МАТЕМАТИКА 1 КЛАС
УРОК-ПОДОРОЖ ДО ЛІСОВОЇ ШКОЛИ
«ЗБІЛЬШЕННЯ ТА ЗМЕНШЕННЯ ЧИСЕЛ НА КІЛЬКА ОДИНИЦЬ. РОЗВ'ЯЗАННЯ ЗАДАЧ»
УРОК-ПОДОРОЖ З МАТЕМАТИКИ В 1 КЛАСІ «ЗБІЛЬШЕННЯ ТА ЗМЕНШЕННЯ ЧИСЕЛ НА КІЛЬКА ОДИНИЦЬ. РОЗВ'ЯЗАННЯ ЗАДАЧ»
Мета: розкрити зміст понять на 1 більше, на 1 менше; формувати вміння та навички складати і розв'язувати задачі на збільшення та зменшення числа на кілька одиниць; удосконалювати навички розв'язання прикладів; розвивати логічне мислення, уважність, зацікавленість в отриманні нових знань.
Обладнання: демонстраційний матеріал, індивідуальний лічильний матеріал, набір чисел, малюнки.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
— Сьогодні у нас не звичайний урок математики, а урок-подорож до лісової школи. Запросив нас туди поважний вчитель Ґавич Павлович. Але просив розв’язати його завдання.
II. Усна лічба
1. Відгадати загадки-вірші.
• Три сороки прилетіли,
Стрекотіли, стрекотіли...
Глянь! Он дві іще летять,
Стрекотух вже стало... (п'ять).
П'ять сіресеньких малят.
Раптом трапилась біда:
Випало одне з гнізда.
Скільки пташенят тоді
Залишилось у гнізді? (5 — 1)
Він піймав аж три плотвички.
Кошенятко одну вкрало.
Скільки рибок в хлопця стало? (3 — 1)
• Каже мати Квочка:
На дві більше дочки.
Скільки дочок в квочки? (5)
— Такі задачі ми ще не розв'язували. В нашій сьогоднішній подорожі ми вперше зустрінемося з подібними задачами і навчимося їх розв'язувати.
2. Розв'язання прикладів.
—Ґавич Павлович хоче познайомити нас зі своєю ученицею білочкою Вірочкою і просить допомогти їй справитися з шишками.
— Найкраще із лісових учнів математику знає їжачок Колько Колючка, він приготував завдання і для вас.
(Приготувати лічильний матеріал.)
III. Вивчення нового матеріалу
1. Робота з демонстраційним матеріалом
Їжачок дає завдання.
• Виклали 5 яблук.
Груш стільки ж та ще 1.
Висновок: якщо стільки ж та ще 1, то стане більше, отже, виконуємо дію додавання.
• Яблук 5. Грибів — стільки ж, без 1.
Висновок. Якщо стільки ж, але без 1, то стає менше, отже, виконуємо віднімання.
—На сторінці підручника ми зустрінемося ще з одним учнем лісової школи Степаном Вуханем.
2. Робота з підручником (С. 50).
3 + 2 = 5 (Учень записує на дошці)
Висновок. Якщо зменшуємо, то виконуємо дію віднімання, збільшуємо — додавання.
—Навчається у лісовій школі хом’ячок Хомка Хоменко. Йому найбільше подобаються фізкультхвилинки на уроках. Пропоную показати Хомці , як це робимо ми.
Фізкульхвилинка
Треба дружно всім нам встати,
Фізкультпаузу почати:
Раз, два — руки вгору,
Три, чотири — руки вниз,
На сусіда подивись.
Руки вгору,
Руки в боки,
А тоді ще три прискоки,
1,2,3-
Присідаєм нараз більше.
1,2,3,4-
Тихо всі за парти сіли.
IV. Закріплення матеріалу
— Ґавич Павлович просить вас допомогти перевірити, чи правильно жабка Скрека склала звдачу.
• На березі сиділи 2 жабки, а в очереті — на 1 більше.
2. Робота в зошиті (С. 24).
• Каліграфічна хвилина. Записують
числа від 10 до 0, зменшуючи на 1;
від 0 до 10 — збільшуючи на 1.
• Геометричний матеріал. Порівнюють круг, трикутник і квадрат. Малюють на 2 більше.
• Робота над задачею. В одному акваріумі було 4 рибки, а в другому — на 2 рибки більше. Скільки риб плаває в другому акваріумі?
4 + 2 = 6
Відповідь: 6 рибок у другому акваріумі.
• Полічимо гриби, що нам принесла білочка у кошику. Відомо, що їх на 1 менше, ніж 9. Самостійно записуємо розв'язання.
9+1 = 8 (грибів у кошику).
Учні перевіряють, аплодують, якщо приклад розв'язаний правильно.
V. Підсумок уроку
— Пригадайте, яке відкриття ми зробили під час подорожі до лісової школи.
Діти відповідають:
—Якщо збільшувати кількість на якесь число, то необхідно додавати, якщо зменшувати — віднімати.
— Давайте подякуємо Ґавичу Павловичу за цікаву подорож та перевіримо наші здобутки.