Урок "Поетичний образ дівчини з народу"

Про матеріал
Мета уроку: показати типовість образу Наталки в п’єсі І.П. Котляревського «Наталка Полтавка», відзначивши індивідуальні риси; розвивати вміння працювати над характеристикою образу на основі аналізу художнього тексту, навички зв’язного мовлення ; виховувати прагнення до утвердження ідеалу в житті.
Перегляд файлу

Українська література  9 клас                                            

Тема уроку: Поетичний образ дівчини з народу

 Епіграф

«Образ Наталки, в особистій долі якої узагальнено відображена доля бідної селянської дівчини того часу – безумовно велике творче відкриття Котляревського»

Є. Шабліовський, Б.Деркач

Мета уроку: показати типовість образу Наталки в п’єсі І.П. Котляревського «Наталка Полтавка», відзначивши індивідуальні риси; розвивати вміння працювати над характеристикою образу на основі аналізу художнього тексту, навички зв’язного мовлення ; виховувати прагнення до утвердження ідеалу в житті.

Обладнання: інтерактивна дошка, підручник, тексти п’єси.

  Хід уроку 

І Організація учнів до роботи

ІІ Перевірка домашнього завдання

 На попередньому уроці працювали над загальною характеристикою і змістом п’єси «Наталка Полтавка». Що мали зробити вдома? (прочитати статтю підручника про п’єсу, давати  загальну характеристику ) Перевіримо за допомогою тестів.

  1. Основним джерелом для написання п’єси «Наталка Полтавка» було:

1) історичне минуле нашого народу;

2) Життя українського суспільства, сучасного Котляревському;

3) фантастичні припущення автора;

  1. Конфлікт п’єси є:

1) соціально-побутовим

2) соціальним;

3) побутовим;

  1. Кульмінацією п’єси є :

1) згода Наталки вийти заміж за возного;

2) зустріч Наталки з Петром;

3) відмова Наталки стати дружиною возного;

  1. Пісню «Ой я дівчина Полтавка» написав:

1) народ;

2) І.П.Котляревський;

3) М.В. Лисенко;

  1. Значення п’єси полягає в тому, що:

1) дала початок нової української драматургії;

2) була першим твором Котляревського;

3) була твором, на сюжет якого М.В. Лисенко написав свою останню оперу;

  1. Кому належать слова: «Куди мені діватись? Де помощі шукати? Горе мені! Добрі люди, помогіте мені, пожалійте мене!»

1) Терпелисі;

2) Петрові;

3) Наталці.

Ключ до тестів: 2,1,3,2,1,3.

ІІІ Оголошення теми і мети уроку, мотивація навчальної діяльності.

 На сьогоднішньому уроці ми продовжимо роботу над п’єсою        І.П. Котляревського «Наталка Полтавка». Щоб конкретно окреслити тему уроку, прослухаємо запис. Спробуємо відповісти на питання: кому з героїв п’єси належить пісня?

  / Запис пісні/

 

IV. Вивчення нового матеріалу.

 Ми говорили, що рисою п’єси є народність і кожен образ позначений народнопісенною традицією. Спробуємо визначити, які риси української дівчини, описані в усній народній творчості, є і в образі Наталки.

 1 Гронування за першою частиною таблиці.

             /таблиця на інтерактивній дошці/

 

Типові риси української дівчини:                  Своєрідність характеру Наталки:

Працьовита, рукодільниця,                              Мудра від природи, має високе почуття

 чесна, співуча, горда, з повагою                 власної гідності і тверді моральні принципи

ставиться до старших         рішуча, уміє відстояти своє щастя,

          вміє чекати, сила духу, гордість.

 

 

 /друга частина буде заповнюватись по ходу характеристики образу/

 

  1. Робота над характеристикою образу Наталки на основі цитат.

Всі вдома виписали цитати для характеристики образу Наталки. Зараз зачитуєте вибрану цитату, називаєте характерну рису, яку вона, на вашу думку, підтверджує, записуєте ту рису характеру у потрібну колонку. Закінчивши роботу, матимемо характеристику образу головної героїні. У класі більше дівчат, Наталка – жіночий образ, отже, дівчата намагатимуться зачитувати цитати, що належать Наталці, а хлопці – іншим героям.

 

Мудрість від природи

 Гріх вам над бідною дівкою глумитися; чи я вам рівня? Ви пан, а я сирота, ви багатий, а я бідна, ви возний, а я простого роду; та й по всьому я вам не під пару.

 Так, добродію, пане возний! Перестаньте жартувати надо мною, безпомощною сиротою. Моє все багатство єсть добре ім’я; через вас люди начнуть шептати про мене, а для дівчини, коли об ній люди зашепочуть…

 Лучче посідію дівкою, як піду заміж за таких женихів, які мені сватались.

 

Моральні принципи

 Лучче умерти, як з немилим жити, сохнуть з печалі, щоденно сльози лити.

 Бідність і багатство – єсть то божа воля;

 З милим їх ділити – єсть щаслива доля.

 

 Мені здається для того, щоб завести хазяйство і сімейство; жити люб’язно і дружно;

 Бути вірним до смерті і допомагати одне одному. А пан, котрий жениться на простій дівці, чи буде її вірно любити? Чи буде їй щирим другом до смерті? Йому в голові і буде все роїтися, що він її виручив із бідності, вивів в люди, що вона йому не рівня;

 Буде дивитися на неї з презирством і обходитися з неповагою; і у пана така жінка буде гірше наймички, буде кріпачкою.

 

Рішучість

 Коли Петро мій вернувсь, то я не ваша, добродію. Далеко ще до того, щоб я з вами одружилася. Рушники нічого не значать.

 

Боротьба за своє щастя

 Петро нічого не виноват, а я сама не хочу за пана возного, до цього силою ніхто мене не примусить… І коли на те йде, так знайте, що я навічно одрікаюсь од Петра і за возним ніколи не буду.

 

Здатність до самопожертви

 Я покоряюсь вашій волі і для вас за первого жениха, вам угодного, піду заміж, перенесу своє горе, забуду Петра і не буду ніколи плакати.

 

Вірність    Виборний

 Наталка без душі його любить, через його всім женихам одказує, та й Терпелиха без сльоз Петра не згадує.

Сила духу     Микола

 Ай Наталка! Ай Полтавка! От дівка, що і на краю пропасті не тільки не здригнулась, но і другого піддержує.

Гордість     Возний

 Стара не страшна, так молода кирпу гне!

Добра    Терпелиха

 Хоть і не годиться своєї дочки вихваляти, та скажу вам, що вона добра у мене дитина; вона обіщала для мого покою за первого жениха, аби б добрий, вийти замуж.

 

Виборний    Типові

 Золото – не дівка! Наградив Бог Терпелиху дочкою. Кромі того, що красива, розумна, моторна і до всякого діла дотепна, яке в неї добре серце, як вона поважає матір свою; шанує всіх старших себе; яка трудяща, яка рукодільниця, себе і матір свою на світі держить…

 

  1. Зачитування другої частини таблиці, висновок.
  2. Перегляд уривку фільму.

 Ми на попередньому уроці говорили, що п’єса «Наталка Полтавка» користується незмінною популярністю в народі, йде на сценах багатьох театрів. На сюжет п’єси М.В. Лисенко написав оперу, а режисер С.Єфименко створив фільм, уривок з якого ми подивимося.

 Які почуття турбують героїню? Як це вдається передати актрисі Н.Сумській? Чи співпадає ваше уявлення про Наталку з втіленням на екрані?

5. Робота над художніми засобами творення образу.

 Що служить найповнішому розкриттю образу в драматичному творі? Звичайно, мова. Якою є мова Наталки? Пройнята ліризмом і смутком, нагадує народні пісні… Класичний приклад.

 Петре, Петре! Де ти тепер? Може де скитаєшся в нужді і горі і проклинаєш свою долю, проклинаєш Наталку, що через неї утеряв пристанище, а може… може забув, що я живу на світі! Ти був бідний, любив мене, і за те потерпів і мусив мене оставити; я тебе любила і тепер люблю. Ми тепер рівня з тобою, і я стала така бідна, як і ти, - вернися ж до мого серця! Нехай глянуть мої очі на тебе іще раз і навіки закриються.

  1. Робота над питаннями дискусійного характеру «Чим схожа

сучасна українська дівчина на героїню Котляревського, а чим, на жаль, не схожа?»

 

 Схожі      Не схожі

 Горді, незалежні.    Не завжди борються за щастя,

       корисливі, не всі працьовиті і

       поважають старших.

 

Виступи учнів.

 

V.  Підсумок уроку

 Як висновок з усього уроку, підсумком його будуть кілька індивідуальних коротких роздумів про ваше ставлення до героїні п’єси.

 

VI. Домашнє завдання

 Підготуватися до написання твору за творчістю І.Котляревського.

 

 

 

 

docx
До підручника
Українська література 9 клас (Слоньовська О. В., Мафтин Н.В., Вівчарик Н.М., Курінна Н.С., Шевчук Л. Т.)
Додано
30 листопада 2022
Переглядів
329
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку