Тема. Поняття електронної таблиці. Табличні процесори, їх призначення. Середовище табличного процесора. Об’єкти електронних таблиць – аркуш, клітинка, діапазон клітинок.
Формування компетентностей:
Удосконалити знання правил безпеки життєдіяльності під час роботи з комп'ютерними пристроями; поглиблювати знання про можливості операційної системи, а також файлової системи; сформувати знання про електронні таблиці, їх різноманітність, особливості інтерфейсу електронного табличного процесора; навчитися ефективно працювати з книгою тата аркушами табличного процесора; ознайомитись з основними елементами електронної книги, сформувати вміння їх редагувати та форматувати; сформувати в учнів поняття про схожість програм MS Office.
Ключові компетентності:
Спілкування державною мовою: сприяти усвідомленню комунікаційної ролі ІТ та ОС;
Уміння вчитися впродовж життя: сприяти усвідомленню відповідальності за власне навчання;
Основні компетентності в природничих науках і технологіях: формувати вміння послуговуватися технічними пристроями.
Тип уроку: засвоєння нових знань, формування умінь.
Обладнання: дошка, комп’ютери, підручники, презентація уроку.
Програмне забезпечення: браузер, табличний процесор.
Хід уроку
І. Організаційний етап
ІІ. Актуалізація опорних знань
Фронтальне обговорення питань:
1. Яким чином можна оформити список учнів класу з їх оцінками?
2. В якому вигляді зручно подати розклад уроків?
3. В якому вигляді зручно подати розклад руху потягів?
Встановити відповідність:
MS Word опрацювання тексту
MS Power Point обробка даних у таблицях
MS Excel опрацювання графічної інформації
Paint створення комп’ютерних презентацій
Обговорення запитань. Ви вже добре знаєте програми MS Word та MS Power Point. MS Excel належить до того самого пакету MS Office. Як Ви гадаєте, чим подібні середовища цих програм?
Подумайте, які елементи містить будь-яка таблиця?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Розповідь. Сучасні технології обробки інформації часто приводять до того, що виникає потреба подання даних у вигляді таблиць. Наприклад, таблиця чемпіонату з шахів або футболу, розклад уроків, класний журнал, розклад рухів поїздів, тощо. Різноманітні фінансові документи (відомості на заробітну плату, табель робочого часу, інвентаризаційні описи, квартальні звіти, складський облік матеріалів тощо) теж мають вигляд таблиць. Для табличних обчислень характерні відносно прості формули, по яким проводяться обчислення, і великі об’єми вхідних даних. Для таких розрахунків слід використовувати комп’ютер. З цією метою людина створила електронні таблиці, завдяки чому ми з вами можемо економити свій час. І який професійний шлях ви не оберете, електронні таблиці завжди стануть вам у пригоді.
ІV. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу
Методи – розповідь, пояснення, демонстрування презентації та демонстрування вчителем електронного табличного процесора, його інтерфейсу за допомогою проектора.
Необхідний теоретичний матеріал
Першочергово розберемось із тим, де можна створювати таблиці, працювати із текстовими та числовими даними.
Для опрацювання числових даних використовують табличні процесори.
Табличний процесор це програма, що допомагає швидко опрацювати дані, подані за допомогою електронних таблиць.
Табличними процесорами користується вчителі математики, студенти, продавці в магазинах, бухгалтери, банкіри тощо.
Табличні процесори зручні при обробці великої кількості цифрової інформації.
Окрім поняття табличний процесор – є ще поняття електронної таблиці.
Електронна таблиця (spreadsheet) це комп'ютерний варіант звичайної таблиці.
Вона складається з рядків і стовпців, на перетині яких розташовуються клітинки.
Для опрацювання з електронними таблицями можна використовувати:
На уроках будемо вивчати табличний процесор Microsoft Excel. Імена файлів, створених за допомогою табличного процесора Microsoft Excel, мають розширення:
Для того, щоб запустити програму Microsoft Excel порібно виконати таку послідовність команд:
Розглянемо вікно програми Microsoft Excel
Тепер перейдемо до більш детального вивчення, які основні об’єкти ми можемо використовувати в електронних таблицях:
Кожний об'єкт електронної таблиці має ім'я та набір властивостей.
Для визначення чи зміни значень властивостей об'єктів можна використовувати вказівки контекстного меню.
У клітинах можуть зберігатись:
Для зручного користування табличним процесором, у нього є свій спосіб навігації:
Кожна клітинка, з якою працює користувач, має свою адресу.
Адреса виділеної клітинки відображається в спеціальному полі, а її вміст– у рядку формул.
Сукупність клітинок аркуша електронної таблиці утворює діапазон клітинок. Виділити діапазон клітинок можна протягнувши лівою кнопкою миші від однієї куткової клітини діапазону до протилежної.
Діапазон клітинок задається адресою двох клітинок, розміщених у двох протилежних кутках та розділяється двокрапкою.
V. Узагальнення та систематизація знань
Завдання 1. Позначте дії, для виконання яких доцільно використати табличний процесор (слайд презентації).
Завдання 2. Вкажи коректні імена стовпців електронної таблиці.
Вкажи коректні адреси клітинок:
Робота за комп’ютером
Вправа 1.Розклад поїздів.
Завдання. Відредагувати таблицю «Розклад поїздів» за такими параметрами:
Досліди вміст контекстних меню таких об'єктів електронної таблиці: клітинки, стовпця, рядка, аркуша, діаграми.
Вправа 2.Однокласники.
Завдання. На новому аркуші з назвою Однокласники створи таблицю з такими стовпцями: №, Прізвище та ім’я, рік народження, улюблений предмет, домашній улюбленець. Заповни таблицю даними своїх однокласників.
Вправа 3. Вікно програми Microsoft Excel
Повторіть інтерфейс вікна програми Microsoft Excel. Запишіть головні елементи в зошит. (http://learningapps.org/view1956872 )
VІ. Підсумки уроку
Рефлексія
— Чи задоволені ви своєю роботою?
— З яким настроєм ви працювали на уроці?
— Що вам запам’яталось на уроці?
— Де вам стануть у пригоді здобуті знання?
VІІ. Домашнє завдання