Урок на тему: віруси допоможе досягти такої мети на уроці:
При створенні уроку були використані такі технології як: діаграма Вена,групова робота,робота з підручником та біологічний диктант.
Тема уроку: Неклітинні форми життя: віруси .
Мета:
Хід уроку
I.Оргмомент
-привітання
-запис відсутніх
II.Актуалізація опорних знань.
1.Фронтальне опитування
2.Складіть сенкан на тему «вірус».
III.Мотивація навчальної діяльності
Заповніть діаграму Вена
IV.Вивчення нового матеріалу.
1.Розповідь з елементами бесіди.
Віруси — це паразитичні неклітинні системи, здатні розмножуватися в живих клітинах. Вивчення вірусів було розпочато 1892 р. Д. Й. Івановським, який з’ясував, що збудник мозаїки тютюну не росте на поживних середовищах і проходить крізь бактеріальні фільтри. Характерними особливостями вірусів є наявність у них лише одного типу нуклеїнової кислоти (залежно від виду вірусу це може бути ДНК або РНК) і відсутність у них власних систем синтезу білків та перетворення енергії. Через це віруси не можуть розмножуватися самостійно і є облігатними внутрішньоклітинними паразитами. Наразі описано вже більше двох тисяч видів вірусів, які уражають представників усіх царств живої природи.Поза клітиною-хазяїном віруси існують у формі віріонів. їх розмір дуже малий — від 20 до 400 нанометрів. Віріон — це нуклеїнова кислота, упакована в спеціальну білкову оболонку — капсид. Якщо віріони вірусу мають тільки білкову оболонку, то такий вірус відносять до простих вірусів. На відміну від них група складних вірусів має ще одну оболонку — суперкапсид, яка формується із фрагмента мембрани клітини-хазяїна. У цю мембрану вбудовуються білки та глікопротеїди самого вірусу. Кількість білків, з яких складається капсид, невелика. їх характерною властивістю є здатність до самозбирання. Морфологічні форми капсидів також не дуже різноманітні. У більшості випадків вони мають форму палички, нитки, кульки або правильного багатогранника. Проте, трапляються віруси, які мають і більш складну форму. Невеликий розмір і простота будови вірусів пов’язана з невеликою кількістю генів у їхньому геномі. Деякі віруси кодують лише один білок (віруси-сателіти, які можуть розмножуватися лише з допомогою інших вірусів), багато вірусів кодує 5-10 білків, а деякі, найбільші, віруси можуть кодувати до 200 білків. Рекордним є геном мімівіруса (паразит амеб), який містить понад 900 генів. Це навіть більше, ніж кількість генів у геномі деяких найменших клітинних організмів. Проте, як і всі інші віруси, мімівірус не має генів, які кодують рибосомальні білки. Він не здатний самостійно рости й розмножуватися поза клітиною-хазяїном та підтримувати гомеостаз. Його компоненти синтезуються окремо системами клітини-хазяїна й самозбираються в цілий вірус, що теж є характерною для вірусів ознакою.
2.Робота з підручником. Використовуючи матеріал підручника заповніть подані схеми.
а)Віруси за будовою оболонки:
б)За типом нуклеїнової кислоти :
3.Робота в групах. Привести різні приклади вірусів,шляхи зараження,способи протидії.
1 група- Віруси рослин
2 група- Віруси тварин
3 група- Віруси бактерій
4. Використовуючи зображення дати назви етапам життєвого циклу віруса.
V.Узагальнення знань.
1.Біологічний диктант.
Вірус це …………………….форма життя. Віруси складаються з …………….та ………………..кислот. Білкова оболонка вірусу називається ………..,в залежності від будови цієї оболонки віруси поділяються на ……… та …………….. . Вперше ці організми були відкриті вченим-………………. на об’єкті – вірусі ………………….. .В перекладі з латинської мови «вірус» означає …………….. . За способом живлення віруси можна назвати внутрішньоклітинними ……………. . Вони мають такі властивості неживих об’єктів як ………………, ……………….., ……………. . В навколишньому середовищі віруси знаходяться в формі ………………… . Відомими тваринними вірусами є ……………., рослинними -…………,бактеріфагами-………….. . Можна говорити про таку роль вірусів:……..,……….,……… .
2.Вправа «сніжний ком». Задайте по черзі питання стосовно цієї теми.
VI.Домашнє завдання
1.Прочитати параграф підручника
2.Скласти кросворд на тему «Віруси»
3.Підготувати повідомлення з тем: ВІЛ,Вакцинація,Едвард Дженнер.
VII.Підсумок уроку
-Виставлення оцінок
-Продовжіть речення «На уроці я дізнався (лась) ……………..»