо вона дуже схожа на ведмедя, що нахилився і п’є воду)
Прийом «Дивуй»
Коли магма не досягає земної поверхні і застигає в тріщинах земної кори, це є проявом внутрішнього магматизму.
(Заповнення лівої частини блок-схеми № 2.)
Якби шлях нагору був вільний, магма легко вилилася на поверхню. Але земна кора заслоняє їй вихід. Глибоко під землею магма накопичується, тиск збільшується, доки не стане таким сильним, що земна кора більш не в змозі утримувати гази і магму. Вони прориваються назовні.
Виверження вулканів – це катастрофічне явище природи. Разом із лавою вивергаються хмари вулканічного попелу. Під розжареним попелом та лавою гинуть люди, рослини, тварини, руйнуються міста.
Усього у світі нараховується понад 2 тис. вулканів. Більшість із них сховані на дні океанів.
Робота в групах:
І група - 36˚ пн. ш., 139˚ сх. д. (Фудзіяма);
ІІ група - 55˚ пн. ш., 160˚ сх. д. (Ключевська Сопка);
ІІІ група - 37˚ пн. ш., 14˚ сх. д. (Етна);
IV група - 4˚ пд. ш., 37˚ сх. д. (Кіліманджаро).
(Занести назви вулканів у блок-схему № 2)
Висновок. Вулкани, як і землетруси, розміщені на Землі нерівномірно. Вони виникають на межах літосферних плит, внаслідок їхнього руху.
Географічна довідка
Перевірка. Один учень біля дошки розповідає про будову вулкана.
Магма - розплавлена речовина мантії, насичена газами.
Жерло – канал, яким піднімається магма.
Кратер – чашоподібне заглиблення на вершині вулкана.
Лава – магма, що вилилася на поверхню. Застигла лава будує вулканічний конус.
Вулкан – конусоподібна гора з кратером на вершині.
Виступ першої групи. Везувій
Виступ другої групи. Кракатау
Виступ третьої групи. Гейзери
Виступ четвертої групи. Вулканологи
Дякую всім групам. Я думаю, за цими сценаріями можна було б зняти цікаві науково-популярні фільми.
VI. Закріплення вивченого матеріалу.
«Географічний гандбол»
Кожна група задає питання зі свого сценарію і кидає м’яч тій групі, яка повинна відповісти.
VIІ. Підсумок уроку. Оцінювання
VIІІ. Домашнє завдання.