Урок-подорож країнами, що відчувають подихи Землі

Про матеріал

Я використав нетрадиційну форму навчання урок-подорож. На цьому уроці використано різні методи і і прийоми. Прийоми: "Так-ні", "Дивуй". Робота з блок-схемами та картами. Є використання повідомлень на задану тему та розроблена презентація.

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Географія - 7 кл

Автор : вчитель вищої  категорії

Наливайківського НВО «ЗОШ І-ІІ ст.- дитячий садок

Макарівського району Київської області

Прудивус Борис Анатолійович

Тема уроку. Внутрішні процеси, що зумовлюють зміни земної кори. Магматизм. Гейзери.

 

Мета: поглиблення і систематизація знань про внутрішні процеси Землі; формування знань про вулкани та гейзери, їхню будову, дію та райони поширення; розвиток пізнавальної активності, логічного мислення, кругозору, творчої уяви, пам’яті; виховання вміння працювати в групах, відповідальність, інтерес до пізнання навколишнього світу.

Обладнання: фізична карта світу, карта літосферних плит, картини із зображенням вулканів, схема «Будова вулкана», додаткова література, індивідуальні картки, сигнальні картки.

Тип уроку: комбінований.

 

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

 

ІІ. Перевірка домашнього завдання

 

  1. «Так – ні»

Питання

  1. Земна кора є цілісною оболонкою? (Ні, вона розбита глибокими тріщинами на величезні блоки – літосферні плити)
  2. Літосферні плити можуть повільно горизонтально рухатись? (Так)
  3. Найчастіше землетруси відбуваються на кордонах літосферних плит? (Так)
  4. Найсильніші руйнування під час землетрусів спостерігаються в гіпоцентрі? (Ні. В епіцентрі. Гіпоцентр – це вогнище землетрусу, він глибоко під землею. А епіцентр – на поверхні, де і відбуваються руйнування)
  5. Прилад, що фіксує найменші коливання земної кори, називається сейсмографом? (Так)
  6. Причиною хвиль цунамі є постійні вітри? (Ні. Причиною цунамі є підводні землетруси)
  7. Лідером за кількістю землетрусів є Україна? (Ні. Територією України не проходять кордони літосферних плит. Найбільше землетрусів в Японії і Чилі. Ці країни розташовані по краях Тихоокеанської літосферної плити, у так званому Тихоокеанському вогняному кільці)
  8. В Україні траплялися землетруси в Карпатах і Кримських горах? (Так)

 

  1. Світлофор (гра)

Учитель. Я буду показувати на карті певні райони, а ви своїми картками «сигнальте» мені: чи можливі виникнення землетрусів у зазначених районах.

  1. Австралія.
  2. Гімалаї.
  3. Центр Євразії.
  4. Чилі.

Висновок. Де найчастіше зароджуються землетруси? (У зонах зіткнення літосферних плит)

 

ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

 

Учитель. Мета сьогоднішнього уроку – поглибити свої знання про внутрішні процеси  землі і дізнатися про нові катастрофічні прояви внутрішніх сил нашої планети.

 

Прийом «Дивуй»

У Тірренському морі є невеликий острів Вулькано. Більшу частину острова займає гора. Давні римляни вважали цей острів входом до підземного царства, а також до володіння бога вогню і ковальського ремесла – Вулкана. Коли цей бог гнівався, Земля здригалася, а з гори вилітали вогонь і дим. За ім’ям цього бога вогнедишні гори згодом стали називатися вулканами.

 

Вулкани, як і землетруси, пов’язані з проявами внутрішніх сил Землі.

Що з це за дивовижні гори? Чому і як вони «дихають»? вам цікаво про це дізнатися?

Тож про все по порядку…

 

IV. Актуалізація опорних знань і вмінь. (Робота з блок-схемою № 1)

 

  • Щоб зрозуміти дію вулканів, нам треба згадати внутрішню будову Землі.
  • Як називається блок-схема № 1? («Будова Землі»)
  • Самостійно заповніть її.
  • Взаємоперевірка: обміняйтеся схемами. (Один учень називає відповіді, всі інші перевіряють)
  • Який шар Землі зашифрований під цифрою 4? (Астеносфера)
  • Що це за шар? (Це верхній шар мантії, що знаходиться у в’язкому стані і має високу температуру, приблизно 1000˚С)

 

V. Вивчення нового матеріалу

 

1. Вступне слово вчителя. В астеносфері утворюється магма (у перекладі з грецької – «густа мазь») – розплавлена речовина мантії, насичена газами. Ділянки земної кори, де стикаються літосферні плити, зазнають величезного тиску. Під тиском магма може підніматися вгору по тріщинах у земній корі.

Це явище зветься магматизмом.

 

  1. Робота з блок-схемою № 2

Отже, користуючись підручником, скажіть, який процес називають магматизмом? (Магматизм – це процес утворення і руху магми від шару астеносфери до поверхні Землі).

Блок-схема № 2. Це буде нашою своєрідною шпаргалкою з нової теми, яку ми разом складемо на уроці.

Запишіть у верхньому кутку слово «магматизм».

Хто з вас був у Криму і бачив Ведмідь-гору (Аюдаг)? Як ви думаєте, чому її так назвали? (Бо вона дуже схожа на ведмедя, що нахилився і п’є воду)

 

Прийом «Дивуй»

  • А чи знаєте ви, що це вулкан, який «не відбувся»? розпечена магма по тріщинах піднялась і, не зумівши прорватися на поверхню, застигла, утворивши куполоподібну гору, висота якої 557 м. Такі гори називають лаколітами.

 

Коли магма не досягає земної поверхні і застигає в тріщинах земної кори, це є проявом внутрішнього магматизму.

(Заповнення лівої частини блок-схеми № 2.)

 

  • Як ви вважаєте, чи може магма вириватися на земну поверхню? За яких умов?

Якби шлях нагору був вільний, магма легко вилилася на поверхню. Але земна кора заслоняє їй вихід. Глибоко під землею магма накопичується, тиск збільшується, доки не стане таким сильним, що земна кора більш не в змозі утримувати гази і магму. Вони прориваються назовні.

  • Як називають це явище? (Це явище називають вулканізмом, або зовнішнім магматизмом.) (Запишіть у схему.)

 

Виверження вулканів – це катастрофічне явище природи. Разом із лавою вивергаються хмари вулканічного попелу. Під розжареним попелом та лавою гинуть люди, рослини, тварини, руйнуються міста.

Усього у світі нараховується понад 2 тис. вулканів. Більшість із них сховані на дні океанів.

  • Чому так? (Тому що океанічна кора тонша за материкову, її легше прорвати)
  • А хто знає, які бувають вулкани? (Діючі і згаслі)
  • Користуючись підручником, скажіть, які вулкани називають діючими, а які – згаслими.
  • (Заповнення блок-схеми № 2.)

 

  1. Робота з картою «Літосферні плити»
  • Подивіться на карту «Літосферні плити». Як позначають вулкани на карті? (Згаслі – чорна зірочка, діючі – червона)
  • За даними координатами знайдіть найвідоміші вулкани світу.

 

Робота в групах:

І група - 36˚ пн. ш., 139˚ сх. д. (Фудзіяма);

ІІ група - 55˚ пн. ш., 160˚ сх. д. (Ключевська Сопка);

ІІІ група - 37˚ пн. ш., 14˚ сх. д. (Етна);

IV група - 4˚ пд. ш., 37˚ сх. д. (Кіліманджаро).

 

(Занести назви вулканів у блок-схему № 2)

  • Визначте за картою, в яких районах зустрічаються вулкани. (Більшість вулканів – на кордонах літосферних плит)

Висновок. Вулкани, як і землетруси, розміщені на Землі нерівномірно. Вони виникають на межах літосферних плит, внаслідок їхнього руху.

 

Географічна довідка

  1. Найактивніший вулкан – Льюльяйлько.
  2. Найбільший вулкан – Мауно-Лоа (Гаваї).
  3. Сьогодні поблизу небезпечних вулканів мешкає близько 200 млн чоловік. За статистикою ЮНЕСКО, за останні 500 років від вивержень вулканів та їхніх наслідків у світі загинули близько 200 тисяч чоловік.

 

  • Робота з блок-схемою № 3.
  • Перед вами малюнок вулкана. Чим відрізняються вулкани від звичайних гір? (Будовою, вершиною, це конусоподібна гора)
  • Яка ж будова вулкана? (Самостійно в групах заповнюють блок-схему № 3.)

 

Перевірка. Один учень біля дошки розповідає про будову вулкана.

 

Магма  - розплавлена речовина мантії, насичена газами.

Жерло – канал, яким піднімається магма.

Кратер – чашоподібне заглиблення на вершині вулкана.

Лава – магма, що вилилася на поверхню. Застигла лава будує вулканічний конус.

Вулкан – конусоподібна гора з кратером на вершині.

 

  • У нас сьогодні присутні 4 групи мандрівників, які здійснили уявні подорожі до вулканів і написали сценарії до науково-популярного фільму «Мандрівка до вулкану…». Зараз вони презентують свої сценарії.

 

Виступ першої групи. Везувій

Виступ другої групи. Кракатау

Виступ третьої групи. Гейзери

Виступ четвертої групи. Вулканологи

 

Дякую всім групам. Я думаю, за цими сценаріями можна було б зняти цікаві науково-популярні фільми.

 

  • І, безперечно, вулканічні виверження є найфантастичнішим, найгрізнішим та велично красивим явищем природи. (Показ ілюстрацій виверження вулканів.)
  • Зараз я спробую довести це і показати вам виверження вулкану.
  • Жерлом буде пробірка. Магмою – підфарбована сода.
  • У природі цей процес починається з глибин Землі, коли магма з астеносфери починає підніматися тріщинами на поверхню.
  • У нашому випадку для того, щоб відбулося виверження, я добавлю в кратер трішки оцту. (Демонстрація досліду)
  • Удома цей дослід ви можете показати батькам і друзям, тільки будьте дуже обережні, бо виверження вулкана – це все ж таки катастрофічне явище.

 

VI. Закріплення вивченого матеріалу.

 

«Географічний гандбол»

Кожна група задає питання зі свого сценарію і кидає м’яч тій групі, яка повинна відповісти.

 

VIІ. Підсумок уроку. Оцінювання

  • Що сподобалось на уроці?
  • Які нові знання ви отримали?
  • Що не вдалося?
  • Візьміть оцінювальний лист. Оцініть свою роботу на уроці.
  • На уроці були успішні діти, премінуйте своєю карткою найуспішнішого учня сьогодні на уроці.
  • Здайте листи, я оціню вашу роботу на уроці.

 

VIІІ. Домашнє завдання.

  • Опрацювати відповідний текст підручника.

 

  

  

 

 

 

  

 

 

 

  

 

 

 

 

doc
Додав(-ла)
Прудивус Борис
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
30 червня 2018
Переглядів
365
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку