17 липня о 18:00Вебінар: Чи може наука сформувати підприємницьку компетентність?

Урок-подорож "Офіційно-ділова лексика"

Про матеріал

Конспект уроку української мови у 6 класі. Урок розроблено у формі подорожі. Подорожуючи, учні виконують різноманітні завдання, щоб отримати Ключик знань, який пропустить їх у наступні володіння Лексикології. В архіві конспект уроку з мультимедійною презентацією, таблиця "Офіційно-ділова лексика", тестові завдання та картки для індивідуальної роботи.

Перегляд файлу

Офіційно-ділова лексика

 

 

 

 

 

  

 

 

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Перегляд файлу

ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ

  1. Назвіть загальновживане слово.

а) вода;    б) рішення;    в) держава.

  1. Назвіть запозичене слово.

а) аероплан;    б) місяць;    в) день.

  1. Назвіть запозичене слово.

а) ластівка;    б) геометрія;    в) лелека.

  1. Назвіть застаріле слово:

а) гімн;    б) перст;    в) телефон.

  1. Назвіть застаріле слово.

а) кріпак;    б) книга;    в) радіо.

  1. Назвіть неологізм.

а) доля;    б) земля;    в) ком пакт-диск.

  1. Назвіть неологізм.

а) вікно;    б) спікер;    в) село.

  1. Назвіть діалектне слово.

а) темний;    б) файний;    в) світанок.

  1. Назвіть діалектне слово.

а) листок;    б) чічка;    в) річка.

  1.     Назвіть професійне слово.

а) анестезія;    б) ананас;    в) дерево.

  1.     Назвіть слово, що належить до розмовної лексики.

а) байдикувати;    б) вибори;    г) договір.

  1.     Назвіть слово, що належить до книжної лексики.

а) килим;    б) спостереження;    в) довгий.

 

 

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок-подорож

План-конспект

відкритого уроку української мови

у 6 класі

 

 

 

 

 

 

План-конспект

 уроку української мови

у 6 класі

Тема. Офіційно-ділова лексика.

Мета: ознайомити  учнів  з  офіційно-діловою  лексикою;  формувати  вміння

           доречно використовувати її у власному мовленні;

           розвивати усне й писемне мовлення учнів;

           підвищувати мовну культуру школярів

Тип уроку:    урок-подорож

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал  (тестові  завдання, презентація,

                          картки із завданнями для   індивідуальної роботи,  таблиця «Офіційно-

                          ділова   лексика»,   епіграф    до   уроку), комп’ютер

Методи:        пояснення,  виконання   тестових   завдань,  вибіркове   письмо,   гра

                       «Редактор»,   розігрування   діалогу,   робота    в    групах,

                        робота з підручником, «Мозковий штурм» 

                                                                                   Епіграф:

Знай, папери в житті – не химери

І не плід забаганок нудних:

Ділові необхідні папери

У стосунках людей ділових.

                                           Д. Білоус

 

Хід уроку

 

І. Організація класу

 

ІІ. Повідомлення теми, мети уроку

 

Перша зупинка - «Старт»

 

      Слово вчителя

 

     Сьогодні у нас незвичайний урок. Ми з вами відправляємось у подорож Країною Лексикологія, щоб отримати ключ до знань від цієї загадкової країни. Під час нашої подорожі ми повинні ознайомитися з офіційно-діловою лексикою, формувати вміння доречно використовувати її у власному мовлення, підвищуючи таким чином свою мовну культуру.

      Тому ви повинні бути уважними, спостережливими  і все запам’ятовувати на своєму шляху. Вірним нашим супутником під час подорожі буде маленький гном, який з української мови знає все. Він проведе нас зупинками «Алея теоретиків», «Водоспад орфографічний», «Струмочок тестовий», «Долина знань», «Дивосвіт підручника», «Кабінет редактора», «Рекламна пауза» та «Школа дружби» і подарує нам ключик до знань. 

     А девізом нашої подорожі будуть слова Дмитра Білоуса:

Знай, папери в житті – не химери

І не плід забаганок нудних:

Ділові необхідні папери

У стосунках людей ділових.

      Отже, вирушаймо!

ІІІ. Актуалізація опорних знань

 

Друга зупинка - «Алея теоретиків»

 

  1. Мозковий штурм

1) Що таке лексика? (Лексика – це сукупність слів мови, її словниковий запас).

2) На які групи поділяються слова за походженням? (За походженням слова поділяються на власне українські і запозичені слова, наприклад,  веселий, хліб, іти – це власне українські слова, а орфографія, геометрія, географія – це слова, запозичені з інших мов).)

3) На які групи поділяються слова за вживанням? (За вживанням слова поділяються на активні й пасивні).

4) Яку лексику називаємо активною?  (Слова, які використовуються у щоденному спілкуванні у всіх сферах життя суспільства, наприклад, слово, трава, книга).

5) Яку лексику називаємо пасивною? (Слова, маловживані у використанні, - застарілі слова (наприклад, панщина, кріпак) та неологізми (наприклад, смартфон, файл, ноутбук)).

6) На які ще дві групи за вживанням поділяються слова? (На загальновживані й стилістично забарвлені слова).

7) Назвіть групи стилістично забарвлених слів. (Книжна лексика і розмовна).

8) Які слова називаються діалектними? (Діалектними називають слова, які вживаються людьми певної території, наприклад, горниць, фандлик, косиця).

9) Які слова називаються професійними (Професійними називаються слова, які вживаються людьми певної професії, наприклад у мові лікаря вживаються слова ін’єкція, аорта, анестезія).

10) Які слова називаються просторічними? (Просторічними називаються слова, які вживаються лише в усному мовленні, наприклад, слідуючий (замість наступний),  міроприємство (замість захід)).

11) Які слова називаються вульгаризмами? (Вульгаризмами називаються грубі, лайливі слова).

 

Третя зупинка – «Водоспад Орфографічний»

 

  1. Перевірка письмових домашніх завдань

 

  • Виконання завдання біля дошки.

 

Четверта зупинка – «Струмочок тестовий»

 

  1. Виконання тестових завдань

 

  1. Назвіть загальновживане слово.

а) вода;    б) рішення;    в) держава.

  1. Назвіть запозичене слово.

а) аероплан;    б) місяць;    в) день.

  1. Назвіть запозичене слово.

а) ластівка;    б) геометрія;    в) лелека.

  1. Назвіть застаріле слово:

а) гімн;    б) перст;    в) телефон.

  1. Назвіть застаріле слово.

а) кріпак;    б) книга;    в) радіо.

  1. Назвіть неологізм.

а) доля;    б) земля;    в) ком пакт-диск.

  1. Назвіть неологізм.

а) вікно;    б) спікер;    в) село.

  1. Назвіть діалектне слово.

а) темний;    б) файний;    в) світанок.

  1. Назвіть діалектне слово.

а) листок;    б) чічка;    в) річка.

  1.        Назвіть професійне слово.

а) анестезія;    б) ананас;    в) дерево.

  1.        Назвіть слово, що належить до розмовної лексики.

а) байдикувати;    б) вибори;    г) договір.

  1.        Назвіть слово, що належить до книжної лексики.

а) килим;    б) спостереження;    в) довгий.

 

ІV. Вивчення нової теми

 

П’ята зупинка – «Долина знань»

 

  1. Усне виконання вправи 125 для спостереження.

 

  • Визначити, який з текстів є документом (діловим папером).

 

  1. Пояснення, опрацювання таблиці «Офіційно-ділова лексика»

 

     Слова і словосполуки, що забезпечують усне й писемне ділове спілкування між установами та між працівниками й установами, називаються офіційно-діловою лексикою.

     Усне ділове спілкування відбувається на нарадах, зборах тощо.

     Писемне ділове спілкування здійснюють за допомогою документів (ділових паперів).

     До офіційно-ділової лексики належать слова однозначні, повністю позбавлені емоційного забарвлення: акт, довідка, ухвала, позивач, свідок, майно, домовласник, ухвалити, затвердити.

     З погляду походження в цій групі слів переважають іншомовні слова (протокол, поліс, кодекс, біографія, алібі, інструкція), хоч є чимало і власне української лексики (оголошення, угода, заява, звіт, допит).

 

  1. Розігрування учнями діалогу «Співбесіда»

 

- Доброго дня! Ви прийшли щодо вакансії торгового представника?

 - Так, ось моє резюме, заява для прийняття на роботу.

 - Ваш досвід роботи становить рік, чи не так?

 - Так.

 - Чому ви залишили попереднє місце роботи?

 - З часом мене перестала влаштовувати зарплата. Хочу підвищити рівень доходів.

 - А з якими товарами ви працювали?

 - З товарами для миття.

 - У нашій компанії асортимент товарів, з якими вам доведеться працювати, буде набагато ширшим. Це кондитерські вироби: торти, тістечка, рулетики, цукерки. Якої платні ви хочете?

 - Чотири тисячі гривень, як зазначено у вашому оголошенні. Ще я розраховую, що, якщо я добре впораюся зі своїми обов'язками, моя зарплата зросте.

 - Наша компанія завжди заохочує співробітників щодо їхньої праці. Скажіть, чому ви вибрали для роботи саме нашу компанію?

 - В неї добра репутація, вона успішно розвивається. Тому я бачу в ній перспективи для подальшої кар'єри. До того ж я хочу вдосконалювати своє вміння працювати з широким асортиментом товарів. Тут якраз є для цього можливості.

 - Спасибі, приємно було поговорити з вами. У вас ще є питання про компанію?

 - Зараз немає, все досить ясно.

 - Тоді протягом трьох днів я зв'яжуся з вами телефоном та повідомлю, чи прийняті ви до нас на роботу. До побачення!

 - Чекаю дзвінка, до побачення!

 

  1. Запитання:

 

  • Назвіть слова офіційно-ділової лексики в прослуханому діалозі.

 

V. Закріплення вивченого, формування вмінь і навичок

 

Шоста зупинка – «Дивосвіт підручника»

 

  1. Усне виконання вправи 126

 

  • Прочитати текст. З’ясувати стиль висловлювання, свою думку довести. Визначити офіційно-ділову лексику.

 

  1. Вибіркове письмо (вправа 127)

 

     Відкрити збори, довести до відома, ставити на голосування, усунути з посади, порядок денний, вхід вільний, план затвердити, записати до протоколу.

 

Сьома зупинка – «Кабінет редактора»

 

  1. Робота з підручником

 

  • Опрацювати таблицю-підказку «Правильно-неправильно».

 

  1. Коментоване письмо (вправа 128)

 

     Шестикласники поспішали на шкільний захід. У конкурсі з мови будуть брати участь всі охочі. Ми хотіли б листуватися з нашими ровесниками із зарубіжжя.

 

 

Восьма зупинка – «Рекламна пауза»

 

  1. Індивідуальна робота з картками.

 

  • Виправити помилки в текстах оголошень.
  1. Хто здав (склав) іспити, повинен пройти практику.
  2. Переможців конкурсу «Кращий зошит» будуть визначати на протязі року (протягом року).
  3. Члени учнівського комітету повинні узгодити з заступником директора школи повістку дня (порядок денний) зборів.
  4. З іншої точки зору (з іншого погляду), дисципліна окремих учнів не витримує критики. Дивіться, щоб не стати героями шкільної газети «Їжачок».
  5. Хто знайшов мій мобільний телефон, прохання звернути по адресі (звернутися на адресу): Невдаха Микита, 6 клас, 2 поверх, навчально-виховний комплекс, с. Верхній Студений.

 

Дев’ята зупинка – «Школа дружби»

 

  1. Робота з підручником

 

  • Прочитати порядок лексикологічного розбору слова.

 

  1. Робота в парах з перфокартами «Лексикологічний розбір слова»

 

Завдання 2 групі:

  • Зробити лексикологічний розбір виділеного в реченні слова.

Читаючи художні твори, робіть, будь-ласка, абреже.

 

Завдання 2 групі:

  • Зробити лексикологічний розбір виділеного в реченні слова.

Лікар уважно вивчив анамнез хворого.

 

  1. Представлення виконаних робіт.

 

VІ. Підведення підсумків, пояснення домашнього завдання

 

Десята зупинка – «Ключ до знань»

 

       Ось ми й досягли ключика знань, який пропустить нас у наступні володіння Лексикології. (Виставлення оцінок).

     Домашнє завдання: вивчити правила на с. 86 підручника, виконати вправу 130.

 

 

 

 

 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Офіційно-ділова лексика. Урок-подорож. Епіграф: Знай, папери в житті – не химериІ не плід забаганок нудних: Ділові необхідні папери. У стосунках людей ділових. Д. Білоус

Номер слайду 2

Перша зупинка - «Старт» Сьогодні у нас незвичайний урок. Ми з вами відправляємось у подорож Країною Лексикологія, щоб отримати ключ до знань від цієї загадкової країни. Під час нашої подорожі ми повинні ознайомитися з офіційно-діловою лексикою, формувати вміння доречно використовувати її у власному мовлення, підвищуючи таким чином свою мовну культуру. Тому ви повинні бути уважними, спостережливими і все запам’ятовувати на своєму шляху. Вірним нашим супутником під час подорожі буде маленький гном, який з української мови знає все. Він проведе нас зупинками «Алея теоретиків», «Водоспад орфографічний», «Струмочок тестовий», «Долина знань», «Дивосвіт підручника», «Кабінет редактора», «Рекламна пауза» та «Школа дружби» і подарує нам ключик до знань.

Номер слайду 3

Друга зупинка - «Алея теоретиків» Мозковий штурм1) Що таке лексика? 2) На які групи поділяються слова за походженням?3) На які групи поділяються слова за вживанням? 4) Яку лексику називаємо активною? 5) Яку лексику називаємо пасивною? 6) На які ще дві групи за вживанням поділяються слова? 7) Назвіть групи стилістично забарвлених слів. 8) Які слова називаються діалектними? 9) Які слова називаються професійними ?10) Які слова називаються просторічними? 11) Які слова називаються вульгаризмами?

Номер слайду 4

Третя зупинка – «Водоспад Орфографічний»Перевірка домашнього завдання. НАПОЛЕГЛ .. ВОЦ .. ОГОПР .. СЛУХАТИСЯЗАП .. М’ЯТОВУВАТИБ .. ГАТОЧ .. ТАТИЛ .. ШЕПОВ .. ДІНКИШК .. ДЛИВОМУ

Номер слайду 5

Четверта зупинка – «Струмочок тестовий»Виконання тестових завдань. Назвіть загальновживане слово.а) вода; б) рішення; в) держава. Назвіть запозичене слово.а) аероплан; б) місяць; в) день. Назвіть запозичене слово.а) ластівка; б) геометрія; в) лелека. Назвіть застаріле слово:а) гімн; б) перст; в) телефон. Назвіть застаріле слово.а) кріпак; б) книга; в) радіо. Назвіть неологізм.а) доля; б) земля; в) ком пакт-диск. Назвіть неологізм.а) вікно; б) спікер; в) село. Назвіть діалектне слово.а) темний; б) файний; в) світанок. Назвіть діалектне слово.а) листок; б) чічка; в) річка. Назвіть професійне слово.а) анестезія; б) ананас; в) дерево. Назвіть слово, що належить до розмовної лексики.а) байдикувати; б) вибори; г) договір. Назвіть слово, що належить до книжної лексики.а) килим; б) спостереження; в) довгий.

Номер слайду 6

П’ята зупинка – «Долина знань»1) Вправа для спостереження в підручнику2) Діалог «Співбесіда»

Номер слайду 7

3) Опрацювання таблиці

Номер слайду 8

Шоста зупинка – «Дивосвіт підручника»1) Усне виконання вправи в підручнику- Прочитати текст. З’ясувати стиль висловлювання, свою думку довести. Визначити офіційно-ділову лексику.2) Вибіркове письмо Виписати офіційно-ділову лексику

Номер слайду 9

Сьома зупинка – «Кабінет редактора» 1) Робота з підручником. Опрацювати таблицю-підказку «Правильно-неправильно».2) Коментоване письмо (вправа 128)

Номер слайду 10

Восьма зупинка – «Рекламна пауза»Індивідуальна робота з картками. Виправити помилки в текстах оголошень.

Номер слайду 11

Дев’ята зупинка – «Школа дружби» 1) Робота з підручником Прочитати порядок лексикологічного розбору слова. 2) Робота в групах з перфокартами «Лексикологічний розбір слова»Завдання 2 групі: Зробити лексикологічний розбір виділеного в реченні слова. Читаючи художні твори, робіть, будь-ласка, абреже. Завдання 2 групі: Зробити лексикологічний розбір виділеного в реченні слова. Лікар уважно вивчив анамнез хворого.3)Представлення виконаних робіт.

Номер слайду 12

Десята зупинка – «Ключ до знань»Підведення підсумків. Виставлення оцінок. Пояснення домашнього завдання- Вивчити правила на с. 86 підручника, виконати вправу 130. Вітаю! Ви отримали пропуск у наступні володіння Лексикології!

zip
Додано
1 липня 2018
Переглядів
265
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку