«ПОДОРОЖ У КРАЇНУ КИСЛОТ»
Урок-гра, 8 клас
Мета:
навчальна: узагальнити та систематизувати знання дітей із теми «Кислоти»; перевірити рівень набутих вмінь і навичок; формувати рівень проведення хімічного експерименту;
розвиваюча: розвивати пам’ять, увагу, кмітливість, логічне мислення; самостійно розширювати рівень знань; розвивати творчі здібності;
виховна: виховувати інтерес до хімії, як науки; колективного та індивідуального мислення, почуття відповідальності за прийняте рішення, виховувати розуміння важливості взаємодопомоги, пошану однокласників через роботу в групах.
Тип уроку: узагальнення й систематизація знань.
Форма роботи: урок-гра.
Обладнання: плакат із кросвордом, картки із завданнями, реактиви.
Методи і форми роботи: хімічний експеримент, групова робота.
"Не в кількості знань полягає
освіта, а в повному розумінні
й майстерному застосуванні
в житті всього того, що знаєш".
Фрідріх Дістервег.
Хід уроку
І. Організація класу
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Тема «Основні класи неорганічних сполук» є дуже важливою для подальшого вивчення хімії. Тому ми присвяти багато уроків для її вивчення. Завдання сьогоднішнього уроку – закріпити вміння порівнювати склад, будову і властивості кислот, записувати рівняння реакцій, що характеризують їх властивості, розв’язувати розрахункові задачі.
На адресу нашого кабінету хімії надійшов лист. Прочитаймо цього листа.
«Дорогі восьмикласники! Почули ми ,жителі Кисляндіїї , про Ваші успіхи у вивченні науки хімії та вирішили запросити вас до нашої країни. Справа в ті , що в нас надзвичайна ситуація : деякі жителі нашої країни заблукали і ми ніяк не можемо їх знайти. А в них же стільки справ! Тож просимо вас допомогти. Знайдіть їх.
Сьогодні ми будемо працювати в групах, а сам урок пройде в нестандартних умовах – це буде гра «Подорож у країну кислот».
Зараз ми з вами вирушимо у хвилюючу подорож на допомогу кислотам, під час якої ви будете захищати свої знання.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
«Мозковий штурм»
Розв’яжемо кросворд.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8 |
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Запитання по горизонталі:
1. Речовини, що складаються з атома металу та однієї або кількох гідроксильних груп.
2. Індикатор.
3. Розчинні у воді основи.
4. Взаємодія кислоти з основою з утворенням солі і води.
Запитання по вертикалі:
5. Складні речовини, що складаються з двох елементів, один з яких Оксиген.
6. Складні речовини, що містять один або кілька атомів Гідрогену й кислотний залишок.
7. Складні речовини, що містять атоми металу й кислотний залишок.
8. Прості речовини, переважно тверді, поводять електричний струм і тепло.
(Команди учнів придумують собі назви і отримують 5 тестових завдань- білетів).
Тести.
1.Вказати формулу кислотного оксиду:
Na2O
CO2
CaO
Al2O3
2.Вказати формулу лугу:
Al(OH)3
CuOH
KOH
Fe(OH)2
3.Укажіть формулу безоксигенової кислоти:
сульфідна,
сульфітна,
ортофосфатна,
силікатна.
4.Вкажіть, які з наведених сполук взаємодіють із сульфатною кислотою:
Mg
NaOH
HCl
SO3
5.Напишіть рівняння реакції взаємодії ортофосфатної кислоти з кальцій оксидом і вкажіть суму коефіцієнтів у цьому рівнянні:
10
8
7
9
Якщо всі впорались із завданнями, то можемо вирушати у нашу подорож за пошуками скарбів.
IV. Гра ( основна частина уроку).
Оскільки наші команди вже готові до мандрівки, то прийшов час оголосити правила гри. Команда (5 команд) має зупинитися на шести зупинках і виконати запропоновані завдання, набравши певну кількість балів. Роботою всієї команди керує капітан. Він покладає маршрут своєї команди і вибирає одного з учасників, який буде відповідати на поставлене питання.
Гравці отримують карти з маршрутними завданнями.
Увага! Вдалої подорожі!
Зупинка 1.
Завдання. Визначте формулу зайвої речовини, дати назви всім решту речовинам:
І варіант: CaO, H2SO4, HNO2, HPO3,HBr, H3PO4, H2CO3.
II варіант: HCl, ZnCl2, H2SO4, HNO3, H2CO3, HI, H2S.
III варіант: H2SO4, HCl, HF, HNO2, H2SiO3, Mg(NO3)2, H2SO3.
IV варіант: H2CO3, HCl, HNO3, H2SO4, Al(OH)3, H2SO3, HBr.
V варіант: H2SO4, HCl, SO3, HNO3, H3PO4, HBr, H2S.
Зупинка 2.
Завдання. Чи можливе походження реакцій між такими речовинами? Написати рівняння.
І варіант: SO2 і Н2О; СаО і H2SO4; SO3 і CO.
II варіант: Ba(OH)2 i HCl; H2SO4 i Ca; Na2O i K2O.
III варіант: Cu і HCl; Н2SO4 і NaOH; MgO і H2SO4.
IV варіант: K2O і H2O; HNO3 і HCl; CaO і CO2.
V варіант: CO2 і H2O; Ag і H2SO4; Al і HCl.
Зупинка 3.
Завдання. Здійснити перетворення.
І варіант: Ca → CaO → Ca(OH)2 → Ca(NO3)2
II варіант: P → P2O5 → H3PO4 → Na3PO4
III варіант: S → SO2 → SO3 → H2SO4
IV варіант: Na → Na2O → NaOH → NaCl
V варіант: Ba → BaO → Ba(OH)2 → BaSO4
Зупинка 4.
Завдання. Запропонуйте спосіб добування речовини.
І варіант: Cu(NO3)2
II варіант: BaSO4
III варіант: K3PO4
IV варіант: MgCl2
V варіант: Na2S
Зупинка 5.
Розв’яжіть задачу.
І варіант: Яка кількість речовини солі утвориться при нейтралізації калій гідроксиду масою 44г розчином ортофосфатної кислоти?
II варіант: Яка маса сульфатної кислоти утвориться при взаємодії з водою сульфур(VI) оксиду кількістю речовини 0,2моль?
III варіант: Який об’єм (н.у.) вуглекислого газу виділиться при взаємодії хлоридної кислоти масою 8.4г з калій карбонатом?
IV варіант: Яку масу силікатної кислоти розклали, якщо утворився силіцій (ІV) оксид кількістю речовини 3 моль?
V варіант: Який об’єм (н.у.) водню виділиться в результаті розчинення 56г магнію в хлоридній кислоті?
Зупинка 6. «Хімічна лабораторія».
У трьох пробірках містяться розчини: калій гідроксид, хлоридна кислота і вода.
Використовуючи індикатори, визначити, в якій пробірці який розчин знаходиться ( на робочому столі присутній лакмус, метилоранж і фенолфталеїн).
Зупинка 7. Знайдений скарб.
Кожна команда отримує назву металевого елемента і шукає в інтернеті забарвлення солей, до складу яких входить даний елемент. Металічні елементи - Cu, Co, Zn, Fe(III), Cd.
V. Підсумок уроку.
Підбиваю підсумок гри та оцінюю роботу учнів на уроці.
VI. Домашнє завдання.
Скласти ребус чи кросворд про основні класи неорганічних сполук.