Урок-подорож. Що ми знаємо про нашу країну - Україну. Україна – моя Батьківщина

Про матеріал

Дати учням короткі відомості про Україну – незалежну європейську державу. Формувати уявлення учнів про географічне розміщення України, її кордони, сусідство з іншими країнами; познайомити із столицею України – містом Києвом; продовжувати знайомити з державними та народними символами України; вчити дітей усвідомлювати себе громадянином, патріотом України, висловлювати почуття гордості за свою Батьківщину; сприяти усвідомленню учнями місця України серед інших країн Європи, спонукати до дослідницької та пошукової роботи; розвивати активне пізнавальне ставлення до природного та соціального оточення; виховувати почуття любові та поваги до рідної землі, шанобливе ставлення до його традицій; прищеплювати бережливе ставлення до природи.

Перегляд файлу

Природознавство 1 клас

Тема. Урок-подорож. Що ми знаємо про нашу країну - Україну. Україна – моя Батьківщина

Мета. Дати учням короткі відомості про Україну – незалежну європейську державу. Формувати  уявлення учнів про географічне розміщення України, її кордони, сусідство з іншими країнами; познайомити із столицею України – містом Києвом; продовжувати знайомити з державними та народними символами України; вчити дітей усвідомлювати себе громадянином, патріотом України, висловлювати почуття гордості за свою Батьківщину; сприяти усвідомленню учнями місця України серед інших країн Європи, спонукати до дослідницької та пошукової роботи; розвивати   активне пізнавальне ставлення  до природного та соціального оточення; виховувати почуття любові та поваги до рідної землі, шанобливе ставлення до його традицій; прищеплювати бережливе ставлення до природи.

Обладнання: Таблиця з державними символами України ,народні символи України, карта України, карта Європи, Конституція України, ілюстративний матеріал: країни-сусіди, сонечко, промінці сонечка; «Гімн України», відеофізкультхвилинка «Україно, ми твоя надія», мультимедійна презентація.

Хід уроку

І. Організація класу до уроку.

  • візьміться за руки, посміхніться один до одного, гостям, передайте позитивний настрій один одному;
  • пригадайте правила, яких слід дотримуватися на уроці;
  • сядьте зручно за парти.

1. Вправа «Погода»

- Сьогодні _______ квітня, день тижня _________.

   Надворі __________ погода.

   Небо _______.  

   Опади _______.

   Вітер ________.     

-  Наш класний синоптик відмітить стан погоди  в «Куточку природи» та прокоментує,

як змінилася погода за цей тиждень?

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

1.Бесіда
У світі нараховується багато країн. Всі вони дуже різні. Є великі і зовсім маленькі. Одні з них заможні, а інші – бідніші. Усі країни мають свої назви.

-Сьогодні ми з вами будемо мандрувати однією країною. А якою країною  ми будемо мандрувати, потрібно розгадати.

Цих загадок рівно сім,
Пропонуємо усім:
Їх сумлінно розгадати
Та у стовпчик записати.
З перших літер скласти слово,
Якщо впорались – чудово!


1.Коли все у тебе гарно,
Коли день пройшов не марно,
Наче квітка розквітаєш,
На обличчі її маєш.
Посміхаються вуста.
Що це? Відповідь проста.(Усмішка)

2. В ньому сторінок багато,
Там і будні, там і свята.
Він події позначає,
Історичні дати знає,
Та рахує залюбки
Тижні, місяці, роки.(календар)

3. Ось стоїть біленька хата -
Там твої матуся й тато,
Твої сестри та брати
І, звичайно, там є ти.
Ще бабусі, дідусі,
Зібралися геть усі!
Бути в кожного повинна
Дружня та міцна _ _ _ _ _ _!(родина)

4. Рідну мову я вивчаю,
З літер вже слова складаю.
Помічниця ось моя -
Букви в ній від А до Я
Стали лагідно в рядки.
Що це, знають малюки?(абетка)

5. І вареники в сметані,
І крученики духмяні,
Сало, терте з часником,
Борщ червоний з буряком.
Одним словом як назвати,
Щоб гостей почастувати?   (їжа)

6. Вони смачненькі та чорненькі,
У ґрунт попали навесні,
Тепер із них у полі зріють
Яскраві соняхи рясні.
А згодом буде і олія
Прозора, жовта, запашна.
Їх можна з друзями лузати.
Про що ця загадка, хто зна?  (насіння)

7. Цей фахівець нам розказав
Про долі націй та держав,
Де наші пращури жили,
Які в них звичаї були?
Які одежа, посуд, хата,
Та ще цікавого багато.
Розкопки буде він вести,
Щоб нам минуле довести.  (археолог)

Учитель:То, як називається найбільша країна Європи? Україна (Слайд1)

                                                                

У кожної людини в житті є щось таке сокровенне, найрідніше, без чого вона не може навіть уявити свого життя. Це рідний батьківський край, де вперше дитина побачила світ, ясне сонечко, дрібні сльозинки дощу на віконно мусклі, ріжок молодого місяця, чисту зелену травичку і тисячі різних квітів, які радували серце своїм розмаїттям.  Це та земля, по якій ми зробили свої перші кроки, земля наших батьків, дідів і прадідів, і вона найдорожча за все на світі. Вона єдина, де ми почуваємо себе вдома, затишно і привітно.  Тільки в рідному краю людина почуває себе захищеною, стійкою, впевненою, бо вона вдома.  Де б хто не був, все одно повертається до своїх батьків, до свого дому, в свій рідний край, на свою Батьківщину, на рідну Україну. 

Учитель:

-  Як називається столиця України?

-  Як називається найбільша річка України?

-  Як називається наше місто?
-  В якій області воно розташоване?
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

Учитель: Наша Батьківщина – одна з найбільших європейських країн. А яка вона – наша країна? Треба самому подивитися, тоді й зрозумієш. А як? Найкраще, звичайно, вирушити в подорож. Тема нашого уроку-подорожі «Що ми знаємо про нашу країну - Україну. Україна – моя Батьківщина» (Слайд2)

                                      

Девізом уроку стануть слова:
Гляньте, яка Україна чарівна,
Гарна, немов би казкова царівна!
Гори, гаї, голубі небеса –
Глибинна бентежна, велична краса! (Слайд3)

 

                                                          

   Учитель: Помандруємо ми за маршрутом «Сучасна Україна»:

  1. Україна – європейська держава
  2. Київ – столиця України    
  3. Президенти України, символи президента
  4. Конституція України
  5. Державні та народні символи
  6. Національна валюта    (Слайд 4)

                             

Під час подорожі ми будемо складати та доповнювати інтелект карту України, а наприкінці подорожі дамо відповідь «Яка ж наша Україна?»

ІV. Вивчення нового матеріалу

1.Розповідь з елементами бесіди з використанням мапи України.

Спочатку пройдемо кордонами України. Це один із найдовших кордонів Європи.

На якому ж транспорті можна швидко проїхати кордоном України.

Відгадайте загадку:

Біжить корова: гладка та здорова, а за нею телята – всі вони близнята. (Поїзд)

Наш поїзд мчить кордонами України!
-  Сусідами нашої Батьківщини є  такі країни - Росія, Білорусь, Польща, Словаччина,
Угорщина, Румунія, Молдова. ( малюнки країн – сусідів) (Слайд 5)

                                     

Україна – держава Центрально - Східної Європи.

З давніх – давен для назви нашої країни вживається слово «Україна». Перша в Європі карта з надписом «Україна» зявилась у 1648р. Її створили француз Гійом Левассер де Боплан  і голландець Вільгельм Гондіус. (Слайд 6)

                                      

З півночі на південь простягається на 893 км, із заходу на схід - на 1316км. Територія нашої держави  становить  604 000 кв. км. Україна має сухопутний і морський кордони, загальна довжина яких становить 7590 км. Сухопутний кордон країни простягається на 5631 км, морський – на 1959 км. На півдні омивається двома морями: Чорним та Азовським. В Україні 24 області. Різні регіони України  відрізняються одягом, звичаями, побутом. На території нашої держави живе близько 46 млн. осіб. За чисельністю населення Україна посідає шосте місце в Європі після Росії, Німеччини, Великої Британії, Франції, Італії.

- Яка столиця України?

2. Зараз ми з вами відпочинемо у 3 D кінотеатрі. Одягаємо окуляри та вирушаємо у

заочну оглядову екскурсію чудовим містом Києвом – столицею України. (перегляд відеоролика)

Київ – столиця нашої держави. Тут розташовані головні державні установи та представництва інших країн. А ще це найбільше в Україні місто за кількістю населення – сьогодні в ньому мешкає близько трьох мільйонів осіб. Нашій столиці більше як 1500 років. Символ Києва – каштани. Місто розкинулось на обох берегах Дніпра, які потопають у буйній зелені дерев. (Слайд 7)

                                       

Учитель. За легендою, що записана в «Повісті минулих літ», назва «Київ» походить від імені полянського князя Кия – найстаршого з трьох братів, які нібито заснували місто.

-Але існує ще одна легенда. Жив на Русі один пан. Був він дуже скупим, та ще й дуже ображав своїх підданих. Терпіли бідні люди довго. І нарешті, урвався терпець. Всі, від малого до великого, взяли лопати, серпи, киї – довгі загострені палиці – і пішли на пана. Довго боронився він за допомогою війська, а потім утік. Люди ж скидали свої киї в одну купу, яка була такою великою, що аж розпочали будівництво міста, яке назвали Києвом.

-Також, є версія,що Київ отримав своє імя завдяки своїм першим жителям – людям, котрі обслуговували переправу через Дніпро. Переправа мала вигляд деревяного помосту, що тримався на вбитих у дно річки стовпах. Ці стовпи назвали «киями», а працівників переправи – «киянами».

Київ – столиця України та обласний центр. Це найстаріше і найкрасивіше українське місто. У ньому багато старовинних пам’яток архітектури: Софійський собор; Києво – Печерська Лавра; Андріївська церква.

Головна вулиця міста – Хрещатик. Серце Києва – Майдан Незалежності. У 2001 році – на честь десятої річниці з Дня Незалежності України була встановлена колона, увінчана фігурою жінки – Берегині з калиновою гілкою в руках.
Київ – місто - сад. У ньому понад 60 парків і 200 скверів.
Справжньою окрасою Києва є його мости. Тільки через Дніпро їх прокладено 6.
А найвищою архітектурною спорудою в Україні є телевізійна вежа. Її висота 385м.
У місті багато вищих навчальних закладів. Один із найстаріших вузів – Державний університет ім. Т.Г. Шевченка.

Маріїнський палац – церемоніальна резиденція президента України. Президент є найвищою посадовою особою нашій державі – її Главою. Він представляє Україну на міжнародній арені, є гарантом додержання її Основного закону (Конституції) та Головнокомандувачем її Збройних Сил.

3. Відеофізкультхвилинка «Україно, ми твоя надія».

4. Президенти України

В Києві дуже часто на дорогах пробки, тому ми сідаємо на велосипеди та вирушаємо до Маріїнського паласу, де познайомимося с усіма президентами сучасної та незалежної України.

Президенти України:

  • перший президент нової Української держави – Леонід Макарович Кравчук – був обраний на всенародних виборах 1 грудня 1991 роцу.
  • Леонід Данилович Кучма – двічі поспіль обирався на пост Президента України, час його правління 1994-2004 роки.
  • Віктор Андрійович Ющенко – обраний 26 грудня 2004 року, керував до 2010 року.
  • Віктор Федорович Янукович – 25 лютого 2010 року був обраний на посаду Президента України, а у лютому 2014 року покинув країну та припинив виконувати обов’язки.
  • Чинний Президент України – Петро Олексійович Порошенко, обраний 25 травня 2014 року. (Слайд 8,9)

                

Офіційні символи Президента України – Колар Президента, Печатка Президента, Булава Президента, Штандарт Президента.

5.Конституція України є Основним Законом нашої держави. У ній закріплено найважливіші принципи, за якими живе та розвивається Україна. (Слайд10)

                                     

Прочитайте, про що записано у статтях 1 і 10 Конституції України.

Наша держава – Україна, суверенна і незалежна, демократична і правова. Що ж означає вислів «Україна – суверенна держава»? (Вона має право самостійно, без втручання інших держав вирішувати всі свої внутрішні та зовнішні справи.)

А ще Україна – демократична. Це означає, що влада в ній належить народові. Тільки народ може змінювати її основи – конституційний лад.

6.Державні символи України.

 Кожна людина найбільше любить той край, де народилась і живе. Кожен пишається своєю рідною країною. Впізнає її з-поміж інших. Як ви впізнаєте свою державу, українців серед інших народів?

Так, перш за все країну відрізняють державні символи. Назвітьїх. Що вони являють собою? ( Відповіді дітей ).

Учень 1. Герб (тризуб) — емблема, символічний знак (зображення) що належить державі, населеному пункту, дворянському роду або окремій особі тощо.

Золотий тризуб на блакитному тлі — символ влади. Він зустрічається ще з часів XVIII століття Київської Русі, зокрема на монетах Київського князя Володимира Великого. Чому саме тризуб вважають гербом України? Мабуть, тому, що число три завжди вважалося числом казковим, чарівним. У багатьох казках ви знайдете розповіді про три бажання, три дороги. А ще у тризубові відображено триєдність життя – це батько, мати, дитя, які символізують собою Силу, Мудрість, Любов.

Учитель. Зверніть увагу на слайд, на якому зображено тризуб, ми можемо прочитати слово «ВОЛЯ» (Слайд11)

                                        

Учень 2.Прапор – стяг із двох рівновеликих горизонтальних смуг синього і жовтого кольорів.  Національний прапор України – це синьо-жовтий прапор. Синій – це колір неба, води, миру, а жовтий – колір хліба, життя. Бере початок ще з 14 століття.

Учень 3. Гімн – урочиста пісня, яка вихваляє та прославляє кого-небудь або що-небудь.

У сьогоднішньому світському значенні –це урочистий музичний твір на слова символічно-програмного змісту, який вживається здебільшого як символ держави (поряд з іншими атрибутами: прапором, гербом тощо).

Учитель. З січня 2001 року Державний Гімн України «Ще не вмерла України і слава , і воля...» на вірш Павла Чубинського, написаний 1862 року. Музику до нього створив у 1865 році Михайло Вербицький. (звучить Гімн держави.)

7.Народні символи України. (Слайд12)

(Калина)Калина є символом дівочої краси. Вона росте майже на кожному подвір’ї. Також ця рослина є цілющою. Без верби і калини – нема України.

(Вінок)Український віночок вважається дівочим оберегом, а також сьогодні це модний аксесуар.

(Рушник на дошці)Український рушник – це  також народний оберіг.

8.Робота в парах. Необхідно знайти та зєднати обидві половинки прислів’я. (Слайд13)

В чужім краю

своя сторона

Людина в ріднім краю,

і сонце ясніше світить

Кожному мила

квітка в травневім гаю

9.Фізкультхвилинка

Україна,                      (Діти розводять руки в сторони.)

Рідний край,               (Піднімають руки догори.)

Поле, річка,                (Повороти тулуба з розведеними в сторони руками.)

Синій гай.                   (Присідання.)

Любо стежкою іти     (Ходьба.)

Тут живемо я і ти!      (Беруть одне одного за руки.)

10.Національна валюта України

Національною валютою України є гривня. У міжнародному класифікаторі її позначають латинськими літерами UAH. Як грошова одиниця гривня виникла ще за часів Київської Русі, приблизно в ХІ ст.. Її назва походить від слова «гривна», що означало прикрасу, яку наші предки носили на шиї.

В ХІ – ХІІІ ст.. гривня мала вигляд шестикутного зливку срібла. (мал..) (Слайд14, 15)

              

У 1918-1920 роках, гривня була грошовою одиницею Української Народної Республіки.

Ескізи банкнот малював відомий український художник – графіт Георгій Нарбут.

Купюра 1918 року – робота Нарбута.

-Сучасна гривня та її сота частина, копійка, увійшли в обіг у вересні 1996 року. Дизайн найперших купюр розробили художники Василь Лопата й Борис Максимов.

Це були банкноти номіналом 1,2,5,10 та 20 гривень.

-Позаяк невідомо, який вигляд мав князь Володимир, Василь Лопата намалював…себе.

-У 2008 році відбувся конкурс, на якому визначали найкрасивішу валюту у світі.

Експерти Міжнародного валютного фонду оцінювали понад 50 найвідоміших валют. І наша гривня була визнана найкрасивішою серед інших !

-Часто розплачуючись за чергову покупку в магазині, ми не замислюємося, що тримаємо в руках не просто засіб платежу, що дозволяє нам купити певну річ. Грошові купюри – такий же національний символ, як герб, гімн чи прапор країни, і навіть туристичне надбання, яке може надихнути на незвичайну подорож.

Трохи історії

Спочатку гривнею називали особливу прикрасу, яку носили на шиї або, як тоді казали, «на загривку». Ювелірний виріб мав вигляд обруча зі скріплених дротом золотих пластин, зазвичай круглої форми. Такою коштовністю володіли лише знатні люди, і часто використовували її як платіжну одиницю.

З часом гривня перестала бути схожою на частину прикраси, але назва все ж залишилася. Таким чином, нацвалюта є ніби тонкою ниточкою між сучасною Україною і тією далекою Руссю.

Графічний знак для позначення української валюти. (Слайд16)

                                         

V. Закріплення вивченого матеріалу.

1. Люби і знай свої звичаї.

Ми українці маємо свої відмінності від інших народів: звичаї, обереги, символи, страви, які відрізняють нас від інших  і прославляють.

Проведемо гру  і перевіримо, чи справжні ви українці?

Я читатиму перелік предметів, страв, оберегів ,тощо, а ви визначите один з них, що належить українському народу.

-Лелека, слон, мавпа.

-Пальма, калина, ялина.

-Вишитий рушник, віяло, матрьошки.

-Місяць, зірка, тризуб.

-Чорнобривці, кактус, гвоздика.

-Віночок, хустинка, шапка.

-Суп, борщ, уха.

– Молодці, ви справжні маленькі українці. (Слайд17)

VI. Підсумок уроку.

Учитель. Ось наша подорож Україною і завершилась. З набутими знаннями можемо повертатись до класу. Напевне, усі ви зрозуміли, на якій унікальній землі ми живемо. Ми маємо те, чим варто пишатися, і у нас є чим гордитися. Наші предки дуже багато трудилися, щоб Україна стала незалежною могутньою державою. А тепер від нас, від наших знань і вмінь, від нашого патріотизму залежить, якою бути Україні далі.

Творча вправа «Скажи своє слово про Україну»

Учитель. Я вам бажаю мирного неба і завжди лагідного теплого сонечка. (Вчитель кріпить на дошку сонечко без промінців)

-Щоб сонечко нас зігрівало, ми подаруємо  йому промінці . ( паперові промінці лежать на партах )

-На промінцях  продовжте  речення «Після цього уроку я знаю, що Україна …» і відповідь озвучте та прикріпіть до нашого сонечка.

Учитель.

Буває, часом сліпну від краси.

Спинюсь, не тямлю, що воно за диво,

Оці степи, це небо, ці ліси –

Усе так гарно, чисто, незрадливо,

Усе, як є, - дорога, явори.

Усе моє, все зветься … (Україна).

docx
Додано
24 липня 2018
Переглядів
4477
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку