Урок "Подорож по Хімічному континенту"

Про матеріал

Дана розробка уроку створена для повторення і узагальнення знань учнів з теми «Початкові хімічні поняття». Вона сприяє розвитку вмінь учнів використовувати теоретичні знання на практиці, в нестандартних ситуаціях, дає можливість виховувати почуття товариства, навички спільної роботи в групах.

Перегляд файлу

 

Мета: створити умови для повторення і узагальнення знань учнів з теми «Початкові хімічні поняття»;  сприяти розвитку вмінь  учнів використовувати теоретичні знання на практиці, в нестандартних ситуаціях.  Виховувати почуття товариства, навички спільної роботи в групах.

Тип уроку: узагальнення і систематизації знань.

Форма уроку : урок -подорож.

Обладнання: періодична система Д.І.Менделєєва, мультимедійна презентація, конверти із завданнями для учнів, листи оцінювання знань учнів.

                                                           Хід уроку

                                                                         Просто знати – це ще не все,

                                                                    знання потрібно використовувати.

                                                                                                                  Гете

І. Етап актуалізації

Розминка

Дорогі друзі! Я рада вітати вас у нашому туристичному агентстві «Хімікус». Наше агентство пропонує вам здійснити  подорож по цікавому і захоплюючому світу хімічних знань. Друзі! Ви вже знаєте, що хімія – наука таємнича, загадкова і чарівна! В сиву давнину вчених-хіміків називали магами, чаклунами, чародіями. Із самого народження ваші батьки, бабусі і дідусі, старші братики і сестрички розповідали вам цікаві історії про чаклунів, фей, чародіїв. Як одним словом ми називаємо всі ці історії? Правильно, казки! І сьогодні ми вирушимо у казковий світ, здійснимо туристичну екскурсію по Хімічному континенту.  Вашим гідом  сьогодні буду я. Я познайомлю вас з усіма мешканцями цього континенту. Щоб подорож була вдалою, що необхідно туристу взяти з собою в дорогу? (Знання, гарний настрій і мати цікавого супутника ). Поверніться обличчям до свого супутника, посміхніться йому, доторкніться долонями  один до одного. Що відчуваєте? (Тепло). Це тепло його серця, його душі. Збережіть це тепло протягом  цієї подорожі. І пам’ятайте, що тепло людського серця може зігріти вас у скрутну хвилину. А я бажаю вам, щоб ваша подорож була вдалою, веселою і корисною.

Кожен із вас отримав путівник по континенту і маршрутний лист, де вказані всі найчарівніші куточки хімічного континенту. Відвідавши ці куточки,  ви зможете отримати бонусні бали, на суму цих балів у кінці подорожі вам буде нарахована знижка на наступну туристичну путівку.

Цілевизначення і планування.

Учитель. Шановні туристи! Скажіть, будь-ласка, що ви очікуєте від цієї подорожі.

  • Знайти нових друзів.
  • Познайомитися з новими речовинами, дізнатися про їх властивості.
  • Розширити свої знання з хімії.
  • Закріпити вміння перетворювати схеми реакцій в рівняння хімічних реакцій.
  • Весело провести час.
  • Ще раз ознайомитися з фізичними і хімічними явищами.
  • Навчитися краще розрізняти прості і складні речовини.
  • Попрацювати в групі зі своїми друзями.

Учитель. Отже, мету вашої подорожі ми з’ясували. Але перш ніж ми вирушимо, потрібно заповнити декларацію..

Актуалізація опорних знань

Вправа «Вірю – не вірю»

  1. Хімія – це наука про речовини.
  2. З речовинами, які вивчає хімія відбуваються тільки фізичні  явища.
  3. Прості речовини поділяються на метали і неметали.
  4. Ядро атома складається з протонів і нейтронів.
  5. Хімічна формула – це умовний запис складу речовини за допомогою хімічних знаків та індексів.
  6. Валентність Оксигену ІІ, IV, VI.
  7. Явища, під час перебігу яких відбувається перетворення одних речовин на інші називаються фізичними.
  8. Хімічні реакції супроводжуються зовнішніми ефектами: появою чи зникненням осаду, запаху, зміною забарвлення, утворенням газу.
  9. Реагенти – речовини, які вступають у хімічну реакцію.
  10.  Повітря – це неоднорідна суміш.
  11.  Горіння свічки – це хімічне явище.

ІІ. Етап побудови знань

Учитель. Отже, повідомлення ми залишили і можемо вирушати.

Скажіть, будь ласка, чи знаєте ви, що таке континент?

(Відповіді учнів)

  • Величезні ділянки суходолу, відокремлені одна від одної водами океанів, географи називають материками або континентами.

Учитель. Подивіться на карту, перед нами величезний Хімічний континент.

Підходи до континенту охороняють стражі порядку. Вони відкривають візу до континенту і дуже прискіпливо ставляться до туристів.  Для того, щоб отримати візу і перетнути митний кордон, потрібно відповісти на три запитання від стражів порядку.

 

Ворота вченості.

Прийом «Хрестики – нулики».

В яких вікнах погасне світло?

1. Підказка. Елементи одного періоду (слайд 3).

Be

N

Si

Al

Na

C

Cl

Mg

P

 

2. Підказка. Елементи однієї групи (слайд 4).

Zn

Cl

Al

Be

Mg

Ca

Si

S

Na

 

3. Підказка. Елементи розташовані поруч в ПСХЕ (слайд 5).

Mg

Ar

Fe

Na

K

Li

Si

Ca

O

Ми отримали візу і сміливо вступаємо в Країну чудес.

Країна чудес (слайд 6)

Учитель.  Жителі Країни чудес дуже законослухняні  громадяни і постійно дотримуються техніки безпеки. Перед нашим приїздом Країну чудес відвідала одна пані, яка гадки не мала про правила техніки безпеки. Ох і намучилися з нею  жителі!

Відео запитання. Яке правило Т/Б порушила Аліса? (Фрагмент мультфільму «Аліса в країні чудес»).

Усі пригоди Аліси в країні чудес описав у своїй книжці  Льюїс Керролл.

Учитель. Молодці! Отже ми можемо рухатися далі. На нас чекає наступне випробування.

«Лови помилку!» (слайд 7)

Завдання. Випишіть символи хімічних елементів.

H

Б

Яр

Mg

Tr

Cl

O

Au

W

uT

Бr

Og

Ca

Ce

Tal

Ag

Na

Bu

Al

Ak

 

      «Визнач» (слайд 8, 9)

Завдання. Визначте валентність кожного елемента у сполуках.

1.   P2O5, SO3, NH3, NO2, Na2O

2. CuO, Al2O3, Cl2O5, Fe2O3, H2S

«Загадай бажання» (слайд 10)

Учитель. Друзі! Як з’ясувалося, чарівна «квітка-семиквітка» росте в Країні чудес! І ми з вами зможемо загадати бажання. На пелюстках квітки записані схеми реакцій, бажання здійсниться лише тоді, коли ми схему реакції перетворимо на рівняння реакції.

   1. СО + О2 → СО2                

 2.   Cr2O3 + Al →Al2O3 + Cr  

     3. KClO3 → KCl + O2      

     4.  NO + O2 → NO2  

      5. P + O2 P2O5

      6. H2 + N2 NH3

      7. Zn + HCl ZnCl2 + H2

Учитель. Друзі! Що таке чудеса?

(Відповіді учнів).

  • Це якісь незвичайні явища, які можуть відбуватися в нашому житті.
  • Це щось фантастичне!

Учитель. Чудесами можна вважати деякі пам’ятники архітектури або чарівні куточки природи.  І, подорожуючи країною чудес, не можна не згадати про сім чудес нашої держави України! Люди,  які створили для нас таку красу, були справжніми майстрами.

(Перегляд відеоролика «Сім чудес України»).

Учитель. Наша подорож продовжується і на нас чекає Місто поварів.

Місто поварів (слайд 11)

   Учитель. Ми недарма сюди завітали! Щоб кухаря називали майстром своєї справи, він має бути гарним хіміком, дуже добре обізнаним з речовинами, з їх властивостями.  Кухарі приготували для нас три порції завдань.

 

 

Завдання 1. Знайди слова, що означають назви речовин (слайд 12).

цвях

графіт

плуг

лійка

олівець

кружка

залізо

крохмаль

мідь

склянка

гума

алюміній

лінійка

дріт

скло

   Завдання 2. Яке із слів означає тіло, а яке речовину? (слайд 13, 14)

Золото – каблучка

Моток дроту – мідь

Склянка – скло

Капрон – шкарпетки

Крапля – вода

Мідь – дзвоник

Ресора – сталь

Гума - автопокришка

Учитель. Сьогодні у місті поварів дуже гостро стоїть проблема використання поліетиленової плівки. Наші кухарі стурбовані, адже майже всі продукти їм доставляють запакованими в поліетилен.  

Завдання 3. Виберіть властивості, які дозволяють використовувати поліетиленову плівку :  а) в теплицях;  б) для зберігання харчових продуктів

(слайд 15, 16).

                        

Тверда, цупка, прозора, неотруйна, еластична, крихка, газонепроникна, світлопроникна, розчиняється у воді.

Держава речовин.

Учитель. Ми біля кордонів Держави речовин. Далі можна поїхати автобусом. Але не всі сядуть в автобус, а тільки ті,  хто правильно відповість на запитання.

Завдання. Хто може їхати далі? (слайд 17, 18, 19)  

А) HCl, NaBr, Br2, Ca(OH)2.

Б) N2, HCl, O3, HBr.

В) H2O2, N2, H2O, O3.

  Учитель. Держава речовин має багато архітектурних пам’ятків. Але відвідати їх зможуть тільки істинні знавці хімії. Сходинки до замків мають багато пасток. Але попередні відвідувачі залишили нам підказки.

Завдання 1. Вибери метали (слайд 20).

Fe, Al, H2, Zn, SO2, O2, S, Ca.

Завдання 2. Вибери  неметали (слайд 21).

Ne, Ca, Ar, Pt, C, H2, Pb, Cl2.

Завдання 3. Вибирай метали (слайд 22).

Ne, Li, O2, Ba, Co, N2, Zn, C.

Учитель. Свою екскурсію по Державі речовин ми зможемо продовжити на катері.

        Об’єкт «Кораблик».

Завдання 1. Розділити речовини на прості і складні (слайд 23).

 

H2

Ag2O

HClO2

He

O3

HBr

NaOH

HNO3

H2S

N2

 

Завдання 2. Розділити речовини на три групи: прості, оксигеновмісні і безоксигенові (слайд 24).

H2

Ag2O

Cl2O7

He

O3

HBr

Na2O

N2O5

H2S

N2

Місто Дослідників (слайд 25).

Учитель. Дорогі друзі! Продовжуємо нашу подорож по чарівному хімічному континенту.  Екскурсійний лайнер доставив нас до міста Дослідників.

Є три  скриньки, в яких містяться колби з різними речовинами. Визначте кожну речовину за зовнішнім виглядом.

Завдання 1. (слайд 26)

Цукор, мідь, сірка, вугілля.

Завдання 2. (слайд 27)

Цукор, сіль, сода, крохмаль.

Завдання 3. (слайд 28)

Нашатирний спирт, нафталін, оцет, вода.

Учитель. Молодці! Нас чекає Провінція формул.

Провінція формул. (слайд 29)

Учитель. У цих чарівних будиночках мешкають жителі Провінції формул – формули. Користуючись описом, складіть формули речовин та  обчисліть масову частку Оксигену в них.

Завдання 1.

 Рідина з різким запахом, використовується для консервування овочів, заправляння салатів. Молекула її складається з 2 атомів Карбону, 4 атомів Гідрогену та 2 атомів Оксигену. Що це за речовина?

C2H4O2 – оцет

Mr(C2H4O2) = 12= 60

W(O) =53%

Завдання 2.

Визначте формулу речовини, з якою ви добре знайомі, оскільки кожну подряпину мама обробляє вам саме її розчином. У чистому вигляді ця речовина є світло-блакитною рідиною, дуже вибухонебезпечною. А от її розчин використовують у медицині. Молекула складається з 2 атомів Гідрогену і 2 атомів Оксигену.

H2O2 – гідроген пероксид, перекис водню.

Mr(H2O2) = 34

W(O) = 94%

Завдання 3.

Прекрасні перли, мармурові статуї, черепашник, крейда утворені із солі, молекула якої складається з 1 атома Кальцію, 1 атома Карбону і 3 атомів Оксигену. Що це за речовина?

CaCO3

Mr(CaCO3) = 40 + 12 +3= 100

W(O) = = 48%

Завдання 4.

Кристалічна речовина синього кольору, добре розчинна у воді. Застосовується для боротьби зі шкідниками рослин у сільському господарстві, її молекула складається з 1 атома Купруму, 1 атома Сульфуру і 4 атомів Оксигену.

CuSO4 – мідний купорос

Mr(CuSO4) = 64 + 32 + 4= 160

W(O) ==40%.

Учитель. Друзі!  Наша екскурсія підійшла до кінця. Настав час повертатися! Сьогодні ви знову впевнилися в тому, що хімія – це незвичайна і найцікавіша наука у світі. А люди, які знають хімію, – справжні чарівники. Перевіримо це?  Я можу відгадати будь-який задуманий вами хімічний елемент. На слайді (слайд 30) пропоную вибрати хімічний елемент і записати його порядковий номер. Помножте порядковий номер на 2, до добутку додайте 5, утворену суму помножте на 5.  Той, кому я передам предмет, скаже мені результат, а я назву загаданий номер.

(Відповідь. Потрібно відкинути останню цифру і відняти від отриманого числа 2 – дістанемо порядковий номер загаданого елемента).

Рефлексія

Інтерактивний прийом «Одним словом».

Учитель. Друзі! Настав час повертатися! Опишіть, будь ласка,  ваші враження від нашої зустрічі одним словом!

(Відповіді учнів).

Учитель. Дуже вам дякую за такі гарні відгуки!  Сподіваюсь ви ще не один раз скористаєтеся послугами нашого туристичного агентства.

А зараз, підрахуйте будь ласка бонусні бали, які ви отримали під час подорожі. 

  • Хто отримав знижку у 12 балів?
  • 11 балів?
  • 10 балів?
  •                                                      
  •                     
  • 4 бали?

Учитель. Тим, хто сьогодні отримав невисоку знижку, бажаю гарно попрацювати щоб під час наступної подорожі знижка була вищою.

Наше агентство недавно розпочало свою роботу і тому невеличка реклама нам не зашкодить. Я прошу вас залишити свої відгуки про сьогоднішню подорож на сайті нашого агентства в мережі інтернет.

Домашнє завдання (слайд 31)

Скласти  сенкан на слово «подорож».

Учитель. На згадку про нашу зустріч я хочу подарувати вам путівник по країні хімічних знань  - періодичну систему хімічних елементів Д.І.Менделєєва.

Я бажаю вам усього найкращого! До побачення. До наступної зустрічі!

 

 

 

1

 

doc
Пов’язані теми
Хімія, Розробки уроків
Додано
11 січня
Переглядів
116
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку