Тема. Польова весна.
Мета. Вчити дітей спостерігати за змінами в довкіллі навесні; встановлювати причинно-наслідкові залежності між явищами неживої і живої природи; логічно і послідовно передавати результати спостереження у полі, захоплюватися красою природи.
Зміст роботи
І. Організація класу.
Правила поведінки в довкіллі.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
- Яка пора року настала?
- Які ви знаєте весняні місяці?
- Який з них весну починає?
- Який зараз місяць?
- Чому березень має таку назву?
- А квітень і травень?
- Яка погода сьогодні?
- Які зміни відбулися в неживій і живій природі?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Сьогодні ми поговоримо про чарівність, привабливість здогадайтесь якої пори року?
Загадка
Привітанням журавля
Я пробуджую поля
Небеса і ручаї
Та розквітчую гаї
Відгадали, хто вона
Ця красуня чарівна? /Весна/
У народі кажуть: весна відмикає дерева і води.
- Хто може пояснити зміст сказаного?
- А які прислів’я, прикмети про весну ви знаєте?
/ Весна – днем красна.
Вода з гір потекла, весну принесла.
Від березневих дощів земля квітне.
Березень зиму ламає – весні стежку прокладає./
- Яку роботу виконує сонечко в природі?
/ Піднімається дедалі вище, від чого стає тепліше, тане сніг./
- Яке небо?
/Високе, ніжно-голубе, блакитне, з білими смужками./
- На що схожі хмаринки?
/ На пухкі снігові кучугури, на білосніжні гори./
Яскраво-білі хмаринки, що з’являються на весняному небі, так і називаються – купчастими.
- Чи однакова погода протягом дня?
/ Погода протягом дня може змінюватися: то сонце, то дощ…/
2. Послухайте, як О. Олесь пише про весну.
Тане сніг
Тануть, в’януть сніги,-
Як крізь хмари летючі
Гляне сонце блискуче.
Усміхнеться в привіті,
Розіллється в блакиті.
Тане сніг, в’яне сніг.
- Де раніше починає танути сніг у полі чи в лісі? Чому?
Весна багата на яскраве, жовте до білизни сонечко; прозоре, чисте повітря; дзвінкі струмочки, повноводні ріки; перші весняні квіти; веселий, голосний спів птахів.
3. Послухайте казку.
Казка.
У Весни є сестри – Зима, Літо, Осінь. Батько їх –король Сонце. Він ніколи не спускається на землю, але посилає до людей своїх доньок.
Найбільше любив батько наймолодшу доньку – красуню Весну. Але людям за роботою ніколи було помітити її красу. І тоді король попросив письменників, поетів, художників допомогти Весні.
Вони прихопили з собою олівці, пензлі, фарби і пішли милуватися весняною красою, щоб розповісти про неї всім.
Сьогодні ми з вами помандруємо у польову весну. Наша мандрівка допоможе вам краще пізнати довкілля і розкрити свої таланти. Адже серед вас є письменники, художники, поети.
4. Ми вирушаємо у гості до весняних струмочків.
Вірш
Весняні струмочки
Цілу зиму спали,
На тепло чекали,
А тепер прокинулись.
Зразу бігти кинулись.
Завдання. Скласти невеличку розповідь «Куди поспішає весняний струмок?»
5. Далі вирушаємо у гості до весняних хмаринок – пуховинок.
По небу пливуть хмари. Їх багато, але вони не схожі одна на одну. Ось пливе хмара пухка, як вата, інша прозора.
Пливуть вони то швидко, то повільно, і в кожної свій характер.
Завдання. Намалювати хмарку, яка найбільше сподобалася.
Провести конкурс на кращий малюнок.
- Яких перелітніх птахів ви знаєте?
- А яких можна побачити в полі?
Птахи – це пісня і політ. Це голоси наших полів, лісів, дібров, гаїв.
Птахи – це діти повітря, підкорювачі повітряного простору.
Птахи – це діти веселки: їхнє пір’я різнобарвне.
Птахи – провісники радості. Вони приносять весну на крилах. Ось що таке птахи.
- Які прикмети про птахів ви знаєте?
Рано прилетіли жайворонки й граки – буде тепла весна.
Ластівка прилетіла – незабаром грім загримить.
Чим сильніший перший удар грому – тим кращий урожай.
Граки прилетіли – перші проталини на поля принесли.
Малинівки з’явилися – струмочки в лісі задзюрчали.
Жайворонки над полями заспівали – трави зазеленіли.
Зацвітає бузок – зозуля повертається з вирію.
Уквітчалась черемха – залунав спів соловейка.
Над квітами перші метелики закружляли –ластівки прилетіли.
Завдання. Пригадайте, яких птахів ви бачили?. Розкажіть, які вони?
Стародавні українці свято вірили в те, що земля жива – вона дихає, родить, втомлюється, іноді хворіє. Люди ставилися до неї як до живої істоти, що відчуває і ласку, і біль. Найбільшою повагою до землі завжди вважалася чесна праця.
У народних уявленнях земля завжди була символом багатства, адже саме вона родила найдорожче – хліб.
Широковідомі такі народні загадки:
Що у світі найбагатше?
Що у світі найситніше?
Звичайно, це земля.
Мабуть тому і виникла приказка – побажання: «Будь багатий, як земля».
Народ завжди милувався красою і багатством хлібної ниви.
/ Озима пшениця - посіяна восени, якій для росту й дозрівання потрібен рік.
Яра пшениця – зерно посіяне навесні встигає вирости і дозріти за пів року.
Озима пшениця більш стійка за яру й удвічі врожайніша./
ІV. Підсумок роботи.
- Діти, де ми побували?
- Що ж найбільш запам’яталося?
- Вам необхідно намалювати малюнок на тему «Перші кроки весни», або
«Весна в полі».