Вчитель початкових класів
Шепетівської ЗОШ № 6
Попенчук З.Л.
Тема. Задачі на зменшення числа на кілька одиниць. Порівняння чисел.
Звірі взимку.
Мета: удосконалювати вміння читати і записувати числа другого десятка, складати числові нерівності, формувати вміння розв’язувати задачі;
організувати діяльність учнів для сприймання, осмислення і запам’ятовування знань про тварин як частину живої природи; розвивати пам’ять, логічне мислення;
викликати інтерес до пізнання природи, виховувати любов до світу тварин.
Обладнання. Ноутбук, телевізор, предметні малюнки для навчальних ігор. Підручники «Математика 1 клас» Н.О. Будна, «Я досліджую світ 1 клас»
Н.О. Будна. Малюнки-настрої. Набір завдань, картки з задачами. Малюнки із зображенням звірів та домашніх тварин.
Тип уроку. Інтегрований, урок-подорож.
Предмети, що інтегруються. Математика і природознавство.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
1. Запрошення на ранкову зустріч. (діти стають в коло)
- Ігровий тренінг «Я обираю настрій» (Прислухайтеся до своїх почуттів і оберіть, той малюнок, що відповідає вашому настрою)
- Вітання. (Діти розповідають вірш та виконують рухи)
В цьому класі друзі всі: (три хлопки)
Я і ти, і ми, і ви. ( три хлопки)
Добрий день, тому, хто зліва. (поворот наліво)
Добрий день, тому, хто справа. ( поворот направо)
Ми – одна сім’я. (розвести руки в сторони, показати на всіх)
В цьому класі друзі всі: (три клацання пальцями)
Я і ти, і ми, і ви. ( три клацання пальцями)
Не лякайся, той, хто зліва. (торкнутися плеча сусіда зліва)
Не лякайся, той, хто справа.(торкнутися плеча сусіда справа)
Ми – одна сім’я. (розвести руки в сторони, показати на всіх)
В цьому класі друзі всі: (три плескання по грудях)
Я і ти, і ми, і ви. ( три плескання по грудях)
Пожалій того, хто зліва. (погладити по голові сусіда зліва)
Пожалій того, хто справа.(погладити по голові сусіда справа)
Ми – одна сім’я. (розвести руки в сторони, показати на всіх)
В цьому класі друзі всі: (три плескання по колінах)
Я і ти, і ми, і ви. ( три плескання по колінах)
Помирися з тим, хто зліва. (взяти за руку сусіда зліва)
Помирися з тим, хто справа. ( взяти за руку сусіда справа)
Ми – одна сім’я. (розвести руки в сторони, показати на всіх)
В цьому класі друзі всі: (три притопи ногами)
Я і ти, і ми, і ви. ( три притопи ногами)
Посміхнись, тому, хто зліва. (посміхнутися сусідові зліва)
Посміхнись, тому, хто справа. ( посміхнутися сусідові справа)
Ми – одна сім’я. (розвести руки в сторони, показати на всіх)
В цьому класі друзі всі: (три хлопки)
Я і ти, і ми, і ви. (три хлопки)
— Сьогодні урок математики у нас буде незвичайний. Ви любите подорожувати? Тоді я пропоную здійснити подорож до лісу, який уже зовсім скоро почне прокидатися від зимового сну. Цікаво, а як же почуваються там звірі після холодної, сніжної зими?
— А ще сьогодні на уроці ми дізнаємося багато цікавих фактів про тварин. Зробити це зможемо, якщо використаємо свої знання з математики. Отже, подорожуючи, ми виконуватимемо різні вправи, будемо вчитися читати і записувати двоцифрові числа в межах 20, складати числові нерівності, а також розв’язуватимемо задачу.
Девіз нашого уроку:
Яким буде урок – (діти) цікавим!
Які у мене діти? – (діти) найкращі!
Нехай мої та ваші надії здійсняться.
ІІ. Актуалізація і корекція опорних знань.
— На які групи можна поділити тварин?
— Назвіть істотні ознаки звірів.
— На дошці записані числа, прочитайте їх: 16, 19, 15, 20, 3, 14
— Яке число зайве? Чому?
— Запишіть числа у порядку спадання. Як ви це розумієте?
(Перевірка. Під час перевірки вчитель перевертає числа, на зворотній стороні написано букви – утворилося слово «Заєць»)
Віконце для допитливих
Важко було зайчикові взимку. Постійної хатки у нього немає. Але скоро в зайців буде новий клопіт – з’являться маленькі зайченята. Вони народжуються одразу зрячими і з шерсткою. Мати їх не стереже й не охороняє, вона десь бігає у своїх справах. А ось як біжить повз якась зайчиха – не мати, тітка чужа, зайчата до неї: «Нагодуй нас!» — «Ну ж бо, будь ласка, їжте!» — нагодує і до дому. І це не тому, що зайчиха погана мати. Так вона вберігає своїх дітей від ворогів, які можуть прийти на запах. Маленькі зайчата такого запаху не мають
— Зайчик приготував нам завдання:
–Назвати «сусідів» числа 13,16, 19.
-Число, що передує 15, 18.
-Число, що наступне 20, 19 .
ІІІ. Узагальнення знань учнів.
— Рушаймо далі. Але що це за гомін? Хтось сперечається. А це білочки ділять горішки. Треба їм допомогти.
Віконце для допитливих (Повідомлення учня)
Ще восени білка запаслася невеликою кількістю харчів на зиму. Жолуді, гриби або горішки вона ховає під корінням пеньків і дерев, неподалік від свого місця проживання. Коли їжі з настанням холодів стає мало, вона з легкістю знаходить свою схованку навіть під товстим покривом снігу.
— А хто сховався тут? Так це барліг ведмедя. Що ж відбувається там?
Віконце для допитливих (Повідомлення учня)
Хоч ведмідь заліг у барліг до весни. Та на кінець зими у ведмедиці вже з’явилися маленькі сліпі ведмежата. Ростуть вони дуже швидко. Коли мати продовжує спати, ведмежата граються, балуються, залазять на материну спину і з’їжджають. Ну справжні тобі діти!
2. Робота над задачею (з використанням методу «Мозковий штурм»)
— З яких частин складається задача?
— Яку роль в задачі відіграє запитання? (Від запитання залежить дія розв’язання задачі)
— Послухайте задачу:
Ведмежатко захворіло. Мама дала йому 6 ложок малинового варення, а меду – на 4 ложки менше. Скільки ложок меду з’їло ведмежатко?
— Що нам відомо в умові задачі?
– Що означає: на 4 менше?
— Про що запитується в задачі?
— Яку дію треба виконати, щоб дізнатися, скільки меду з’їло ведмежа?
— Запишіть розв’язання задачі і прочитайте його.
— Дайте відповідь на запитання задачі.
— Змініть умову задачі так, щоб вона розв’язувалася дією додавання.
— Ось так і зимують тваринки. Одні сплять усю зиму, а інші намагаються не замерзнути й знайти собі їжу. Пам’ятайте, що необхідно берегти природу, тому що людина зобов’язана виявляти турботу про менших братів.
–Як ми можемо допомогти тваринам?
— Як бачимо, всі звірі вже втомилися від зими. Вся жива природа з нетерпінням чекає приходу весни. А щоб вона не забарилася і вчасно відкрила свої ворота, давайте допоможемо Весні «підібрати код» до цього замка.
4. Кодові задачі (учні записують лише відповідь)
Дві білки наввипередки збирали гриби. Одна білка зібрала 7 грибів, а
друга – 3. Скільки грибів вони зібрали разом?
До Білосніжки прийшли в гості 4 білочки і 6 зайчат . На скільки більше прийшло зайчат?
Маша спекла для Ведмедя 9 пиріжків. На сніданок він з’їв 6 пиріжків. Скільки пиріжків залишилось йому на обід?
У бобра народилося 3 малят, а у зайчихи - на 5 більше. Скільки народилося зайчат? (код: 10, 2, 3, 8)
– Молодці! Ви справились із завданням.
V. Підсумок уроку. Рефлексія.
Вправа «Мікрофон»
Я дізнався…
Я навчився…
Для мене стало новим…