Урок "Погода, її елементи, типи, зміна в часі". Використані такі прийоми: "Мозковий штурм", робота в група"Творча лабораторія", «Проблемне питання», «Метеорологічна лабораторія» (робота в парах).
ТЕМА: ПОГОДА, ЇЇ ЕЛЕМЕНТИ, ТИПИ, ЗМІНА В ЧАСІ.
Мета: поглибити та систематизувати знання про погоду та її елементи; формувати практичні вміння характеризувати різні типи погоди, пояснювати причини зміни погоди; сприяти усвідомленню важливості складання точних прогнозів погоди; розвивати вміння аналізувати спостереження за погодою та народні прикмети; розвивати вміння застосовувати географічні знання в життєвих ситуаціях, самостійність; виховувати цікавість та повагу до праці метеорологів.
Обладнання: підручники, атласи, синоптична карта.
Тип уроку: комбінований.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ ДО УРОКУ.
ІІ. ПЕРЕВІРКА ЗАСВОЄНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК.
Прийом «Бесіда»
Прийом «Зайве поняття»
Завдання. Назвіть «зайве поняття» та поясніть свій вибір.
Роса, дощ, сніг, злива. (Наведено опади в рідкому стані)
Роса, дощ, град, злива. (Наведені опади випадають із хмар)
Роса, іній, дощ, туман. (Наведені опади випадають із повітря)
IIІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ УРОКУ. ПОСТАНОВКА МЕТИ І ЗАВДАНЬ.
Прийом «Фантастична добавка»
Цікаво, якою буде погода завтра? у неділю? улітку? Зазвичай, намагаючись відповісти на це запитання, ми дивимось у небо, адже саме там, у повітряному океані, народжується погода. Немає нічого більш рухливого та мінливого, ніж повітря, що утворює атмосферу. До того як учені відкрили таємниці передбачення погоди, люди уважно стежили за небом, поведінкою тварин, станом рослин. Сьогодні науковці, які прогнозують погоду, мають цілий арсенал новітньої техніки, за допомоги якої проводять спостереження за мінливим станом атмосфери. Відомий учений-хімік Дмитро Іванович Менделєєв говорив: «Атмосфера — велика лабораторія погоди».
«Екскурсію» до цієї лабораторії ви вже здійснювали неодноразово. Ви знаєте, де народжуються атмосферні опади, чому дме вітер, як змінюється атмосферний тиск та багато іншого. Тож з’ясуймо, як у цій лабораторії народжується погода, чому вона така мінлива, як за нею спостерігають та як на неї впливають.
IV. ФОРМУВАННЯ І ЗАСВОЄННЯ НОВИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК.
1. Що таке погода
Прийом «Мозковий штурм»
Погода — це стан нижнього шару атмосфери в певній місцевості у визначений момент або проміжок часу.
Висновок 1. Найголовнішою особливістю погоди є її мінливість.
2. Показники погоди
Прийом «Проблемне питання»
Які елементи характеризують погоду?
Стан погоди характеризується показниками (метеоелементами) — температурою приземного шару повітря, атмосферним тиском, вологістю, силою й напрямком вітру, хмарністю, атмосферними опадами.
Заповнення схеми в зошитах
Висновок 2. Погода характеризується не окремо взятими елементами, а їхньою сукупністю, бо всі вони взаємопов’язані та взаємозалежні.
3. Типи погоди
Тип погоди — це загальна характеристика погоди, що містить її основні елементи (середні добові температури, стан хмарності, опади, наявність і сила вітру).
У помірних широтах типи погоди чергуються за порами року.
Прийом «Творча лабораторія» (робота в групах)
Складіть характеристику типу погоди типового літнього (зимового, осіннього, весняного) дня своєї місцевості.
4. Прогнозування погоди
Виступи учнів з повідомленнями «Як складають прогнози погоди»
Метеорологія — наука про земну атмосферу та явища, які в ній відбуваються. Об’єктом вивчення метеорології є метеорологічні елементи: температура, вологість повітря, хмарність, опади, атмосферний тиск тощо.
Основи метеорології було закладено давньогрецьким ученим Арістотелем. Свою наукову працю про погоду він назвав «Метеорологія», що й дало згодом назву цій науці.
За погодними елементами ведуть регулярні спостереження на метеорологічних станціях. Результати спостережень передають у метеорологічні центри, де на основі здобутих і опрацьованих даних декілька разів на добу складаються синоптичні карти (карти погоди). Зіставляючи такі карти, можна визначити напрямок руху повітряних мас, фронтів, циклонів і антициклонів і скласти прогноз погоди на періоди.
Висновок 3. Одним з найголовніших напрямів діяльності метеорологів є дослідження та прогнозування погоди.
V. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ І УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗАСВОЄНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК.
Прийом «Чомучка»
«Метеорологічна лабораторія» (робота в парах)
Завдання 1. Сформулюйте ознаки, що віщують ясну погоду (один учень) та непогоду (другий учень).
Завдання 2. «Перевірте свої знання і оцініть їх»
VI. ЗАСТОСУВАННЯ ЗАСВОЄНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК.
Завдання. Описати погоду за вересень користуючись при цьому календарем погоди; описати: максимальна, мінімальна температура, середня температура, амплітуда температур, кількість днів опадами, переважаючий напрям вітру, кількість ясних днів, кількість днів із суцільною хмарністю, явища природи.
VII. ОРГАНІЗАЦІЯ ДОМАШНЬОЇ РОБОТИ.
1. Опрацювати текст підручника.
2. Записати в зошит приклади народних прикмет, що віщують ясну та мрячну погоду.
3. Провести власне дослідження: скласти характеристику погоди в одному з місць світу (за власним вибором) за одну добу з використанням різних джерел інформації.
VIII. ПІДСУМОК УРОКУ.
Погода – це стан нижнього шару атмосфери в певний час у певній місцевості. Стан погоди характеризують взаємопов'язані елементи – температура повітря, атмосферний тиск, вологість повітря, сила та напрям вітру, хмарність, атмосферні опади. Загальна характеристика погоди, що включає її основні елементи, називається погоди. Вивчення погоди та складання прогнозів погоди займається метеорологія.
1