Тема: Походи монголів на Русь. Підпорядкування руських князівств Монгольській імперії (Золотій Орді).
Мета: пояснити, коли відбувся перший похід монголів на Русь і в чому полягає суть трагедії на річці Калка; з’ясувати, що таке монгольська навала та які її наслідки; розповісти, як утворилася Золота Орда; формувати уміння аналізувати, узагальнювати та критично оцінювати історичні процеси; виховувати в учнів почуття патріотизму та громадської свідомості.
Вид уроку- інтегрований (історія України+ українська література)
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання: підручник, стінна карта, атлас, мультимедійна дошка, ілюстрований матеріал.
Основні поняття: монгольська навала, Золота Орда, золотоординське ярмо, ярлик, баскак.
Очікувальні результати: показати на карті напрямки навали монголів; пояснювати і застосовувати поняття: «орда», «баскак», «ярлик», «улус»; наводити приклади героїчного опору монгольським завойовникам; характеризувати особливості монгольського панування на українських землях; визначати сутність та наслідки залежності князівств від Золотої Орди.
Випереджальне завдання прочитати повість І. Франка «Захар Беркут»
Хід уроку
І. Організаційний момент (оголошення теми, мети та завдань уроку)
ІІ. Актуалізація опорних знань
Використання дидактичної гри «Снігова куля». Приклад: 1 учень: Роман; 2 учень: Роман, Волинь; 3 учень: Роман, Волинь, бояри; 4 учень: Роман, Волинь, бояри, Галич і т. д.
Дидактична гра «Незакінчене речення»
1.Галицьке і Волинське князівства були об’єднані …
2.Роман Мстиславич у 1204 р. підкорив своїй владі Київ і …
3.У внутрішній політиці Роман Мстиславич …
4.У зовнішній політиці Роман Мстиславич …
5.Волинське князівство підкорило Галицьке тому, що …
6. У 1205 р. Роман Мстиславич загинув. Це призвело до …
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
На початку ХІІІ ст. в монгольських степах під владою Чингісхана постала могутня держава, протягом 1207 – 1222 рр. підкорила Південний Сибір, Північний Китай, Середню Азію та Закавказзя.
Проблемне питання: Неодноразово землі Русі зазнавала вторгнень кочових племен хозарів, печенігів, половців та ін., але лише монголам вдалося встановити свою владу над руськими землями. Чому це стало можливим? Чи можна було уникнути завоювання Русі монголами?
ІV. Вивчення нового матеріалу
Перегляд відео: https://www.youtube.com/watch?v=aVvyFWaCAXY&t=38s
Запитання до відео
1.Хто такі туми? (військо монголо – татар, яке русичі прозвало «тьмою»)
2. В якому році монголо – татари вирішили завоювати Середню Азію? (1219 р.)
3.Що запропонували монголо – татари киянам? (здатися)
4. Скільки тижнів і днів тривала оборона Києва? (10 тижні і 4 дня )
5. Як в народі називалися Софійські ворота в Києві? (Батиєві)
6. Яку церкву було зруйновано під час монгольської навали на Київ? (Десятинну церкву)
7.Хто очолив оборону Києва? (воєвода Дмитро)
План
1.Перший похід монголів на Русь. Трагедія на річці Калка.
2.Навала монголів на Русь
3.Наслідки монгольської навали
Самостійна робота з підручником скласти характеристику битва на річці Калці за планом:
1. Рік битви
2. Учасники
3. Територія
4. Основні події
5. Наслідки та значення битв
Робота з історичним джерелом
1. Що ви дізналися про завоювання монголами Переяслава та Чернігова.
2. Визначте наслідки завоювання для подальшої історії цих міст.
Уривок з «Повісті минулих літ»
«Узяв він (Батий) город Переяслав списом, вибив його весь, і церкву архангела Михайла сокрушив, і начиння церковне незчисленне срібне і золоте, і дороге каміння взяв. І єпископа преподобного Симеона вони вбили.
У той же час послав він війська на Чернігів. Обступили вони город великою силою, і Мстислав Глібович, почувши про напад на город іноплемінних, прийшов на них зі всіма воями. Билися вони, переможений був Мстислав, і безліч воїнів його побито було, і взяли вони город, і запалили вогнем».
Особливості золотоординського панування на руських землях робота з таблицею
Розповідь учителя 5 вересня 1240 р. Батий підійшов до стін міста і розпочав його облогу.
Робота з історичним документом
Італійський мандрівник Плано де Карпіні про відвідання Києва в 1246 р.
Коли ми їхали через їхню землю, ми знаходили незліченні голови і кістки мертвих людей, які лежали на полі, бо місто це було досить великим і дуже багатолюдним; а тепер воно зведено нанівець, ледве існує там 200 будинків, а людей там тримають вони в найтяжчому рабстві.
(До навали місто мало 9 тис. дворів, і мешкало в ньому 50 тис. осіб.)
Запитання до документа
Учні самостійно визначають за підручником наслідки монгольської навали для руських князівств.
Зразок відповіді
Учитель літератури . Після зруйнування Києва монголо-татари рушили на західноукраїнські землі.
(Монголо –татари понесли великі втрати в попередніх боях, лісиста і гірська місцевість не дала ворогу повністю використати бойову можливість кінноти).
Значна частина монголо-татар посунула в Європу, зокрема, в Угорщину, переслідуючи 40-тисячний загін половців. На їхньому шляху опинилося і закарпатське село Тухля. Саме тут і розгортаються основні події в повісті І.Франка «Захар Беркут».
Робота з уривками тексту, де говориться про героїзм тухольців (с. 139, 141)
Виступ підготовленого учня в ролі Захара Беркута, від слів: «Ну, то погинемо всі до останнього в бою… до слів: « будь вона й десять раз сильніша від монгольської» (с. 136)
Учитель просить учнів навести приклади прояву патріотизму, винахідливості героям повісті (загатили долину з допомогою тухольського сторожа, Мирослава навчила тухольців робити метавки, Максим затримав монголів поки прийшла вода в долину тощо).
Потім вчитель просить учня зачитати уривок з повісті, в якому Захар Беркут перед смертю звертається до громади: «Я хотів би ще перед відходом сказати дещо до громади…» і просить відповісти на запитання:
-В чому вони бачать причини перемоги тухольців над монголо-татарами?
V.Узагальнення і систематизація знань
Визначте наслідки монгольської навали для Русі (виберіть чотири правильні відповіді)
Монгольська навала
1223 |
Київ |
Ставка |
Чингізхан |
Китай |
1239 |
Сарай |
Баскак |
Данило Галицький |
Русь |
1240 |
Крем’янець |
Золота Орда |
Тисяцький Дмитро |
Чехія |
1241 |
Данилів |
Ярлик |
Мстислав Глібович |
Польща |
Запитання
1. В якому році монголи захопили Київ?
2. В якому році відбулася битва на р. Калці?
3. Як називається столиця Золотої Орди?
4. Грамота це - …
5. Як називався урядовець золотоординського хана?
6. Як називалася держава Золотої Орди?
7. Хто очолив оборону Києва?
8. Хто їздив з князівств до Золотої Орди?
9. На яку державу монголо – татари напали після завоювання Київської Русі?
Робота учнів з «хмари слів». [додаток 1, 2 ст.] (складають розповідь про подію, яка зображена на хмарі).
VІ. Підсумок уроку
VІІ. Домашнє завдання: опрацювати відповідний параграф.
Творче завдання: скласти кросворд
Випереджальне завдання, підготувати повідомлення про Данила Галицького
Використана література та джерела
1.Підручник В.А. Смоній, В.С. Степанов "Історія України", Київ, "Генеза", 2007 р.
2.Нова програма з історії України для 7 класу загальноосвітніх навчальних закладів затверджено МОН 2015-2016 н.р
3. Підручник Н. М. Гупан, І.І. Смагін, О.І. Пометун «Історія України» , Київ «Освіта» 2015 р.
4.Повість І. Я. Франка «Захар Беркут» Харків «Ранок» 2019 р.
5. Інтернет ресурси: https://www.youtube.com/watch?v=aVvyFWaCAXY&t=38s
Додаток 1
Додаток 2