Урок "Подорожуємо Україною"

Про матеріал
Інтегрований урок-подорож у 3 класі "Подорожуємо Україною".Метою уроку є збагачувати знання учнів про Україну, історичні та культурні символи українського народу; сприяти формуванню національної свідомості, осмислення себе як частини великого українського народу; формувати почуття патріота своєї держави, прищеплювати любов до оточуючого світу
Перегляд файлу

Інтегрований урок-подорож.

Тема. Подорожуємо Україною .

Мета: формувати ключові компетентності:

  •                   Уміння вчитися: збагачувати знання учнів про Україну, історичні та культурні символи українського народу; сприяти формуванню національної свідомості, осмислення себе як частини великого українського народу; розвивати інтерес до історії рідного краю виробляти вміння в учнів планувати свою роботу, правильно розподіляти час, доводити поставлене завдання до кінця.
  •                   Загальнокультурна: розвивати загальнолюдські цінності, викликати інтерес до духовної спадщини українського народу.
  •                   Громадянська: формувати почуття патріота своєї держави, прищеплювати любов до оточуючого світу.
  •                   Соціальна: закріпити вміння співпрацювати в парах, малих групах; нести відповідальність за свої рішення; підтримувати колективний дух в ході виконання завдань.

Обладнання: Карта маршруту; ілюстративний матеріал; картки із завданнями; метелики; музичний супровід.


Хід уроку:


І. Організація класу.
1. Привітання
Всі почули ми … (дзвінок)
Він покликав … ( на урок).
Кожен з нас … (приготувався),
На перерві … (постарався).
Побажаєм нам … (удачі)
За роботу … (в добрий час).
2. Реклама уроку
Учитель: Діти, розпочинаємо наш урок. А що ви очікуєте від уроку? Яким він повинен бути?
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Діти: Урок має бути…
• цікавим;
• незвичним;
• навчальним.
Учитель: А як ви будете працювати на уроці?
Діти: Ми будемо…
• уважними;
• активними;
• кмітливими.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Учитель:
Дитино, глянь навкруг, яка твоя земля:
Красива, дивовижна і єдина.
Усе тут дороге: ліс, гори і поля,
Бо це Вітчизна наша – Україна.
Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ».
- Діти, а що для вас Україна?
( Бо для мене Україна – це рідний край, де я народився, живу, де живуть і працюють мої батьки; це земля, на якій народився видатний український поет і художник Т.Г.Шевченко; це ліси та парки, гори, ріки і степи; це вулиця, на якій я живу, школа, мої друзі; це моя родина: тато, мама, сестричка, бабуся, дідусь, рідна домівка).
- Які слова спадають вам на думку, коли ви промовляєте слово Україна?
(Діти говорять: рідна, найдорожча, квітуча, прекрасна, привітна, щедра, хлібосольна).
Рідний край, Квітуча, Щедра, Т. Г. Шевченко, Рідна мова, Ліси, парки Родина, Гори, ріки Пісня Найдорожча
ІІI. Оголошення, представлення теми та очікуваних навчальних результатів.

Тема нашого сьогоднішнього уроку звучить так: «Навчальний проект «Мандруємо Україною». Отже, ми сьогодні з вами вирушимо у подорож, але вона не звичайна, а заочна. Ви матимете змогу доторкнутися до історії різних куточків нашої неньки  України, більше дізнаєтесь про її велич та неповторність. А також глибше проникнете у культурну спадщину своєї Батьківщини. Сподіваюся, що в ході творчих пошуків, опрацюванні різноманітного матеріалу кожен учень нашого класу поповнить скарбницю знань про нашу країну, її народ, його перлини, що збагачують наш внутрішній світ, розвивають мову, розширюють світогляд та відкривають широку дорогу у світ знань. Результати нашої творчої роботи ми розмістимо на сторінках лепбука «Подорожуємо Україною», яку завершимо до кінця уроку. Подорожувати ми будемо певним видом транспорту.  Та щоб не збитися з курсу, у нас є карта з маршрутом нашої подорожі. 
ІV. Основна частина
Учитель: Діти, щоб подорожувати, потрібно вибрати вид транспорту. Часу у нас мало, а країна наша – мала чи велика?
Діти (разом): Велика.
Учитель: Отже, нам потрібен дуже швидкий транспортний засіб. Відгадайте загадку:
В синім небі путь моя.
Швидше всіх літаю я.
Маю крила, хоч не птах.
Люди звуть мене … (літак)!
Мандрівка перша. Схід України.

Отже, ми вирушаємо із нашої школи на схід нашої неосяжної держави, аби подарувати часточку тепла своїх сердець нашим воїнам-захисникам. І поки ми будемо їхати я пропоную вам написати декілька теплих слів для бійців АТО на кольорових метеликах. (Метелики знаходяться на краю кожної парти). Діти, оскільки наша подорож уявна, ми будемо подорожувати на уявних літаках. Тож мотори завели! Полетіли 

Ось ми вже й прибули на місце призначення. Хто хоче зачитати побажання?

Разом зі своїми метеликами ми несемо на схід любов, мир та злагоду.

Кожен регіон України неповторний у своїй красі та користі для нашої єдиної Батьківщини, вони доповнюють один одного, збагачуючи та примножуючи безцінність нашої Землі. І, хоча, Захід і Схід, Північ і Південь нашої країни відрізняються не лише природно-кліматичними умовами, а й історичними традиціями, етнічним та релігійним складом населення та все ж це є цілісна, неподільна, могутня держава – наша Україна.

Діти, а хто з вас знає, які області включає в себе східна Україна? Які відомі вам письменники народилися на сході України? Чим багатий Схід України?  (Відповіді дітей)

-         Східна Україна — культурно-історичний регіон України, до складу якого входять Харківська, Донецька та Луганська області.

-         На сході народилися такі відомі письменники як Володимир Сосюра, Василь Стус та Іван Світличний.

-         Багато корисних копалин, поклади вугілля та нафти.

Так, діти, у Східному регіоні України знаходяться великі родовища корисних копалин, зокрема вугілля та газу. Їх добувають працьовиті, невтомні люди, шахтарі.

Мандрівка друга. Південь України.

Щойно ми відвідали Донбас

Та ще багато справ цікавих в нас.

Дружно у літак усі сідаєм

І на теплий Південь вирушаєм

Які області включає південна Україна?

Південна Україна— культурно-історичний регіон України, до складу якого входять Запорізька, Дніпропетровська, Херсонська, Одеська та Миколаївська області, а також Автономна Республіка Крим та місто Севастополь.

От і приїхали ми до сонячної Одеси.

Оскільки Одеса є одним із найбільших міст Півдня України, то я пропоную вам ознайомитися з архітектурними пам’ятками цього старого і славетного міста. А проведуть нас пам’ятними місцями Одеси наші маленькі екскурсоводи.

Учень 1.Знайомство з Одесою краще всього почати з Приморського бульвару. Невеликий за розмірами Приморський бульвар, немов музей під відкритим небом. У який би куточок бульвару ви не потрапили, вас чекає зустріч з хвилюючим минулим, із справжнім мистецтвом.

Учень 2. Потьомкінські сходи – одна з найбільш відомих визначних пам’яток Одеси. Зверху Потьомкінські сходи вінчає пам’ятник Дюку де Рішельє, а веде вона до центрального входу Одеського Морського вокзалу, відкриваючи чудовий вид на море.

Учень 3.  Чудовий палац Потоцьких, стилізований під готичний замок, який і сьогодні є одним з найкрасивіших пам’ятників архітектури Одеси.

І на цій яскравій ноті ми завершуємо гостини на Півдні і вирушаємо, далі в мандрівку.

Хвилина релаксації.
Учитель: Діти.
Вас чекає релакс-пауза в салоні літака.
Сядьте зручно.
Заплющте очі.
Наш літак відривається від землі…
Ми летимо в небесах…
Поруч пропливають хмарки…
Як чудово парити в небесній висі!
Тільки ми і синє небо…
Літак поступово знижується…
Розплющте очі.
Вас чекає наступна зупинка.

 

 

 

 

 

Мандрівка третя. Центр України

Ми у центр вирушаєм,

Тож у літак всі сідаєм.

Хай Дніпро несе нас прудко,

В центрі України будемо ми хутко.

Гра «Добавлянка»

А поки ми будемо в дорозі пропоную вам пограти в гру «Добавлянка»

Ось небо блакитне і сонце в зеніті!

Моя Україна – найкраща у світі!

Моя Україна – це ліс і озерця,

Безмежні степи і чарівні … джерельця.

Красиві пейзажі і гори високі,

Маленькі струмочки і ріки … глибокі.

Міста старовинні і замки прекрасні,

Великі будови і дуже … сучасні.

Сади чарівні, мальовничії села,

Моя Україна – це пісня … весела.

Її обереги – верба і калина.

Найкраща у світі – моя… Україна. 

Які області включає центральна Україна?

Центральна Українакультурно-історичний регіон України, до складу якого входять Вінницька, Дніпропетровська, Кіровоградська, Полтавська та Черкаська області.

А які письменника народилися тут?

Ось ми вже в центральній Україні. На землі, яка дала світові багатьох талановитих людей: Тарас Шевченко, Іван Нечуй-Левицький, Василь Сухомлинський, Леонід Глібов  та багато інших.

Мандрівка четверта. Столиця України

В літак швидко місця ми займаєм

І до столиці мерщій вирушаєм.

Про дива України дізнаємось там

Буде цікаво у Києві нам.

Гра «Українці-патріоти»

Поки ми будемо летіти до Києва, пропоную виконати завдання, в якому потрібно з’єднати частини прислів’я. (Робота в парах)

Земля там найкраща,

там і рай.

Де рідний край –

на своєму корені росте.

Кожна травичка

і в жмені мила.

Рідна земля

як своя сторона.

Людина без вітчизни,

де вродився ти!

Нема в світі кращої,

як соловей без пісні.

 

 

Ось уже здалеку видніються золотоверхі церкви Києва, яскраво виблискуючи проти сонця. Київ є серцем України, тим містом, яке єднає навколо себе міста і села країни в одну єдину, неподільну державу. Тому саме тут хотілось розказати вам про сім чудес нашої Батьківщини. 

Учень 1.  . Заповідник «Кам’янець»

Фортеця в Кам’янці-Подільському побудована задовго до наших днів. Довгий час вона являла собою замок, в якому постійно жили князі та бояри.

Замок стоїть на високій скелі. Він має два яруси укріплень.

Учень 2. Києво-Печерська Лавра, Київ

У 1051 році два монахи Анатолій і Феодосій з іншого міста прибули до Києва. Оскільки жити було ніде – почали рити печери і використовувати їх в якості житла. З часом підземне місто продовжувало зростати, а пізніше – і надземні кам’яні споруди з храмами. Зараз Лавра – найбільший православний монастир України

Учень 3. Дендропарк «Софіївка», Умань, Черкаська область

Парк «Софіївка» заснований у 1796 році тогочасним власником міста Умань, польським магнатом Станіславом Потоцьким. Тут росте понад 2000 видів дерев і кущів (місцевих і екзотичних).На будівництво парку «Софіївка»  пішло 6 років. В уманському парку кожен знайде собі заняття до душі: пішохідна екскурсія, водна прогулянка на човні або на невеликому пароплаві, катання на конях, тощо.

Учень 4 Софія Київська, Київ

Собор святої Софії— християнський собор в центрі Києва, пам’ятка української архітектури та живопису, одна з небагатьох уцілілих споруд часів Київської Русі.

Учень 5 Херсонес, Севастополь

Херсонес Таврійський – таку назву носило місто, засноване давньогрецьким народом понад дві з половиною тисячі років тому на південному заході Кримського півострова. Слово „Херсонес” зазвичай перекладають з грецької як „півострів”. Зараз кожен може прогулятися стародавніми вулицями міста.

Учень 6. Острів Хортиця, Запоріжжя

Найбільший острів на Дніпрі – Хортиця. Де жили запорізькі козаки, готувалися до бойових походів, займалися будівництвом своїх знаменитих кораблів – «чайок». Тепер це місце виступає в ролі історико-культурного комплексу «Запорізька Січ» на острові Хортиця.

Учень 7. Хотинська фортеця, Хотин, Чернівецька область

Хотинська фортеця – прекрасний зразок оборонного укріплення України, один з найбільш значних пам’ятників архітектури Буковини. Побудована за наказом князя Данила Галицького. Замок складається з чотирьох оборонних веж, офіцерських казарм, церкви з фрагментами розпису.

Мандрівка п’ята. Захід України

Ми на захід вирушаєм,

Тож в літак мерщій сідаєм.

Це прекрасний, дивний край

Світ цікавий відкривай!

Народні традиції там бережуть,

Всій Україні їх передають.

 

Поки ми летимо в літаку ви маєте дати якомога більше відповідей на запитання про Україну:

  •                   Яке місто є столицею нашої держави? (Київ)
  •                   Як називається найбільша річка України? (Дніпро)
  •                   Назвіть моря України. (Чорне море, Азовське море)
  •                   Назвіть найкращого співочого птаха України. (Соловейко)
  •                   Зимові свята в Україні. (Різдво, Водохреща, Василя)
  •                   Що являє собою герб України? (Тризуб)
  •                   Які кольори державного прапора України? (Жовтий і блакитний)
  •                   Область, в якій ми проживаємо. (Тернопільська)
  •                   Який кущ вважають народним символом України? (Калина)
  •                   Яка мова в Україні є державною? (Українська)
  •                   Кого в родині називають берегинею? (Матусю)
  •                   З чим українці зустрічають гостей? (З хлібом-сіллю)
  •                   Як називається символ, який українки одягають на голову? (Вінок)

Які області входять до західної України?

У сучасному розумінні терміні до Західної України зараховують вісім різних за своєю історичною долею українських областей  Львівську, Івано-Франківську, Тернопільську, Волинську, Рівненську, Хмельницьку, Чернівецьку та Закарпатську.

А які письменники народилися тут?

На заході народилися такі відомі письменники як Іван Франко, Леся Українка, Марійка Підгірянка

Час промайнув непомітно і ми прилетіли в мальовничий куточок Західної України, де розташовані Карпатські гори.

Споконвіку ці гори зачаровували своєю величчю та мальовничою красою. Ніхто не залишався байдужим, споглядаючи ці неповторні краєвиди.

Про легенду назви Карпати розповість ___________________

Легенда. Старожили розповідають, що дуже-дуже давно не було гір, а було море безкрає і глибоке. Цар моря мав вродливу доньку Карію. Леліяв її, оберігав, тішився, що росте вона розумницею. Виросла дівчина. А тут і слуга Царя Пате почав заглядатися на молоду царівну. Закохалася Карія у Пете. Зустрічатися вони таємно, під водою.

Але, як то кажуть, немає нічого таємного, щоб не стало явним. Довідався про це батько дівчини. Що не робив батько, щоб розлучити молодих.

Одного разу в пориві гніву крикнув на все море: «А щоб ти горою стала!». І виросла серед води гора. Пете плавав і кликав свою кохану: «Каріє! Каріє! Каріє!». І тільки встиг гукнути втретє, як гора відповіла  голосом: «Пате…!»

Приходили сюди молоді, клялися у коханні. І так ці гори й назвали: Карпатами.

Найвищою точкою Карпат є гора під назвою Говерла, її висота 2061 м.

Ми так довго мандрували, час нам перепочити. І для початку ви маєте відгадати загадки.

Красивий, щедрий рідний край

І мова наша солов’їна.

Люби, шануй, оберігай

Усе, що зветься … (Україна)

Довгі ноги, довгий ніс,

По болоті ходить скрізь. (Лелека)

Маю крила, та не птах,

На семи стою вітрах.

То ж мене і кличе всяк

Не інакше, як …(Вітряк)

Живим зерном народжений,

Живу я на землі.

Щодня рум’яним сонечком

Я сходжу на столі. (Хліб)

Де у полі квітне гречка,

Стоїть хатка невеличка.

Ти зустрінеш там родину,

Що працює без упину. (Вулик)

Цього діда мусиш  знати,

Він стоїть десь під стіною.

Кожен день твою кімнату

Підмітає бородою. (Віник)

Ця будівля є повсюди,

В ній живуть хороші люди.

Він складається з цеглинок.

Називається… (будинок)

Фізкультхвилинка Україно, ми твоя надія

Робота в групах Також на цій зупинці ми дізнаємося про символи України. Для цього нам треба об’єднатися в 2 групи. 1 група з набору фотознімків повинна буде відібрати народні символи України, 2 група – державні символи України.
Робота в групах.
Учні доповідають про результати своєї роботи.
Учитель: Подорожуємо далі. Завели мотори. Полетіли. Наступна зупинка – Моє місто – маленька Батьківщина. Діти, чи знаєте ви, де наймиліше місце на Землі, і яка стежка найкраща?
Облітав журавель сто морів, сто земель,
Облітав, обходив, крила, ноги натрудив.
Ми спитали в журавля:
- Де найкращая земля?
Журавель відповідає: ___________________
- Як ви думаєте, що ж відповів журавель?
Діти: - Краще рідної – немає!
Кожна людина має свою сім’ю, родину. Це її маленька батьківщина. Коли скласти ці маленькі батьківщини, то вийде одна велика батьківщина-родина. І наш рідний дім, і наша прекрасна школа, і наше чудове місто, і наша вулиця, і навіть та стежинка, якою ми поспішаємо до школи – це наша Батьківщина. Зараз ми спробуємо створити картину рідного міста. Допоможе нам у цьому фотокореспондент _______________.
Учень: Мені було цікаво зі своїм татом фотографувати та шукати фото найчарівніших місць мого рідного краю (демонструє фото і коментує).

Презентація Моє місто

У кожної людини на землі

 Є таке місце і воно єдине,

Байдуже де: у місті чи селі,

Що називається маленька батьківщина.

Там рідне все і в кожного своє:

Ліс, річечка чи волошкове поле

І манить, і спокою не дає,

Відгукується радістю і болем.

Це край, де ти робив найперші кроки,

 Де пізнавав любов, добро і зло,

Де черпав найважливіші уроки,

Як затишно і гарно там було!

Де б ти не був, яким би ти не став,

Багатим і успішним, і відомим,

В думки приходитимуть верби, кладка, став

І стежка, що завжди веде додому…

Доле моя, маленька батьківщино!

Колиска отча, славний рідний край!

У снах і мріях я до тебе лину,

Для мене ти земний квітучий рай
Учитель: Подорожуємо далі. Завели мотори. Полетіли. Наступна зупинка – Зерна народної мудрості.
Чомусики – цікаві дітки,
Часу марно не втрачали,
Прислів’я і загадки
Про рідний край підготували.

Учні: Разом зі своїми батьками ми провели пошукову роботу і віднайшли багато загадок про Україну. Також дізналися, що мудрий український народ склав багато прислів'їв, в яких передав шану і любов до рідного краю. Деякі з них ми хотіли б запропонувати вам.
Загадки
І не дівка, а червоні стрічки носить. (Калина)

Маю плаття золотеньке,
Гнучкі, ніжні віти.
Кору білу, стан тоненький.
Як я звуся, діти? (Верба)
Сімсот соколят на одній подушці сплять. (Соняшник)
Прислів’я і приказки
Без верби і калини немає України.
За морем тепліше, та дома миліше.
Язик до Києва доведе.
Рідна земля і в жмені мила.
Україна рідненька, як батько і ненька.
Учитель: Подорожуємо далі. Завели мотори. Полетіли. Наступна зупинка – Співуча Україна.
На уроці музичного мистецтва ми з вами вивчали багато пісень про Україну.

Пропоную заспівати одну з них, яка називається «Барви рідної землі»
V. Закріплення вивченого матеріалу
Учитель: Гадаю, ми з вами багато чого дізналися про Україну. Тож, дайте відповіді на мої запитання:
1. Урочиста пісня, що є символом держави. (Гімн)
2. Найбільша річка України. (Дніпро)
3. Як інакше можна назвати головне місто держави? (Столиця)
4. Як називається народ, який живе в нашій країні? (Українці)
5. Найвідоміший український поет. (Шевченко)
6. Скільки кольорів має прапор України? (Два)
7. Закінчіть прислів’я: «Нема без кореня рослини, а нас людей без … (Батьківщини).
Учитель:
Усю інформацію ми впорядкували,
Сторінку до сторінки старанно складали.
Наче в книгарні, відбулись дива,
Книга з’явилася у класі нова.
(Вчитель демонструє книгу)

VІ. Підсумок уроку
Практична робота «Мої побажання рідному краю».
Учитель: На ваших партах є сердечка. Напишіть на них свої імена. Та побажання для нашої Батьківщини.
Учитель: Любіть прекрасну Україну,
Цінуйте мову солов'їну
Шануйте маму завжди, тата
Працюйте, щоб жилось багато.
Ще посадіть вербу й калину
Оберігайте Україну!

docx
Додано
27 січня
Переглядів
490
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку