Пояснити учням, що козацькі повстання були наслідком посилення соціально – економічного, національного і релігійного гніту шляхетської Польщі; ознайомити їх з перебігом козацьких повстань 90 – х р. 16 ст. ;добиватися розуміння учнями причин поразки цих повстань; на прикладі керівників К.Косинського, С.Наливайка вчити учнів вмінню давати характеристику видатних історичних діячів; працювати над поняттями «козацька війна», повстання, національно – визвольна війна, посилення соціальної та міжнародної напруженості, виробляти вміння аналізувати й узагальнювати історичні явища і події, встановлювати причинно – наслідкові зв'язки; виховувати учнів почуття опору до будь - якого насильства.
Тема: Наростання національно – визвольної боротьби. Повстання 90 – х рр.. ХVІст.
Мета: пояснити учням, що козацькі повстання були наслідком посилення соціально – економічного, національного і релігійного гніту шляхетської Польщі; ознайомити їх з перебігом козацьких повстань 90 – х р. 16 ст. ;добиватися розуміння учнями причин поразки цих повстань; на прикладі керівників К.Косинського, С.Наливайка вчити учнів вмінню давати характеристику видатних історичних діячів; працювати над поняттями «козацька війна», повстання, національно – визвольна війна, посилення соціальної та міжнародної напруженості, виробляти вміння аналізувати й узагальнювати історичні явища і події, встановлювати причинно – наслідкові зв’язки; виховувати учнів почуття опору до будь - якого насильства.
Структура уроку
Хід уроку.
1. назвіть причини виникнення нового стану суспільства – козацтва.
2. Чому козаків називають вояками – хліборобами?
3. Пригадайте значення термінів колонізація.
4. Складіть схему управління козацькою республікою.
5. Назвіть козацькі клейноди.
1.Утворення реєстрових козаків.
Реєстрове козацтво – частина українського козацтва, яку влада Речі Посполитої взяла на військову службу у другій половині 16 ст. пер. Пол.. 17 ст. і внесли до спеціальних реєстрів (списків)
дата |
подія |
1524 |
Уперше було висунуто проект, який передбачав наймати українських козаків на державну службу. Великий князь литовський і польський король Сигізмунд І Старий доручив українським панам С.Полозовичу та К.Кмітичу навербувати 1 – 2 тис. козаків для захисту прикордонних земель. Через брак коштів проект не був реалізований. |
1541 |
За наказом Сигізмунда І до Черкас прибув його представник для складання реєстру й залучення козаків до державної служби. Свідчень про результати цієї місії в історичних джерелах не збереглося. |
1568 |
Польський король Сигізмунд ІІ Август надіслав на Запорозьку Січ грамоту з пропозицією до козаків вступити на військову службу для відбування постійної державної служби в замках. |
1572 |
«Реформа» Сигізмунда ІІ Августа. За дорученням польського короля коронний гетьман Єжи Язловський прийняв на державну службу 300 козаків і вписав до спеціального реєстру. Реєстрове козацтво отримало особливі права й привілеї, що сприяло перетворенню його на окремий , новий стан українського суспільства. |
1578 |
Реформа Стефана Баторія. Прийняття на державну військову службу 500 козаків і визначення їхніх прав та вольностей у спеціальній «Постанові щодо низовців» |
1590 |
Прийняття сеймом Речі Посполитої постанови «Порядок щодо низовців і України», що конкретизувала заходи по підтриманню порядку серед реєстрових козаків. Обов’язок реєстрових козаків складати присягу Речі Посполитій. |
2.Права, привілеї та обов’язки, надані польською владою реєстровому козацтву
Права та привілеї |
Обов’язки |
|
|
3.Причини козацьких повстань 90 – х р. 16ст. та їх місце в національно – визвольному русі.
причини |
Місце у національно – визвольному русі |
|
|