Урок "Похідна та її застосування" (узагальнення та систематизація)

Про матеріал
Алгебра 10 клас Тема: Похідна та її застосування Цілі: формування предметних компетентностей: узагальнити, систематизувати і поглибити знання учнів з теми «Похідна та її застосування», розширити знання учнів про практичне використання похідної, формувати вміння переносити набуті знання в нові ситуації; підготувати учнів до контрольної роботи, розвивати вміння аналізувати й узагальнювати вивчений матеріал, увагу, пам’ять, мислення, кмітливість, математичну мову учнів; їх самостійну творчу діяльність. Створення комфортних умов для виховання самостійності, взаємоповаги, почуття колективізму, відповідальності, інтересу до предмету. формування ключових компетентностей: спілкування державною мовою- чітко, лаконічно та зрозуміло формулювати думку, аргументувати, доводити правильність тверджень; математична компетентність – оперувати числовою інформацією; уміння вчитися впродовж життя – аналізувати результати своєї навчальної діяльності; соціальна та громадянська компетентності- співпрацювати в команді, виділяти та виконувати власну роль у командній роботі.
Перегляд файлу

                                                                                                      Алгебра 10 клас

 

Тема: Похідна та її застосування

Цілі:

формування предметних компетентностей:

узагальнити, систематизувати і поглибити знання учнів з теми «Похідна та її застосування», розширити знання учнів про практичне використання похідної, формувати вміння переносити набуті знання в нові ситуації; підготувати учнів до контрольної роботи, розвивати вміння аналізувати й узагальнювати вивчений матеріал, увагу, пам’ять, мислення, кмітливість, математичну мову учнів; їх самостійну творчу діяльність. Створення комфортних умов для виховання самостійності, взаємоповаги, почуття колективізму, відповідальності, інтересу до предмету.

формування ключових компетентностей:

спілкування державною мовою- чітко, лаконічно та зрозуміло формулювати думку, аргументувати, доводити правильність тверджень;

математична компетентність – оперувати числовою інформацією;

уміння вчитися впродовж життя – аналізувати результати своєї навчальної діяльності;

соціальна та громадянська компетентності- співпрацювати в команді, виділяти та виконувати власну роль у командній роботі.

Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.

Обладнання: комп’ютер, презентація, таблиці.

 

Хід уроку

І. Організаційно-психологічна частина

ПАМ’ЯТКА « 7 Я»

Епіграфом уроку будуть слова:

«Ніколи не говори: «Я-неук»,

А завжди кажи: « Я-зірка».

Але кожен з вас повинен пам’ятати:

Я-учень

Я-хочу знати

Я-думаю

Я-вмію

Я-знаю

Я-особистість творча

Я-зірка

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.  

Повідомлення теми, мети, завдань уроку.

  • Діти, хто знає, що таке «бенефіс»?
  • Бенефіс- це спектакль на честь одного актора або спектакль одного актора.

Сьогодні у нас урок «Бенефіс похідною»

 

Весь урок ми присвятимо одному математичному поняттю - похідній, побачимо, що з її допомогою вирішуються не тільки алгебраїчні завдання, але і геометричні, і фізичні.

 

Вступна бесіда.

У XVII ст «…в математику ввійшли рух і діалектика і… стало неминуче необхідним диференціальне та інтегральне числення».

Тема нашого уроку «Похідна та її застосування».

Прийом «Мікрофон»

  • Дати означення похідної.
  • Який геометричний зміст похідної.
  • Які задачі призводять до означення похідної?
  • Що таке критичні точки функції?
  • Як знайти проміжки зростання і спадання функції?
  • Навести приклади зростаючої функції, спадної функції на всій області визначення
  • навести приклад функції яка у точці не має похідної.

 

ІІІ. Узагальнення і систематизація знань учнів

 

I. Теоретична розминка.

 

«Похідна: складно, просто, цікаво!»

 

Диктант.

 

У математиків існує своя мова - це формули. Перевіримо як ви знаєте формули. Підготуйтеся до диктанту.

І варіант

Знайдіть похідну функції:

1. .

2. .

3. .

4. .

5. .

 

ІІ варіант

Знайдіть похідну функції:

1. .

2. .

3. .

4. .

5. .

II. Історична довідка

 

Термін «похідна» є буквальним перекладом на російську французького слова «derivee», яке ввів в 1797 році Ж. Лагранж (1736- 1813); він же ввів сучасні позначення y ', f'. Таку назву відображає зміст поняття: функція f '(x) відбувається з f (x), тобто є похідним від f (x). І. Ньютон називав похідну функцію флюксіями, а саму функцію -флюентой.

 

   Зверніть увагу на слова А.Н. Крилова: «Теорія без практики мертва або безплідна: практика без теорії неможлива або згубна. Для теорії потрібні знання, для практики, крім того всього того, - і вміння ».

 

III. Практичні завдання

 

 А) Похідна в фізиці.

 Тіло рухається прямолінійно за законом S (t) = t3 - t. (Координати вимірюються в метрах, час - в секундах)

Визначте: 1) швидкість в момент часу t = 3 c .;

 2) прискорення руху в момент часу t = 0,2 c.

 

 Б) Знайдіть значення похідної в точці :

1. .

2. , .

3. , .

 

 В) Розв’яжіть рівняння:

  1. , якщо  .
  2. , якщо  .

Г) Таблиця-код

Варіант 1

1

2

3

4

5

6

2

5

(2;5)

[-1;2] и [5;6]

[2;5]

(-1;2) и (5;6)

б  ц       н   л  ей  и 

Варіант 2

1

2

3

4

5

6

2

5

(2;5)

[-1;2] и [5;6]

[2;5]

(-1;2) и (5;6)

ю  н  о  ь  н  т  

Відповіді (для самоперевірки):

1) [-1;2] и [5;6] л 4    5 н 1) [2;5]

2) [2;5]  ей 5    4 ь 2) [-1;2] и [5;6]

3) 2   б 1    1 ю 3) 2

4) (2;5)   н 3    6 т 4) (-1;2) и (5;6)

5) (-1;2) и (5;6) і 6    3 о 5) (2;5)

6) 5   ц 2    2 н 6) 5

ЛЕЙБНІЦ, НЬЮТОН

Д) Напишіть рівняння дотичної до графіка функції

     f (x) = х3 + х2 - 2х + 1 в точці з абсцисою х0 = -1.

     f (x) = 0,5x2-2x в точці з абсцисою х0 = 4.

 

 Е) Дана функція f (x) = 2х3 + 6х2- 1.

 

Знайдіть:

а) проміжки зростання і спадання функції;

б) найбільше і найменше значення функції на відрізку [-3; 0].

 

 ІV. Самостійна робота.

  1. Знайдіть точки мінімуму функції f (x) = х2 - 3х.

а)0;  б) 2;   в) -2;  г) 1/5.

  1. Знайдіть похідну функції y = (2х + 3) 8

  а) -16 (2х + 3) 7;    б) 24 (2х + 3) 7;

  в) 8 (2х + 3) 7;    г) -8 (2х + 3) 7.

  1. Знайдіть кутовий коефіцієнт дотичної, проведеної до графіка функції  f (x) = 9x - 4x3 в його точці з абсцисою х = 1.

  а) -3;  б) 0;   в) 3;   г) 5.

  1. Знайдіть найбільше і найменше значення функції f (x) = -x3 + 2x2 - 8x+1 на відрізку [-2; 1]

 

ІV. Підсумок уроку

Інтерактивна вправа «Уявний мікрофон»

      Підведемо підсумки уроку. Продовжте, будь ласка, речення:

  • На уроці мені знадобилися знання …
  • Цікавим для мене було …
  • Сьогодні я дізнався, що …
  • Для мене було складно …

 

Сьогодні на уроці ми побачили з вами, що за допомогою Великої Похідній можна вирішувати фізичні завдання, отримувати рівняння дотичної до графіка функції, не бачачи і не будуючи цей графік

Оцінки за урок.

 

V. Домашнє завдання

 

  Повторити таблицю. похідних, геометричний зміст похідної.

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Ракович Наталія Петрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
22 червня 2021
Переглядів
1368
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку