НЕСТАНДАРТНИЙ УРОК
з української літератури в 5 класі
Автор: АБРАМЯН ЛІЛІЯ ВАЛЕРІЇВНА.
Урок позакласного читання (1 година)
Тема: Подорож у світ сучасної казки.
Книжка Галини Малик «Вуйко Йой і Лишиня».
МЕТА:
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Форма проведення: урок - подорож
Обладнання: мультимедійні засоби, віртуальна виставка книжок Галини Малик, книга «Вуйко Йой і Лишиня».
Підготовчий етап. Заздалегідь діти одержали такі завдання: прочитати книжку Галини Малик «Вуйко Йой і Лишиня»; поділитися своїми враженнями від прочитаного.
Хід уроку
І. Оргмомент.
1. Слово вчителя
Дзвоник гучно пролунав,
Йти до класу вам сказав.
Дружно за парти сідайте,
До роботи приступайте.
ІІ. Мотивація
1. Звучить пісня «Дитинства світ» (Композитор О. Янушкевич, Слова Н. Погребняк)
І куплет
Нас дитинства світ казковий
Знов у гості кличе всіх.
По доріжці веселковій йде,
Лунає дружно сміх.
Де на кульках кольорових
Лине в небо дітвора,
Бо країна ця чудова,│
Світ любові і добра.│ 2р.
Заспів
Дитинства світ, чарівний світ,
Це світ рожевих добрих мрій,
Це до зірок швидкий політ,
Віночок сонячних надій.
Це світ добра, це літній луг, │
Це я, це ти, мій найдорожчий друг.│ 2р.
ІІ куплет
Тут і гноми, і чаклунки
У країні цій живуть,
І різдвяні подарунки
Під ялинками нас ждуть.
Тут навкруг лунає дзвінко
Дивних птахів ніжний спів.
Біля кожного будинку │
Є крамниця добрих див. │ 2 р.
Слово вчителя.
Сподіваюсь, що пісенька вам сподобалась. А про що в ній йдеться?
(Учні. Про казковий світ дитинства.)
Слово вчителя. Дійсно, світ дитинства казковий і неповторний. Це світ пригод, сподівань та загадковості. Скажіть, чи може доросла людина повернутись знову в дитинство?
(Учні. Вона може повернутись у дитинство лише думками або спогадами.)
Слово вчителя. Це дійсно так. Дорослі часто поринають у світ дитинства, а свої думки залишають на папері у вигляді казок та різних оповідань. А з якими з них ви знайомі?
(Учні. Нещодавно ми прочитали казку «Вуйко Йой і Лишиня».)
Слово вчителя. І недарма, бо…
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку.
Слово вчителя.
Урок чекає на нас незвичайний
Казковий та дуже повчальний.
Вивчимо творчість Малик Галини
В казку «Вуйко Йой ...» полинемо.
Сьогодні з вами ми помандруємо
Сторінками фантастичних казок.
Для себе ми, очевидно, отримаємо
Прикладів добрих цілий візок.
ІV. Актуалізація опорних знань учнів.
1. Розгадування кросворду
Слово вчителя.
Чи полюбляєте ви розгадувати загадки та кросворди? (Учні. Так)
Пропоную вам розгадати кросворд і визначити зашифроване слово, яке стосується нашого сьогоднішнього уроку.
|
1.М |
У |
З |
Е |
Й |
|
|
|
|
|
|
2. К |
А |
З |
К |
А |
|
|
|
|
|
|
|
|
3.Л |
І |
Т |
Е |
Р |
А |
Т |
У |
Р |
Н |
і |
4. П |
И |
С |
Ь |
М |
Е |
Н |
Н |
И |
К |
|
|
|
5.К |
А |
З |
А |
Т |
И |
|
|
|
|
|
1. Що таке «Сканзен»?
2. Це твір про вигадані, а часом і фантастичні події.
3. Казки бувають народні та …
4. Людина, яка пише літературні твори.
5. Слово казка походить від слова …
Слово вчителя.
Молодці, ви добре справились із завданням та вгадали прізвище письменниці, яка написала казку «Вуйко Йой ...». А що ж нам про неї відомо?
V. Вивчення нового матеріалу.
1. Гра на уважність.
Слово вчителя
А тепер давайте пограємо з вами у психологів. Пропоную розглянути фотографію Галини Малик, і за зовнішнім виглядом та її оточенням, визначити риси її характеру.
(На мультимедійній дошці висвітлено портрет письменниці.)
Відповіді учнів
1) Весела, добра, життєрадісна (бо посміхається).
2) Полюбляє читати, розумна (бо в кімнаті багато книжок).
3) Добре ставиться до тварин (бо тримає собаку).
4) Сучасна жінка (користується комп'ютером).
5) Любить та розуміє дітей (бо, щоб писати книжки для дітей, треба любити їх та розуміти).
Слово вчителя
Ви дуже кмітливі діти, гарні психологи, які правильно охарактеризували письменницю Галину Малик. Я хочу, щоб ви більше дізналися про її життя та творчість. Тому експерти (учні , які отримали завдання) підготували для вас невеличку розповідь про цю чудову жінку. Увага на екран.
2. Виступ учнів з презентацією (на мультимедійній дошці)
Бібліографічна довідка
Писати майбутня письменниця почала ще з шкільного віку. Потім кинула, та коли сама стала мамою, почала створювати віршики для своєї доньки. Галина Миколаївна дуже добре пам’ятає, як вона сприймала світ у дитинстві, усі свої дитячі відчуття. Тому її вірші для дітей легкі, з простими, інколи зовсім неочікуваними, сюжетами.
Згодом Г. Малик почала писати казкові повісті для дітей, головні герої яких – наші ровесники.
Галина Малик — лауреат премії журналу “Перець” за кращі вірші для дітей за 1987 р.; премії ім. Олександра Копиленка (1988); обласного конкурсу “Від Кирила та Мефодія — до наших днів” у номінації “Література для дітей” (2000); Першої премії Міжнародної книжкової ярмарки в м.Києві “Книжковий сад”, номінація “Світ дитини” за книжку “Злочинці з паралельного світу” (2002); книжкової виставки “Ужгородський книжковий Миколай” у номінації “Найрезонансніший автор року” (2002); літературної премії ім. Лесі Українки (2003); спеціальний диплом Міжнародної книжкової ярмарки в м. Києві “Книжковий сад” за книжку “Злочинці з паралельного світу-2” (2004).
За ці роки видала 22 книжки для дітей — поезію і прозу.
3. Метод «Мікрофон»
Слово вчителя
Я бачила, як ви уважно слухали приготований матеріал. Скажіть, що з біографії Галини Малик вам найбільше запам'яталось?
(Відповіді учнів)
Я рада, що ви розумні діти й так багато запам'ятали. За це ви отримаєте сюрприз, а який саме, здогадайтесь. Даю підказки:
І. Це друг Вуйко Йоя.
ІІ. Він дуже талановитий.
ІІІ. Вміє грати на музичному інструменті... Скажіть, як його звуть і на якому інструменті він для вас заграє?
(Учні. Це Лишиня. Він полюбляє грати на скрипці. І це в нього дуже добре виходить.)
Ви знов вгадали. Зустрічайте …
(Виходить учень, одягнутий у костюм цвіркуна).
4. Гра «Чарівна скринька»
Лишиня:
- Доброго дня! Я бачу, що ви всі ознайомились з казкою Галини Малик «Вуйко Йой і Лишиня». Це добре, бо вона, дійсно, цікава й повчальна. Мене запросили зіграти для вас, любі дітки. Я це зроблю, але трішки пізніше. Спочатку хочу впевнитись у тому, що ви найуважніші та найкмітливіші учні. «Чарівна скринька» допоможе дізнатись, як ви засвоїли зміст казки.
(Учні беруть зі скриньки запитання й відповідають на них.)
Лишиня
Діти, ви добре справились із завданням. У нагороду за це я вам зіграю чарівну мелодію.
(Лишиня грає на скрипці і йде).
5. Творчо-асоціативна робота (робота в групі).
Слово вчителя
А зараз ми попрацюємо в групах. Кожній групі потрібно скласти коротку характеристику образів казки, використовуючи епітети:
1 група:
Вуйко Йой - добрий, кумедний, чемний, милосердний, кмітливий, старанний, трудолюбивий, відповідальний, наполегливий .
Пуголовки Кася й Куся – допитливі.
2 група:
Лишиня - веселий, талановитий, спритний, грайливий, легковажний, безвідповідальний.
Мишеня, Яке Не Хотіло Вирости Великим – допитливе.
3 група:
Кріт Степанович – сліпий, розумний, освічений.
Рукасель – маленький, кумедний, ненажерливий.
6. Творча робота
Слово вчителя
Протягом усього уроку я спостерігала за вами. Тепер можу зробити висновок: ви дуже уважні діти, які полюбляють читати. А чи всі з вас уміють висловлювати свої думки? Зараз ми це перевіримо. Складіть мінітвір на тему «Мої враження від казки «Вуйко Йой і Лишиня».
Зразок роботи
Казку «Вуйко Йой і Лишиня»
Я всю прочитала за півдня.
Відірватись не в змозі була.
Не їла, не спала і не пила.
Цю казку мені цікаво читати,
Кумедних героїв собі уявляти.
Спасибі Малик Галині!
Я активна читачка віднині!
VІ. Підсумок уроку.
Вправа «Незакінчене речення».
- На уроці я навчився…
- На уроці я дізнався…
- Цей урок змусив мене задуматися…
Слово вчителя.
Я сподіваюсь, що такі зустрічі, як сьогодні, стануть для нас доброю традицією. Адже, хороша книжка - це друг і порадник. Завдяки її героям, можна навчитися розрізняти добро і зло, можна запобігти помилкам. Читайте сучасні твори, і ми знову зустрінемося, щоб їх обговорити.
VІІ. Домашнє завдання.
Скласти відгук на прочитану книжку. (Учні одержали схему відгуку на прочитану книжку (вступ (автор та назва книжки, де побачили книжку, коли вийшла тощо), основна частина (про що вона, про що можна дізнатися, що цікавого для себе можна знайти, які епізоди є захоплюючими, які герої запам’яталися, висновок)
ДОДАТОК
Слайд №1
Слайд №2
Слайд №3
Слайд №4
Слайд №5
Слайд №6
Слайди № 3, 4, 5,6 (Виступ учнів з презентацією).