Тема: Ліна Костенко. Поезія „Кольорові миші”. Ідея зіткнення неповторності й буденності, стандарту в поезії. Умовна, вигадана ситуація.
Мета:
♦ навчальна: продовжувати роботу над умінням аналізувати ліричні твори через поезію Л. Костенко, звернути увагу на її твір „Кольорові миші”, навчити пояснювати умовність ситуації, зображеної в поезії, алегорію образу кольорових мишей, подати характеристику образу Анни;
♦ розвивальна: розвивати вміння виразно й вдумливо читати поезію, коментувати її, визначати основні мотиви, характеризувати головні образи, розуміти різницю між матеріальним і духовним, висловлювати власні міркування про духовність людини та значення духовного в сучасному житті;
♦ виховна: виховувати загальнолюдські цінності, любов до поезії.
Після уроку учні будуть:
знати у чому алегоричність образів кольорових мишей
вміти вдумливо і виразно читати поезію;
навчаться коментувати поезію, висловлювати власну позицію щодо значення моральних і духовних цінностей;
Тип уроку: комбінований.
Форма роботи: індивідуально – групова.
Методи і прийоми: спостереження
Обладнання: підручник, портрет Ліни Костенко.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Оголошення теми й мети уроку
ІІІ. Перевірка домашнього завдання
На минулому уроці ви отримали завдання підготувати п’ять питань для зустрічі з Л. Костенко. Скажіть, будь ласка, хто з вас отримав запрошення від Ліни Василівни?
Які питання ви поставили під час зустрічі?
Ви проявили себе уважними слухачами і дослідниками життя і творчості Ліни Костенко. Дякую вам.
ІV. Засвоєння нового навчального матеріалу у процесі виконання практичних завдань
Вступне слово вчителя.
Скажіть, будь ласка, хто з вас чув вислів «біла ворона»?
На вашу думко, що означає такий вислів? Звернувши увагу тільки на колір, що можна сказати? Людина не така, як усі. Іншими словами - дивна.
У вас на парті лежать набори різнокольорових карток. На червоній написано: «Я хочу спілкуватися з дивною людиною». На синій : «Я не хочу спілкуватися з дивною людиною». На жовтій: «Мені байдуже». Оберіть картку, яка покаже вашу думку.
Сьогодні ми познайомимось з дівчинкою Анною. Перед тим, як читати про дивну історію Анни давайте з’ясуємо значення деяких слів і словосполучень, що зустрінуться в поезії.
Словникова робота
Кожна група отримує набір слів. З’ясуйте, що можуть означати слова.
Ваші припущення 1 і 3 запишіть на картках. А 2 і 4 вдома підготували правильне значення слів. Давайте співставимо, що вийшло.
3-4 група „мантія”, „стандарт”, „збити з пуття”, „гарантія”.
Виразне читання вірша „Кольорові миші” (учні виразно читають вірш)
Робота зі схемою
У вірші зіткнулося сіре і яскраве, неповторне і буденне, оригінальне і стандартне, романтичне та приземлене. З'єднайте стрілочками ознаки, які притаманні героям.
стандарт |
|
романтизм |
оригінальність |
Анна |
приземленість |
неповторність |
|
сірість |
буденність |
суід |
індивідуальність |
|
|
|
Робота з таблицею
Знайдіть у тексті реальне та фантастичне.
|
|
Слово вчителя
Вірш „Кольорові миші” — це виступ проти стандартизації людини — „бути такими, як всі”. Який фразеологізм можна підібрати про несхожість з іншими (біла ворона).
На вашу думку, яка головна ідея твору (неповторність кожної людини).
Бесіда за змістом прочитаного
♦ Як ви гадаєте, що символізує сірий колір? Які події, людей називають „сірими”?
♦ У чому звинувачує сусід Анну?
♦ Чи справді дівчинка робила живих мишей із сухого листя?
♦ Як називають таких людей, як Анна?
♦ Чому Анну вважали чаклункою?
♦ Чи завдавали „кольорові миші” шкоди сусідові?
♦ Яка тема твору?
♦ У чому ви вбачаєте основну думку, ідею поезії „Кольорові миші”?
♦ У яких творах ще наявні мрійники? Як до них ставляться оточуючі?
Робота в групі
Перша група. Поясніть,будь ласка, що сталося в житті Анни.
Друга група. Перелічте звинувачування сусіда.
На дівчинку Анну доніс у суд її сусід. Він звинуватив її в тому, що з багряних кленових листочків вона робила „кольорові миші”. Сусід звинувачує дівчинку в чаклунстві, бо вона збила з пуття його дітей. До цього вони грали своїми звичними цяцьками, а тепер ця дівчинка так заполонила їхню уяву, що вони забули про свої іграшки, які вже набридли їм, а тепер їм уночі сняться ці яскраві кольорові миші.
Дівчинку у Вишгороді судять за те, що вона не схожа на всіх. Оточуючим незрозуміла її фантазія.
Характеристика образів поезії.
Запишіть одним словом характеристику героїв.
|
|
Рефлексія
Ліна Костенко виступає проти насилля над особистістю. На її думку, кожен має бути неповторним.
V. ПІДСУМОК УРОКУ
1. Яке завершення має поезія — щасливе чи трагічне? Чому ви так уважаєте? 2. У чому, на вашу думку, полягає головний конфлікт твору? Чи можна вважати, що конфлікт — це непорозуміння між дорослими й дітьми, адже Анна — десятирічна дівчина, а сусід та суддя — дорослі?
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Обов’язкове. У зошиті зробити паспорт твору, визначити художні засоби мови.
За бажанням скласти сенкан до слова «неповторність» або зробіть малюнки до поезії «Кольорові миші».
Додатки:
1.https://youtu.be/5L0EIfSbZnw
2. Підручник «Українська література» 7 клас Л. Т.Коваленко
Додатки
Тема Ліна Костенко. Поезія «Чайка на крижині». Вірш «Крила». Ідея глибокого духовного наповнення людини
Мета:
з’ясувати поняття диптих в літературі та в живописі;
Після уроку учні:
будуть вміти: виразно читати поезію, аналізувати ліричні твори,
навчаться: спів ставляти твори живопису і лірики, висловлювати власне судження про різницю між матеріальним і духовним у житті кожної людини;
з’ясують поняття: сила волі, диптих ліричного твору.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Форма уроку: індивідуально - групова.
Методи і прийоми: робота з текстом і підручником, асоціативний кущ, фразеологічна скринька.
Обладнання: підручник, портрет Л. Костенко, візуальний ряд творів живопису.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Перевірка домашнього завдання
1. Зачитування складених сенканів до слова «неповторність».
2. Презентація малюнків.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
1.Слово вчителя.
Розкажіть, будь ласка, як сьогодні пройшов ваш ранок. Хто із задоволенням піднявся з ліжка, умився, прибрав у кімнаті? А чому ви все це зробили? Яку рису характеру ви проявили? От із, здавалося, таких маленьких дій і загартовуються поняття сила волі, стійкість нашого характеру. Сьогодні ми познайомимось із дивною героїнею. Це не людина. Це птах.
IV. Оголошення теми і мети уроку
1 Виразне читання поезії «Чайка на крижині». Учні читають поезію.
1.2 Робота в групах
1 група
Відтворіть словесний малюнок «Весна на Одрі».
2 група
Дослідіть, який настрій, на вашу думку, був у Л. Костенко, коли вона описує надбережжя Щеціна. Свої спостереження обґрунтуйте рядками з твору.
3 – 4 групи
Порівняйте пейзаж з тим, який ви вже бачили цього року навесні. Співпадають із зображенням у поезії?
1.3Бесіда за змістом
1.4 Складання паспорту ліричного твору
1 група
Визначають: рід твору, вид лірики, тему, головну думку.
2 група
Визначають художні засоби мови ,використані у творі.
3.1 Перегляд візуального ряду
- Що спільного між чотирма зображеннями?
- У якому стані зображені всі крила?
- Скажіть, будь ласка, чи є спільне із зображеннями і твором «Чайка на крижині»? Доведіть свою думку.
- Як ви вважаєте, у людини бувають крила?
Прослухайте ще один твір Л. Костенко у виконанні видатного артиста України Б. Ступки.
3.2 Прослуховування поезії крила у виконанні Богдана Ступки.
- Скажіть, а є щось спільне між творами «Чайка на крижині» і «Крила»? Такий прийом, коли одне спільне речення присутнє у двох творах
називається диптих. Запишіть визначення у зошиті.
Такий прийом використовується і в живописі. Як бачите - це один твір у двох частинах. Тепер давайте повернемося до поезії.
- Чим людські крила відрізняються від пташиних? Як про це говориться у поезії?
Літературна гра «Фразеологічна скринька»
У кожної групи є набір карток із фразеологізмами і їх значеннями, складіть пари.
Виростають крила |
захистити, опікуватися. |
Як на крилах |
зазнавати невдачі. |
Взяти під своє крило |
відчувати приплив сили. |
Давати крила |
впевненість у власних можливостях. |
Обламувати крила |
позбавити мрій. |
Опустити крила |
відмовитись від чогось. |
Підрізати крила |
втратити впевненість |
Обпалювати крила |
перебувати у піднесеному настрої |
Складати крила |
позбавити можливості. |
2.3Робота в групах
1-3 група
Складає паспорт твору (тема, ідея, рід, вид)
2-4 група
Визначає художні засоби мови твору
V. Закріплення вивченого матеріалу.
У житті людини виникають складні моменти, коли необхідно боротися.
Назвіть такі моменти. Які риси характеру необхідно мати людині, щоб подолати випробування? А що може підтримати нашу силу волі?
Рефлексія
Складіть інформаційне гроно до образу людські крила. Із чого складаються людські крила.
VI . Домашнє завдання
Додатки