Дана розробка уроку створена для повторення і узагальнення знань учнів з теми «Початкові хімічні поняття». Вона сприяє розвитку вмінь учнів використовувати теоретичні знання на практиці, в нестандартних ситуаціях, дає можливість виховувати почуття товариства, навички спільної роботи в групах.
Мета: створити умови для повторення і узагальнення знань учнів з теми «Початкові хімічні поняття»; сприяти розвитку вмінь учнів використовувати теоретичні знання на практиці, в нестандартних ситуаціях. Виховувати почуття товариства, навички спільної роботи в групах.
Тип уроку: узагальнення і систематизації знань.
Форма уроку : урок -подорож.
Обладнання: періодична система Д.І.Менделєєва, мультимедійна презентація, конверти із завданнями для учнів, листи оцінювання знань учнів.
Хід уроку
Просто знати – це ще не все,
знання потрібно використовувати.
Гете
І. Етап актуалізації
Розминка
Дорогі друзі! Я рада вітати вас у нашому туристичному агентстві «Хімікус». Наше агентство пропонує вам здійснити подорож по цікавому і захоплюючому світу хімічних знань. Друзі! Ви вже знаєте, що хімія – наука таємнича, загадкова і чарівна! В сиву давнину вчених-хіміків називали магами, чаклунами, чародіями. Із самого народження ваші батьки, бабусі і дідусі, старші братики і сестрички розповідали вам цікаві історії про чаклунів, фей, чародіїв. Як одним словом ми називаємо всі ці історії? Правильно, казки! І сьогодні ми вирушимо у казковий світ, здійснимо туристичну екскурсію по Хімічному континенту. Вашим гідом сьогодні буду я. Я познайомлю вас з усіма мешканцями цього континенту. Щоб подорож була вдалою, що необхідно туристу взяти з собою в дорогу? (Знання, гарний настрій і мати цікавого супутника ). Поверніться обличчям до свого супутника, посміхніться йому, доторкніться долонями один до одного. Що відчуваєте? (Тепло). Це тепло його серця, його душі. Збережіть це тепло протягом цієї подорожі. І пам’ятайте, що тепло людського серця може зігріти вас у скрутну хвилину. А я бажаю вам, щоб ваша подорож була вдалою, веселою і корисною.
Кожен із вас отримав путівник по континенту і маршрутний лист, де вказані всі найчарівніші куточки хімічного континенту. Відвідавши ці куточки, ви зможете отримати бонусні бали, на суму цих балів у кінці подорожі вам буде нарахована знижка на наступну туристичну путівку.
Цілевизначення і планування.
Учитель. Шановні туристи! Скажіть, будь-ласка, що ви очікуєте від цієї подорожі.
Учитель. Отже, мету вашої подорожі ми з’ясували. Але перш ніж ми вирушимо, потрібно заповнити декларацію..
Актуалізація опорних знань
Вправа «Вірю – не вірю»
ІІ. Етап побудови знань
Учитель. Отже, повідомлення ми залишили і можемо вирушати.
Скажіть, будь ласка, чи знаєте ви, що таке континент?
(Відповіді учнів)
Учитель. Подивіться на карту, перед нами величезний Хімічний континент.
Підходи до континенту охороняють стражі порядку. Вони відкривають візу до континенту і дуже прискіпливо ставляться до туристів. Для того, щоб отримати візу і перетнути митний кордон, потрібно відповісти на три запитання від стражів порядку.
Ворота вченості.
Прийом «Хрестики – нулики».
В яких вікнах погасне світло?
1. Підказка. Елементи одного періоду (слайд 3).
Be |
N |
Si |
Al |
Na |
C |
Cl |
Mg |
P |
2. Підказка. Елементи однієї групи (слайд 4).
Zn |
Cl |
Al |
Be |
Mg |
Ca |
Si |
S |
Na |
3. Підказка. Елементи розташовані поруч в ПСХЕ (слайд 5).
Mg |
Ar |
Fe |
Na |
K |
Li |
Si |
Ca |
O |
Ми отримали візу і сміливо вступаємо в Країну чудес.
Країна чудес (слайд 6)
Учитель. Жителі Країни чудес дуже законослухняні громадяни і постійно дотримуються техніки безпеки. Перед нашим приїздом Країну чудес відвідала одна пані, яка гадки не мала про правила техніки безпеки. Ох і намучилися з нею жителі!
Відео запитання. Яке правило Т/Б порушила Аліса? (Фрагмент мультфільму «Аліса в країні чудес»).
Усі пригоди Аліси в країні чудес описав у своїй книжці Льюїс Керролл.
Учитель. Молодці! Отже ми можемо рухатися далі. На нас чекає наступне випробування.
«Лови помилку!» (слайд 7)
Завдання. Випишіть символи хімічних елементів.
H |
Б |
Яр |
Mg |
Tr |
Cl |
O |
Au |
W |
uT |
Бr |
Og |
Ca |
Ce |
Tal |
Ag |
Bр |
Na |
Bu |
Al |
Ak |
«Визнач» (слайд 8, 9)
Завдання. Визначте валентність кожного елемента у сполуках.
1. P2O5, SO3, NH3, NO2, Na2O
2. CuO, Al2O3, Cl2O5, Fe2O3, H2S
«Загадай бажання» (слайд 10)
Учитель. Друзі! Як з’ясувалося, чарівна «квітка-семиквітка» росте в Країні чудес! І ми з вами зможемо загадати бажання. На пелюстках квітки записані схеми реакцій, бажання здійсниться лише тоді, коли ми схему реакції перетворимо на рівняння реакції.
1. СО + О2 → СО2
2. Cr2O3 + Al →Al2O3 + Cr
3. KClO3 → KCl + O2
4. NO + O2 → NO2
5. P + O2 P2O5
6. H2 + N2 NH3
7. Zn + HCl ZnCl2 + H2
Учитель. Друзі! Що таке чудеса?
(Відповіді учнів).
Учитель. Чудесами можна вважати деякі пам’ятники архітектури або чарівні куточки природи. І, подорожуючи країною чудес, не можна не згадати про сім чудес нашої держави України! Люди, які створили для нас таку красу, були справжніми майстрами.
(Перегляд відеоролика «Сім чудес України»).
Учитель. Наша подорож продовжується і на нас чекає Місто поварів.
Місто поварів (слайд 11)
Учитель. Ми недарма сюди завітали! Щоб кухаря називали майстром своєї справи, він має бути гарним хіміком, дуже добре обізнаним з речовинами, з їх властивостями. Кухарі приготували для нас три порції завдань.
Завдання 1. Знайди слова, що означають назви речовин (слайд 12).
цвях |
графіт |
плуг |
лійка |
олівець |
кружка |
залізо |
крохмаль |
мідь |
склянка |
гума |
алюміній |
лінійка |
дріт |
скло |
Завдання 2. Яке із слів означає тіло, а яке речовину? (слайд 13, 14)
Золото – каблучка
Моток дроту – мідь
Склянка – скло
Капрон – шкарпетки
Крапля – вода
Мідь – дзвоник
Ресора – сталь
Гума - автопокришка
Учитель. Сьогодні у місті поварів дуже гостро стоїть проблема використання поліетиленової плівки. Наші кухарі стурбовані, адже майже всі продукти їм доставляють запакованими в поліетилен.
Завдання 3. Виберіть властивості, які дозволяють використовувати поліетиленову плівку : а) в теплицях; б) для зберігання харчових продуктів
(слайд 15, 16).
Тверда, цупка, прозора, неотруйна, еластична, крихка, газонепроникна, світлопроникна, розчиняється у воді.
Держава речовин.
Учитель. Ми біля кордонів Держави речовин. Далі можна поїхати автобусом. Але не всі сядуть в автобус, а тільки ті, хто правильно відповість на запитання.
Завдання. Хто може їхати далі? (слайд 17, 18, 19)
А) HCl, NaBr, Br2, Ca(OH)2.
Б) N2, HCl, O3, HBr.
В) H2O2, N2, H2O, O3.
Учитель. Держава речовин має багато архітектурних пам’ятків. Але відвідати їх зможуть тільки істинні знавці хімії. Сходинки до замків мають багато пасток. Але попередні відвідувачі залишили нам підказки.
Завдання 1. Вибери метали (слайд 20).
Fe, Al, H2, Zn, SO2, O2, S, Ca.
Завдання 2. Вибери неметали (слайд 21).
Ne, Ca, Ar, Pt, C, H2, Pb, Cl2.
Завдання 3. Вибирай метали (слайд 22).
Ne, Li, O2, Ba, Co, N2, Zn, C.
Учитель. Свою екскурсію по Державі речовин ми зможемо продовжити на катері.
Об’єкт «Кораблик».
Завдання 1. Розділити речовини на прості і складні (слайд 23).
H2 |
Ag2O |
HClO2 |
He |
O3 |
HBr |
NaOH |
HNO3 |
H2S |
N2 |
Завдання 2. Розділити речовини на три групи: прості, оксигеновмісні і безоксигенові (слайд 24).
H2 |
Ag2O |
Cl2O7 |
He |
O3 |
HBr |
Na2O |
N2O5 |
H2S |
N2 |
Місто Дослідників (слайд 25).
Учитель. Дорогі друзі! Продовжуємо нашу подорож по чарівному хімічному континенту. Екскурсійний лайнер доставив нас до міста Дослідників.
Є три скриньки, в яких містяться колби з різними речовинами. Визначте кожну речовину за зовнішнім виглядом.
Завдання 1. (слайд 26)
Цукор, мідь, сірка, вугілля.
Завдання 2. (слайд 27)
Цукор, сіль, сода, крохмаль.
Завдання 3. (слайд 28)
Нашатирний спирт, нафталін, оцет, вода.
Учитель. Молодці! Нас чекає Провінція формул.
Провінція формул. (слайд 29)
Учитель. У цих чарівних будиночках мешкають жителі Провінції формул – формули. Користуючись описом, складіть формули речовин та обчисліть масову частку Оксигену в них.
Завдання 1.
Рідина з різким запахом, використовується для консервування овочів, заправляння салатів. Молекула її складається з 2 атомів Карбону, 4 атомів Гідрогену та 2 атомів Оксигену. Що це за речовина?
C2H4O2 – оцет
Mr(C2H4O2) = 12= 60
W(O) =53%
Завдання 2.
Визначте формулу речовини, з якою ви добре знайомі, оскільки кожну подряпину мама обробляє вам саме її розчином. У чистому вигляді ця речовина є світло-блакитною рідиною, дуже вибухонебезпечною. А от її розчин використовують у медицині. Молекула складається з 2 атомів Гідрогену і 2 атомів Оксигену.
H2O2 – гідроген пероксид, перекис водню.
Mr(H2O2) = 34
W(O) = 94%
Завдання 3.
Прекрасні перли, мармурові статуї, черепашник, крейда утворені із солі, молекула якої складається з 1 атома Кальцію, 1 атома Карбону і 3 атомів Оксигену. Що це за речовина?
CaCO3
Mr(CaCO3) = 40 + 12 +3= 100
W(O) = = 48%
Завдання 4.
Кристалічна речовина синього кольору, добре розчинна у воді. Застосовується для боротьби зі шкідниками рослин у сільському господарстві, її молекула складається з 1 атома Купруму, 1 атома Сульфуру і 4 атомів Оксигену.
CuSO4 – мідний купорос
Mr(CuSO4) = 64 + 32 + 4= 160
W(O) ==40%.
Учитель. Друзі! Наша екскурсія підійшла до кінця. Настав час повертатися! Сьогодні ви знову впевнилися в тому, що хімія – це незвичайна і найцікавіша наука у світі. А люди, які знають хімію, – справжні чарівники. Перевіримо це? Я можу відгадати будь-який задуманий вами хімічний елемент. На слайді (слайд 30) пропоную вибрати хімічний елемент і записати його порядковий номер. Помножте порядковий номер на 2, до добутку додайте 5, утворену суму помножте на 5. Той, кому я передам предмет, скаже мені результат, а я назву загаданий номер.
(Відповідь. Потрібно відкинути останню цифру і відняти від отриманого числа 2 – дістанемо порядковий номер загаданого елемента).
Рефлексія
Інтерактивний прийом «Одним словом».
Учитель. Друзі! Настав час повертатися! Опишіть, будь ласка, ваші враження від нашої зустрічі одним словом!
(Відповіді учнів).
Учитель. Дуже вам дякую за такі гарні відгуки! Сподіваюсь ви ще не один раз скористаєтеся послугами нашого туристичного агентства.
А зараз, підрахуйте будь ласка бонусні бали, які ви отримали під час подорожі.
Учитель. Тим, хто сьогодні отримав невисоку знижку, бажаю гарно попрацювати щоб під час наступної подорожі знижка була вищою.
Наше агентство недавно розпочало свою роботу і тому невеличка реклама нам не зашкодить. Я прошу вас залишити свої відгуки про сьогоднішню подорож на сайті нашого агентства в мережі інтернет.
Домашнє завдання (слайд 31)
Скласти сенкан на слово «подорож».
Учитель. На згадку про нашу зустріч я хочу подарувати вам путівник по країні хімічних знань - періодичну систему хімічних елементів Д.І.Менделєєва.
Я бажаю вам усього найкращого! До побачення. До наступної зустрічі!
1