Урок "Подорожі рослин"

Про матеріал
Інтегроване заняття дозволить ознайомити учнів з різними способами поширення насіння рослин у природі; розвивати критичне мислення, увагу, пам’ять, спостережливість; виховувати бережливе ставлення до рослин планети та рідного краю.
Перегляд файлу

Тема. Поширення рослин

Мета. Ознайомити учнів з різними способами поширення насіння рослин у природі; розвивати критичне мислення, увагу, пам’ять, спостережливість; виховувати бережливе ставлення до рослин планети та рідного краю.

Завдання:

  1. навчати учнів самостійно опрацьовувати нову інформацію, виділяти у ній суттєве;
  2. формувати комунікативну, громадянську та соціальну, екологічну, полікультурну компетентності, вільне володіння державною мовою;
  3. стимулювати інтерес до пошукової діяльності.

Предмети, що інтегруються: літературне читання, природознавство, основи здоров’я, мистецтво.

Матеріали та обладнання: мультимедійний комплект, слайди з теми уроку, аудіозапис «Вальс квітів» з балету П. Чайковського «Лускунчик»,  гербарій, тексти для читання, аркуші паперу формату А4, кольорові олівці, зразки робіт у техніці флоромозаїки, скляні баночки об’ємом 0,5 л, пластилін, стеки, насіння рослин, блюдце з пророщеним насінням цибулі, горщик з посадженою цибулиною.

 

Зміст занять протягом дня

І частина

Створення емоційного фону заняття

Ранкова зустріч (12-14 хвилин)

  1. Вітання

Педагог вітає всіх із сонячним осіннім днем, виразно читає вірш  Марії Познанської:

Я всміхаюсь сонечку:

  • Здрастуй, золоте! –

Я всміхаюсь квітоньці –

Хай вона цвіте!

Я всміхаюсь дощику:

  • Лийся, мов з відра! –

Друзям усміхаюся – Зичу їм добра!

 2. Гра-медитація «Я - сонце»

Проводиться, сидячи на килимку, під музику.

Вчитель. Заплющить оченята, посміхніться. Уявіть, що ви – сонечко, ви - маленьке сонечко. Ви прокидаєтеся, умиваєтеся, розчісуєте свої промінчики і піднімаєтеся на небо.

Ви – велика куля (рухи руками). У вас багато тепла і світла. Ви велике сонце. Ви даруєте тепло всій землі, лісам, річкам, морям, тваринам, рослинам, людям...

Ви вдихаєте тепло, перетворюєтеся на маленький сонячний промінчик. Ви летите над Землею, купаєтеся у блакитних хвилях річки,  освітлюєте зелене листя дерев, барвисті квіти біля нашої школи, стрибаєте по вікнах класів і опиняєтеся у нашій класній кімнаті… Спробуйте подарувати своє сонячне тепло своїм однокласникам…

Учні по черзі промовляють добрі побажання сусідові зліва, дивлячись у вічі.

3. Щоденні новини. Робота з календарем

Учні колективно вписують у календар відповідні дані. Тему дня записують пізніше.

Пора року: ____________

Місяць: _______________

Дата: _________________

Який сьогодні день: _____

Дитина дня: ____________

Тема тижня Рослини

Тема дня _______________

4. Групове заняття

Гра «Загадкова скринька»

Учням пропонується визначити, що лежить у скриньці. При цьому діють такі правила:

  • Скриньку не можна відкривати.
  • Її можна трусити.
  • Кожен може поставити одне запитання про об’єкт, що лежить усередині.
  • Якщо хто-небудь гадає, що знає, який предмет знаходиться всередині, він може поставити одне запитання «Це …?»

Зрештою діти з’ясовують, що у скриньці знаходиться реп’яшок –плід лопуха.

Вчитель додає магнітик і прохає дітей з’ясувати, що спільного у цих двох предметів?

Діти відповідають, що вони прикріплюються до інших.

Далі вчитель до реп’яшка додає іграшкового літака та машинку, що спільного?

Вправа «Прогнозування» учні у групах висловлюють припущення щодо теми заняття.

4. Оголошення теми дня

- Так, саме про мандри рослин ми будемо говорити сьогодні. Тема дня «Поширення рослин».

 

ІІ. Частина

Розвиток навички читання та вміння давати зв’язну відповідь на поставлене питання.

Робота над оповіданням  Юрія Ярмиша «Як реп’яшок світ побачив»

Пропоную познайомитися з дуже цікавою казкою українського автора Ю.Ярмиша «Як реп’яшок світ побачив»

Робота над словами (використовуємо Стіну слів)

Пояснення учнями слів та виразів: пустир, «дати прочухана», «дати щигля», «байдикувати»

  1.               Читання першої частини тексту (Додаток 1)

Вправа «Прогнозування можливого розвитку подій»

  • Де ріс реп’яшок?
  • Якою за характером була кропива? Які слова з тексту підтверджують вашу думку ?
  • Де подорожував реп’яшок разом з Рудим Псом?
  • На кого образився реп’яшок? Чому?
  • Як, на вашу думку, будуть розвиватися події далі?

Продовження читання твору

Вибіркове читання. Робота у парах

  • Якими рисами автор наділив Реп'яшка?
  • Доведи, що прочитаний твір є казкою.
  • Які  дії героїв казки  були небезпечними для здоров’я людини?

 

Практична вправа. Робота у групах

Складіть і запишіть правила гігієни, яких потрібно дотримуватися героям казки. Поясніть свою думку.

  1. Самостійно доглядати за одягом.
  2. Не класти і не залишати на столі сміття.
  3. Мити руки після спілкування з тваринами.
  4. Не викидати сміття у вікно.

Складання плану оповідання.

 Визначення емоційного стану головного героя на кожному етапі.

 Побудова емограми. Робота у групах.

Прочитайте казку мовчки. Складіть план. Простежте за зміною настрою головного персонажа.

ІІІ частина

Розширення уявлень учнів про поширення плодів і насіння рослин

  1. З’ясування досвіду учнів з теми

Що ж уявляє собою «реп’ях»?

Побудова «Асоціативного куща»: рослина, колючка, чіпляється до одягу, бува зеленого та коричневого кольору, плід лопуха тощо.

  1. Розширення уявлень учнів про рослину. Робота з тлумачним словником.

Реп'я́х — узагальнююча народна назва суцвіть та плодів, що мають численні колючки і здатні чіплятися до одягу людей, хутра тварин тощо. Разом з тим, колючі, але нечіпкі плоди чи суцвіття реп'яхами не вважаються.

Найчастіше реп'яхами називають відповідні утворення рослин з родини Айстрових, зокрема різних видів лопухів, будяків, осоту тощо. По відношенню до лопуха справжнього ця назва стала настільки поширеною, що перетворилася на народну і стала означати усю рослину загалом.

  1. Проведення досліду

Мета досліду: визначити спосіб прикріплення насіння до хутра тварин.

Хід досліду. Спостерігають за реп’яшком за допомогою лупи. Намагаються прикріпити його до вовняної тканини. Вчитель пропонує також поспостерігати за стеблами мишію, череди, іван-чаю, підмареннику тощо, порівняти та зробити висновки.

Учні самостійно роблять висновок про те, що колючка має загнуті кінці, такі собі гачки – пристосування, щоб чіплятися до хутра тварин та переноситися на досить великі відстані.

  1. Хвилинка спостереження – доведення корисності дослідів

Який сучасний предмет виготовлено за прикладом цих рослин?

Застібка-липучка. У XX сторіччі детальне дослідження колючок реп'яхів пояснило механізм їх надзвичайної чіпкості і стало основою для винаходу застібок-липучок.

  1. Обговорення питання з обґрунтуванням власної думки.

Вчитель звертається до учнів:

  • Я пропоную ознайомитися вам з  інформацією, обміркуйте її і спробуйте дати відповіді на питання.

 

Інформація для роздумів

А) Пастуша сумка. Один екземпляр рослини за літо дає 64 000 насінин, які швидко проростають: за вегетаційний сезон пастуша сумка

      дає чотири покоління.

      Подорожник великий. Один екземпляр подорожника дає від 8 до 60 тисяч насінин.

      Кульбаба. Одна рослина дає до 3 000 насінин.

Б) Вчитель показує блюдце, на якому на площі 16 см2 попередньо пророщено 100 насінин цибулі та горщик, у якому росте 1 рослина цибулі.

Питання для обговорення:

  •                 Чому, на думку автора, Реп’яшок , на щастя, упав на спину Рудого Пса?
  •                 Чи ви погоджуєтеся з даним твердженням?
  •                 Чи потрібно рослинам мандрувати по Землі?
  1. Проблемне питання

Як ще можуть розповсюджуватися рослини?

Діти висловлюють свої припущення.

Вчитель пропонує малюнки вітру, води, птахів, тварин, людей, розповідає:

  • горобчик пурхнув з горобини і у дзьобику поніс ягідку, її він склює, а зернятко десь зронить;
  • у шлунку перелітні птахи здатні переносити насіння рослин, навіть, на інші континенти; людина на підошвах черевиків переносить насіння на досить далекі відстані (наприклад: подорожник в Америці місцеві жителі називали «слідом білої людини»);
  • на крилах вітру, водами великих і малих річок рослини розселяються по планеті з прадавніх часів.

 

  1. Учням пропонується знайти і ознайомитися з інформацією про способи поширення насіння рослин

1 група – інтернет

2 група – енциклопедії

Доповіді дітей (див. додаток 2)

Узагальнення вивченого

  • Встанови відповідність:

Клен

Осот

Тополя

Реп’ях

Полуниці

Кульбабка

Калина

  

 

Гачечки

Крильце

Пух

Яскравий та

 соковитий плід

Парашутик

 

 

 

Тварини

Птахи

Вітер

  • Побудуй речення відповідно до теми дня із запропонованих та власних слів і запиши їх:

Білка, горобець, миша, вовк, нести, поширювати, складати, насіння, жолудь, ягідка, калина, череда…

  1. Вправи з логічним навантаженням
  • Добери дієслово, яке б асоціативно підходило до групи слів:
  • Краса, квітка, усмішка.
  • Сонце, насіння, сніг.
  • Дитина, дерево, тісто.
  • Час, куля, птах.
  • Поясни сталі вирази (фразеологізми):
  • Причепитися як реп’ях,
  • Котиться перекотиполем.
  • Допоможи закінчити речення, вибери правильні слова:
  • Дерево завжди має (листя, квіти, плоди, коріння, тінь).
  • Сад не буває без … і ….  (дерев, сторожа, паркана, черешень, ґрунту).
  • У лісі завжди є … і …. (дерева, мисливці, вовки, малина, коріння).

 

ІІІ частина

Художньо-творча діяльність

  1.               Емоційне налаштування на роботу

Звучить «Вальс квітів» з балету П. Чайковського «Лускунчик». На екрані змінюються слайди із зображенням різних рослин.

Вчитель читає вірш Лесі Скорик:


Квітка скромна,

квітка кульбабки.

на неї діти

люблять дмухати.

Сонце маленьке,

миле і гарне.

Сива голівка

в городі визира.

А я поважаю

квітку маленьку.

Адже в цієї квітки

теж є життя.

І ця квітка невеличка

гарна мені й дорога.

Гарна, прегарна

кульбабка моя.


  • На вашу думку, які слова є головними?

А я поважаю

квітку маленьку.

Адже в цієї квітки

теж є життя.

І ця квітка невеличка

гарна мені й дорога.

 

  • 2.  Повідомлення завдань художньо-творчої діяльності

Сьогодні ми познайомимося з технікою, що називається флоромозаїка.

На уроці ми будемо виготовляти виріб на ваш вибір: вазочку чи горщик, прикрашені насінням різних рослин.

Діти вибирають горщик, бо в ньому можна вирощувати рослини.

Ознайомлення з алгоритмом виконання роботи та практична діяльність дітей

Вчитель подає зразок виконання аплікації у техніці флоромозаїки.

Алгоритм виконання роботи

1. Доберіть насіння й зерна, які використаєте у роботі.

2. В альбомі зробіть ескіз узору для флоромозаїки.

3. Розомніть пластилін темного кольору, розмістіть його рівномірно по поверхні баночки.

4. Стекою нанесіть візерунок на поверхню роботи.

5. Викладіть насіння по проведених лініях.

6. Робота готова.

Практична діяльність учнів

Учні працюють самостійно. За потреби вчитель надає індивідуальну допомогу.

Виставка дитячих робіт

Прибирання робочих місць

  1. Підбиття підсумків. Рефлексія

Наше заняття підбігло кінця.

  • Пригадайте, про що ми сьогодні говорили.
  • Що нового дізналися?
  • Що для вас виявилося несподіваним?
  • Що сподобалося?
  • Що викликало труднощі?
  • Чи хотіли б ви і далі відкривати для себе цікавинки з життя рослин?
  • Що головне ви зрозуміли сьогодні?

 

Рослини мають своє власне життя. Варто його поважати. Потрібно оберігати зелених друзів людини.

Використані джерела:

  1. Будна  Н.О., Бей П.І. Уроки з курсу «Основи здоров’я».-1 клас.-Тернопіль.-Навчальна книга – Богдан.-2005
  2. Гісь О., Яцків О. В країні міркувань.-Посібник з розвитку логічного і творчого мислення. – Львів. – Видавництво «Світ». – 2001
  3. Державний стандарт початкової освіти \Затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 р. № 87
  4. Науменко В. Від вдумливого опрацювання художнього твору до критичного освоєння медіа-середовища. – Учитель початкової школи. – 2018. - №4
  5. Тараненко С. Як веселка дітей чарувала, добрий настрій усім дарувала. Конспект занять інтегрованого навчального дня у 1 класі. - Учитель початкової школи. – 2018. - №4
  6. Ярмиш Ю. Летюче дерево. – Київ. – Веселка. – 1985
  7. Скорик Л. Квітка скромна. - http://svitslova.com/mova/probnyj-2009/23-2009-26.html.-
  8. http://beaplanet.ru/kvytkovy_roslini/poshirennya plodyv.html.Поширення рослин

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

 

Юрій Ярмиш

ЯК РЕП’ЯШОК СВІТ ПОБАЧИВ

Частина 1

Реп’яшок виріс на пустирі за будинком. Ніхто туди ніколи не приходив, бо там і злої Кропиви повно було, й густих Лопухів, і Каміння гострого... Сумно було Реп’яшкові. Ні з ким навіть словом пере­мовитись. Сякі-такі новини почути. Реп’яшок часто звертався до Кропиви.

 — Шановна Кропиво, що чути, що нового у світі?

Зла Кропива нервувала:

 — Ну, чого чіпляєшся, ніби справжній Реп’ях? Які в нас можуть бути новини? Навіть вжалити нікого!

 Отож, коли на пустир завітав веселий Рудий Пес, що був до всього цікавий, Реп’яшок, не роздумуючи, вче­пився йому за хвіст. Гей, скільки цікавого одразу побачив Реп’яшок! Скільки вулиць, завулків і навіть один майдан!

 Сидячи в Рудого Пса на хвості, Реп’яшок ганявся за Кішкою, тікав від Тролейбуса і, нарешті, помчав на шкільне футбольне поле, де хлоп’ята ганяли м’яча. Там Рудий Пес зустрів свого колегу — Чорного. — А я сьогодні потрощив цілу купу смачних кіс­ток, — похвалився Чорний Пес. — Хе, а мене запрошують у кольоровому кіно зніма­тися, — я ж он який Рудий! — Зате в мене на хвості Реп’ях більший од твого! Рудий Пес глянув на хвіст свого колеги, потім на свій — ні, не збрехав Чорний Пес! Реп’яшок, що сидів на хвості у Рудого Пса, захви­лювався. — Я вже не малий! — крикнув він. Але Рудий не почув, його тоненького голоска. Він підбіг до школярика, що грав за воротаря, потерся об його штани, і Реп’яшкові нічого не залишалося, як причепитися до нового господаря. Адже навіщо нав’язуватися, коли тебе вважають зайвим!

Частина 2

Задзеленчав дзвоник. Школярик підтягнув штанці і помчав до школи. І Реп’яшок потрапив на урок. Тут було ще цікавіше. Школярик ні хвилини не міг усидіти спокійно за пар­ тою. Він дав щигля школярикові, що сидів позаду, і мит­ тю одержав здачі. Потім став штовхати ногами свого сусіда, так що Реп’яшок ледь не зачепився за його штани. Але тут учитель сказав: — Миколо Петренко, чого це ти весь час крутишся? Мабуть, добре урок знаєш, відповідати хочеш? Виходь до дошки!.. Розкажи нам, що ти знаєш про Африку?.. А Миколка: — Там живуть білі ведмеді! Ой, як реготав клас!

 Реп’яшок не знав, у чім справа, але подумав: «Добре, що я ззаду до штанців причепився. Все ж таки не з мене сміються!». А вдома школярикова мама дала доброго прочухана синові:

 — Лишенько моє! Знову зауваження... Та ще й увесь у реп’яхах!

Реп’яшок образився: «Хіба це погано — бути Реп’яхом?». Але він не встиг нічого сказати, бо мама зняла його із штанів і хотіла викинути геть. Але тут задзвонив телефон. Мама поклала Реп’яшка на стіл та й забула про нього за цікавою розмовою. Увечері Реп’яшок дивився телевізор. Він бачив футбол, концерт, а з передачі «На добраніч, діти!» дізнав­ся, що білі ведмеді живуть не в Африці, а на холодній Півночі... Вранці школяриків тато на хвилинку присів до сто­лу, взяв якісь папери, і Реп’яшок учепився йому в піджак.

«Цей піджак личить мені, — вирішив він. — Ми одного кольору, і я майже непомітний на ньому!». Того ж дня Реп’яшок був на роботі. При ньому під­писували папери. Він багато чув телефонних розмов про різні справи і навіть відвідав троє засідань! А ввечері мама сплеснула руками:

— Ой, лишенько мені! Вчора син, а сьогодні батько в реп’яхах! Вона взяла Реп’яшка й викинула його через вікно — аж у бур’яни. 

Ще летячи у повітрі, Реп’яшок побачив знайомий пустир – Лопухи, Кропиву, каміння і того ж самого Рудого Пса.

Та хіба Реп’яшку цікаво було б на старому місці?

 «Ой,- завмерло серце у Реп’яшка, - невже доведеться знов слухати набридлі сварки злої Кропиви з Лопухами і камінням»

Та, на щастя, він упав на спину Рудого Пса. Пес вибіг за ворота й весело загавкав на новий автомобіль. Пригоди Реп’яшка продовжувалися!

Додаток 2

Повідомлення учнів

Протягом багатьох поколінь існування на планеті у рослин виробилися різні пристосування до поширення насіння і плодів. Наприклад, деякі рослини самі розкидають своє насіння на далекі відстані. У тінистих місцях у парканів або канав можна зустріти досить незвичайну рослину з такою серйозною назвою - недоторка. Якщо доторкнутися до кінчика її плоду, стулки плоду розкриваються, потім скручуються і з силою розкидають насіння.

Думаю, багато хто з Вас чув в гарну сонячну погоду в кінці літа або на початку осені в парках де росте жовта акація чується легкий тріск, причому повторюється через короткі проміжки часу. Ось так тріскаються боби на кущах акації. Також як і у недоторки стулки їх розкриваються, скручуються і розкидають насіння далеко в сторони, але тільки в момент підсихання.

А ось коробочки маку, які розташовані високо на довгих стеблах викидають свої насіння трохи по-іншому. Коли дує вітер, стебла маку згинаються, а потім з силою розпрямляються. У цей момент з дрібних отворів коробочки насіння вилітають і розкидаються на досить великі відстані. 
На початку літа вулиці, двори, бульвари, проспекти і сквери покриваються, як снігом, білим пухом від тополь. Постачені пучками волосків, насіння тополь розлітаються за допомогою вітру на великі простори і, потрапивши в потрібне місце, проростають. А всім відомі плодики (плоди) кульбаби, починаючи з весни, протягом усього літа і осені масами розлітаються на своїх «парашутах» у різних напрямках. 
Вітром поширюються плоди та насіння і багатьох інших квіткових рослин. Наприклад, у дрібного плоду берези збоку знаходиться облямівка схожа на маленькі крильця, а у плодів клена є великі крилоподібні придатки. Плоди берези і клена добре висять на гілках дерев до пізньої осені, а іноді й до зими. За цей час листя опадає, вітер вільно і безперешкодно розсіює насіння цих дерев на великі відстані.

Ліс і птахи. Восени в лісі можна побачити і навіть спробувати дуже багато соковитих плодів - це плоди горобини, черемхи, брусниці, конвалії і багатьох інших рослин. Зрілі плоди пофарбовані в яскраві кольори і здалеку помітні. Для птахів соковиті плоди - це найсмачніші ласощі. Вони зграями літають по лісу і охоче поїдають соковиті плоди. Але, враховуючи те, що те насіння, яке добре захищені твердими оболонками, в кишечнику співочих птахів не перетравлюються і, пройшовши через кишечник вони викидаються назовні, іноді на дуже далекій відстані від того місця, де вони були з'їдені. Так багато насіння поширюються за допомогою птахів. Деякі рослини поширюються не тільки за допомогою птахів, а й за сприяння інших тварин. Їх плоди чіпляються до шерсті тварин і несуться ними в різних напрямках.

Найцікавіші способи поширення насіння рослин

Одним з цікавих прикладів такого поширення можна назвати процес розкидання насіння  рослиною скажений огірок. Його плід схожий на вигляд із звичайним огірком, а після досягнення повної зрілості його м'ясисті тканини, що оточують насіння, стають слизистою масою. Після того, як плід відділяється від плодоніжки, виникає тиск на його вміст, порівнянне з принципом реактивної тяги, завдяки чому відбувається розкидання насіння на значну площу. Відбувається це зразок пострілу гармати. Схожим методом поширення насіння володіє також звичайна кислиця.

Бобові культури здатні виштовхувати насіння на досить велику відстань, а ешшольція відкидає від себе весь плід разом з дозрілими насінням.

Отже, існує досить багато способів, що забезпечують розмноження і поширення рослин по нашій планеті.

Результат пошуку зображень за запитом "поширення плодів і насіння в природі презентація 2 клас"

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Мороз Наталія
Додано
22 лютого 2022
Переглядів
642
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку