Конспект уроку по темі:
“ Політичний та соціальний устрій лівобережної Гетьманщини. Адміністративно-територіальний устрій Лівобережної Гетьманщини. Органи влади. Заходи гетьманів щодо захисту інтересів Гетьманщини. Соціальний устрій.”
у 4(8)-ому гімназійному класі
Розробив та апробував вчитель історії та права, спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії, вчитель-методист Дяків Василь Григорович
2017
Тема. Політичний та соціальний устрій лівобережної Гетьманщини. Адміністративно-територіальний устрій Лівобережної Гетьманщини. Органи влади. Заходи гетьманів щодо захисту інтересів Гетьманщини. Соціальний устрій.
Мета. Визначення основних елементів політичного та соціального устрою лівобережної Гетьманщини, її адміністративно-територіального устрою, органів влади.
- розвиток критичного (аналітико-синтетичного) мислення, формування історичної свідомості,
- виховання патріотизму,
Очікувані результати:
-
учні називають форму політичного устрою, органи та функції влади лівобережної Гетьманщини, основні соціальні групи Гетьманщини
-
вміють пояснити причини та наслідки політичних подій другої половини ХVII століття, особливості економічного розвитку Гетьманщини, проблеми, які виникають при взаємодії цих груп;
-
аналізують політику гетьманів щодо захисту інтересів Гетьманщини;
Хід уроку
-
Організаційна частина.
-
Повторення вивченого матеріалу.
-
Кросворд на тему «Запорізька Січ»
-
Презентація «Іван Сірко»
-
Історичний диктант + взаємоперевірка
-
Де розташована Запорізька Січ в другій половині ХVII ст.. (Чортомлик)
-
Який орган на січі найвищий ? (Загальна військова рада)
-
Хто керував козацькими куренями? (курінні)
-
Якого кошового отамана запорожців було висунуту претендентом на гетьманську булаву на початку 60-х років ХVII ст..? (Івана Брюховецького)
-
Під протекторат яких держав була поставлена Січ після Андрусівського перемир’я? (Річі Посполитої та Московії)
-
Хто входив до січової старшини запорожців? (Кошовий отаман, писар, суддя, осавул).
-
Що стало характерною рисою політики Запорізької Січі в другій половині ХVII ст..) – (відсутність твердої орієнтації на певного союзника).
-
Під протекторатом якої держави опинилася Запорізька Січ після укладення «Вічного миру»? (Московії).
-
Робота з мультимедійною дошкою. «Хто? Коли? Де?»
Самостійно від кожного ряду по одному учневі. Визначають до якого гетьмана належать статті і з якими державами вони укладалися.
Висновок
1 група. Представники Правобережжя.
2 група. Представники Лівобережжя.
3 група. Представники Запорізької Січі.
Питання.
-
Чому ви вважаєте свій вибір союзника найоптимальнішим? Обгрунтуйте свій вибір союзників.
-
Які дії ви чинитимете з супротивниками для того, щоб об’єднати Гетьманщину?
-
Хто, на вашу думку, з гетьманів того періоду здатен здійснити об’єднання?
-
Хто може чинити перешкодити цьому і чому? (особистий фактор та суб’єктивний)
Висновок. Таким чином, не зважаючи на бажання, козацька старшина таки не зуміла об’єднати Гетьманщину. Але життя тривало і деякі елементи Гетьманщини ще засвідчували що існує така держава.
Оголошення теми і мети уроку
Що таке держава?
Які ознаки держави знаєте? (територія, кордони, органи влади, соціальні стани, економічна самостійність тощо).
У другій половині ХVII століття Гетьманщина опиралася на традиції гетьманської держави Б. Хмельницького
1. Адміністративно-територіальний устрій. На які частини поділилася Гетьманщина? (Полково-сотенний. Кількість полкових міст Лівобережжя – 10. Покажіть на карті полкові міста).
Які особливості цього періоду? У містах стояли московські залоги(загони).
-
Органи влади. Робота по схемі. Судочинство:
-
знищено станові суди;
-
створено Генеральний військовий суд, сотенні та полкові суди;
-
козацьким судам підпорядковувалися козаки, селяни, міщани, шляхта;
-
Генеральний суд складався – два генеральних судді та писар;
-
Гетьман виняткові судові справи;
-
Суди магістратів – лави(кримінальні справи), ради(адміністративні);
-
Церковні суди
-
Військо
-
Соціальні стани. Робота з підручником.
Проблемне питання:
-
Яким чином вплинуло об’єднання козацької старшини та української шляхти? Хто страждає найбільше від цього і чому? Приводить до закріпачення козаків.
-
Економічна ситуація. Питання власності. За Річі Посполитої кому належала земля? – Шляхті.
За Гетьманщини вся земля належала державі. Що повинні робити державні селяни?
С. 166.
6. Основні галузі господарського життя
Землеробство
Садівництво
Городництво
Тваринництво
Соціальні відносини: праця підлеглих селян і утворення феодального землеволодіння.
Ремесла: магдебурзьке право, ратушне право
Дрібнотоварне виробництво
Вільнонаймана праця
Розсіяна мануфактура
Формування ярмаркових центрів.
7. Робота в групах. Опрацювання умов статей:
- Конотопські статті (С. 152);
- Московські статті(С. 145);
- Глухівські статті (С. 150);
- Переяславські статті(С. 142).
Питання. Які умови статей засвідчують бажання гетьманів зберегти вольності Війська Запорізького? Чому ви так вважаєте? Що заважало це робити всім гетьманам? Чому?
Висновок: фронтальна бесіда.
-
Що ми дізналися? Які особливості Гетьманщини у ХVІІ столітті? З чим це пов’язано?
-
Які перспективи розвитку соціально-економічних відносин у XVIII ст.? До чого приведуть такі процеси?
Оцінювання і мотивація
Домашнє завдання. П. 23 пп. 1-4
Написати твір-есе на тему «Яка буде Україна у ХVIII ст..?»
Скласти кросворд на тему, що вивчили.
Питання.
-
Чому ви вважаєте свій вибір союзника найоптимальнішим? Обгрунтуйте свій вибір союзників.
-
Які дії ви чинитимете з супротивниками для того, щоб об’єднати Гетьманщину?
-
Хто, на вашу думку, з гетьманів того періоду здатен здійснити об’єднання?
-
Хто може чинити перешкодити цьому і чому? (особистий фактор та суб’єктивний)
Питання.
-
Чому ви вважаєте свій вибір союзника найоптимальнішим? Обгрунтуйте свій вибір союзників.
-
Які дії ви чинитимете з супротивниками для того, щоб об’єднати Гетьманщину?
-
Хто, на вашу думку, з гетьманів того періоду здатен здійснити об’єднання?
-
Хто може чинити перешкодити цьому і чому? (особистий фактор та суб’єктивний)?
Питання.
-
Чому ви вважаєте свій вибір союзника найоптимальнішим? Обгрунтуйте свій вибір союзників.
-
Які дії ви чинитимете з супротивниками для того, щоб об’єднати Гетьманщину?
-
Хто, на вашу думку, з гетьманів того періоду здатен здійснити об’єднання?
-
Хто може чинити перешкодити цьому і чому? (особистий фактор та суб’єктивний)
СЛАЙДИ ПРЕЗЕНТАЦІЇ