19 квітня о 18:00Вебінар: Як організувати якісний урок літератури для учнів із кліповим мисленням

Урок-подорож з етики у 5 класі "Подорож по Країні Звичаїв та Традицій"

Про матеріал
"Урок-подорож по Країні Звичаїв та Традицій" - підсумковий урок з етики у 5 класі. Урок проводиться після вивчення теми "Якими є моральні норми та правила співжиття у людському суспільстві".
Перегляд файлу

Етика.   5 клас.

Тема.

Мета:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Епіграф:

 

 

 

 

Вислови:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ключові поняття:

 

 

Тип уроку:

 

Обладнання:

 

 

 

 

Урок-подорож по Країні Звичаїв та Традицій.

повторити основні поняття й терміни, систематизувати отримані в результаті вивчення теми знання, розширити уявлення учнів про звичаї та традиції різних народів; розвивати самостійність, упевненість у своїх силах, увагу, уяву, спостережливість, мислення та зв’язне мовлення; розширювати кругозір, збагачувати словниковий запас школярів; виховувати в учнів високі моральні якості

 

«І чужому научайтесь, й свого не цурайтесь»                  (Т.Г.Шевченко)

 

 

У чужому домі не будь примітливий, а будь привітливий.

Гостя по одежі стрічають, а по розуму проводжають.

Кожному мила своя сторона.

Від чемних слів язик не відсохне.

Доброму скрізь добре.

За морем тепліше, а вдома – миліше.

Ф.Шиллер «Людина відбивається у своїх вчинках»

 

усі слова, вивчені на попередніх уроках

 

 

урок-узагальнення

 

відеоматеріали про Францію, Англію, США, Японію, Китай; тести, перфокарти. Завдання уроку, вислови; карта України, малюнки символів України.

 

Хід уроку

І. Організаційний момент.


Доброго ранку! Доброго дня!

Доброго настрою вам сьогодні й щодня…

Хай не псується годинник на вежі,

Хай на землі буде все, як належить:

Сонце – як сонце, літо – як літо,

Дощик – як дощик, діти – як діти.

Кожному дому щастя бажаю.

Маку – цвітіння, житу – врожаю,

Небові – миру, голубу – неба,

Кожному з вас – усього, що вам треба.

Хай усміхаються діти щодня.

Доброго ранку! Доброго дня!


ІІ. Вступна бесіда.

 Ми закінчили вивчення теми «Якими є моральні норми та правила співжиття у людському суспільстві». У процесі вивчення ми зупинилися на тому, як виникають правила етикету, якими є моральні норми українського народу, які правила визначають життя людей в суспільстві, чому люди поважають звичаї, традиції, закони, що означає бути громадянином своєї держави, якими є символи України, з чого починається досконалість людини.

ІІІ. Повідомлення теми  уроку.

 На сьогоднішньому уроці ми підведемо підсумки нашої роботи, згадаємо все що вивчали протягом цієї теми. Відкрийте ваші зошити. Запишіть дату та тему уроку «Подорож по Країні звичаїв та традицій».

ІV. Визначення завдань уроку.

 Давайте разом визначимо завдання сьогоднішнього уроку. (Версії учнів узагальнюються вчителем та на дошку вивішуються хмаринки із завданнями уроку)

 

 

 

 

 

 

 

 

V. Мотивація навчальної діяльності.

 А як ви гадаєте, навіщо нам про це сьогодні говорити? Чи знадобляться отримані вами на уроці знання вам у житті?

VІ. Вправа «Очікування».

 У вас на партах є трикутники жовтого кольору. Напишіть на них, що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

VІІ. Знайомство зі звичаями та традиціями різних народів.

 Ми у подорож рушаєм

І щоб путь була щаслива,

Всі спочатку пригадаєм

На уроках що ми вчили

 

  1. Вправа «Занурення».

Аркуш самооцінювання учнів за темою 3.

 Прочитайте наведені нижче запитання й зробіть навпроти кожного позначку, обравши її з переліку, поданого нижче.


  • Що таке манери?
  • Що таке етикет?
  • Що таке церемонія?
  • Кого ми називаємо патріотом?
  • Що таке гуманізм?
  • Що таке звичай?
  • Що таке традиція?

 

  • Кого ми називаємо громадянином?
  • Які є народні символи України?
  • Що відноситься до державних символів України?
  • Що таке людяність?
  • Що таке справедливість?

 

Я можу пояснити це положення:

++ - дуже добре

+ - добре

- - трохи

-- - погано

--- - не можу пояснити зовсім

(Після того, як учні поставили позначки, пропоную підрахувати отримані бали. Якщо учень поставив собі ++, то це 1 бал, якщо +, то це 0,5 бала. Потім учні дають визначення одному з понять, які дуже добре знають).

 

 Ми вирушаємо з вами у навколосвітню подорож. Вдома ви підготували цікаву інформацію про звичаї та традиції, що існують у різних країнах світу. Але під час подорожі, будь-ласка, пам’ятайте, що друга залишати в біді не можна  і додому ми повинні повернутися всі.

  1. Знайомство зі звичаями та традиціями різних країн.
    • АНГЛІЯ             У чужому домі не будь примітливий, а будь привітливий.

 

(Повідомлення вчителя).Офіційна назва цієї країни – Об’єднане Королівство Великобританії та північної Ірландії. Територія – 244 тис. км². Населення – 58,5 млн. жителів. У столиці – Лондоні – проживає близько 8 млн чоловік. Державна мова – англійська.

 

(Повідомлення учня) Однією з найяскравіших національних англійських рис є точне дотримання встановлених правил та законів. Нізащо в світі англієць не піде на порушення інструкції чи будь-якого ритуалу – від побутового до королівського. Англійці дуже стримані і будь-яку фамільярність (як то поплескування по плечу, обійми) вважають образою. А зайва балакучість вважається недостойною поведінкою. В Англії не прийнято дарувати дорогі подарунки, бо це розцінюється як хабар.

 

Англійці пють чорний чай з молоком та цукром. Треба пам’ятати, що англійці наливають чай у молоко, а не молоко в чай – це важливо. До чаю пропонують сандвічі та скон – маленький солодкий хлібчик з родзинками. Щоб зїсти скон, ви повинні взяти  на тарілку трохи масла та джему. Брати треба з того краю, який до вас ближче. Потім треба розрізати скон пополам і намазати маслом та джемом тільки ту частинку, яку збираєтесь відкусити. Запамятайте, що намазувати весь шматок не можна.

«Так чи ні» - цікава гра,

Тож прийшла її пора. (індивідуальна робота у зошитах)

  1. Кожен народ упродовж століть створював свої церемонії, пов’язані з традиційними святами. (+)
  2. Церемонії не передбачають дотримання особами, які беруть у них участь, певних правил поведінки – норм етикету. (-)
  3. Чи можна твердити, що право однієї людини закінчується там, де починається право іншої? (+)
  4. Чи згодні ви з тим, що спосіб тримати себе в суспільстві, зовнішні форми поведінки – це манери? (+)
  5. Чи можеш ти назвати себе досконалою людиною? (-)

Слово-подарунок – стриманість.

 

  • ФРАНЦІЯ              Гостя по одежі стрічають, а по розуму проводжають

 

 (Повідомлення вчителя). Франція – держава на заході Європи. Офіційна назва країни – Французька Республіка. Територія Франції становить 551 тис. км², населення – 58 млн. жителів. 1/6 їх частина проживає в Парижі – столиці Франції.

 

(Повідомлення учня) Робочий час у цій країні триває з 8-30 до 12-30 і з15-00 до 18-30. У Франції дуже важливого значення надають привітанню. Потиск руки при зустрічі може мати багато відтінків: він може бути гарячим, зневажливим, зверхнім, дружнім тощо. Французи дуже люблять говорити. Розмова ведеться дуже енергійно, а швидкість мови у цій країні одна з найбільших у світі. Запрошення на сімейну вечерю вважається великою честю. Прибути на неї треба рівно на 15 хв пізніше зазначеного часу. З собою треба принести подарунки. Завжди доречними будуть квіти білого кольору, але не гвоздики і не хризантеми. При цьому пакувальний папір знімати ні в якому разі не можна. У Франції не прийнято звертатися до співрозмовника на ім’я. Зазвичай до чоловіків звертаються «мсьє», а до жінок – «мадам» чи «мадемуазель».

 

 Так,  обираючи квіти, треба бути дуже обережним. В Іспанії, Франції, Греції, Німеччині, Угорщині хризантеми приносять у зв’язку з сумними подіями. Обережність потрібно проявляти і по відношенню до гвоздик. У Франції справді вважають, що ці квіти приносять у дім нещастя.

 

Цікаво, що у Франції заборонено цілуватися на залізничних коліях, а французьким фермерам категорично заборонено називати кабанчиків Наполеонами. А ще у Франції дуже не люблять сіро-зелений колір.

 

Розгадавши кросворд ви дізнаєтесь, яке слово подарувала світові французька земля.

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

  1. Правильне, об’єктивне, неупереджене ставлення до кого-небудь або чого-небудь . (Справедливість)
  2. Урочиста пісня, державний символ країни. (Гімн)
  3. Людяність, визнання людини як найвищої цінності. (Гуманізм)
  4. Кущ, символ України. (Калина)
  5. Сукупність правил поведінки в різних ситуаціях. (Етикет)
  6. Товарний знак, ярлик, який наклеюють на товар або його упаковку. (Етикетка)
  7. Ставлення до кого-небудь, яке виникає на основі віри в чиюсь правоту, чесність, щирість. (Довіра)

Слово-подарунок – візитка.

 

Розміри візитних карток 5×9 см. Обмін ними відбувається відразу після того, як співрозмовники були представлені один одному

 За короля Людовіка ХІ у Франції на одному з бучних королівських бенкетів усім гостям роздали картки з переліком правил поведінки. Від французької назви карток – «етикеток» і походить слово «етикет».

 

  • КИТАЙ        Доброму скрізь добре

 

(Повідомлення вчителя). Китай – держава в Азії. Офіційна назва – Народна республіка Китай. Територія – 9,6 млн. км². Населення – 1,2 млрд. жителів.

Ця країна по праву вважається однією з найстаріших країн світу, отож традиції цього народу треба поважати.

 

(Повідомлення учня). Саме по кількості жителів Китай займає перше місце у світі. Якщо ви потрапили в Китай, то треба пам’ятати, що в ресторані, відповідно до традиції, вам подадуть не менше 20 страв. З кожної страви треба обов’язково з’їсти хоча б маленький шматочок, щоб не образити господарів. Якщо ви запрошені у китайську родину, то прийти треба трішечки раніше, а попрощатися зразу ж після закінчення вечері, яка закінчується подачею супу. У Китаї дуже люблять червоний колір, який означає щастя, везіння та достоїнство.

 

А на другому місці стоїть жовтий колір, який вважають символом чистоти та благородства. Про ввічливу та виховану людину кажуть, що у неї «жовта поведінка». Приємні сни китайці називають жовтими.

А ще в Китаї існує закон, що забороняє рятувати людину, яка тоне, бо це вважається втручанням у його долю. А на сім’ю, яка вирішила завести більше ніж одну дитину накладають великий штраф.

 На протязі тисячоліть китайці користуються місячним календарем. Так у перший місяць нового року під час першого молодика китайці святкують найбільше свято року – китайський Новий рік.

Слово-подарунок – Місяць.

 

  • США            Кожному мила своя сторона

(Повідомлення вчителя). Сполучені Штати Америки – держава в Північній Америці.  Територія США – 9374 тис. км², населення – 263 млн. чоловік. У Вашингтоні – столиці США – проживає 4,5 млн. чоловік.

 

(Повідомлення учня). Америка – доволі молода країна, тут живуть представники різних країн і національностей. Але говорити про національність тут не прийнято, а жителі країни надзвичайно гордяться тим, що вони – американці. В Америці прийнято постійно посміхатися та голосно розмовляти. Також тут всі називають один одного по імені. Американці живуть за розкладом, який складають на кожен день, а тому дуже пунктуальні та ніколи не запізнюються на зустрічі. У США нуль, утворений великим і вказівним пальцем, означає «все о’кей».

 

Так, якщо в Англії мовчати – загальноприйнята норма, то в США – навпаки, відмова від розмови з людиною, що є в одному приміщенні, - вияв крайньої недоброзичливості. А ходити без усмішки – те ж, що у нас у брудному одязі.

 

Слово-подарунок – усмішка.

 

  • ЯПОНІЯ         Від чемних слів язик не відсохне

(Повідомлення вчителя). Японія – держава, що розміщена на чотирьох великих островах – Хоккайдо, Хонсю, Сікоку та Кюсю. Загальна площа Японії – 378 тис. км², кількість жителів – 125, 5 млн. чоловік. У столиці – Токіо – проживає 27 млн. жителів. Японія – країна високих технологій, надзвичайно організованої праці та дисципліни.

 

(Повідомлення учня). Японія – класична країна чаювання. Тут багато спеціальних шкіл, де дівчат навчають чайної церемонії. Кожний сніданок, обід, вечеря, навіть просто бесіда обов’язково супроводжуються певним чином приготовленим чаєм. За одним із способів зелений чай розтирають на порошок і засипають у кожну склянку, заварюючи окропом, після чого збивають шумовкою до стану густої сметани.

 

Розповідаючи про себе, європеєць показує на себе, а японець – на ніс. З точки зору латиноамериканця не доторкнутися до співрозмовника означає вести себе холодно, а японці вважають, що ви маєте агресивні наміри, і якщо ви японця поплескаєте по плечу, то наживете найбільшого недруга.

А жест запрошення у японців співпадає з нашим жестом прощання.

 

Самостійна робота учнів з тестами

  1. Прийнятий, або встановлений, порядок здійснення якогось урочистого обряду, а також сам обряд – це:

а) традиція;

б) церемонія;

в) звичай.

 

  1. Документ, у якому держава записує норми права - це:

а) звичай;

б) традиція;

в) закон.

 

  1. Того, хто любить свою Батьківщину, відданий своєму народові й готовий заради них на жертви і подвиги, називають:

а) патріотом;

б) меценатом;

в) трударем.

 

  1. Цінність людської риси, яка уславлюється в українському прислів’ї «Хто дбає, той і має»:

а) любов до Батьківщини;

б) повага до праці;

в) шана до рідної мови.

 

  1. Поведінку, яка відповідає правилам ввічливості, схваленим суспільством, називають:

а) пристойною;

б) сумлінною;

в) справедливою.

 

  1. Спосіб поводитися, триматися в товаристві – це:

а) сором’язливість;

б) традиція;

в) манера.

 

 

1

2

3

4

5

6

а

К

Ш

Т

О

А

Д

б

Р

Ж

С

У

Г

Х

в

Я

И

Ч

М

Б

Л

 

Слово-подарунок – ритуал.

 

  1. Звичаї та традиції України.

                                         За морем тепліше, а вдома – миліше.

 

Тому час повертатися нам додому. Кожна людина на землі любить рідний край, любить землю, де народилася й виросла. Ви переконалися, що у кожного народу свій характер, свої особливості. Українець – працелюбний господар, умілий землероб, він любить свою рідну землю, рідну мову, шанує свій рід і батьків. Він завжди боровся за права людини, оскільки любить інших людей і турбується про них. Українка – дбайлива мати, бережлива й уміла господиня, талановита рукодільниця.

  • «Мозковий штурм»

Назвіть найбільші цінності українців (слова записуються на дошці)


земля

мова

калина

рушник

верба

пісня

природа

хліб

писанка

вінок


Мульти-голосування:з записаних кожен учень вибирає тільки 2 цінності, які вважає найбільш значущими. Далі вчитель формує кілька малих груп (за кількістю домінуючих цінностей). Кожна  група отримує назву однієї з обраних цінностей. Протягом 2-3 хвилин групи обговорюють зміст «своєї цінності» та як його можна відобразити на малюнку. Потім групи презентують свої думки класові, починаючи зі слів «Ми вважаємо, що _____ є найважливішою цінністю українського народу, тому що… . Отже, на малюнку, який представляє Україну, ми б намалювали….

 Варіанти розповідей.

Рушник.

Рушник на стіні – давній звичай. Із сивої давнини і до наших днів, у радості і в горі, він став частиною народного життя. Рушниками прикрашали сільські господи. Хоч би яке убоге життя судилося господарям, а все ж усюди квітчасті рушники прикрашали оселю. Вони вважалися обличчям оселі, а відтак і господині. В основному на рушниках були орнаментальні зображення тварин, птахів, дерев. Це вказує на те, що наші предки обожнювали природу. Рушники з зображенням голубів, півнів, коней були оберегами, що захищали людей від злих сил. Рушник використовувався майже в усіх традиційних обрядах. На рушник приймали новонароджене дитя, на ньому підносили гостям хліб-сіль, що було ознакою щирої гостинності. Й досі рушник використовують у весільному та поховальному обрядах. Рушник дарує мати синові, а дружина – чоловікові в далеку дорогу на щастя, на удачу.

 

Вінок.

Своєрідним жіночим оберегом на Україні завжди був віночок. Всього  в українському віночку – 12 квіток і кожна – лікар, оберіг. Починали носити віночок дівчатка з трьох років. І саме цей перший вінок плела для своєї донечки мама. У віночок вплітала чорнобривці, незабудки, барвінок, ромашки. У чотири роки плівся інший вінок – доплітався безсмертник. Для семирічної дівчинки плели вінок із семи квіток і вперше квіт яблуні вплітали, а у центрі було гроно калини.

 Крім вікових вінків, що плелися відповідно до віку дівчини, в Україні існували ритуальні, звичаєві, магічні вінки. Усього 77 видів українських вінків. Наприклад. Під час обжинок з останнього колосся женці робили гарний сніп і вінок. Причепуривши квітами й стрічками цей вінок одягали найпрацьовитішій жінці. Тут він був символом хліба – найбільшої святині.

 

Калина.

Калина – найулюбленіша в Україні рослина. Щоб вівся рід, калину садили коло хати. Калина – символ краси та дівочої вроди.

 

Хліб.

Хліб – символ життя. З давніх-давен він у великій пошані в народі. Споконвіку хліб називають святим. В Україні хлібом-сіллю зустрічають на вишитому рушнику найпочесніших гостей. Він – ознака гостинності українського народу.

 

Пісня.

Існує така легенда. Якось Господь Бог вирішив наділити дітей світу талантами. Французи вибрали елегантність і красу, угорці – любов до господарювання, німці – дисципліну і порядок, італійці одержали хист до музики, а поляки – здатність до торгівлі…

Обдарувавши усіх, підвівся Господь Бог зі святого трону і раптом побачив у куточку дівчину. Вона була боса, одягнута у вишивану сорочку, руса коса переплетена синьою стрічкою, а на голові багрянів вінок із червоної калини.

  • Хто ти? – запитав Господь.
  • Я – Україна.
  • Чого ж ти не підійшла до мене скоріш, я всі таланти роздав.

Дівчина хотіла вже йти, та Господь Бог, піднявши правицю, зупинив її.

  • Є у мене неоціненний дар, який уславить тебе на цілий світ, це – пісня.

Узяла Дівчина-Україна і міцно притисла його до серця. Поклонилась низенько Всевишньому і з ясним обличчям і вірою понесла пісню в народ.

 

Слово-подарунок – земля.

 

  • Робота в парах (вірш сенкан)

А зараз ми поп’єм водички

Із поетичної кринички.

До неї в гості завітаєм,

Секрети творчості згадаєм.

Складіть, користуючись пам’яткою, вірш про Україну

 

Слово-подарунок – Україна.

  • Робота над приказками

Учні кидають куб, на гранях якого записані прислів’я.  Їм треба визначити, що українці славили, а що засуджували у цих прислів’ях.

 

Сміливого і куля не бере.

Роботящі руки гори вернуть.

Під лежачий камінь вода не тече.

Косо, криво, аби живо.

Грамотний – видющий, і на все тямущий.

Добрій людині й своя хвороба до серця.

 

Слово-подарунок – приказка.

  1. Підсумок подорожі.

На отримані учнями ключові слова накладається трафарет з прорізами і всі читають слово

 

 

 

К

 

 

 

У

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Л

 

 

 

 

 

 

 

 

Ь

 

 

 

Т

 

 

 

 

У

 

 

 

 

 

 

 

 

Р

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

А

 

 Як ви розумієте слово «культура»?

 

 

VІІІ. Підсумок уроку.

  1. Підсумок вправи «Очікування».
  2. Заповнення оцінного аркуша по темі.

 

Поставте позначку біля тих уроків, які здалися дітям найцікавішими.

 

Як виникають правила етикету

Якими є моральні норми українського народу

Що означає бути громадянином своєї держави

У чому полягає основний зміст «золотого правила моралі»

Якими є правила життя людей у суспільстві

 

 

 

 

 

 

  1. Підведення підсумку уроку.

-Чи всі завдання уроку ми виконали? (Перевертаємо хмаринки іншим боком)

Отримуємо висловлювання німецького поета, філософа, історика та драматурга Ф.Шиллера

 

  

 

 

 

 

 

 «Людина відбивається у своїх вчинках»

doc
Пов’язані теми
Етика, 5 клас, Розробки уроків
До підручника
Етика 5 клас (Данилевська О.М., Пометун О.І.)
Додано
17 жовтня 2020
Переглядів
570
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку