«Формування ключових компетентностей – запорука конкурентоспроможності сучасного кваліфікованого робітника»
Методична розробка уроку
на тему: «Популяції. Класифікація популяцій. Структура і характеристики популяцій.»
Розробила
Викладач біології та хімії
Зотова Д.В.
2021р.
Вступ
Популяція — сукупність організмів одного виду, що займають обмежений ареал (територія поширення якогось об'єкта або явища) та ізольовані від інших популяцій даного виду. Розділ загальної екології, який займається вивченням популяцій, їхньою структурою та динамікою чисельності, називається популяційною екологією або демекологією.
В еволюційній теорії популяція — група особин, здатна до більш-менш сталого самовідтворення (як статевого, так і безстатевого). Вона відособлена (зазвичай географічно) від інших груп, з представниками яких (при статевій репродукції) потенційно можливий генетичний обмін. З точки зору популяційної генетики популяція — це група особин, в межах якої ймовірність схрещування у багато разів перевершує ймовірність схрещування з представниками інших подібних груп. Зазвичай говорять про популяції як про групи в складі виду або підвиду.
У сучасних еволюційних теоріях (наприклад, в синтетичній теорії еволюції) популяція вважається елементарною одиницею еволюційного процесу.
Трішечки історії
Сучасні уявлення про біологічну популяцію формувалися впродовж століть. Уже в працях шведського природознавця К. Ліннея (1707-1778) бачимо роздуми про рівновагу в природі, основою якої є народжуваність і смертність організмів. Ідею ролі перенаселення, яке може стати причиною катастрофічної смертності організмів, висунув Буффон (1749 р.), а згодом її розвинув Брюкнер (1767 р.). Еволюційна концепція Ч. Дарвіна (1858 р.) ґрунтується на ідеї популяції і явищ, що в ній відбуваються.
Розвиток популяційної екології сьогодні пов'язаний із новими теоріями флуктуацій, генетичними і біогеоценотичними особливостями розвитку популяцій, вивченням їх енергетичного потенціалу.
Термін популяція як екологічне поняття став широко відомим лише в повоєнний період. Цей повсюдно вживаний термін має, на що звертає увагу польський еколог П. Троян, формальний, конкретний і теоретичний характер.
Технологічна карта уроку
Тема: «Популяції. Класифікація популяцій. Структура і характеристики популяцій.»
Мета уроку
освітня: розширити знання про популяції їх класифікацію, структуру та характеристики;
розвивальна: розвивати вміння логічно мислити та використовувати теоретичні знання для класифікації популяцій, пояснення їх структури та характеристики;
виховна: виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища.
Обладнання і матеріали: підручник, презентація до уроку, засоби для звязку з інтернетом, роздатково-дидактичний матеріал з теми: «Популяції. Класифікація популяцій. Структура і характеристики популяцій.»
Базові поняття і терміни: демекологія, популяція, структура, життєдіяльність та щільність популяції.
Ключові компетентності: спілкування державною мовою, основні компетентності у природничих науках і технологіях, екологічна грамотність і здорове життя, уміння вчитися впродовж життя.
Тип уроку: урок формування і вдосконалення умінь та навичок.
Очікуванні результати: учні повинні вміти розрізняти за класами популяції, вміти охарактеризувати популяції.
Форми роботи на уроці:
Епіграф уроку: «Тисячі шляхів ведуть до помилки, до істини – тільки один!!!» Ж. Ж. Руссо
План – конспект уроку
Хід уроку
Формування біологічної компетентності.
Мета етапу: 1. Зясувати ступінь засвоєння знань учнями.
2. Ліквідувати знайдені недоліки. (реалізація концепції національно-патріотичного виховання на уроках біології), на початку заняття учнями пропонується робота а парах.
1) «Завдання на відповідність» (розташувати зображення
украінських вчених біологів відповідно до їх внесків у науку).
Прізвище вченого |
Внесок для біології |
Алексе́й Никола́евич Бах
|
( 1881—1946) — украинский советский патофизиолог и общественный деятель, 7-й президент АН Украины (1930—1946), академик (с 1932) и вице-президент АН СССР (6 мая 1942 — 23 мая 1945) и АМН СССР (1944). Лауреат Сталинской премии первой степени (1941). Герой Социалистического Труда (1944). Создал учение о взаимодействии опухоли и организма — это представление кардинально изменило существовавшие в то время представления об опухолевом росте. |
Никола́й Фёдорович Гамале́я
|
(до крещения — Абрам Липманович Бак;[2][3] 5 [17] марта 1857, Лайжево, Шавельский уезд, Ковенская губерния — 13 мая 1946, Москва) — советский биохимик и физиолог растений, академик Академии наук СССР (с 12 января 1929 г.), Герой Социалистического Труда (1945), лауреат Сталинской премии первой степени, основоположник биохимии в России. Избирался депутатом Верховного Совета СССР, где являлся старейшим по возрасту. |
Влади́мир Алексе́евич Бец
|
По приезде в Париж Н. Гамалея на протяжении года изучал в лаборатории Л. Пастера бешенство. Изучив метод приготовления вакцины и методику прививки против бешенства, Н. Ф. Гамалея вернулся в Одессу. Здесь, совместно с И. И. Мечниковым, он основал городскую лабораторию (ныне — НИИ им. И. И. Мечникова) для проведения научно-исследовательской работы, где вскоре начал прививку подопытных животных (кроликов). В 1886 году, при содействии Луи Пастера, Н. Ф. Гамалея учредил совместно с И. И. Мечниковым и Я. Ю. Бардахом первую в России (и вторую в мире) бактериологическую станцию и впервые в России осуществил вакцинацию людей против бешенства. За первые 3 года своей деятельности Одесская станция сделала прививку приблизительно 1500 человек. Смертность, составлявшая около 2,5 %, с усовершенствованием метода снизилась до 0,61 %.
|
Дании́л Кири́ллович Заболо́тный
|
Обучался сначала в Нежинской, а затем во 2-й киевской гимназии, которую окончил в 1853 году. В 1860 году окончил курс Киевского университета по медицинскому факультету со степенью лекаря и был определён помощником прозектора при кафедре анатомии, затем работал прозектором. С мая 1861 по сентябрь 1862 года был командирован за границу, где занимался и слушал лекции профессоров Брюкке, Людвига, Бунзена, Келликера, Кирхгофа и Гельмгольца. Докторская диссертация — «О кровообращении в печени» (1863). С 1864 по 1867 год читал курс анатомии человека на естественном и гистологию на медицинском факультетах, а также спецкурсы по анатомии нервной системы и аналитической химии. В 1868 году утверждён экстраординарным, а в 1870 — ординарным профессором по кафедре анатомии. За приготовление препаратов человеческого мозга был дважды награждён медалями (в 1870 году на Всероссийской мануфактурной выставке и в 1873 — на Всемирной выставке в Вене) и удостоился очень лестного отзыва о них со стороны знаменитого анатома профессора Гиртля. |
Алекса́ндр Алекса́ндрович Богомо́лец
|
В 1894 году, сразу после окончания медицинского факультета, Заболотный начал свою работу врача-эпидемиолога выездного земского отряда по борьбе с эпидемиологическими болезнями в очагах эпидемии холеры и дифтерии в Подольской губернии. Здесь он провел испытание эффективности противодифтерийной сыворотки на самом себе после экспериментального заражения дифтерией. Первым применил широкомасштабное лечение детей антидифтерийной сывороткой. В Каменец-Подольском организовал губернскую бактериологическую лабораторию, где изучал микрофлору кишечника при холере, холерный вибрион и др. Экспериментально доказал (заразив себя холерой), что от холерной инфекции можно защитится путем перорального введения в организм особой культуры вибрионов.[3] Задолго до опытов Kolle впервые для иммунизации человека применил агаровую культуру микроорганизмов. |
Мотивація навчальної діяльності учнів
Подумайте!!!!!!!!
А) в Україні; Б) в усьому світі.
Вправа «Наведи порядок» (учні повині підібрати визначення до кожного терміну.)
Популяція характеризується певними особливостями, які не характерні для окремих видів. Групові особливості — основні показники популяції:
Густота (щільність) — кількість нових особин, які з'явилися за певний проміжок часу.
Чисельність — кількість особин, які померли (загинули) в популяції за певний проміжок часу.
Приріст популяції — це середня кількість особин у популяції на одиницю площі або об'єму;
Народжуваність — це кількість особин у популяції (в ареалі);
Смертність — різниця між народжуваністю і смертністю.
Перегляньте відео - https://youtu.be/9y2qmnUv5Ss
Перегляньте малюнок «Динаміка популяцій».
(опишіть, що вибачите та як розумієте зображене)
Типи популяцій за співвідношенням різних вікових груп діляться:
(скануйте та дізнавайтесь більше)
Вправа «Пошуковий метод, словникова робота»
Учням пропонується знайти в підручнику термін «популяція» та спробувати переказати його визначення своїми словами.
Популяція (від латин. populus — народ, населення) — сукупність організмів, що займають обмежений ареал, мають спільне походження за фенотипом та географічно ізольовані від інших популяцій цього виду.
Ріст популяції — це співвідношення народжуваності і смертності.
Вправа «Термінологія» (учні знайомляться з деякими термінами).
Існує три основні типи популяцій:
Елементарна (локальна) популяція — це сукупність особин одного виду, що займають невелику ділянку однорідної площі
(наприклад, стайка риб одного виду в озері).
Екологічна популяція — це сукупність елементарних популяцій, внутрішньовидові угруповання в конкретних біоценозах
(наприклад, риби одного виду у всіх зграях в озері).
Географічна популяція — це сукупність екологічних популяцій, що заселяють географічно схожі райони (наприклад, риби одного виду в усіх водойм
https://www.youtube.com/watch?v=44O8stjs-YI – цікаво!!!
Вправа «Цікаві факти» (Учні самостійно переглядують добірку рідкісних тварин, вчаться роздуму, самостійності та обговорення після прочитаного.)
https://youtu.be/7St67hpg8Oo перейти за посиланням.
Ця добірка повинна увічнити 6 рідкісних тварин:
Золотий тигр
Цей рідкісний вид тигра зустрічається виключно в неволі. Незвичайне забарвлення грізного хижака вийшло в результаті рецесивного гена, іноді Золотого тигра називають також полуничним Таббі. Родом тварина з Бенгалії і є близьким родичем амурського тигра. На даний момент популяція налічує 30 особин, які можна знайти по зоопарках світу.
Сейшельський білохвостий кажан
Цей рідкісний вид кажанів мешкає на Сейшельських островах, що лежать на північ від Мадагаскару. В результаті змін людиною середовища проживання колись численна популяція скоротилася до 100 особин і продовжує скорочуватися.
Північний вомбат з волохатим носом
Ця мила тварина вважається самим рідкісним великим ссавцем і знаходиться під загрозою повного зникнення. Довжиною близько метра цей північний вомбат з волохатим носом може селитися в двох основних колоніях на півночі США. Популяція становить близько 130 особин.
Червоний вовк
Червоний вовк – близький родич Сірого Вовка. Насправді Червоний Вовк вважається вимерлим в дикій природі з 1980 року. На щастя, чоловік зберіг в полоні 20 особин для розмноження, і з тих пір популяція збільшилася до 207 вовків. Рідкісних хижаків випустили зграєю в дику природу, і вони успішно прижилися. На даний момент в природному середовищі існування проживають 100 Червоних вовків. Полювання на них суворо заборонено.
Окапі
Це жираф? Або зебра? Ні, це окапі! Ви коли-небудь чули про цю тварину? Перші згадки про окапі датуються другим тисячоліттям до нашої ери в ієрогліфах древніх єгиптян. До XX століття в Європі і Африці існувала легенда про "африканськонр єдинорога". Сьогодні ця тварина називається окапі.
Довгопяти
Довгопяти зустрічаються тільки на островах Південно-Східної Азії – Таїланд, Камбоджа, Індонезія, Філіппіни та багато інших, що може навіть здатися, ніби ці маленькі звірята не настільки рідкісні. Однак це не так. В основному довгопяти живуть на острові Борнео, а в інших місцях мешкають в нікчемних кількостях.
Довгопяти відносяться до приматів. Їх зріст становить близько 5 сантиметрів, а задні ноги довші тулуба в два рази. Крім того, кожне око довгопята розміром з мозок. Харчуються малюки виключно плоттю. Вбивають комах, дрібних птахів, кажанів, змій і ящірок. Довгопяти надзвичайно стрибучі і накидаються на жертву, стрімко прокушуючи гострими зубами голову. На сьогоднішній момент популяція довгопятів знаходиться в критичному стані. Погіршує ситуацію також те, що вони не можуть розмножуватися в неволі
Вправа «Поміркуйте» (учні самостійно розвязують завдання, використовуючи набуті ними самостійно знання.)
Хвилинка релаксації
(Однією з характеристик психологічного здоров'я учня є психологічний комфорт, сприятливі психологічні умови навчально-виховного процесу, у яких особистість учня не зазнає стану стресу, депресії та яскраво виявленої тривожності. Психологічний стан учнів визначає багато аспектів психологічного здоров'я, а також процеси формування особистості учня та його соціальну адаптацію).
Вправа «Мій настрій»
Вчитель: Урок у нас закінчується тепер кожен з вас зможе показати користь або марність нашого уроку.
Надіслати обраний стікер в месенджер вайбер в групу.