Українська література 9 клас
Тема уроку: Поетичний образ дівчини з народу
Епіграф
«Образ Наталки, в особистій долі якої узагальнено відображена доля бідної селянської дівчини того часу – безумовно велике творче відкриття Котляревського»
Є. Шабліовський, Б.Деркач
Мета уроку: показати типовість образу Наталки в п’єсі І.П. Котляревського «Наталка Полтавка», відзначивши індивідуальні риси; розвивати вміння працювати над характеристикою образу на основі аналізу художнього тексту, навички зв’язного мовлення ; виховувати прагнення до утвердження ідеалу в житті.
Обладнання: інтерактивна дошка, підручник, тексти п’єси.
Хід уроку
І Організація учнів до роботи
ІІ Перевірка домашнього завдання
На попередньому уроці працювали над загальною характеристикою і змістом п’єси «Наталка Полтавка». Що мали зробити вдома? (прочитати статтю підручника про п’єсу, давати загальну характеристику ) Перевіримо за допомогою тестів.
1) історичне минуле нашого народу;
2) Життя українського суспільства, сучасного Котляревському;
3) фантастичні припущення автора;
1) соціально-побутовим
2) соціальним;
3) побутовим;
1) згода Наталки вийти заміж за возного;
2) зустріч Наталки з Петром;
3) відмова Наталки стати дружиною возного;
1) народ;
2) І.П.Котляревський;
3) М.В. Лисенко;
1) дала початок нової української драматургії;
2) була першим твором Котляревського;
3) була твором, на сюжет якого М.В. Лисенко написав свою останню оперу;
1) Терпелисі;
2) Петрові;
3) Наталці.
Ключ до тестів: 2,1,3,2,1,3.
ІІІ Оголошення теми і мети уроку, мотивація навчальної діяльності.
На сьогоднішньому уроці ми продовжимо роботу над п’єсою І.П. Котляревського «Наталка Полтавка». Щоб конкретно окреслити тему уроку, прослухаємо запис. Спробуємо відповісти на питання: кому з героїв п’єси належить пісня?
/ Запис пісні/
IV. Вивчення нового матеріалу.
Ми говорили, що рисою п’єси є народність і кожен образ позначений народнопісенною традицією. Спробуємо визначити, які риси української дівчини, описані в усній народній творчості, є і в образі Наталки.
1 Гронування за першою частиною таблиці.
/таблиця на інтерактивній дошці/
Типові риси української дівчини: Своєрідність характеру Наталки:
Працьовита, рукодільниця, Мудра від природи, має високе почуття
чесна, співуча, горда, з повагою власної гідності і тверді моральні принципи
ставиться до старших рішуча, уміє відстояти своє щастя,
вміє чекати, сила духу, гордість.
/друга частина буде заповнюватись по ходу характеристики образу/
Всі вдома виписали цитати для характеристики образу Наталки. Зараз зачитуєте вибрану цитату, називаєте характерну рису, яку вона, на вашу думку, підтверджує, записуєте ту рису характеру у потрібну колонку. Закінчивши роботу, матимемо характеристику образу головної героїні. У класі більше дівчат, Наталка – жіночий образ, отже, дівчата намагатимуться зачитувати цитати, що належать Наталці, а хлопці – іншим героям.
Мудрість від природи
Гріх вам над бідною дівкою глумитися; чи я вам рівня? Ви пан, а я сирота, ви багатий, а я бідна, ви возний, а я простого роду; та й по всьому я вам не під пару.
Так, добродію, пане возний! Перестаньте жартувати надо мною, безпомощною сиротою. Моє все багатство єсть добре ім’я; через вас люди начнуть шептати про мене, а для дівчини, коли об ній люди зашепочуть…
Лучче посідію дівкою, як піду заміж за таких женихів, які мені сватались.
Моральні принципи
Лучче умерти, як з немилим жити, сохнуть з печалі, щоденно сльози лити.
Бідність і багатство – єсть то божа воля;
З милим їх ділити – єсть щаслива доля.
Мені здається для того, щоб завести хазяйство і сімейство; жити люб’язно і дружно;
Бути вірним до смерті і допомагати одне одному. А пан, котрий жениться на простій дівці, чи буде її вірно любити? Чи буде їй щирим другом до смерті? Йому в голові і буде все роїтися, що він її виручив із бідності, вивів в люди, що вона йому не рівня;
Буде дивитися на неї з презирством і обходитися з неповагою; і у пана така жінка буде гірше наймички, буде кріпачкою.
Рішучість
Коли Петро мій вернувсь, то я не ваша, добродію. Далеко ще до того, щоб я з вами одружилася. Рушники нічого не значать.
Боротьба за своє щастя
Петро нічого не виноват, а я сама не хочу за пана возного, до цього силою ніхто мене не примусить… І коли на те йде, так знайте, що я навічно одрікаюсь од Петра і за возним ніколи не буду.
Здатність до самопожертви
Я покоряюсь вашій волі і для вас за первого жениха, вам угодного, піду заміж, перенесу своє горе, забуду Петра і не буду ніколи плакати.
Вірність Виборний
Наталка без душі його любить, через його всім женихам одказує, та й Терпелиха без сльоз Петра не згадує.
Сила духу Микола
Ай Наталка! Ай Полтавка! От дівка, що і на краю пропасті не тільки не здригнулась, но і другого піддержує.
Гордість Возний
Стара не страшна, так молода кирпу гне!
Добра Терпелиха
Хоть і не годиться своєї дочки вихваляти, та скажу вам, що вона добра у мене дитина; вона обіщала для мого покою за первого жениха, аби б добрий, вийти замуж.
Виборний Типові
Золото – не дівка! Наградив Бог Терпелиху дочкою. Кромі того, що красива, розумна, моторна і до всякого діла дотепна, яке в неї добре серце, як вона поважає матір свою; шанує всіх старших себе; яка трудяща, яка рукодільниця, себе і матір свою на світі держить…
Ми на попередньому уроці говорили, що п’єса «Наталка Полтавка» користується незмінною популярністю в народі, йде на сценах багатьох театрів. На сюжет п’єси М.В. Лисенко написав оперу, а режисер С.Єфименко створив фільм, уривок з якого ми подивимося.
Які почуття турбують героїню? Як це вдається передати актрисі Н.Сумській? Чи співпадає ваше уявлення про Наталку з втіленням на екрані?
5. Робота над художніми засобами творення образу.
Що служить найповнішому розкриттю образу в драматичному творі? Звичайно, мова. Якою є мова Наталки? Пройнята ліризмом і смутком, нагадує народні пісні… Класичний приклад.
Петре, Петре! Де ти тепер? Може де скитаєшся в нужді і горі і проклинаєш свою долю, проклинаєш Наталку, що через неї утеряв пристанище, а може… може забув, що я живу на світі! Ти був бідний, любив мене, і за те потерпів і мусив мене оставити; я тебе любила і тепер люблю. Ми тепер рівня з тобою, і я стала така бідна, як і ти, - вернися ж до мого серця! Нехай глянуть мої очі на тебе іще раз і навіки закриються.
сучасна українська дівчина на героїню Котляревського, а чим, на жаль, не схожа?»
Схожі Не схожі
Горді, незалежні. Не завжди борються за щастя,
корисливі, не всі працьовиті і
поважають старших.
Виступи учнів.
V. Підсумок уроку
Як висновок з усього уроку, підсумком його будуть кілька індивідуальних коротких роздумів про ваше ставлення до героїні п’єси.
VI. Домашнє завдання
Підготуватися до написання твору за творчістю І.Котляревського.