Урок допоможе узагальнити та систематизувати знання про природні ресурси; практично розглянувши негативні сторони неефективного використання енергоресурсів, Допоможе вчителю краще познайомити зі шляхами, методами збереження та економії природних ресурсів
Підготувала:
Вчитель географії
Єльнівської ЗОШ І-ІІ ступенів
Харкевич Наталія Анатоліївна
Тема: Подорож Країною Енергозбереження Клас: 8
Мета: узагальнити та систематизувати знання про природні ресурси; практично розглянувши негативні сторони неефективного використання енергоресурсів, познайомити зі шляхами, методами збереження та економії природних ресурсів; дати можливість учням на основі знань про екологічні проблеми сприймати навчальний матеріал на вищому рівні пізнавальної активності; розвивати вміння самостійно і в логічній послідовності робити висновки; застосовувати на практиці раніше здобуті знання з хімії, географії, математики, фізики, курсу економіки; сприяти накопиченню досвіду творчості через пошукову роботу; формувати ідею про можливість збереження природних ресурсів; сприяти виробленню вмінь правильно поводитися в побуті.
Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.
Обладнання: фізична карта України, плакат «План Країни Енергозбереження», плакат із девізом уроку, картки для учнів, матеріал для перевірки психологічного стану учнів, магніти, схема «Показники домашнього тепла», калькулятор, кольорова крейда.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Психологічний настрій учнів на початок уроку
Учням пропонуються три обличчя (малюнки на дошці різного кольору, закріплені магнітами, учні мають картки відповідних кольорів).
— Підніміть картку яка відповідає вашому настрою.
Визначаємо збентеженість деяких учнів, фіксуємо це.
III. Мотивація навчальної діяльності
1. Слово вчителя
«Щодня посилюється напруженість середовища людей і Природи. Природа хвора людським безглуздям. Судоми планети стають частішими. У наростанні хвиль трепету Землі можна було б насторожитися та замислитися: а чи все в порядку?
Землетруси, виверження вулканів, бурі, тумани, порушення клімату, масові захворювання, війни, повстання, зневіра, зрадництво — яких ще ознак загрози чекає людство?!» Так починається одна з легенд Сходу «Планета Земля хвора».
Легенда легендою, але доказом її є сучасні глобальні проблеми людства, які охоплюють увесь світ, створюють загрозу для сучасності й майбутнього, вимагають для їх розв'язання об'єднати зусилля, спільні дії усіх держав і народів. Настав час у наших діях керуватися і новими правилами, новою мораллю, новою філософією життя. Так, у 1979 році група ТLА виграла справу проти двох великих енергетичних компаній (РО&Е та Еdisоп) у Каліфорнії, які намагалися побудувати шість нових атомних і теплових електростанцій. Сул своїм і рішенням заборонив будувати нові електростанції, порадивши компаніям вкласти гроші у підвищення ефективності тих, що вже існують. Компанія РО&Е ризикнула і вклала 250 млн доларів у створення ресурсозберігаючих технологій. Як показав час, тим самим вона заощадила 1,75 млрд доларів, що фактично стало її прибутком.
І тому девізом нашого уроку можна обрати вислів братів Стругацьких: «Розум — це здатність використовувати сили навколишнього світу без руйнування цього світу». (Плакат з девізом розміщено на дошці.)
2.Знайомство з Країною Енергозбереження за планом (див. додаток 1)
— Для подорожі Країною Енергозбереження розглянемо план країни та визначимо основні напрямки подорожі.
Наголошують учні, використовуючи план країни (розміщений на дошці).
• Перший округ — Джерела енергії — вичерпні й невичерпні.
• Другий округ — Використання енергоресурсів — ефективне й неефективне.
• Третій округ — Шляхи енергозбереження — вдосконалення технологій і використання альтернативних джерел енергії.
• Четвертий округ — Нова філософія життя.
IV. Подорож Країною Енергозбереження.
Учитель. Щоб потрапити до першого округу цієї країни, нам потрібно швидко відповісти на кілька простих питань.
1. Бліц-турнір
• Які джерела енергії ви знаєте? (Енергія Сонця, вітру, гідроенергія річок, внутрішнє тепло Землі, енергія приливів і відпливів, паливні корисні копалини, ядерна енергія)
• Назвіть паливні корисні копалини. (Вугілля, нафта, газ, торф, горючі сланці)
• Які паливні корисні копалини залягають у надрах України? (Вугілля, нафта, газ, торф)
• Назвіть родовища найпоширеніших корисних копалин України. (Донецький кам'яновугільний басейн, Львівсько-Волинський кам'яновугільний басейн, Дніпровський буровугільний басейн, Причорноморсько-Кримська нафтогазоносна провінція, Дніпровсько-Донецька нафтогазоносна провінція, Карпатська нафтогазоносна провінція)
• На які групи поділяються природні ресурси за ступенем їх вичерпності? (Вичерпні й невичерпні)
• Які з енергоресурсів належать до невичерпних? (Енергія Сонця, вітру, гідроенергія річок, внутрішнє тепло Землі, енергія припливів і відпливів)
• Які з енергоресурсів належать до вичерпних? (Усі паливні корисні копалини)
• Які екологічні проблеми виникають у процесі використання паливних корисних копалин? (Кислотні дощі, потепління на Землі, забруднення повітря, забруднення води, ґрунтів тощо)
• Назвіть райони України, які є надзвичайно забрудненими. (Донецька та Дніпропетровська області, узбережжя Чорного й Азовського морів, північна частина Кримського півострова, Керченський півострів)
• Де в Україні утворилася зона екологічного лиха? (У Київській області — 30-кілометрова зона відчуження)
2. Розповідь учителя
Невичерпні джерела енергії не змінюють теплового балансу Землі, оскільки з використанням їх людиною має місце лише трансформація одних видів енергії в інші (наприклад, енергія Сонця перетворюється спочатку на електроенергію, а лише потім переходить у тепло). Використання ж вичерпних джерел енергії спричинює додаткове нагрівання атмосфери й гідросфери. Це небезпечно, бо може спричинити небажані наслідки для клімату Землі, розподілу на ній суші й води, впливу на рослинність і тваринний світ. Отже, існує температурна межа, яку людство не повинно переходити, оскільки це буде загрожувати йому катастрофічними наслідками.
Сьогодні людство виробляє енергію на базі невідновлюваних джерел потужністю в 10 разів менше гранично допустимої межі. Якщо такі темпи росту виробництва енергії на базі не відновлюваних джерел збережуться й надалі, то допустимої теплової межі буде досягнуто десь у середині XXI ст. Проте людство продовжує нарощувати темпи виробництва енергії на базі невідновлюваних ресурсів.
3.Творча пошукова робота учнів і формування учнями Банку правил енергозбереження
— Які з відомих органічних палив найбільш широко використовуються? (Кам'яне вугілля, нафтопродукти, природний газ)
Учитель. Але енергетичний ефект від їх спалювання буде різним.
Питання до учнів
— Порівняйте питому теплоту згоряння вугілля, нафти, природного газу. Визначте, який вид палива має найбільшу теплотворну здатність? ( 30 •106 Дж/кг, 43•106 Дж/кг, 44•106 Дж/кг, природний газ)
Учитель. Перелічені види палива також нерівнозначні в екологічному відношенні. Найбільша кількість забруднюючих речовин виділяється під час згоряння вугілля та нафтопродуктів. Якщо рівень забруднення атмосферного повітря під час використання вугілля прийняти за 100 %, то спалювання мазуту дає 60 %, а використання природного газу знижує цю величину до 20 %.
Питання до учнів
— Який вид палива доцільно використовувати в тепловій енергетиці | й опалювальних системах? (Природний газ)
Підсумок учителя про наслідки забруднення атмосфери Землі та методи їх усунення.
В Україні природний газ є основним видом палива в енергетиці, й недарма, за оцінками спеціалістів зарубіжних країн, повітряний басейн нашої країни є одним з найчистіших. Здійснюється постійний контроль за станом повітря й очищенням його від шкідливих домішок.
Зменшення викидів шкідливих речовин в атмосферу можна досягти шляхом раціонального спалювання палива. Якщо в топку котла подавати мінімальну кількість кисню, необхідного для горіння, й одночасно повертати частину диму, то кількість оксидів Нітрогену, що ви кидається в атмосферу, значно зменшиться. Ця ідея реалізована в новій конструкції газомазутних котлів. Оснащення новим обладнанням ТЕС зменшує викиди в атмосферу як оксидів Нітрогену, так і частинок сажі.
Повідомлення учнів (приклади)
1.Україна має неефективну, енергомістку й матеріаломістку промисловість. Наприклад, для отримання 1 т цементу ми витрачаємо 274 кг умовного палива, а японці — 142. Питові затрати енергії у чорній металургії Японії на 20-30 % нижчі, ніж у нас, причому, як не парадоксально, головним чином за рахунок впровадження таких передових технологій, як безперервний роз лив сталі, сухе гасіння коксу, утилізація тепла газів доменних печей. Ці технології розроблені в нас, японці придбали ліцензії на їх застосування і мають із цього не аби яку вигоду, а у вітчизняній металургії вони майже не впроваджені.
2. Автомобіль «Жигулі» витрачає від 8 до 10 л бензину на 100 км шляху, тоді як у більшості зарубіжних легкових автомобілів цей показник становить від 4,3 до 5,9 л, а шведська компанія «Вольво» розробила модель, що споживає всього 3,6 л на 100 км. Неважко уявити, яку економію дефіцитного пального мала б наша країна, якби наблизила характеристики своїх автомобілів до цих показників.
3. Крупним споживачем енергії є сільське господарство. Такі не зграбні «мастодонти», як трактор «Т-700», не лише пожирають велику кількість пального, але й сильно порушують ґрунти. Щоб отримати 1 кг засобів хімічного захисту рос лин, треба затратити близько 4 л умовного пального. На гектар саду за існуючих норм запилення витрачається понад і т пального. А між тим селекціонери сьогодні вивели сорти яблунь та інших плодових де рев, стійких до грибкових захворювань. Сад з таких яблунь потребує утричі менше хімікатів.
4. Споживачем різного виду енергії є наша оселя. Розглянемо плакат «Показники домашнього тепла».
1 — повітряний обмін;
2 — через зовнішні стіни;
3 — через вікна;
4 — через дах;
5 — через підлогу.
Учитель. А чи знаєте ви, що не ефективне використання електроенергії є головною причиною втрат енергії?
Для виробників електроенергії економією є різниця між обсягом виробленої та проданої електроенергії. Ця різниця називається витратами на власні потреби. Чим менший цей показник, а він сягає 10 % для теплових електростанцій Донбасу, тим економніша робота станції. Зменшуються витрати на власні потреби за допомогою модернізації обладнання, яке за підтримання сталої роботи споживає менше електроенергії і, таким чином, виробник відпускає на оптовий ринок більше електроенергії на вели чину, не спожиту на власні потреби.
Постачальники електричної енергії транспортують куплену на оптовому ринку електроенергію за оптовим тарифом (він нижчий за той тариф, за яким він продає електроенергію споживачам — підприємствам, населенню).
Економія для постачальників електроенергії полягає в тому, щоб донести до споживачів обсяги електроенергії з якомога меншими втратами у мережах і трансформаторах. Для цього постачальники використовують енергозберігаючі заходи та технології.
Учитель. Побувавши в окрузі Використання енергоресурсів, ми можемо зробити висновок, що використання ресурсів може бути ефективним та неефективним.
4. Робота в малих групах
Кожна група отримує картку. Завдання: визначити спосіб використання енергоресурсів та висловити свою точку зору на подані факти.
Картка 1
Застосування нових конструкційних матеріалів дозволило конструкторам найбільшого у світі українського літака «Мрія» знизити його вагу до 3 т, а це дозволяє за період експлуатації такої машини зекономити 18 тис. т дефіцитного авіаційного пального.
Картка 2
Франція забезпечує свої потреби у сульфатній кислоті за рахунок S02, що виловлюється з вихідних газів ТЕС (власних родовищ сірки, з якої в інших країнах виготовляться сульфатна кислота, у Франції немає).
Картка 3
Очищення вугілля до його надходження в топки ТЕС від піриту (сульфатного колчедану FеS2) стає дедалі необхіднішим у зв'язку з надходженням у топки ТЕС вугілля чимраз нижчої якості зі значним вмістом піриту. Очищення вугілля зменшує вміст оксидів Сульфуру в димах ТЕС на 98-99 %.
Картка 4
Використання мінерально-сировинних ресурсів в Україні супроводиться їх великими втратами через недосконалу технологію видобування: у надрах Землі залишається близько 70 % нафти, 40 % вугілля.
Картка 5
У більшості країн світу на освітлення витрачається близько 13 % виробленої електроенергії. А в Україні питомі витрати електроенергії, що йде на світло, в 1,5 рази вищі, ніж у західних країнах.
Учитель. Які ще проблеми, крім енергозбереження, викликає неефективне використання паливних ресурсів? (Забруднення навколишнього середовища)
Висновок учителя: Дійсно, неефективне, нераціональне використання природних ресурсів, у тому числі й паливних, призвело до виникнення глобальних проблем, серед яких можна зустріти й енергетичну, й екологічну. Освоюючи Землю, людство настільки підірвало її здоров'я, що виникла ситуація, за якої людство само себе поставило на межу виживання. Відбулося помітне погіршення стану навколишнього середовища, яке відомий французький океанолог Жак Ів Кусто охарактеризував так: «Раніше природа лякала людину, а зараз людина лякає природу».
Зараз, як ніколи, актуальним є вислів Демокрита: «Подібно до того, як буває хвороба тіла, буває також хвороба способу життя».
5. Евристична бесіда з елементами аналізу
Учитель. Наступна наша зупинка — у окрузі «Шляхи Енергозбереження»
Який округ країни розташувався в цьому квадраті? (Шляхи енергозбереження)
Розглянемо схему «Шляхи енергозбереження».
Проведемо бесіду з учнями. (Бажано, щоб брали участь усі учні класу)
1. Які можливі шляхи енергозбереження?
2. На яких напрямках енергозбереження ми наголосили сьогодні?
3. Які ви знаєте нетрадиційні джерела енергії?
4. Чим, на вашу думку, відрізняються нетрадиційні джерела енергії від традиційних?
5. Чи зможемо ми в майбутньому відмовитися від природного палива? Чому?
6. Запропонуйте правила збереження енергоресурсів та електроенергії.
(Формування Банку правил енергозбереження.)
Додаткова інформація вчителя
Останнім часом дедалі більше розробляються технології одержання пального для двигунів внутрішнього згоряння з органічних речовин, які продукуються рослинами.
У Бразилії з відходів виробництва цукру з цукрової тростини отримують технічний спирт, який використовується як пальне для автомобілів, причому його вартість нижча за вартість бензину.
В Австралії успішно виготовляють так звану «зелену нафту» — продукт переробки спеціальних мікроскопічних водоростей, які вирощують у штучних басейнах.
Для України особливе значення має технологія одержання пального з ріпакової олії: може давати до 1 т олії з гектара, причому його можна вирощувати на землях, непридатних ні для чого іншого (навіть на землях 30-кілометрової зони навколо Чорнобильської АЕС, оскільки радіонукліди не накопичуються в ріпаковій олії). її можна заливати безпосередньо в баки дизельних двигунів або виготовляти з неї спеціальне дизельне пальне — «блакитний ангел», що повністю здатен замінити соляр, але при цьому є екологічно чистішим і дешевшим.
У майбутньому передбачаються гірничі розробки на Марсі. Німецькі та американські вчені працюють над проектом, мета якого — забезпечити людство джерелом енергії. Паливо майбутнього умовно називають місячним пилом. За розрахунками фізиків, він містить у собі мільйони тонн благородного газу Гелію-3. Усього ЗО т місячного пилу вистачать для того, щоб одержати стільки енергії, скільки використали США донині. На Місяці запасів Гелію-3 в 10 разів більше, ніж нафти й газу на Землі.
Проект використання сонячної енергії передбачає виведення на
орбіту космічних електростанцій, площа яких становитиме багато тисяч квадратних кілометрів. Вони зможуть накопичувати енергію та передавати її за допомогою мікрохвиль на гігантські приймальні антени. Одна така антена може замі нити вісім великих АЕС і забезпечити, наприклад, 1/6 всієї потреби Німеччини в електроенергії.
V. Підсумок уроку
1. Слово вчителя. Нова філософія життя
Стиль сучасного людського життя є хибним та його неодмінно належить змінити, якщо ми хочемо зберегти Землю й самим зберегтися на ній. Люди мають зрозуміти, що повинні взяти на себе тягар надскладних зобов'язань перед собою та своїми близькими, підготувати й поступово реалізувати цілу низку самообмежень. Вони будуть утверджуватися в нашому житті, впливатимуть на формування нового характеру майбутньої цивілізації. Це буде нова філософія життя, яка так глибоко відрізнятиметься від нашої сучасної філософії, як мораль первісних племен від моралі суспільства XX століття.
Підвалинами нової філософії життя мають бути:
1. Визначення незаперечного факту обмеженості природних ресурсів. Оптимальність і найширше використання відновних ресурсів допоможе запобігти їх виснаженню.
2. Життєва цінність — це не проста сума наших загальних банківських рахунків.
3. Вартість проекту — це не просто сума вартості енергії, праці й сировини, це, в першу чергу, екологічні збитки, вартість погіршення людського здоров'я та стану екосистем.
4. Ми повинні знати, розуміти природні процеси й співпрацювати з Природою, враховуючи її закони.
5. Тільки розумне поєднання технологій із зусиллями кожного члена суспільства у впровадженні природоохоронних заходів допоможе вийти з глобальної екологічної кризи.
6. Ми невід'ємна частина природи, Всесвіту й мусимо керуватися законами Природи, поважати всі елементи довкілля. Всі інші живі істоти — такі ж рівноправні члени біосфери, як і ми.
7. Відходів не повинно бути взагалі. Як і в Природі, де відходи одних організмів є ресурсами для інших організмів, так і в людській діяльності відходи повинні органічно вписуватися у природний кругообіг речовини.
Нова філософія життя має навчити нас поважати Природу, Землю, екосистеми й поводитися в довкіллі так, щоб не перешкоджати нормальному функціонуванню біосфери, щоб життя на планеті Земля продовжувалося та розквітало.
2. Формулювання правил енергозбереження
Зі складених учнями правил формуємо банк і формулюємо правила енергозбереження (на магнітній дошці закріплюємо аркуш паперу з правилами). Наводимо приклади.
Правила енергозбереження
1. Заощаджуйте всюди енергію! Пам'ятайте, що одна 100-ватна лампа дає на 20 % більше світла, ніж дві 60-ватні.
2. Утеплюйте вікна і двері в осінньо-зимовий період.
3. Не забувайте мити віконне скло, особливо восени. Забруднене пилом скло затримує від 10 до ЗО % сонячного світла, і ви змушені будете взимку довше користуватися штучним освітленням.
4. Підтримуйте необхідний температурний режим (+18 °С) в житлових приміщеннях і комунально-житлових побутових об'єктах.
5. Не допускайте тривалої роботи побутових електроприладів та газових пальників.
6. Використовуйте газ тільки приладами, які встановлено відповідно до проекту.
7. Використовуйте, якщо можна, посуд мінімального об'єму. Розташовуйте її над центром пальника.
8. Закривайте посуд кришками під час приготування страви: це зекономить 15 % газу.
9. Закривайте щільно дверцята працюючої жарової шафи.
10. Регулюйте газ до мінімального розміру факела після закипання води в посудині. За наявності газових пальників різної потужності великий пальник використовуйте в необхідних випадках.
11. Не використовуйте газові плити для опалення приміщень в холодні дні — це не тільки нераціонально, але й небезпечно для життя, може призвести до отруєння газом.
12. Запобігайте створенню осаду на чайнику. Тривале кип'ятіння води збільшує відкладання осаду на стінках чайника.
13. Після приготування страви виключайте газову плиту.
14. Бережіть тепло в квартирах! Не включайте без потреби опалювальні прилади.
15. Не перегрівайте воду в проточних газових водонагрівачах. Це не тільки зекономить газ, але й продовжить термін роботи газового приладу. Економно використовуйте гарячу воду.
16. Не заповнюйте ванну гарячою водою в кількості більше, ніж необхідно, або дуже гарячою.
17. Пам'ятайте! Економне використання газу та електроенергії підвищує надійність енергопостачання та економить бюджет вашої родини.
3. Оцінювання учнів
4. Вправа «Мені подобається / мені не подобається»
Кожен учень висловлює твердження щодо уроку, його частини та свого внеску, починаючи зі слів «Мені подобається» або «Мені не подобається...». Ніхто не має права коментувати висловлювання інших.
VІ. Домашнє завдання
Провести домашнє дослідження: «Чи є сенс будувати сміттєстанцію у нашому місті?» за планом:
1. Протягом вихідного дня провести спостереження й визначити, скільки відходів утворюється в родині протягом дня (кг).
2. Які відходи переважають: харчові, папір, пластик, метал, скло тощо?
3. Як можна було б зменшити кількість відходів? Як можна переробити відходи, що утворюються?
4. Скільки відходів може дати населений пункт?
1