Урок "Похідна та її застосування"

Про матеріал
Представлена методична розробка з теми «Похідна та її застосування» дає можливість познайомитись з застосуванням різних педагогічних технологій: технологія модульного навчання, квест-технологія, технологія кооперативного навчання, інформаційно-комунікаційні технології. Модульне навчання характеризується випереджаючим вивченням теоретичного матеріалу укрупненими блоками-модулями, алгоритмізацією навчальної діяльності, завершеністю і узгодженістю циклів пізнання та інших циклів діяльності. Дана робота являє собою розробку одного заняття, що завершує вивчення теми «Похідна та її застосування», і спрямоване на вирішення наступних завдань: а) повторення, узагальнення і систематизація знань, умінь і навичок студентів; б) формування уявлення про роль похідної в інших науках; в) контроль і корекцію знань здобувачів освіти з вивченої теми; г) розвиток пошукової діяльності із залученням різних джерел (виконання веб-квесту при підготовці до проведення заняття). Матеріали заняття розраховані на учнів 10 класу. У розробці застосовується система рейтингової оцінки знань і умінь студентів, що переводиться у дванадцятибальну систему. Студенти ознайомлюються з усіма вимогами заняття і критеріями оцінок за різні види робіт на початку заняття. Проведення заняття ведеться у відповідності до технологічної карти заняття, супроводжується слайдами презентації, мотивується різними фактами застосування похідної в різних галузях науки і виробництва. Представлена методична розробка практичного заняття демонструє один з варіантів узагальнення теми «Похідна та її застосування», допомагає спонукати учнів до самостійного мислення й ухвалення рішень.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА

відкритого практичного заняття

з дисципліни «Математика»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Зміст

 

Передмова

6

1.

План заняття

7

2.

Хід і зміст заняття

9

2.1.

Організаційний момент

9

2.2.

Ознайомлення студентів з темою та навчальними цілями заняття. Мотивація навчання.

9

2.3.

Систематизація і узагальнення теоретичних знань

9

2.4.

Застосування знань в стандартних умовах

12

2.5.

Застосування знань в нових умовах

14

2.6.

Підведення підсумків заняття

16

2.7.

Повідомлення домашнього завдання

16

Додаток А

 

Додаток Б

 

Додаток В

 

Додаток Г

 

Додаток Д

 

Слайди презентації

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Передмова

На сучасному рівні розвитку цивілізації особливу роль відіграє інноваційний потенціал суспільства, що потребує спеціалістів, здатних системно й конструктивно мислити, швидко знаходити потрібну інформацію, приймати адекватні рішення, створювати принципово нові ідеї в різних галузях знань. А це, в свою чергу, формує соціальне замовлення на нові підходи в системі освіти, нове педагогічне мислення, нове ставлення педагога до своєї діяльності, результатом якої має бути виховання «інноваційної людини».

Представлена методична розробка з теми «Похідна та її застосування» дає можливість познайомитись з застосуванням різних педагогічних технологій: технологія модульного навчання, квест-технологія, технологія кооперативного навчання, інформаційно-комунікаційні технології. Модульне навчання характеризується випереджаючим вивченням теоретичного матеріалу укрупненими блоками-модулями, алгоритмізацією навчальної діяльності, завершеністю і узгодженістю циклів пізнання та інших циклів діяльності. Дана робота являє собою розробку одного заняття, що завершує вивчення теми «Похідна та її застосування», і спрямоване на вирішення наступних завдань:

а) повторення, узагальнення і систематизація знань, умінь і навичок студентів;

б) формування уявлення про роль похідної в інших науках;

в) контроль і корекцію знань здобувачів освіти з вивченої теми;

г) розвиток пошукової діяльності із залученням різних джерел (виконання веб-квесту при підготовці до проведення заняття).

Матеріали заняття розраховані на учнів 10 класу. У розробці застосовується система рейтингової оцінки знань і умінь студентів, що переводиться у дванадцятибальну систему. Студенти ознайомлюються з усіма вимогами заняття і критеріями оцінок за різні види робіт на початку заняття.

Проведення заняття ведеться у відповідності до технологічної карти заняття, супроводжується слайдами презентації, мотивується різними фактами застосування похідної в різних галузях науки і виробництва.

Представлена методична розробка практичного заняття демонструє один з варіантів узагальнення теми «Похідна та її застосування», допомагає спонукати учнів до самостійного мислення й ухвалення рішень.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ПЛАН ЗАНЯТТЯ

 

Дисципліна: Математика

 

Тема заняття: Похідна та її застосування             

 

Мета заняття:

 

Методична впроваджувати сучасні педагогічні технології (технологію модульного навчання, квест-технологію, технологію кооперативного навчання, інформаційно-комунікаційні технології) для створення умов, що дозволяють кожному студенту розкрити свій творчий потенціал, пізнавальну активність, проявляти ініціативу і самостійність;

Навчальнаузагальнити і систематизувати знання про похідну, її фізичний, геометричний та економічний зміст; формувати навички застосування знань до розв’язання задач на екстремуми; удосконалювати вміння та навички самостійно отримувати нові знання за джерелами; підвести студентів до розуміння того, що знання поняття похідної необхідно людству в їх житті; удосконалювати вміння ясно, логічно і точно викладати свою точку зору;

Розвиваюча – створювати умови для розвитку позитивної мотивації до навчання, стимулювати розвиток творчих можливостей; розвивати здатність до самостійної інформаційно-пізнавальної діяльності, формувати основні уміння опрацювання інформації, навички дослідницької роботи, проведення самоконтролю і взаємоконтролю;

Виховна  навчати об’єктивній оцінці своїх можливостей і успіхів; сприяти розвитку навичок усного мовлення, вмінню грамотно вести діалог і аргументувати свої дії; усвідомлення великої практичної значущості похідної в житті людини; формувати вміння працювати в команді.

 

Вид заняття : практичне заняття

 

Тип заняття : узагальнення і систематизація знань, умінь та навичок

 

Форми і методи роботи на занятті:

  • організаційні: індивідуальна, групова (робота в парі, робота в групі), колективна (фронтальна);
  • методи навчання:  словесні (бесіда); наочні: комп’ютерна презентація; інтерактивні: вправа «мікрофон»; практичні: дослідницький, пошуковий, організація застосування похідної при вирішенні математичних, фізичних, хімічних, економічних задач;
  • методи контролю і самоконтролю: усний контроль, самоконтроль, взаємоконтроль. 

Методичне забезпечення:

  •      Технологічна карта заняття;
  •      Таблиці  «Похідна», «Застосування похідної»;
  •      Картки контролю теоретичних знань (картки з друкованою основою) картки «Знайди пару» (перевірка таблиці похідних), лист оцінювання;
  •      Презентація заняття.

Технічні засоби навчання:

  •      Мультимедійний проектор
  •      Персональний комп’ютер

Міжпредметні зв’язки:

Забезпечуючі:  «Українська мова», «Фізика», «Інформатика».

Забезпечуємі: «Природничі науки», «Економіка підприємства», «Фінанси підприємства», «Політична економія», «Гроші та кредит», «Інформаційні системи і технології у фінансово-кредитних установах».

Література

Основна:

1. Бевз Г. П.Математика : Алгебра і початки аналізу та геометрія.  Рівень стандарту) : підруч. для 10 кл. закладів загальної середньої освіти / Г. П. Бевз, В. Г. Бевз. — К. : Видавничий дім «Освіта», 2018. – 288 с. : іл.

2. Бурда М.І. Математика (алгебра і початки аналізу та геометрія, рівень стандарту : підруч. для 10 кл. закладів загальної середньої освіти / М.І. Бурда , Т.В. Колеснік, Ю.І.Мальований, Н.А.Тарасенкова. — К. : УОВЦ «Оріон», 2018. – 288 с. : іл.

3. Мерзляк А. Г. Математика : алгебра і початки аналізу та геометрія, рівень стандарту: підруч. для 10 кл. закладів загальної середньої освіти / А.Г. Мерзляк, Д.А.Номіровський, В. Б. Полонський, М.С.Якір. — Х. : Гімназія, 2018. 256с.: іл.

4. Афанасьєва О.М., Бродський Я.С., Павлов О.Л., Сліпенько А.К. Математика. Підручник. К., Вища школа, 2001

5.  Нелін Є.П. Алгебра та початки аналізу: підручник для 10 класу загальн.учбових закладів. Х.: Гімназія, 2010

Додаткова :

1. Лейфура В.М. та ін. Математика: Підручник для студентів екон.спеціальн.вищих навч. закладів І-ІІ рівнів акредетації,/ В.М. Лейфура , Г.Г.Голодницький, Й.І.Файст; за ред. Лейфура В.М. - К.: Техніка, 2003.– 640 с. : іл.

2. Богомолов II.В. Практические занятия по математике.  М.: Высш. шк., 1990

3. Афанасьєва О.М., Бродський Я.С., Павлов О.Л., Сліпенко А.К. Дидактичні матеріали з математики. К., Вища школа, 2001

4. Збірник заданий для державної підсумкової атестації з математики. 11 класс. Ред. З.І. Слєпкань. – Харьків, “Гімназія”, 2014

5. https://zno.osvita.ua/mathematics/

 

 

 

 

 

 

Хід і зміст заняття

 

1. Організаційний момент.                                                                                 1 хв.   

Привітання зі студентами

Відмітка у журналі відсутніх

Перевірка готовності до заняття студентів, аудиторії

 

2. Ознайомлення студентів з темою та навчальними цілями заняття. Мотивація навчання.                                                                                        8 хв.

Мета. Формування на особистісно значимому рівні внутрішньої готовності до виконання нормативних вимог навчальної діяльності. Створення ділової атмосфери, позитивного настрою на активну діяльність і розумову роботу, включення в діловий ритм. Розширення уявлення студентів про зародження похідної.

Викладач. На першому занятті з вивчення похідної я вам запропонувала замислитися над питанням: «Ми вивчаємо похідну, а навіщо? Чи так це важливо в житті?» Ви не змогли на нього відповісти, так як у вас не вистачало відповідних знань з цієї теми. І тоді я вам запропонувала провести самостійне дослідження з теми «Похідна та її застосування» у різних галузях науки у вигляді виконання веб-квесту. (Додаток А) Для виконання цієї роботи була висунута гіпотеза: «Диференціальне числення – це опис навколишнього світу, виконаний на математичній мові. Похідна допомагає нам успішно вирішувати  не тільки математичні завдання, а й практичні задачі різних галузей науки і техніки». В ході дослідницької роботи ви повинні були або підтвердити, або спростувати цю гіпотезу.

Сьогодні ми побачимо, наскільки успішно ви впоралися із завданням самостійного відбору та обробки інформації, покажемо практичну необхідність і теоретичну значимість теми «Похідна».

Тема нашого заняття «Похідна та її застосування». На ньому ми повторимо правила обчислення похідних, згадаємо таблицю похідних, познайомимось з історією виникнення похідної, основними напрямками її застосування в різних областях науки.

Протягом заняття вам необхідно буде заповнювати лист оцінювання Додаток Б), який дасть змогу оцінити рівень вашої підготовки з теми. Ви самостійно або в парі чи групі будете отримувати бали за виконання вправ у відповідності до правил переводу набраних балів в 12-бальну оцінку. (Слайд 2)

Хочу наголосити слова відомого вченого Фрідріха Енгельса: «Лише диференціальне числення дає можливість природознавству зображати математично не тільки стан, але і процес руху».

Давайте познайомимось з історичною сторінкою вашого дослідження, яку підготували студентки Горлач Ліза і Конева Дар’я. (Слайди 3-6)

 

3. Систематизація і узагальнення теоретичних знань.                              22 хв.

Мета. Актуалізація опорних знань, удосконалення вмінь чітко, логічно і точно викладати свою точку зору; розвиток здатності до самостійного відтворення основних теоретичних положень теми «Похідна та її застосування»; перевірка рівня їх засвоєння.

Викладач. Переходимо до виконання другої сторінки вашого завдання. Слово надається теоретикам Моргун Юлії і Берднік Микола. (Слайд 7, 11)

1) Повторення основних тверджень про похідну проводиться у вигляді вправи «Мікрофон»: ведучі студенти задають вибраному студенту питання, повязане зі словом з підготовленого тезауруса теми.

  • Що називають диференціюванням? (Операцію знаходження похідної функції називають диференціюванням)
  • Що таке приріст аргументу? (Вираз х – х0 = х)
  • Що таке приріст функції? (у = f(х0 + х) – f (х0))
  • Дайте означення похідної (Похідною функції f(x) у точці x0 називають границю відношення приросту функції в точці x0 до приросту аргументу, якщо приріст аргументу прямує до нуля, а границя існує)
  • В чому полягає геометричний зміст похідної? (Похідна – це кутовий коефіцієнт дотичної, проведеної до заданої точки)
  • Як можна сформулювати фізичний зміст похідної?(Похідна – це миттєва швидкість)
  • А з економічної точки зору похідна – це? (Похідна - це продуктивність праці, продуктивність праці вимірюється кількістю продукції, виконаної робітником впродовж деякого часу)
  • Сформулюйте необхідну і достатню умову сталості функції (Функція f(х) є сталою на інтервалі (a; b) тоді і тільки тоді, коли її похідна дорівнює нулю в кожній точці цього інтервалу)
  • Які точки називають критичними? (Внутрішні точки області визначення функції, у яких її похідна дорівнює нулю або не існує, називають критичними точками функції)
  • Сформулюйте достатню умову зростання функції (Якщо в кожній точці інтервалу (a; b) її похідна f (х) > 0, то функція f(х) зростає на цьому проміжку)
  • Сформулюйте достатню умову спадання функції (Якщо в кожній точці інтервалу (a; b) її похідна f (х) < 0, то функція f(х) спадає на цьому проміжку)
  • Що таке точки екстремуму? (Точки максимуму і мінімуму називають точками екстремуму)
  • Сформулюйте необхідну умову екстремуму функції (У точках екстремуму похідна функції дорівнює нулю або не існує)
  • Сформулюйте достатню умову екстремуму функції (Якщо функція f(х) неперервна в точці х0 і похідна f (х) змінює знак при переході через точку х0, то точка х0 – точка екстремуму)

2) Перевірка знань теоретичного матеріалу проводиться у вигляді заповнення студентами картки з друкованою основою (Додаток В)

Відповідь:

Завдання. Заповніть картку з друкованою основою:

1. хх0 = х - приріст аргументу

2. у = f(x0 + х) – f(x0) - приріст функції

3. Запишіть означення похідної у вигляді формули:

4. Геометричний зміст похідної: похідна – це кутовий коефіцієнт дотичної, проведеної в заданій точці x0 або тангенс кута нахилу дотичної в заданій точці x0

5. Похідна – це миттєва швидкість – це фізичний зміст похідної: v(t) = s(t),

a (t) = v(t) = s(t)

6. Функція f(x) зростає на інтервалі (a; b), якщо в кожній точці цього інтервалу її похідна f (х) > 0

7. Функція f(x) спадає на інтервалі (a; b), якщо в кожній точці цього інтервалу її похідна f (х) < 0

8. Внутрішні точки області функції, у яких похідна дорівнює нулю, або не існує називають критичними точками.

9. Функція f(x) є сталою на інтервалі (a; b), тоді і тільки тоді, коли  f (x) = 0 в усіх точках цього інтервалу.

10. Точки максимуму і мінімуму називають точками екстремуму.

11. У точках екстремуму похідна функції дорівнює нулю, або не існує.

12. Якщо функція f(x) неперервна в точці x0 і похідна f (x) змінює знак при переході через точку x0, то точка x0 – точка екстремуму функції f(x).

13. Якщо неперервна функція у = f(x) має похідну, яка в точці x0 змінює знак з «+» на «– », то точка x0 – точка максимуму функції f(x).

14. Якщо неперервна функція у = f(x) має похідну, яка в точці x0 змінює знак з «– » на «+», то точка x0 – точка мінімуму функції f(x).

Перевірка проводиться у вигляді взаємоперевірки за відповіддю на слайді 9.

 

3) Вправа «Контейнер» (робота в парі). На слайді презентації записані формули. (Слайд 9).


1.;

2. ;

3.  ;

4. ;

5. ;

6.;

7. ;

8. ;

9. ;

10.


 

Відповідь: правильні формули 2, 3, 6, 7, 8, 9, 10, серед них правила диференціювання 2, 3, 6, 8, 10.

 

4) Вправа «Знайди пару». Перевірка знань таблиці похідних.

Виконується кожним студентом самостійно і перевіряється у вигляді взаємоперевірки і отримані бали виставляються у лист оцінювання.

Доберіть до кожної функції її похідну:

№ з/п

Функція

 

Похідна

Відповідь:

1

k

А

1

З

2

xn

Б

2

Е

3

В

3

І

4

Г

3х2

4

Ґ

5

Ґ

5

А

6

Д

6

Й

7

Е

7

Д

8

Є

8

Ї

9

х3

Ж

1

9

Г

10

х2

З

0

10

И

11

х

И

2х

11

Ж

 

 

І

 

 

 

 

Ї

 

 

 

 

Й

 

 

 

5) Розгляд структурно-логічної схеми теми «Похідна та її застосування», підготовлену теоретиками веб-квесту (Додаток В).

 

4. Застосування знань в стандартних умовах                                       20 хв.

"Просто знати - ще не все, знання потрібно використовувати".
Гете

Мета. Створення умов для застосування отриманих знань при вирішенні завдань з використанням формул і правил диференціювання, фізичного та геометричного змісту похідної; сприяння вихованню позитивного ставлення до знань і процесу навчання, впевненості у своїх силах.

 

Викладач. Переходимо до третьої сторінки нашого квесту. Аналітики Дорошенко Анастасія і Рибачук Ольга розкажуть нам про своє дослідження. (Слайд 12)

Виконання самостійної роботи студентами (15 хвилин):

№ з/п

І варіант

ІІ варіант

1

а) (ЗНО 2018 основна сесія)

Укажіть похідну функції :

А) ;

Б) ;

В) ;

Г) ;

Д).

а) (ЗНО 2018 додаткова сесія)

Укажіть похідну функції :

А) ;

Б) ;

В) ;

Г) ;

Д).

 

б) (ЗНО 2017 основна сесія)

Укажіть похідну функції :

А) ;

Б) ;

В) ;

Г) ;

Д).

а) (ЗНО 2015 додаткова сесія)

Якщо , то у=:

А) ; Б) ;

В) ; Г) ;

Д).

2

(ЗНО 2015 основна сесія)

Укажіть рівняння прямої, яка може бути дотичною до графіка функції

у = f(x) у точці з абсцисою х0 = 2, якщо f (x) = -3:

А); Б) ;

В) ; Г) ;

Д) .

(ЗНО 2014 основна сесія)

Укажіть рівняння прямої, яка може бути дотичною до графіка функції

у = f(x) у точці з абсцисою х0 = 1, якщо f (х0) = 5, f (х0) = 2:

А); Б) ;

В); Г) ;

Д) .

3

(ЗНО 2016 основна сесія)

Обчисліть значення похідної функції у точці х0 = 3.

(ЗНО 2016 додаткова сесія)

Матеріальна точка рухається прямолінійно за законом . Визначте швидкість (у м/с) цієї точки в момент часу t = 4 с.

4

(ЗНО 2019 основна сесія)

Знайдіть похідну функції . До графіка функції f(x) проведено дотичні, паралельні графіку функції . Визначте абсциси точок дотику.

(ЗНО 2017 додаткова сесія)

Знайдіть похідну функції . Визначте кутовий коефіцієнт дотичної, проведеної до графіка функції у точці з абсцисою х0 = -1.

Відповіді:

1 варіант: 1а) А 1б) Д 2) Д 3) -0,75 4) ; х1 = 0,5; х2 =-0,5

2 варіант: 1а) В 1б) Г 2) Д 3) 41 4) ; k = 1.

Повний розв’язок самостійної роботи в додатку Д.

Перевірка здійснюється у вигляді самоперевірки за слайдами презентації (Слайд 13)

 

5. Застосування знань в нових умовах                                                          20 хв.

 

Мета. Формування навчальної задачі; розвиток навичок спільної пошукової діяльності із залученням різних джерел; розвиток самостійності в плануванні і здійсненні навчальної діяльності та організації навчального співробітництва з педагогом та однолітками; розвиток мовленнєвих умінь і навичок.

 

Викладач. Переходимо до сторінки нашого веб-квесту «Практична». Послухаємо підготовлений матеріал студентів Сусли Діани і Шилова Антона. (Слайди 14-16)

Виконання задач на застосування похідної в економіці у групі. Студенти виконують задачі і та команда, яка першою виконала розв’язок задачі записує його на дошці і дає пояснення. Інші команди задають питання або вказують на допущені помилки.

Задача 1. Обсяг продукції u, вироблений бригадою робітників, може бути описаний рівнянням (од.) , 1< t <8, де t — робочий час у годинах. Обчислити продуктивність праці та  швидкість її зміни через дві години після початку роботи.

Розв’язок. Продуктивність праці — це похідна:

(од./год),

а швидкість зміни продуктивності – відповідно задаються похідною z(t):

z(t)=-5t+15 (од./год2),

z(2)=-5∙2+15=-10 +15 = 5 (од./год2),

Відповідь: 120 од./год., 5од./год.2.

Задача 2. Витрати на виробництво продукції обсягу х задаються функцією . Виробник реалізує продукцію за ціною 25 ум.од. Знайдіть максимальний прибуток R і відповідний обсяг продукції х.

Розв’язок:

План розв’язку

Реалізація плану

Записуємо у вихідну формулу для обчислення величини, екстремальне значення якої треба знайти

Прибуток дорівнює різниці між виручкою U і витратами С.

R = U – С

Знаходимо відповідну функцію, залежну від х

Реалізувавши продукцію обсягах за ціною 25 ум.од., підприємець має виручку . При цьому витрати складуть . Таким чином,

Визначаємо (за змістом завдання) область визначення функції

За змістом завдання обсяг продукції х може приймати будь-яке додатне значення, тобто

Сформулюємо математичну задачу

Знайти найбільше значення функції при 

Функцію аргументу х досліджуємо на екстремум на знайденому проміжку

, отож

критична точка функції х = 10

 

(0; 10)

10

(10; +∞)

R(x)

+

0

R(x)

96

 

 

max

 

Похідна змінює свій знак при переході через цю точку з «+» на «–», значить  х = 10 – точка максимуму.

(ум.од.)

Інтерпретуємо результати і записуємо відповідь

Максимальний прибуток, що дорівнює 96 ум.од., досягається при обсязі виробництва 10 ум. од.

Задача 3. На рисунку наведено графік функції, що описує процес роботи деякого виробництва. Використовуючи рисунок, визначте:

 а) критичні точки цієї функції;

 б) проміжки зростання і спадання;

 в) точки максимуму і мінімуму.

Творче завдання: у відповідності до цього графіка функції побудуйте графік похідної цієї функції.

Відповідь:  а) критичні точки функції х1, х2, х3, х4, х5;

б) проміжки зростання: х [х1, х2] і [х3, х4] і [х5, х6];

спадання х [0, х1] і [х2, х3] і [х4, х5];

в) точки максимуму: х2, х4 і мінімуму: х1, х3, х5.

Викладач звертається до студентів з питанням: «Друзі, що ви скажете про нашу гіпотезу? Підтвердили ми її або спростували?»

Студенти: ми переконалися у важливості вивчення теми «Похідна та її застосування». За допомогою похідної вирішуються завдання у фізиці, хімії, в економіці. Похідна використовується там, де є нерівномірне протікання процесу.

 

  1. Підведення підсумків заняття.                                                               5 хв.

Мета. Розвиток у студентів навичок пізнавальної рефлексії як усвідомлення скоєних ними дій і розумових процесів, результатів діяльності, меж свого знання і незнання, нових пізнавальних завдань і засобів їх досягнення; контроль і оцінка процесу і результатів діяльності

Студенти підводять підсумки набраних ними балів і переводять їх у дванадцятибальну систему.

Викладач. Викладач: дівчатка і хлопці, завдяки Вашій величезній підготовчій роботі, проведено дуже цікаве заняття (оголошую оцінки і прошу студентів проаналізувати свою діяльність на занятті). Цікаво дізнатися, як ви могли б оцінити нашу спільну роботу. Пропоную зробити це так: закінчить одну з фраз, яку ви бачите на екрані.

1. Сьогодні я дізнався…

2. Було цікаво…

3. Було важко…

4. Я виконував завдання…

5. Тепер я можу…

6. Я навчився…

7. Я зміг…

8. Мені захотілося…

7. Повідомлення домашнього завдання                                                   3 хв.

[1], Р. 3,§ 19, с.146, виконати № 702, 706, 707 с.150, підготуватись до контрольної роботи

№ 702.  Тіло рухається прямолінійно за законом  s(t) = 2 + 8t –  t2 (шлях  s – у метрах, час  t — у секундах). Яку відстань пройде тіло до моменту, коли його швидкість дорівнюватиме нулю?

№ 706. Обсяг продукції  V майстерні, яка виготовляє ялинкові прикраси, протягом дня виражається залежністю  , де  t[1; 8] Обчисліть продуктивність праці майстерні протягом кожної години роботи.

№ 707. Через поперечний переріз провідника в кожний момент часу t проходить заряд  (q вимірюється в кулонах, а t — у секундах). Знайдіть силу струму в момент часу  t = 10 с.           Викладач _________________ Козлова Г.В.

Додаток А

Веб-квест з теми «Похідна та її застосування»

Теоретики.

Мета: необхідно систематизувати теоретичні відомості про похідну

  1. Знайти:
  • означення понять, що використовуються при вивченні теми.
  1. Підготувати:
  • Тезаурус теми;
  • Опорний конспект;
  • Структурно-логічну схему системи понять.

      3) Оформити звіт у вигляді слайдів  презентації (електронний ресурс) і в паперовому вигляді опорний конспект.

 

Практики.

Мета: необхідно провести дослідження застосування теми до розв’язання прикладних задач різних галузей знань.

 

  1. Знайти:
  • Приклади фізичних, економічних, біологічних, екологічних задач, розвязок яких виконується за допомогою похідної.
  1. Підготувати:
  • Розв’язки задач з різних областей знань (див. [1]., с. 148);
  • Цікаві приклади застосування похідної у повсякденному житті

      3) Оформити звіт у вигляді слайдів презентації з розв’язками задач.

 

Історики

Мета: необхідно вивчити історію виникнення похідної.

  1. З’ясувати:
  • Навіщо людям знадобилась похідна і хто її відкрив;
  • Коли і як стала застосовуватись похідна;
  • Хто з вчених застосував знак похідної «штрих», розробив таблицю похідних, хто застосовував геометричний та фізичний зміст похідної для своїх досліджень.
  1. Підготувати:
  • Хронологію виникнення понять границі функції, похідна, кутовий коефіцієнт дотичної, фізичний та економічний зміст похідної;
  • Галерею вчених, які внесли свій вклад в розвиток вивчаємої теми;

      3) Оформити звіт у вигляді слайдів анімаційної презентації (електронний ресурс).

 

Аналітики

Мета: необхідно систематизувати та проаналізувати завдання, що були запропоновані на ЗНО з математики в попередні роки (2014-2019 роки).

  1. Знайти:
  • Завдання, що були розглянуті на ЗНО з математики з теми «Похідна та її застосування», використовуючи сайт zno.osvita.com.ua (основна та додаткова сесії);
  1. Підготувати:
  • Банк завдань ЗНО з математики з теми «Похідна та її застосування»,
  • Пам’ятку «Зверніть увагу на …»;
  • Розв’язок типових завдань з теми, що виносилися на ЗНО з математики;

      3) Оформити звіт у вигляді слайдів анімаційної презентації (електронний ресурс).

 

 

Додаток Б

Лист оцінювання

Прізвище студента ______________________________________

 

№ з/п

Зміст роботи і правила переведення правильних відповідей в бали

Кількість отриманих балів

1

Заповнення форми з друкованою основою

Всього правильних відповідей – 14:

Оцінка:

1-7 пр. відповідей – 0 б

8-11 пр. відповідей  – 1 б.

12-14 пр. відповідей  – 2 б.

Всього 2б.

 

2

Знайди пару

Всього правильних відповідей – 11:

Оцінка:

1-4пр. відповідей – 0 б

5-9 пр. відповідей  – 1 б.

10-11 пр. відповідей  – 2 б.

Всього 2 б.

 

3

Самостійна робота «Вправи ЗНО»

Оцінювання правильних відповідей:

№ 1а – 0,5б.

№ 1б – 0,5б.

№ 2 – 1 б.

№ 3а (знаходження похідної) – 0,5б.

№ 3б (відповідь) – 0,5б.

№ 4а (знаходження похідної)– 0,5б.

№ 4б (відповідь) – 0,5б.

Всього 4 б.

 

4

Групова робота «Застосування похідної»

Якщо група розв’язала задачу, то всі члени групи отримують:

За 1 задачу – 1 б.

За 2 задачу – 2 б.

За 3 задачу – 1 б.

Всього 4 б.

 

 

Всього 12б.

 

 

 

 

 

 

 

Додаток В

Прізвище студента:_________________________________________

Тема. Похідна та її застосування

Завдання. Заповніть картку з друкованою основою:

1. хх0 = ______ - _____________ аргументу

2. __у = f(x0 + ___) – f(x0) - ______________функції

3. Запишіть означення похідної у вигляді формули:________________________

4. Геометричний зміст похідної: похідна – це _____________________дотичної, проведеної в заданій точці x0:______або ______________кута нахилу дотичної

5. Похідна – це __________________ швидкість – це __________________зміст похідної: ______= s(t), a (t) = _______= s(t)

6. Функція f(x) зростає на інтервалі (a; b), якщо _______________цього інтервалу ______________

7. Функція f(x) спадає на інтервалі (a; b), якщо _______________цього інтервалу ______________

8. Внутрішні точки області функції, у яких похідна дорівнює нулю, або не існує називають _________________ точками.

9. Функція f(x) є _____________на інтервалі (a; b), тоді і тільки тоді, коли

f (x) = 0 в усіх точках цього інтервалу.

10. Точки максимуму і мінімуму називають точками ___________________.

11. У точках ________________ похідна функції дорівнює нулю, або не існує.

12. Якщо функція f(x) неперервна в точці x0 і похідна f (x) змінює знак при переході через точку x0, то точка x0 – точка __________________ функції f(x).

13. Якщо неперервна функція у = f(x) має похідну, яка в точці x0 змінює знак з «+» на «– », то точка x0 – точка __________________ функції f(x).

14. Якщо неперервна функція у = f(x) має похідну, яка в точці x0 змінює знак з «– » на «+», то точка x0 – точка __________________ функції f(x).

 

 

 

 

Додаток Г

Структурно-логічна схема вивчення похідної

 

 

 

Теоретичний блок

 

 

 

 

 

 

 

 

Задача про дотичну до графіка функції

 

Поняття похідної

 

Задача про миттєву швидкість

 

Геометричний

Фізичний

 

 

зміст

зміст

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Диференціювання

функцій

 

 

Правила обчислення похідних

 

 

Основні теореми диференціаль-ного числення

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Таблиця похідних

 

 

 

 

 

 

 

 

Знаходження дотичної до графіка функції

 

Застосування

похідної

 

 

 

 

Розв’язання фізичних задач

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розв’язання економічних задач

Розв’язання рівнянь і нерівностей

 

Дослідження

функцій

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Практичний блок

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток Д

Розв’язання вправ самостійної роботи

Виконання самостійної роботи студентами (15 хвилин):

№ з/п

І варіант

ІІ варіант

1

а) (ЗНО 2018 основна сесія)

Укажіть похідну функції :

А) ;

Відповідь: А.

а) (ЗНО 2018 додаткова сесія)

Укажіть похідну функції :

В) ;

Відповідь: В.

 

б) (ЗНО 2017 основна сесія)

Укажіть похідну функції :

Д).

Відповідь: Д.

а) (ЗНО 2015 додаткова сесія)

Якщо,  то у=

Г)

Відповідь: Г.

2

(ЗНО 2015 основна сесія)

Укажіть рівняння прямої, яка може бути дотичною до графіка функції

у = f(x) у точці з абсцисою х0 = 2, якщо f (x) = -3.

Рівняння дотичної:

Д) .

Відповідь: Д.

(ЗНО 2014 основна сесія)

Укажіть рівняння прямої, яка може бути дотичною до графіка функції

у = f(x) у точці з абсцисою х0 = 1, якщо f(х0) = 5, f (х0) = 2:

Рівняння дотичної:

Д) .

Відповідь: Д.

3

(ЗНО 2016 основна сесія)

Обчисліть значення похідної функції у точці х0 = 3:

Відповідь: - 0,75

(ЗНО 2016 додаткова сесія)

Матеріальна точка рухається прямолінійно за законом . Визначте швидкість (у м/с) цієї точки в момент часу t = 4 с.

Відповідь: 41

4

(ЗНО 2019 основна сесія)

Знайдіть похідну функції . До графіка функції f(x) проведено дотичні, паралельні графіку функції . Визначте абсциси точок дотику.

Відповідь: 0,5.

(ЗНО 2017 додаткова сесія)

Знайдіть похідну функції . Визначте кутовий коефіцієнт дотичної, проведеної до графіка функції у точці з абсцисою х0 = -1.

Відповідь: 1.

Відповіді:

1 варіант: 1а) А 1б) Д 2) Д 3) -0,75 4) ; х1 = 0,5; х2 =-0,5

2 варіант: 1а) В 1б) Г 2) Д 3) 41 4) ; k = 1.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Слайди презентації

 

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Воронцова Олена Миколаївна
    Дякую! Дуже гарна розробка!!!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
13 листопада 2022
Переглядів
1970
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку