Конспект уроку української мови у 6 класі. Урок розроблено у формі подорожі. Подорожуючи, учні виконують різноманітні завдання, щоб отримати Ключик знань, який пропустить їх у наступні володіння Лексикології. В архіві конспект уроку з мультимедійною презентацією, таблиця "Офіційно-ділова лексика", тестові завдання та картки для індивідуальної роботи.
Офіційно-ділова лексика
ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ
а) вода; б) рішення; в) держава.
а) аероплан; б) місяць; в) день.
а) ластівка; б) геометрія; в) лелека.
а) гімн; б) перст; в) телефон.
а) кріпак; б) книга; в) радіо.
а) доля; б) земля; в) ком пакт-диск.
а) вікно; б) спікер; в) село.
а) темний; б) файний; в) світанок.
а) листок; б) чічка; в) річка.
а) анестезія; б) ананас; в) дерево.
а) байдикувати; б) вибори; г) договір.
а) килим; б) спостереження; в) довгий.
Урок-подорож
План-конспект
відкритого уроку української мови
у 6 класі
План-конспект
уроку української мови
у 6 класі
Тема. Офіційно-ділова лексика.
Мета: ознайомити учнів з офіційно-діловою лексикою; формувати вміння
доречно використовувати її у власному мовленні;
розвивати усне й писемне мовлення учнів;
підвищувати мовну культуру школярів
Тип уроку: урок-подорож
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал (тестові завдання, презентація,
картки із завданнями для індивідуальної роботи, таблиця «Офіційно-
ділова лексика», епіграф до уроку), комп’ютер
Методи: пояснення, виконання тестових завдань, вибіркове письмо, гра
«Редактор», розігрування діалогу, робота в групах,
робота з підручником, «Мозковий штурм»
Епіграф:
Знай, папери в житті – не химери
І не плід забаганок нудних:
Ділові необхідні папери
У стосунках людей ділових.
Д. Білоус
Хід уроку
І. Організація класу
ІІ. Повідомлення теми, мети уроку
Перша зупинка - «Старт»
Слово вчителя
Сьогодні у нас незвичайний урок. Ми з вами відправляємось у подорож Країною Лексикологія, щоб отримати ключ до знань від цієї загадкової країни. Під час нашої подорожі ми повинні ознайомитися з офіційно-діловою лексикою, формувати вміння доречно використовувати її у власному мовлення, підвищуючи таким чином свою мовну культуру.
Тому ви повинні бути уважними, спостережливими і все запам’ятовувати на своєму шляху. Вірним нашим супутником під час подорожі буде маленький гном, який з української мови знає все. Він проведе нас зупинками «Алея теоретиків», «Водоспад орфографічний», «Струмочок тестовий», «Долина знань», «Дивосвіт підручника», «Кабінет редактора», «Рекламна пауза» та «Школа дружби» і подарує нам ключик до знань.
А девізом нашої подорожі будуть слова Дмитра Білоуса:
Знай, папери в житті – не химери
І не плід забаганок нудних:
Ділові необхідні папери
У стосунках людей ділових.
Отже, вирушаймо!
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Друга зупинка - «Алея теоретиків»
1) Що таке лексика? (Лексика – це сукупність слів мови, її словниковий запас).
2) На які групи поділяються слова за походженням? (За походженням слова поділяються на власне українські і запозичені слова, наприклад, веселий, хліб, іти – це власне українські слова, а орфографія, геометрія, географія – це слова, запозичені з інших мов).)
3) На які групи поділяються слова за вживанням? (За вживанням слова поділяються на активні й пасивні).
4) Яку лексику називаємо активною? (Слова, які використовуються у щоденному спілкуванні у всіх сферах життя суспільства, наприклад, слово, трава, книга).
5) Яку лексику називаємо пасивною? (Слова, маловживані у використанні, - застарілі слова (наприклад, панщина, кріпак) та неологізми (наприклад, смартфон, файл, ноутбук)).
6) На які ще дві групи за вживанням поділяються слова? (На загальновживані й стилістично забарвлені слова).
7) Назвіть групи стилістично забарвлених слів. (Книжна лексика і розмовна).
8) Які слова називаються діалектними? (Діалектними називають слова, які вживаються людьми певної території, наприклад, горниць, фандлик, косиця).
9) Які слова називаються професійними (Професійними називаються слова, які вживаються людьми певної професії, наприклад у мові лікаря вживаються слова ін’єкція, аорта, анестезія).
10) Які слова називаються просторічними? (Просторічними називаються слова, які вживаються лише в усному мовленні, наприклад, слідуючий (замість наступний), міроприємство (замість захід)).
11) Які слова називаються вульгаризмами? (Вульгаризмами називаються грубі, лайливі слова).
Третя зупинка – «Водоспад Орфографічний»
Четверта зупинка – «Струмочок тестовий»
а) вода; б) рішення; в) держава.
а) аероплан; б) місяць; в) день.
а) ластівка; б) геометрія; в) лелека.
а) гімн; б) перст; в) телефон.
а) кріпак; б) книга; в) радіо.
а) доля; б) земля; в) ком пакт-диск.
а) вікно; б) спікер; в) село.
а) темний; б) файний; в) світанок.
а) листок; б) чічка; в) річка.
а) анестезія; б) ананас; в) дерево.
а) байдикувати; б) вибори; г) договір.
а) килим; б) спостереження; в) довгий.
ІV. Вивчення нової теми
П’ята зупинка – «Долина знань»
Слова і словосполуки, що забезпечують усне й писемне ділове спілкування між установами та між працівниками й установами, називаються офіційно-діловою лексикою.
Усне ділове спілкування відбувається на нарадах, зборах тощо.
Писемне ділове спілкування здійснюють за допомогою документів (ділових паперів).
До офіційно-ділової лексики належать слова однозначні, повністю позбавлені емоційного забарвлення: акт, довідка, ухвала, позивач, свідок, майно, домовласник, ухвалити, затвердити.
З погляду походження в цій групі слів переважають іншомовні слова (протокол, поліс, кодекс, біографія, алібі, інструкція), хоч є чимало і власне української лексики (оголошення, угода, заява, звіт, допит).
- Доброго дня! Ви прийшли щодо вакансії торгового представника?
- Так, ось моє резюме, заява для прийняття на роботу.
- Ваш досвід роботи становить рік, чи не так?
- Так.
- Чому ви залишили попереднє місце роботи?
- З часом мене перестала влаштовувати зарплата. Хочу підвищити рівень доходів.
- А з якими товарами ви працювали?
- З товарами для миття.
- У нашій компанії асортимент товарів, з якими вам доведеться працювати, буде набагато ширшим. Це кондитерські вироби: торти, тістечка, рулетики, цукерки. Якої платні ви хочете?
- Чотири тисячі гривень, як зазначено у вашому оголошенні. Ще я розраховую, що, якщо я добре впораюся зі своїми обов'язками, моя зарплата зросте.
- Наша компанія завжди заохочує співробітників щодо їхньої праці. Скажіть, чому ви вибрали для роботи саме нашу компанію?
- В неї добра репутація, вона успішно розвивається. Тому я бачу в ній перспективи для подальшої кар'єри. До того ж я хочу вдосконалювати своє вміння працювати з широким асортиментом товарів. Тут якраз є для цього можливості.
- Спасибі, приємно було поговорити з вами. У вас ще є питання про компанію?
- Зараз немає, все досить ясно.
- Тоді протягом трьох днів я зв'яжуся з вами телефоном та повідомлю, чи прийняті ви до нас на роботу. До побачення!
- Чекаю дзвінка, до побачення!
V. Закріплення вивченого, формування вмінь і навичок
Шоста зупинка – «Дивосвіт підручника»
Відкрити збори, довести до відома, ставити на голосування, усунути з посади, порядок денний, вхід вільний, план затвердити, записати до протоколу.
Сьома зупинка – «Кабінет редактора»
Шестикласники поспішали на шкільний захід. У конкурсі з мови будуть брати участь всі охочі. Ми хотіли б листуватися з нашими ровесниками із зарубіжжя.
Восьма зупинка – «Рекламна пауза»
Дев’ята зупинка – «Школа дружби»
Завдання 2 групі:
Читаючи художні твори, робіть, будь-ласка, абреже.
Завдання 2 групі:
Лікар уважно вивчив анамнез хворого.
VІ. Підведення підсумків, пояснення домашнього завдання
Десята зупинка – «Ключ до знань»
Ось ми й досягли ключика знань, який пропустить нас у наступні володіння Лексикології. (Виставлення оцінок).
Домашнє завдання: вивчити правила на с. 86 підручника, виконати вправу 130.