Урок на тему:"Віруси, їх життєві цикли"

Про матеріал

Урок на тему: віруси допоможе досягти такої мети на уроці:

  • Ø ознайомити учнів із неклітинними формами життя;
  • Ø розглянути особливості будови й життєві цикли вірусів;
  • Ø обговорити можливі шляхи виникнення вірусів; порівняти віруси з клітинними формами життя.
  • Ø розвивати у учнів комунікативну , самоосвітню та здоров'я збережувальну компетентності.
  • Ø виховувати повагу до свого здоров'я.

При створенні уроку були використані такі технології як: діаграма Вена,групова робота,робота з підручником та біологічний диктант.

Перегляд файлу

Тема уроку: Неклітинні форми життя: віруси .

Мета:

  • ознайомити учнів із неклітинними формами життя;
  •  розглянути особливості будови й життєві цикли вірусів;
  • обговорити можливі шляхи виникнення вірусів; порівняти віруси з клітинними формами життя.
  •  розвивати у учнів комунікативну ,  самоосвітню   та  здоров’я збережувальну  компетентності.
  •  виховувати повагу до свого здоров’я.

Хід уроку

I.Оргмомент

-привітання

-запис відсутніх

II.Актуалізація опорних знань.

1.Фронтальне опитування

  1. Дайте визначення поняттям «еукаріоти» та «прокаріоти».
  2. Назвіть відомі вам царства до яких доменів вони відносяться.
  3. Які типи нуклеїнових кислот вам відомі, їх роль?

2.Складіть сенкан на тему «вірус».

III.Мотивація навчальної діяльності

Заповніть діаграму Вена

 

 

 

 

 

 

IV.Вивчення нового матеріалу.

1.Розповідь з елементами бесіди.

Віруси — це паразитичні неклітинні системи, здатні розмножуватися в живих клітинах. Вивчення вірусів було розпочато 1892 р. Д. Й. Івановським, який з’ясував, що збудник мозаїки тютюну не росте на поживних середовищах і проходить крізь бактеріальні фільтри. Характерними особливостями вірусів є наявність у них лише одного типу нуклеїнової кислоти (залежно від виду вірусу це може бути ДНК або РНК) і відсутність у них власних систем синтезу білків та перетворення енергії. Через це віруси не можуть розмножуватися самостійно і є облігатними внутрішньоклітинними паразитами. Наразі описано вже більше двох тисяч видів вірусів, які уражають представників усіх царств живої природи.Поза клітиною-хазяїном віруси існують у формі віріонів. їх розмір дуже малий — від 20 до 400 нанометрів. Віріон — це нуклеїнова кислота, упакована в спеціальну білкову оболонку — капсид. Якщо віріони вірусу мають тільки білкову оболонку, то такий вірус відносять до простих вірусів. На відміну від них група складних вірусів має ще одну оболонку — суперкапсид, яка формується із фрагмента мембрани клітини-хазяїна. У цю мембрану вбудовуються білки та глікопротеїди самого вірусу. Кількість білків, з яких складається капсид, невелика. їх характерною властивістю є здатність до самозбирання. Морфологічні форми капсидів також не дуже різноманітні. У більшості випадків вони мають форму палички, нитки, кульки або правильного багатогранника. Проте, трапляються віруси, які мають і більш складну форму. Невеликий розмір і простота будови вірусів пов’язана з невеликою кількістю генів у їхньому геномі. Деякі віруси кодують лише один білок (віруси-сателіти, які можуть розмножуватися лише з допомогою інших вірусів), багато вірусів кодує 5-10 білків, а деякі, найбільші, віруси можуть кодувати до 200 білків. Рекордним є геном мімівіруса (паразит амеб), який містить понад 900 генів. Це навіть більше, ніж кількість генів у геномі деяких найменших клітинних організмів. Проте, як і всі інші віруси, мімівірус не має генів, які кодують рибосомальні білки. Він не здатний самостійно рости й розмножуватися поза клітиною-хазяїном та підтримувати гомеостаз. Його компоненти синтезуються окремо системами клітини-хазяїна й самозбираються в цілий вірус, що теж є характерною для вірусів ознакою.

2.Робота з підручником. Використовуючи матеріал підручника заповніть подані схеми.

 

а)Віруси за будовою оболонки:

 

б)За типом нуклеїнової кислоти :

 

3.Робота в групах. Привести різні приклади вірусів,шляхи зараження,способи протидії.

1 група- Віруси рослин

2 група- Віруси тварин

3 група- Віруси бактерій

4. Використовуючи зображення дати назви етапам життєвого циклу віруса.

 

C:\Users\Яна\Desktop\images.png

V.Узагальнення знань.

1.Біологічний диктант.

Вірус це …………………….форма життя. Віруси складаються з …………….та  ………………..кислот. Білкова оболонка вірусу називається ………..,в залежності від будови цієї оболонки віруси поділяються на ……… та …………….. . Вперше ці організми були відкриті вченим-………………. на  об’єкті – вірусі ………………….. .В перекладі з латинської мови «вірус» означає …………….. . За способом живлення віруси можна назвати внутрішньоклітинними ……………. . Вони мають такі властивості неживих обєктів як ………………, ……………….., ……………. . В навколишньому середовищі віруси знаходяться в формі ………………… . Відомими тваринними вірусами є ……………., рослинними -…………,бактеріфагами-………….. . Можна говорити про таку роль вірусів:……..,……….,……… .

2.Вправа «сніжний ком». Задайте по черзі питання стосовно цієї теми.

VI.Домашнє завдання

1.Прочитати параграф підручника

2.Скласти кросворд на тему «Віруси»

3.Підготувати повідомлення з тем: ВІЛ,Вакцинація,Едвард Дженнер.

VIIідсумок уроку

-Виставлення оцінок

-Продовжіть речення «На уроці я дізнався (лась) ……………..»

 

 

doc
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
1 квітня 2018
Переглядів
2420
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку