Урок-подорож. Природознавстово. 3 клас. Тема: Подорож королівством Енергії. Невичерпні джерела енергії. Використання людиною енергії Сонця, вітру, води.

Про матеріал

Урок-подорож. Природознавстово. 3 клас.

Тема: Подорож королівством Енергії. Невичерпні джерела енергії. Використання людиною енергії Сонця, вітру, води.

Перегляд файлу

Урок-подорож. Природознавстово. 3 клас.

Тема: Подорож королівством Енергії. Невичерпні джерела енергії. Використання людиною енергії Сонця, вітру, води.

Мета:

-формування предметних компетентностей: навчити учнів характеризувати Сонце, вітер, воду як невичерпні джерела енергії; формувати уявлення про перетворення енергії Сонця на інші види енергії; донести до свідомості дітей, що енергія є важливим компонентом серед потре людини; формувати вміння працювати з додатковою літературою; розвивати творчу активність, уважність, мислення, мовлення , спостережливість, робити висновки, порівювати; сприяти розвитку інтересу до предмета; виховувати любов до рідного краю, дбайливе ставлення до природи, бажання економити енергію.

- формування ключових компетентностей: розвивати вміння під керівництвом учителя визначати мету роботи і план її виконання, презентувати свої дослідження, оцінювати власну діяльність та діяльність однокласників; удосконалювати вміння виділяти під час читання і слухання важливі за змістом слова, робити висновок-узагальнення з допомогою вчителя, відповідати «своїми словами»; удосконалювати навички продуктивної співпраці в парі; підвищувати пізнавальний інтерес до предмета.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: мультимедійна презентація, тематичне відео, роздатковий матеріал, ілюстрації.

Хід уроку

  1.   Організаційний момент
  • Сьогодні у нас багато гостей, привітаємося з гостями та довкіллям

Здрастуй день і хмарка в небі (руки вгору)

Ліс, і школа, і клас (вниз)

Вчитель наш та гості любі

Ми вітаєм вас.

1.1. Емоційна та психологічна настанова.

Сьогодні наш урок буде теплим, ясним, радісним, як це сонечко. Погляньте на нього і кожен візьміть частинку тепла.

Які почуття виникають , коли ви бачите сонечко? (Приємні, радісні, позитивні)

У вас на партах є картинки із зображенням сонечка. Зараз кожен намалює на свому сонечку свою емоцію, з якою прийшов на урок.

Підніміть ті сонечка, які посміхаються.

Бажаю, щоб на сьогоднішньому уроці було тільки сонячно, затишно і тепло.

  1.   Перевірка домашнього завдання
  1. Спостереження за погодою
  • Яка зараз пора року?
  • Який місяць?
  • Які ще місяці цієї пори року ви знаєте?

2) Прогноз погоди

- Починаємо з прогнозу погоди. Хто поділиться своїми спостереженнями?

Сьогодні 1 грудня, п’ятниця. Перший день зими. Сонечко сьогодні нас (не) радує своїми промінчиками, тож, стан неба безхмарний (хмарний) (змінної хмарності). Протягом дня опадів не спостерігається (опади спостерігаються  у вигляді ____). Вітер сильний ( слабкий, ___). І нарешті температура повітря сьогодні ____.

Бажаю, щоб на сьогоднішньому уроці було тільки сонячно, затишно і тепло. І пам’ятайте: найважливіша погода у вашому домі!

3. Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності

3.1. Фронтальне опитування.

- Який розділ вивчаємо? (Сонце – джерело енергії на землі)

- Яку енергію використовували люди у давнину? ( енергію тепла і світла, вітру)

- Яку енергію використовують сучасні люди? (електричну енергію)

- Для чого потрібна електрична енергія?

3.2. Робота в парах на картках

Пригадуємо, які бувають види джерел енергії? (Вичерпні і невичерпні)

Стрілками вкажіть, до яких видів належать вказані джерела енергії. Поділіться своїми думками.

 

Корисні копалини

Вода

Вичерпні                          Кам’яне вугілля                            Невичепні

Сонце

Торф 

Нафта

Вітер

Природний газ

Дрова

Сіль

Граніт

Крейда

 

Доведіть свої думки. Чому вичерпні? ( бо постійно вичерпуються, важко відновлюються)

Які джерела енергії ви частіше використовуєте в своєму житті?(вичерпні.) Виробляти велику кількість енергії  допомагають корисні копалини Їх добувають із надр Землі.

Їх  можна використати один раз, при згорянні зникають, тому запаси корисних копалин поступово вичерпуються.

4. Оголошення теми і мети уроку

Незважаючи на недоліки у використанні корисних копалин потреби людей в енергії зростають. Тому потрібно переходити на використання невичерпаних джерел енергії – сонця, вітру, води.

Отже, об’єктом нашого дослідження будуть енергія сонця, вітру і води.

Тема нашого уроку «Невичерпні джерела енергії. Використання людиною енергії Сонця, вітру, води»

На уроці ви дізнаєтесь, чому вигідно використовувати енергію Сонця, вітру і води. Навчимося визначати переваги і недоліки  у використанні цих джерел.

Виховувати бережливе ставлення до природи

 5. Вивчення нового матеріалу

Сьогодні ми з вами помандруємо чарівною країною, яку ніхто ніколи не бачив, але бачить її роботу кожного дня, назву її ми зможемо дізнатися, коли розгадаємо кросворд.

5.1 Кросворд

1. По дроту гуляє,

Темряву розганяє.

(Електрика)

  1. Масляниста рідина,

З різким запахом вона,

Темно-бурий колір має,

Під землею залягає.

Чорним золотом її

Звуть всі люди на землі,

З неї роблять, любий друже,

Гас, бензин, машинне масло,

Фарбу, гуму і пластмаси.

(Нафта)

  1. Усі його люблять, усі його чекають,

  а хто подивиться — кожен скривиться. (Сонце)

  1. Синя стрічка блищить,

Щось тихенько гомонить.

І біжить собі, біжить,

Не зупиниться й на мить.

(Річка)

  1. Під землею вогонь горить, а на плиті обід кипить.

(Природній газ)

  1. Хоч безкрилий, а літає,

Безголосий – свище.

Хоч безрукий, а буває,

Груші з дерева збиває,

Навіть часом вириває

Сосни з коренищем.

А як втомиться – впаде

І нема його ніде.

(Вітер)

  1. Грію взимку я будови,

З мене паливо чудове,

Я потрібне для тепла,

З мене зроблені, до речі,

І такі корисні речі,

Як пластмаси, гума, фарба,

Ліки, спирт, бензин, смола.

Чи впізнали ви мене? Я — …

(Вугілля кам’яне).

Кросворд

Отже, сьогодні ключовим словом нашого уроку є «енергія».

Ми з вами сьогодні помандруємо королівством під назвою «Енергія».

5.2. Прийом інтерв’ю

А що ж таке Енергія?

Енергія  це здатність тіла рухатися чи виконувати роботу.

Енергія (з грецької) – діяльність, сила.

-Які найпоширеніші джерела енергії є в Україні? (горючі корисні копалини – нафта, газ, вугілля, торф)

- Навіщо люди використовують горючі корисні копалини? (Для одержання енергії, виготовлення речовин і матеріалів: пластмаси, гуми, штучну шкіру, пральні порошки, лінолеум)

У яких трьох станах перебувають горючі копалини? Наведіть приклади. (Тверді: кам’яне вугілля, торф, рідкі: нафта, газоподібні : природний газ)

- Чи безмежні запаси нафти, газу , вугілля?(Ні)

У зв’язку з тим що запаси горючих корисних копалин вичерпні люди почали шукати альтернативні джерела енергії. І про них сьогодні ми дізнаємося у королівстві Енергії.

Під час подорожі ми дізнаємось багато цікавої інформації про альтернативні джерела енергії.

Подорожуючи Королівством енергії ми з вами будемо збирати фішки енергії, які потім, у кінці уроку, зможемо обміняти на корисну для нас усіх енергію.

6. Палац СОНЦЯ

Назву першого палацу , який ми зустрінемо у королівстві Енергії, ми дізнаємося, відгадавши загадку.

 

 

6.1. Відгадування загадки

Випливає з-за гори,

Загляда у всі двори,

 Сіє, сіє позолоту,

Всіх скликає на роботу,

Осяває все навкруг

Чарівний червоний круг.

Доня дивиться в віконце:

- Тату, тату, сходить…(Сонце)

- Отже, перший палац у королівстві енергії має назву палац Сонця .

- Чому про сонце говорять «привітне»?

- Кому сонечко потрібне для життя?(Рослинам, тваринам, людям)

- Що дає сонце живим організмам?(Світло, тепло)

6.2. Робота з підручником.(с.70-71)

Для отримання енергії у наш час здебільшого продовжують спалювати корисні копалини – вугілля, нафту, природний газ. При цьому відбувається забруднення довкілля. Шукаючи нові способи добування енергії, люди звернули увагу на Сонце, адже воно дає величезну кількість чистої, практично невичерпної енергії.

На с.70 прочитаємо повідомлення від хлопчика Струма.

Віддповідаємо на запитання.

-Який спосіб «збирання» сонячної  енергії винайшли люди?

-Де побудована найбільша сонячна електростанція України?(У Криму)

-У сонячних батареях енергія сонця перетворюється на….електричну енергію

-Де можна зустріти снячні батареї?

6.3. Перегляд уривка мультфільму «Фіксики» («Що таке сонячні батареї?»)

6.4. «Скарбничка знань» (повідомлення учня)

«Використання сонячних батарей»

 -Перегляд зображень сонячних батарей

6.5. Переваги та недоліки сонячної енергії

Переваги сонячної енергії (Тривале джерело енергії, Батареї безшумні і стаціонарні. Екологічне джерело енергії. Не представляє ніякої загрози.  Безкоштовна енергія)

Основним недоліком сонячної енергії є те, що вона може зникати у хмарні дні і недоступна в нічний час. Установка первісної батареї дорога та займає велику площу.

ФІЗКУЛЬХВИЛИНКА

7. Палац ВІТРУ

Переходимо до другого палацу Королівства Енергії. Назву дізнаємось, відгадавши загадку.

7.1. Відгадування загадки

Хоч без крил, але літаю,

Вербі коси розплітаю.

Погойдаю в лісі гілку, 

Заколишу в квітці бджілку.

Якщо добре розлютити, 

Можу шкоди наробити.(Вітер)

7.2. Робота з підручником (с.73)

Що таке вітер? (направлений рух повітря)

Вітри дмуть на нашійпланеті постійно. Це природне явище виникає там, де поверхня Землі по-різному нагрівається Сонцем. Особливо часто вітри виникають над океанами і морями, на їх узбережжях, а також у горах і степах.

На с.73 прочитаємо повідомлення від хлопчика Струма.

Віддповідаємо на запитання.

Які пристрої придумали люди для того щоб упіймати енергію вітру? (вітряки)

7.3. Перегляд відео «Енергія вітру»

7.4. Довідкове б’юро.

Повідомленння «Найперші вітродвигуни».

Повідомлення «Використання людиною енергії вітру у давнину».

Перегляд зображень вітрових двигунів.

7.5. Використання енергії вітру.

Отже переваги енергії вітру: не забруднює навколишнє середовище, висока потужність.

Енергія вітру – чиста й невичерпна , люди навчилися перетворювати її на електрику

 Недоліки енергії вітру Вітер може призвести до руйнівних наслідків, непередбачуваний, часто змінює свій напрямок

8. Палац ВОДИ

Яку назву має третій палац  у Королівстві Енергії дізнаємось, коли відгадаємо загадку.

8.1. Відгадування загадки

Я і хмара, і туман,

І струмок, і океан,

І літаю, і біжу,

І замерзнуть можу! (Вода)

Вода завжди рухається. Струмки і річки течуть з гори до низу і впадають в море. Рухома вода має велетенський запас енергії. Недаремно її називають невтомною трудівницею

У наші дні побудовано величезні греблі та водосховища і вода застосовується для вироблення електроенергії. Перебіг річки обертає колеса турбін, перетворюючи енергію води в електроенергію.

8.3. Перегляд відео «Енергія падаючої води»

8.3. Довідкове бюро

Повідомлення «Перші в Україні водяні електростанції»

9. Заключна частина.

9.1. Узагальнення і систематизація знань

   1)Гра «Розстав на свої місця»

Розпізнай джерело енергії за описом. Встанови відповідність.

Ці джерела енергії знаходяться під землею або біля її поверхні. Їх використовують для опалення приміщень, руху машин, виробництва електроенергії. Їхні запаси не безмежні.

 

Енергія Сонця

В Україні здавна використовували цю енергію – за її допомогою мололи зерно на борошно, її використовували на кораблях.

Енергія вітру

Це основне джерело енергії на Землі. Без цієї енергії не було би життя на Землі

Енергія води

У цього джерела анергії немає ані запаху, ані смаку, ані кольору. То найбільше багатство у світі.

Енергія корисних копалин

2) Вправа «Мікрофон»

- Про що ми сьогодні розмовляли на уроці? (Про невичерпні джерела енергії)

- Назвіть які є невичерпні джерела енергії? (Сонце, вітер, вода)

- Щоб використовувати сонячну енергію людина вигадала…

- Щоб використовувати енерігю вітру людина вигадала….

- Щоб використовувати енерігю води людина вигадала….

3) Тестування «Еергія »

Тестування «Енергія»

1. Що потрібно людині, щоб рухатись?

А) бензин

Б) енергія

В) цукерки

2.Сонце, газ, нафта – це….

А) джерела енергії

Б) продукти харчування

В) явища природи

3. Корисні копалини…

А) сонце, вітер, вода

Б) вугілля, нафта природний газ

В) дерева, квіти, кущі

4. Які джерела енергії не забруднюють повітря?

А) сонце, вітер, вода

Б) газ, нафта

В) вугілля

5. Для виробництва електрики на гідроелектростанціях використовують…

А) нафту

Б) воду

В) сонце

6. Вугілля добувають

А) у космосі

Б) у шахтах

В) у морі

7. Головне джерело енергії на Землі..

А) Газ

Б) Сонце

В) вітер

 

8. Де будують вітряки?

А) там, де є нафта

Б) Там, де дмуть сильні вітри

В) там, де течуть ріки

9. Які транспортні засоби не забруднюють повітря?

А) велосипед, санки

Б) автомобіль, автобус

В) Літак, потяг

10. Сонце – це…

А) зірка

Б) планета

В) комета

9.2.Підбиття підсумків. Рефлексія

Сьогодні на уроці працювали…

9.3. Обмін фішок енергії

Щоб отримувати енергію людина здавна навчилася використовувати енергію Сонця, води та вітру. А людині щоб бути сильною та енергійною, що потрібно робити? (Харчуватися) Тому сьогодні ми обміняємся енергію, ви мені фішки, а я вам невеличкий заряд енергії.

10. Домашнє завдання: Опраювати  матеріал с.68-69.

Для допитливих:

1 ряд – цікавинки про сонячні батареї. 2 ряд – цікавинки про вітряки.

docx
Додано
23 липня 2018
Переглядів
4869
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку