Інструктивні картки до проведення лабораторних і практичних робіт з біології

Про матеріал

У збірнику представлені інструктивні картки для проведення лабораторних та практичних робіт з біології для учнів професійно-технічних закладів I та II курсу (10-11 клас) за рівнем стандарту відповідно до чинної програми.

Деякі лабораторні та практичні роботи розроблені для учнів за варіантами. Висновки до робіт маютьконкретно сформульоване питання. Завдання містять вправи на заповнення таблиці, виконання малюнків, доповнення речень, що сприяє формуванню ключових компетентностей учнів під час проведеня робіт, стимулюєть їх пізнавальну активність, дозволяє учням формувати оцінку й самооцінку своїх знань.

Перегляд файлу

 

Державний професійно-технічний навчальний заклад

«Нікопольський центр професійної освіти»

 

 

 

 

Інструктивні картки

до проведення лабораторних і практичних робіт з біології

biology-sketches-school-board-24086814.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

                           Викладач: Картишкіна-Шостак О.М.

 

 

                                                        2018

 

 

Збірник інструктивних карток

до проведення лабораторних і

практичних робіт

з предмету «Біологія»

М. Нікополь

ДПТНЗ НЦПО

2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Збірка містить Інструктивні картки до проведення  лабораторних та практичних робі з біології для учнів професійно-технічних закладів I та II курсу (10-11 клас) за рівнем стандарту відповідно до чинної програми.

      Рекомендовано викладачам біології та учням.

 

Викладач Картишкіна-Шостак О.М.

 

 

 

 

 

Розглянуто та схвалено                                                        Розглянуто на засіданні

засіданні м/к природничо-                                                   педагогічної ради

математичних дисциплін   2017                                          протокол № 4

протокол № 5 від 28.12.2017                                               від 05.01.2018

 

 

Анотація

 

 

       У збірнику представлені  інструктивні картки для проведення  лабораторних та практичних робіт з біології для учнів професійно-технічних закладів I та II курсу (10-11 клас) за рівнем стандарту відповідно до чинної програми.

Деякі лабораторні та практичні роботи розроблені для учнів за варіантами.  Висновки до робіт мають  конкретно сформульоване питання. Завдання містять вправи на заповнення таблиці, виконання малюнків, доповнення речень, що сприяє формуванню ключових компетентностей учнів під час проведеня робіт, стимулюєть їх пізнавальну активність, дозволяє учням формувати оцінку й самооцінку своїх знань.

      Рекомендовано викладачам біології та учням.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Зміст 

 

                                                                                                      С.

 

   Практична робота №1. Розв’язання елементарних вправ з

  транскрипції тареплікації…………………………………………..                   5

   Лабораторна робота №1. Будова клітин прокаріотів і

   еукаріотів………………………………………………………………                 8

   Лабораторна робота № 2. Будова хромосом…………………………                8

   Лабораторна робота № 3. Мітотичний поділ клітини……………….               8

   Лабораторна робота № 4. Будова тканин  рослин…………………...               9

   Лабораторна робота № 5. Будова тканин  тварин……………………              9

   Лабораторна робота № 6. Будова статевих клітин………... …………           10

   Практична робота № 2. Розв’язування типових задач із генетики

  (моно- і дигібридне схрещування)……………………………………..            10

   Лабораторна робота № 7. Вивчення мінливості у рослин. 

   Побудова варіаційного ряду і варіаційної кривої…………………….           14

   Лабораторна робота № 8. Ембріогенез хордових…………………….           18

   Література……………………………………………………………….           20

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Практична робота № 1.

Розв’язання елементарних вправ з транскрипції та реплікації.

[Варіант 1]

Мета: закріпити вміння розв’язувати елементарні вправи з   транскрипції та реплікації.

Обладнання й матеріали: інструктивна картка, зошит, підручник.

Хід роботи

1. Розгляньте послідовність нуклеотидів, надану  вам для проведення реплікації.

Запишіть, яка послідовність нуклеотидів утвориться на цьому ланцюгу, враховуючи, що під час реплікації ДНК навпроти аденіну (А) стає тимін (Т), напроти тиміну (Т) – аденін (А), напроти гуаніну (Г) – цитозин (Ц), а напроти цитозину (Ц) – гуанін (Г).

2. Повторіть це для всіх наданих вам для реплікації послідовностей:

А) АТГ ЦЦЦ ГТА ТТЦ ГГА

Б) ТТТ ААГ ЦТА ГЦГ ААТ

В) ГЦЦ АЦА ЦЦЦ ТАТ ГЦТ

3. Розгляньте послідовність нуклеотидів, надану  вам для проведення транскрипції.

Запишіть, яка послідовність нуклеотидів утвориться на цьому ланцюгу, враховуючи, що під час транскрипції  ДНК  у синтезованому ланцюгу РНК навпроти аденіну (А) стає урацил (У), напроти тиміну (Т) – аденін (А), напроти гуаніну (Г) – цитозин (Ц), а напроти цитозину (Ц) – гуанін (Г).

4. Повторіть це для всіх наданих вам для транскрипції послідовностей:

А) ТТЦ ГАГ ТТТ ААЦ ГЦА

Б) ЦЦА ТГТ ААЦ ГГТ ЦАЦ

В) ААТ ЦГГ ГЦА ААА ГГЦ

5. Зробіть висновок.  

 

 

Практична робота № 1.

Розв’язання елементарних вправ з транскрипції та реплікації.

[Варіант 2]

Мета: закріпити вміння розв’язувати елементарні вправи з транскрипції та реплікації.

Обладнання й матеріали: інструктивна картка, зошит, підручник.

Хід роботи

1. Розгляньте послідовність нуклеотидів, надану  вам для проведення реплікації.

Запишіть, яка послідовність нуклеотидів утвориться на цьому ланцюгу, враховуючи, що

під час реплікації ДНК навпроти аденіну (А) стає тимін (Т), напроти тиміну (Т) – аденін

 (А), напроти гуаніну (Г) – цитозин (Ц), а напроти цитозину (Ц) – гуанін (Г).

2. Повторіть це для всіх наданих вам для реплікації послідовностей:

А) ТАЦ ГЦЦ ААА ГЦТ ТАТ

Б) ЦАГ ТТТ АГГ ЦТЦ ГГТ

В) ЦГТ ТТГ ААЦ ГГТ ЦТА

3. Розгляньте послідовність нуклеотидів, надану  вам для проведення транскрипції.

Запишіть, яка послідовність нуклеотидів утвориться на цьому ланцюгу, враховуючи, що під час транскрипції  ДНК  у синтезованому ланцюгу РНК навпроти аденіну (А) стає урацил (У), напроти тиміну (Т) – аденін (А), напроти гуаніну (Г) – цитозин (Ц), а напроти цитозину (Ц) – гуанін (Г).

4. Повторіть це для всіх наданих вам для транскрипції   послідовностей:

А) АТЦ ЦЦЦ ГТЦ ТТЦ ГГА

Б) ТТТ ААГ ЦТА ГЦГ ААТ

В) ГЦЦ АЦА ЦЦЦ ТАТ ГЦТ

5.  Зробіть висновок. 

 

 

Практична робота № 1.

Розв’язання елементарних вправ з транскрипції та реплікації.

[Варіант 3]

Мета: закріпити вміння розв’язувати елементарні вправи з транскрипції та реплікації.

Обладнання й матеріали: інструктивна картка, зошит, підручник.

Хід роботи

1. Розгляньте послідовність нуклеотидів, надану  вам для проведення реплікації.

Запишіть, яка послідовність нуклеотидів утвориться на цьому ланцюгу, враховуючи, що під час реплікації ДНК навпроти аденіну (А) стає тимін (Т), напроти тиміну (Т) – аденін (А), напроти гуаніну (Г) – цитозин (Ц), а напроти цитозину (Ц) – гуанін (Г).

2. Повторіть це для всіх наданих вам для реплікації послідовностей:

А) ЦЦЦ ГАТ ТАА ГЦГ ТТА

Б) ГАГ ЦТА ААА ЦТГ ГЦГ

В) ТАЦ ГГГ АЦА АГГ ТЦТ

3. Розгляньте послідовність нуклеотидів, надану  вам для проведення транскрипції.

Запишіть, яка послідовність нуклеотидів утвориться на цьому ланцюгу, враховуючи, що під час транскрипції  ДНК  у синтезованому ланцюгу РНК навпроти аденіну (А) стає урацил (У), напроти тиміну (Т) – аденін (А), напроти гуаніну (Г) – цитозин (Ц), а напроти цитозину (Ц) – гуанін (Г).

4. Повторіть це для всіх наданих вам для транскрипції послідовностей:

А) ТАЦ ГЦЦ ААА ГЦТ ТАТ

Б) ЦАГ ТТТ АГГ ЦТЦ ГГТ

В) ЦГТ ТТГ ААЦ ГГЦ ЦТА

5. Зробіть висновок.                                                 

 

Практична робота № 1.

Розв’язання елементарних вправ з транскрипції та реплікації.

[Варіант 4]

Мета: закріпити вміння розв’язувати елементарні вправи з транскрипції та реплікації.

Обладнання й матеріали: інструктивна картка, зошит, підручник.

Хід роботи

1. Розгляньте послідовність нуклеотидів, надану  вам для проведення реплікації.

Запишіть, яка послідовність нуклеотидів утвориться на цьому ланцюгу, враховуючи, що під час реплікації ДНК навпроти аденіну (А) стає тимін (Т), напроти тиміну (Т) – аденін (А), напроти гуаніну (Г) – цитозин (Ц), а напроти цитозину (Ц) – гуанін (Г).

2. Повторіть це для всіх наданих вам для реплікації послідовностей:

А) ТТЦ ГАГ ТТТ ААЦ ГЦА

Б) ЦЦА ТГТ ААЦ ГГТ ЦАЦ

В) ААТ ЦГГ ГЦА АА ГГЦ

3. Розгляньте послідовність нуклеотидів, надану  вам для проведення транскрипції.

Запишіть, яка послідовність нуклеотидів утвориться на цьому ланцюгу, враховуючи, що під час транскрипції  ДНК  у синтезованому ланцюгу РНК навпроти аденіну (А) стає урацил (У), напроти тиміну (Т) – аденін (А), напроти гуаніну (Г) – цитозин (Ц), а напроти цитозину (Ц) – гуанін (Г).

4. Повторіть це для всіх наданих вам для транскрипції послідовностей:

А) ЦЦЦ ГАТ ТАА ГЦГ ТТА

Б) ГАГ ЦТА ААА ЦТГ ГЦГ

В) ТАЦ ГГГ АЦА АГГ ТЦТ

5.  Зробіть висновок.    

 

 

 

 

 

Лабораторна робота № 1

Будова клітин прокаріотів і еукаріотів

Мета: ознайомитись з будовою клітин прокаріотів та еукаріотів; визначити основні ознаки відмінностей їхньої будови; навчитися розрізняти будову клітин: тваринної, рослинної, бактеріальної;  порівняти і виділити загальні риси їх подібності .

Обладнання: таблиці; інструктивна картка; підручник.

Хід роботи

1.Розглянути будову клітин.

2.Замалювати будову клітин:

а) тваринної; 

б) рослинної;   

в) бактеріальної.

3.Зробити висновки:

а) подібність будови клітин;  

 б) наявність відмінностей.

 

 

Лабораторна робота № 2

Будова хромосом

Мета. Вивчити будову хромосом, зясувати поняття «каріотип».

Обладнання: малюнки, схеми, таблиці будови та поділу, інструктивна картка, підручник.

Хід роботи

1. За допомогою малюнків зясувати будову хромосом.

2. Замалювати  будову метафазної хромосоми.

На малюнку позначити: хроматиди, первинну і вторинну перетяжки, ядерце, центромери .

3. Замалювати диплоїдний набір хромосом у клітинах: людини, рослини скереди, комара, курки.

4. Дати визначення-каріотип.

Замалювати каріотип традесканції та дрозофіли (самки і самця).

5. Висновок. Кількість хромосом і їх індивідуальність.

 

 

Лабораторна робота  № 3

Мітотичний поділ клітини

Мета: вивчити послідовність фаз мітозу в клітинах, зясувати біологічне значення  мітозу.                                                                                                                                                                                                                                                      Обладнання: малюнки, схеми, таблиці будови та поділу, інструктивна картка, підручник.                                                                                                                                                                                            

Хід  роботи

1. Розглянути фази поділу клітини (мітоз).                                                                               

2. Замалювати схеми мітозу (з підручника  або з таблиці на дошці).                                                            

3. Описати фази мітозу (заповнити  таблицю)  

Фази мітозу

Процеси,що відбуваються

 

 

 

 

 

4. Проілюструвати розбіжності між мітозом і мейозом  (з підручника або з таблиці на дошці).  

5. Висновок: (біологічне значення).      

 

      Лабораторна робота № 4

          Будова тканин  рослин

Мета: поглибити знання про тканини рослинного організму, проаналізувати принципи будови тканин  рослинних організмів,вміти порівнювати різні типи тканин.        

Обладнання: малюнки, ілюстрації, підручник, інструктивна картка.                            

Хід   роботи

1. За допомогою малюнків та ілюстрацій розглянути типи тканин у рослин: твірні, покривні, провідні, основні та механічні.                                                                                                                                                                                          

2. Замалювати  епідерму листка та кору деревної рослин (з додаткової  роздаткової  картки). Вказати до якого типу тканин вони  відносяться.                                                                                                                                                                                                              

3.Тканини листка(з додаткової роздаткової  картки), вид тканини.                                                                     

4. Механічні тканини (з додаткової роздаткової  картки).                                                                                  

5. Висновок. Здатність тканин рослин до регенерації.

 

Лабораторна робота № 5

 Будова тканин тварин

  Мета: поглибити знання про будову основних груп тканин тваринних організмів, вміти порівнювати різні типи тканин.     

Обладнання: малюнки, ілюстрації, підручник, інструктивна картка.

Хід роботи

1. Розглянути чотири основні типи тканин: епітеліальні, м’язові, нервові  та тканини  внутрішнього середовища, які виділяють в організмі тварин і людини.                               

 2. Будова епітеліальної тканини (з додаткової роздаткової  картки).

 3. Мязові тканини: посмуговані та не посмуговані  мязові  волокна

 (з додаткової роздаткової  картки).

4. Типи нервових клітин (додаткової роздаткової  картки). 

5. Висновок. Які тканини відносяться до тканин внутрішнього середовища?

 

Лабораторна робота № 6

           Будова статевих клітин.

Мета: порівняти будову чоловічої та жіночої статевих клітин; навчитися робити висновок про відмінність функцій клітин, виходячи з відмінностей їх будови.

Обладнання: малюнки або фотографії статевих клітин хребетних тварин; підручник; інструктивна картка.

Хід роботи

1. Розглянути особливості будови статевих клітин на прикладі сперматозоїдів та яйцеклітин  хребетних.

2. Замалювати схему будови сперматозоїда й позначити його основні частини.

3. Замалювати  схему будови яйцеклітини й позначити її основні частини.

4. Заповніть таблицю «Порівняльна характеристика будови яйцеклітини і сперматозоїда»

Ознака

Яйцеклітина

Сперматозоїд

Розмір

 

 

Здатність активно пересуватись

 

 

Цитоплазматична мембрана

 

 

Цитоплазма

 

 

Ядро

 

 

Мітохондрії

 

 

5. Зробити висновок, у якому вказати, чим обумовлені відмінності в будові чоловічих і жіночих статевих клітин.

 

Практична робота №2

              Розв’язування типових задач із генетики (моно- і дигібридне схрещування).

 [Варіант 1]

Мета: навчитись застосовувати теоретичні знання під час розв’язування задач, визначати генотипи та  фенотипи нащадків за генотипом батьківських особин, або навпаки.

Хід роботи

Генетична символіка

 

 

 

материнський організм

батьківський організм

Р

батьки

×

схрещування

G

гамети

F

покоління

А

домінантний ген

а

рецесивний ген

АА

аа

гомозиготи за домінантною або рецесивною ознакою

Аа

гетерозигота

АаВв

дигетерозигота

ХХ

генотип гомогаметної статі

ХY

генотип гетерогаметної статі

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Приклад схеми моногібридного схрещування (монозиготного гороху з круглим насінням (AA) і зморшкуватим насінням (aa)):

 

 

 

 

РAA × ♂ aa

G A, а

F1 Aa

Оскільки в материнської особини (♀) є лише один тип гамет (А) і в батьківської особини (♂) також один тип гамет (а), то можливе лише одне сполучення гамет у першому поколінні — Aa. Отже, всі гібриди першого покоління виявляються однотипними: гетерозиготними за генотипами (Аа) і домінантними за фенотипом (насіння у всіх буде круглим).

При визначенні типу зигот (генотипу гібридів) можна (і доцільно) використовувати решітку Пеннета.

Задача № 1. У томата ген, що зумовлює нормальну висоту стебла, домінує над геном карликовості. Визначте генотип і фенотип потомства від схрещування гетерозиготної високої рослини із карликовою.

Задача № 2. Ген ранньої стиглості пшениці домінує над геном пізньої стиглості. Визначте генотип і фенотип нащадків від схрещування пізньостиглих рослин із гомозиготними ранньостиглими рослинами.

Задача № 3. Визначте генотип і фенотип кроликів від схрещування дигетерозиготної самки з дигомозиготним за рецесивними ознаками самцем, якщо чорний колір шерсті домінує над білим, а довгі вуха над   короткими.

 Задача № 4. Карі очі — домінантна ознака, блакитні — рецесивна. Темне волосся домінує над світлим. Темноволоса, дигомозиготна жінка з карими очима одружилася із світловолосим чоловіком із блакитними очима. Визначте, який генотип і фенотип можуть бути у дітей у цій родині.

Задача № 5. Квітки горошку запашного можуть мати червоний або білий колір. Ген червоного кольору домінує над білим. Визначте генотипи батьківських рослин, якщо серед нащадків виявилось 50 % рослин із червоними квітками і 50 % рослин із білими квітками.

 

Практична робота № 2

           Розв’язування типових задач із генетики (моно- і дигібридне схрещування).

 [Варіант 2]

Мета: навчитись застосовувати теоретичні знання під час розв’язування задач, визначати генотипи та  фенотипи нащадків за генотипом батьківських

особин, або навпаки.

Хід роботи

Генетична символіка

А

домінантний ген

а

рецесивний ген

АА

аа

гомозиготи за домінантною або рецесивною ознакою

Аа

гетерозигота

АаВв

дигетерозигота

ХХ

генотип гомогаметної статі

ХY

генотип гетерогаметної статі

 

материнський організм

батьківський організм

Р

батьки

×

схрещування

G

гамети

F

покоління

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Приклад схеми моногібридного схрещування (монозиготного гороху з круглим насінням (AA) і зморшкуватим насінням (aa)):

 

 

 

 

РAA × ♂ aa

G A, а

F1 Aa

Оскільки в материнської особини (♀) є лише один тип гамет (А) і в батьківської особини (♂) також один тип гамет (а), то можливе лише одне сполучення гамет у першому поколінні — Aa. Отже, всі гібриди першого покоління виявляються однотипними: гетерозиготними за генотипами (Аа) і домінантними за фенотипом (насіння у всіх буде круглим).

При визначенні типу зигот (генотипу гібридів) можна (і доцільно) використовувати решітку Пеннета.

Задача № 1. Ластовиння на обличчі людини — спадкова ознака. В родині, де обидва батьки мають ластовиння, народжуються діти як із ластовинням, так і без нього. Визначте ймовірність виявлення цієї ознаки. Яка ознака є домінантною, а яка рецесивною?

Задача № 2. У великої рогатої худоби ген чорного забарвлення домінує над геном коричневого забарвлення. Якими будуть генотип і фенотип потомства від схрещування чорного гетерозиготного бугая з коричневою коровою?

Задача № 3. У морських свинок ген чорного забарвлення домінує над геном коричневого забарвлення, а ген кошлатої шерсті домінує над геном гладенької. Який генотип і фенотип будуть мати нащадки від схрещування дигомозиготних особин?

Задача № 4. При схрещуванні між собою червоноплідної суниці завжди утворюються червоні ягоди, а при схрещуванні білої — білі. У результаті схрещування обох сортів між собою утворюються рожеві ягоди. Визначте генотип і фенотип гібридів при запиленні червоноплідної суниці пилком суниці з рожевими ягодами.

Задача № 5. Карі очі — домінантна ознака, блакитні — рецесивна. Темне волосся домінує над світлим. Світловолоса, дигетерозиготна жінка з блакитними очима одружилася із темноволосим чоловіком із каріми очима. Визначте, який фенотип можуть мати діти в цій родині.

 

Практична робота № 2

Розв’язування типових задач із генетики(моно- і дигібридне схрещування).

 [Варіант 3]

Мета: навчитись застосовувати теоретичні знання під час розв’язування задач, визначати генотипи та  фенотипи нащадків за генотипом батьківських особин, або навпаки.

Хід роботи

материнський організм

батьківський організм

Р

батьки

×

схрещування

G

гамети

F

покоління

Генетична символіка

А

домінантний ген

а

рецесивний ген

АА

аа

гомозиготи за домінантною або рецесивною ознакою

Аа

гетерозигота

АаВв

дигетерозигота

ХХ

генотип гомогаметної статі

ХY

генотип гетерогаметної статі

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Приклад схеми моногібридного схрещування (монозиготного гороху з круглим насінням (AA) і зморшкуватим насінням (aa)):

 

 

 

 

РAA × ♂ aa

G A, а

F1 Aa

Оскільки в материнської особини (♀) є лише один тип гамет (А) і в батьківської особини (♂) також один тип гамет (а), то можливе лише одне сполучення гамет у першому поколінні — Aa. Отже, всі гібриди першого покоління виявляються однотипними: гетерозиготними за генотипами (Аа) і домінантними за фенотипом (насіння у всіх буде круглим).

При визначенні типу зигот (генотипу гібридів) можна

(і доцільно) використовувати решітку Пеннета.

Задача № 1. У великої рогатої худоби ген чорного забарвлення переважає над геном коричневого забарвлення. Якими будуть генотип і фенотип нащадків від схрещування гібридного бугая з гібридною коровою?

     Задача № 2. Ген червоного забарвлення плодів томатів домінує над жовтим. Якими є генотипи батьківських рослин, якщо серед нащадків виявилися 50 % рослин із червоними плодами і 50 % рослин — із жовтими?

Задача № 3. У мухи-дрозофіли сіре забарвлення тіла домінує над чорним, а нормальна довжина крил домінує над короткою. Якими будуть нащадки від схрещування дигетерозиготних особин?

Задача № 4.Пряме волосся у людини — рецесивна ознака, кучеряве — не повністю домінує над прямим, у гетерозигот волосся хвилясте. Які діти за фенотипом і в якому співвідношенні можуть бути у батьків із хвилястим волоссям?

Задача № 5. В акваріумних рибок барбусів ген нормального забарвлення тіла домінує над геном альбінізму (золотисте забарвлення). Визначте генотип і фенотип нащадків від схрещування гомозиготних барбусів із нормальним забарвленням тіла з барбусами золотистого забарвлення.

 

Лабораторна робота № 7

     Вивчення мінливості у рослин. Побудова варіаційного ряду і варіаційної кривої.

[Варіант 1]

Мета: ознайомитись із статистичним методом дослідження модифікаційної мінливості, виявити статистичні закономірності кількісних ознак модифікаційної мінливості, навчитися будувати варіаційний ряд і графік мінливості досліджуваної ознаки.

Обладнання: калькулятори, підручник, інструктивна картка.

Хід роботи

Середня величина ознаки обчислюється за формулою:

М =, де

М – середня величина ознаки;

 Σ – знак суми;

V– варіанта, одиничний прояв ознаки;

 P – частота зустрічальності варіант ознаки;

 n – загальне число варіант.

1. При вивченні числа колосків у  колоссі пшениці були отримані такі дані: 11-колосків у колоссі у двох екземплярах; 12-у чотирьох; 13-у п’яти; 14-у семи; 15-у двадцяти двох; 16-у тридцяти двох; 17-удвадцяти чотирьох; 18-у двадцяти; 19-у восьми; 20-у шести. Побудуйте варіаційну криву числа колосків у колоссі пшениці й обчисліть М, середню величину ознаки.

                                                        

 

                                                        0

2. У двох одинадцятих класах виміряли зріст 83 учнів. Побудуйте варіаційну криву зросту учнів. Визначте М – середню величину ряду, використовуючи результати вимірювань.

                          Зріст учнів одинадцятих класів ( вибірка – 83 чол.)

Групи

Зріст, см

Число варіант (чол.)

І

140-144

-

ІІ

145-149

6

ІІІ

150-154

15

ІV

155-159

23

V

160-164

21

VІ

165-169

8

VІІ

170-174

6

VІІІ

175-179

3

ІХ

180-184

1

Х

185-189

-

 

 

 

 

 3. Голландський учений Г. де Фриз виміряв довжину 448 насінин бобів одного й того ж самого сорту й одержав такі дані:

Довжина насінин бобів (вибірка – 448 шт.)

Довжина бобів (у мм)

8

9

10

11

12

13

14

15

16

Кількість бобів

1

2

23

108

167

106

33

7

1

         Обчисліть М – середню величину ряду й побудуйте варіаційну криву.

      P

 

       

 4. Зробіть висновок про характер виявленої вами мінливості і її значення.

 

 

Лабораторна робота № 7

Вивчення мінливості у рослин. Побудова варіаційного ряду і варіаційної кривої.

[Варіант 2]

Мета: ознайомитись із статистичним методом дослідження модифікаційної мінливості, виявити статистичні закономірності кількісних ознак модифікаційної мінливості, навчитися будувати варіаційний ряд і графік мінливості досліджуваної ознаки.

      Обладнання: калькулятори, підручник, інструктивна картка.

Хід роботи

      Середня величина ознаки обчислюється за формулою:

                  М =, де

М – середня величина ознаки;

Σ – знак суми;

V– варіанта, одиничний прояв ознаки;

P – частота зустрічальності варіант ознаки;

n – загальне число варіант.

1. При вивченні числа колосків у колоссі ячменю були отримані такі дані: 9-колосків у колоссі у двох екземплярах; 10-у чотирьох; 11-у п’яти; 12-у семи; 13-у двадцяти двох; 14-у тридцяти двох; 15-удвадцяти чотирьох; 16-у двадцяти; 17-у восьми;18-у шести. Побудуйте варіаційну криву числа колосків у колоссі пшениці й обчисліть М, середню величину ознаки.

                              P

 

                               0

2. У двох одинадцятих класах виміряли зріст 83 учнів. Побудуйте варіаційну криву зросту учнів. Визначте М – середню величину ряду, використовуючи результати вимірювань.

                     

 

 

                                     Зріст учнів десятих класів ( вибірка – 78 чол.)

Групи

Зріст, см

Число варіант (чол.)

І

140-144

-

ІІ

145-149

4

ІІІ

150-154

12

ІV

155-159

18

V

160-164

24

VІ

165-169

11

VІІ

170-174

5

VІІІ

175-179

3

ІХ

180-184

1

Х

185-189

-

 

 3. Голландський учений Г. де Фриз виміряв довжину 355 насінин бобів одного й того ж самого сорту й одержав такі дані:

Довжина насінин бобів (вибірка – 355 шт.)

Довжина бобів (у мм)

6

7

8

9

10

11

12

13

14

Кількість бобів

2

5

65

70

85

95

30

1

2

        Обчисліть М – середню величину ряду й побудуйте варіаційну криву.

          

 

                                                                                                        

          4. Зробіть висновок про характер виявленої вами мінливості і її значення.

 

 

 

 

 

 

 

Лабораторна робота №  8

Ембріогенез хордових

[Варіант 1]

Мета: вивчити на практиці особливості етапів ембріогенезу, встановити взаємозв’язки онтогенезу та філогенезу,  знайти загальні закономірності розвитку  хордових .

Обладнання: малюнки, що демонструють етапи розвитку ланцетника, амфібій, риб або птахів, ікра амфібій(жаб, ропух) на різних стадіях розвитку; підручник; інструктивна картка.

Хід роботи

1. Прочитайте відповідний текст підручника,розгляньте схеми, які супроводжують текст, і в нижче наведеному тексті допишіть речення:                                                                                     

- характерною особливістю етапу дроблення є те,що клітини діляться,але в інтерфазі не _________;                                                  

- бластула складається з одного шару _________;                                 

- у багатьох тварин у наслідок дробіння утворюється______;       

- процес при якому відбувається вгинання частин бластомерів у середину називається _________;                                                                                                                            - внутрішній зародковий листок _________ .                                                 

2.Типи утворення мезодерми (замалювати).                

3. Гістогенез  і органогенез ланцетника (замалювати).   

4. Висновок.                

 Дати характеристику одному з етапів ембріонального розвитку у вигляді таблиці:

Етап

Основні особливості

Зміни в клітинах зародка

Бластула

 

 

 

 

Лабораторна робота №  8

Ембріогенез хордових

[Варіант 2]

Мета: вивчити на практиці особливості етапів ембріогенезу, встановити взаємозв’язки онтогенезу та філогенезу,  знайти загальні закономірності розвитку  хордових .

Обладнання: малюнки, що демонструють етапи розвитку  ланцетника, амфібій, риб або птахів, ікра амфібій (жаб, ропух) на різних стадіях розвитку; підручник; інструктивна картка.

 

Хід роботи

1.Прочитайте відповідний текст підручника,розгляньте схеми, які супроводжують текст, і в нижче наведеному тексті допишіть речення:                                                                                                                                                                   

- ембріогенез тваринного організму починається з дроблення _____;

- нервова трубка формується після утворення мезодерми і зародок на цій стадії має назву __________;                                                                                                                   

 - процес дробіння завершується утворенням _________;                        

 - зовнішній зародковий листок _________;                                            

 - середній зародковий листок ____________.                         

2.Типи утворення мезодерми (замалювати).               

3.Гістогенез  і органогенез ланцетника (замалювати).                                                                                                                                                     4. Висновок.                                                                                               

Дати характеристику одному з етапів ембріонального розвитку у вигляді таблиці:

Етап

Основні особливості

Зміни в клітинах зародка

Гаструла

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Література

 

 

1.  Галашин О.Я., Турчин О.В. Біологія: Зошит для лабораторних і практичних робіт. 10 клас. – Тернопіль: Навчальна книга. – Богдан, 2012 –

 64 с.

2. Загальна біологія: Підруч. для 11 кл. загальноосвіт. навч. закл./ М.Є.Кучеренко, Ю.Г.Вервес, П.Г.Балан, В.М.Войціцький. – К.: Генеза, 2004. – 272 с.: іл..

3. Котик Т.С. Біологія: Зошит для лабораторних і практичних робіт з біології. 10 клас: рівень стандарту, академічний рівень / Т.С.Котик, О.В.Тагліна. – К.: Література ЛТД, 2014 – 48 с.

4. Красильникова Т.В. Біологія. 10-11 клас: Наочний довідник. – К.; Х.:Веста, 2006. - 111 с.

5. Мельник Л.А., Жаркова І.І. Біологія. Зошит для лабораторних і практичних робіт 10 клас. – Тернопіль: Астон, 2013 – 48 с.

6. Мечник Л.А., Судомир Л.М. Біологія: Зошит для лабораторних і практичних робіт. 11 клас. Рівень стандарту, академічний рівень / Лариса Андріївна Мечник, Лідія Мирославівна Судомир. – Тернопіль: Астон, 2014 - 33 с.

7. Мельник Л.А., Жаркова І.І. Біологія. Зошит для лабораторних і практичних робіт 10 клас. – Тернопіль: Астон, 2013 – 48 с.

8. Мирна Л.А.Лабораторні та практичні роботи з біології. 10 клас (рівень стандарту)/Л.А.Мирна, В.О.Віркун, М.Ю.Бітюк. Кам’янець-Подільський: Аксіома, 2016. – 36 с. – Серія “Біологічна”

9. Мирна Л.А.Лабораторні та практичні роботи з біології. 11 клас. (рівень стандарту / академічний рівень)/ Л.А.Мирна, В.О.Віркун, М.Ю.Бітюк. Кам’янець-Подільський: Аксіома, 2015. – 28 с. – Серія “Біологічна”

10. Мосійчук Л.А., Деревинська Л.В. Зошит для лабораторних і практичних робіт. 10 клас. Рівень стандарту, академічний рівень / Мосійчук Л.А.– Тернопіль: підручники і посібники, 2016 - 32 с.

11. Олійник І.В. Загальна біологія. Лабораторні та практичні робіти. 11 клас / І.В.Олійник – Тернопіль: Навчальна книга. - Богдан, 2015 – 20 с.

12. Олійник І.В., Чуха Г.З. Загальна біологія. Лабораторні та практичні робіти. 11 клас. – Тернопіль: Навчальна книга. - Богдан, 2011 – 32 с.

13. Орлюк С.М. Біологія. 10 клас: зошит для лабораторних і практичних робіт. / С.М.Орлюк. – Х.: ПЕТ, Астон, 2014 – 64с.

14. Сало Т.О., Деревинська Л.В. Біологія. 10 клас: зошит для лабораторних і практичних робіт / Тамара Сало, Лариса Деревинська – Харків: Видавничий дім Весна, 2016 – 64 с.

15. Сало Т.О., Деревинська Л.В. Біологія. 11 клас: зошит для лабораторних і практичних робіт / Тамара Сало, Лариса Деревинська – Харків: Видавничий дім Весна, 2016 – 64 с.

16. Тагліна О.В. Біологія: Підруч. для 10 кл. загальноосв. навч. закл. : рівень стандарту, академічний рівень. – Х.: Вид-во «Ранок», 2010. - 256 с.: іл.

17. https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi

 

 

 

1

 

docx
Додано
1 квітня 2018
Переглядів
8521
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку