УРОК: "Політичний та соціальний устрій лівобережної Гетьманщини. Адміністративно-територіальний устрій Лівобережної Гетьманщини. Органи влади"

Про матеріал

Урок пропонується проводити на основі презентації. Учні розглядають соціально-економічні, політичні процеси у Гетьманщині у період Руїни. Значну увагу зверттає вчитель на міжнародні відносини Гетьманщини з Московським царством, Річчю ПОсполитою та Османською імперією.

Серед цікавинок: кросворд, упорядкування таблиці "Договори гетьманів періоду Руїни", роботи у групах.

Перегляд файлу

Конспект уроку по темі:

Політичний та соціальний устрій лівобережної Гетьманщини. Адміністративно-територіальний устрій Лівобережної Гетьманщини. Органи влади. Заходи гетьманів щодо захисту інтересів Гетьманщини. Соціальний устрій.”

у 4(8)-ому гімназійному класі

 

Розробив та апробував вчитель історії та права, спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії, вчитель-методист Дяків Василь Григорович

 

 

 

 

 

 

 

 

2017
Тема. Політичний та соціальний устрій лівобережної Гетьманщини. Адміністративно-територіальний устрій Лівобережної Гетьманщини. Органи влади. Заходи гетьманів щодо захисту інтересів Гетьманщини. Соціальний устрій.

 

Мета. Визначення основних елементів політичного та соціального устрою лівобережної Гетьманщини, її адміністративно-територіального устрою, органів влади.

- розвиток критичного (аналітико-синтетичного) мислення, формування історичної свідомості,

- виховання патріотизму,

Очікувані результати:

  •      учні називають форму політичного устрою, органи та функції влади лівобережної Гетьманщини, основні соціальні групи Гетьманщини
  •      вміють пояснити причини та наслідки політичних подій другої половини ХVII століття, особливості економічного розвитку Гетьманщини, проблеми, які виникають при взаємодії цих груп;
  •      аналізують політику гетьманів щодо захисту інтересів Гетьманщини;

 

Хід уроку

  1. Організаційна частина.
  2. Повторення вивченого матеріалу.
    • Кросворд на тему «Запорізька Січ»
    • Презентація «Іван Сірко»
    • Історичний диктант + взаємоперевірка
  1. Де розташована Запорізька Січ в другій половині ХVII ст.. (Чортомлик)
  2. Який орган на січі найвищий ? (Загальна військова рада)
  3. Хто керував козацькими куренями? (курінні)
  4. Якого кошового отамана  запорожців  було висунуту претендентом на гетьманську булаву на початку 60-х років ХVII ст..? (Івана Брюховецького)
  5. Під протекторат яких держав була поставлена Січ після Андрусівського перемир’я? (Річі Посполитої та Московії)
  6. Хто входив до січової старшини запорожців? (Кошовий отаман, писар, суддя, осавул).
  7. Що стало характерною рисою політики Запорізької Січі в другій половині ХVII ст..) – (відсутність твердої орієнтації на певного союзника).
  8. Під протекторатом якої держави опинилася Запорізька Січ  після укладення «Вічного миру»? (Московії).
    • Робота з мультимедійною дошкою. «Хто? Коли? Де?»

Самостійно від кожного ряду по одному учневі. Визначають до якого гетьмана належать статті і з якими державами вони укладалися.

Висновок

  • Робота в групах.

1 група. Представники Правобережжя.

2 група. Представники Лівобережжя.

3 група. Представники Запорізької Січі.

Питання.

  1. Чому ви вважаєте свій вибір союзника найоптимальнішим? Обгрунтуйте свій вибір союзників.
  2. Які дії ви чинитимете з супротивниками для того, щоб об’єднати Гетьманщину?
  3. Хто, на вашу думку, з гетьманів того періоду здатен здійснити об’єднання?
  4. Хто може чинити перешкодити цьому і чому? (особистий фактор та суб’єктивний)

Висновок. Таким чином, не зважаючи на бажання, козацька старшина таки не зуміла обєднати Гетьманщину. Але життя тривало і деякі елементи Гетьманщини ще засвідчували що існує така держава.

Оголошення теми і мети уроку

Що таке держава?

Які ознаки держави знаєте? (територія, кордони, органи влади, соціальні стани, економічна самостійність тощо).

У другій половині ХVII століття Гетьманщина опиралася на традиції гетьманської держави Б. Хмельницького

1. Адміністративно-територіальний устрій. На які частини поділилася Гетьманщина? (Полково-сотенний. Кількість полкових міст Лівобережжя – 10. Покажіть на карті полкові міста).

Які особливості цього періоду? У містах стояли московські залоги(загони).

  1. Органи влади. Робота по схемі. Судочинство:
  •    знищено станові суди;
  •    створено Генеральний військовий суд, сотенні та полкові суди;
  •    козацьким судам підпорядковувалися козаки, селяни, міщани, шляхта;
  •    Генеральний суд складався – два генеральних судді та писар;
  •    Гетьман виняткові судові справи;
  •    Суди магістратів – лави(кримінальні справи), ради(адміністративні);
  •    Церковні суди
  1. Військо
  2. Соціальні стани. Робота з підручником.

Проблемне питання:

  •      Яким чином  вплинуло обєднання козацької старшини та української шляхти? Хто страждає найбільше від цього і чому? Приводить до закріпачення козаків.
  1. Економічна ситуація. Питання власності. За Річі Посполитої кому належала земля? – Шляхті.

За Гетьманщини вся земля належала державі. Що повинні робити державні селяни?

С. 166.

6. Основні галузі господарського життя

Землеробство

Садівництво

Городництво

Тваринництво

Соціальні відносини: праця підлеглих селян і утворення феодального землеволодіння.

Ремесла: магдебурзьке право, ратушне право

Дрібнотоварне виробництво

Вільнонаймана праця

Розсіяна мануфактура

Формування ярмаркових центрів.

 7. Робота в групах. Опрацювання умов статей:

 - Конотопські статті (С. 152);

- Московські статті(С. 145);

- Глухівські статті (С. 150);

- Переяславські статті(С. 142).

Питання. Які умови статей засвідчують бажання гетьманів зберегти вольності Війська Запорізького? Чому ви так вважаєте? Що заважало це робити всім гетьманам? Чому?

Висновок: фронтальна бесіда.

  • Що ми дізналися? Які особливості Гетьманщини у ХVІІ столітті? З чим це повязано?
  • Які перспективи розвитку соціально-економічних відносин у XVIII ст.? До чого приведуть такі процеси?

Оцінювання і мотивація

Домашнє завдання. П. 23 пп. 1-4

Написати твір-есе на тему «Яка буде Україна у ХVIII ст..?»

Скласти кросворд на тему, що вивчили.



Питання.

  1. Чому ви вважаєте свій вибір союзника найоптимальнішим? Обгрунтуйте свій вибір союзників.
  2. Які дії ви чинитимете з супротивниками для того, щоб об’єднати Гетьманщину?
  3. Хто, на вашу думку, з гетьманів того періоду здатен здійснити об’єднання?
  4. Хто може чинити перешкодити цьому і чому? (особистий фактор та суб’єктивний)

 

 

Питання.

  1. Чому ви вважаєте свій вибір союзника найоптимальнішим? Обгрунтуйте свій вибір союзників.
  2. Які дії ви чинитимете з супротивниками для того, щоб об’єднати Гетьманщину?
  3. Хто, на вашу думку, з гетьманів того періоду здатен здійснити об’єднання?
  4. Хто може чинити перешкодити цьому і чому? (особистий фактор та суб’єктивний)?

 

Питання.

  1. Чому ви вважаєте свій вибір союзника найоптимальнішим? Обгрунтуйте свій вибір союзників.
  2. Які дії ви чинитимете з супротивниками для того, щоб об’єднати Гетьманщину?
  3. Хто, на вашу думку, з гетьманів того періоду здатен здійснити об’єднання?
  4. Хто може чинити перешкодити цьому і чому? (особистий фактор та суб’єктивний)

 

 

 


СЛАЙДИ ПРЕЗЕНТАЦІЇ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


doc
Додано
31 липня 2018
Переглядів
2327
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку