В даному матеріалі дана основа для проведення уроку з теми "Поняття про класифікацію тварин" на базі зоопарку. В додатках наведений приклад оформлення звіту учнів щодо вивченого матеріалу на уроці.
7 клас
Тема: Поняття про класифікацію тварин
Цілі уроку:
освітня: навчити учнів класифікувати тварин згідно їхніх ознак та властивостей; ознайомити з наукою систематикою та систематичними категоріями; розкрити поняття «таксон»;
розвивальна: розвивати уміння порівнювати ознаки тварин, що дають можливість віднести їх до певного класу, ряду, …; розвивати спостережливість, уяву, увагу; уміння порівнювати та робити відповідні висновки та узагальнення;
виховна: виховувати бережливе ставлення до живих організмів, навколишнього середовища.
Обладнання й матеріали: маршрутний лист, лист завдання.
Тип уроку. засвоєння нових знань під час екскурсії.
Основні поняття та терміни: еукаріоти, систематика, систематичні категорії, таксони систематики.
Хід уроку
І.Організаційний момент
Привітання учнів, перевірка присутності учнів. Перевірка готовності учнів до уроку. Отримання маршрутного листа (додаток 1) та лист завдання (додаток 2). Проведення інструктажу з БЖД.
Під час екскурсії в Зоопарку:
II. Актуалізація опорних знань
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Спроби класифікувати організми робилися ще в античні часи. Тривалий час у науці існувала система, розроблена Арістотелем (IV ст. до н. е.). Він поділив усі відомі організми на два царства — Рослини і Тварини, використовуючи як відмінні ознаки нерухомість і нечутливість перших порівняно з другими. Крім того, Арістотель поділяв усіх тварин на дві групи: «тварини з кров’ю» і «тварини без крові», що в цілому відповідає сучасному поділу на хребетних і безхребетних. Далі він виділяв ряд дрібніших угруповань, керуючись різними відмінними ознаками.
Звичайно, з позицій сучасної науки система Арістотеля здається недосконалою, але слід ураховувати рівень фактичних знань того часу. У його роботі описується всього лише 454 види тварин, та й можливості методів досліджень були досить обмеженими.
ІV. Засвоєння нових знань
Розповідь вчителя з елементами бесіди
Щоб розібратися у майже 2 млн. кількості видів тварин необхідно їх класифікувати, щоб розмістити у певному порядку за певними спільними ознаками. Серед біологічних наук існує спеціальна наука систематика, основне завдання якої - класифікувати організми, тобто розподілити їх за групами. Особлива функція систематики полягає в створенні практичної можливості орієнтуватися в безлічі існуючих видів організмів. Тобто систематика займається наведенням порядку у біології у вигляді ієрархічної системи, тобто живі об’єкти поділяються на групи, які підпорядковані одна одній. Першу ієрархічну систему живих організмів було створено шведським ученим Карлом Ліннеєм. Ним були запропоновані назви для груп різних рангів. За основну одиницю даної системи К. Лінней прийняв вид, який і на сьогоднішній день є основною одиницею систематики.
Вид – це група організмів, які мають спільні ознаки будови, життєдіяльності, живуть на певній території, схрещуються між собою і дають плідне потомство. Види об’єднують в роди, роди в родини, родини в ряди, ряди в класи, а класи у типи. Отже, у царстві Тварини виділяють шість основних таксонів: вид, рід, родина, ряд, клас, тип. Таксон — це класифікаційна одиниця систематики.
У часи К. Ліннея мовою науки була латинська, і на сьогоднішній день це зберіглося. Видова назва складається з двох латинських слів, перше з яких є назвою роду, а друге – видовим епітетом. Це так звана бінарна номенклатура – система подвійних назв, наприклад, їжак вухатий, заєць європейський, де перше слово є назвою роду (рід Їжак, рід Заєць). Систематичне положення тварини є її своєрідна «адреса» у тваринному світі.
Система, або класифікація, яка відображає походження, спорідненість, а отже, і подібність організмів, називається природною. Сучасна система тваринного світу побудована на основі виявлення спорідненості між тваринами, спільності їхнього походження, тому типи розташовані від простих (нижчих) до складних (вищих), що відображає еволюцію тварин на Землі. У сучасній зоології виділяють близько 20 типів і декілька сотень класів.
Царство Тварини складається з типів, кожний тип включає класи, клас — ряди, ряд — родини, родина — роди, рід — види. Основною одиницею систематики є вид.
Для прикладу визначимо місце страуса африканського в системі тваринного світу:
Царство Тварини
Тип Хордові
Клас Птахи
Ряд Страусові
Родина Страус
Рід Страус
Вид Страус африканський
Цікаві факти:
Слово страус з грецької перекладається як «горобець –верблюд»
Висота страуса сягає до 270 см і важить до 156 кг.
Є володарем найбільших очей серед всіх наземних істот. але розмір його мозку менше, ніж розмір очей.
Тім проводиться граВони здатні розвивати швидкість до 70 км/год,
Довжина кроку страуса при бігу сягає 4 м в довжину.
Учні читают анотацію до тварини з якою вони знайомляться та потім проводиться гра «Ти — мені, я — тобі».
Учні складають запитання з вивченої тварини та її систематики, щоб поставити їх комусь зі своїх однокласників. Учень, який отримав запитання і дав на нього відповідь, має право поставити своє запитання.
Вчитель готує цікаву інформацію та маршрут таким чином щоб були охоплені всі представники які розписані в листку завдання (додаток 2).
V. Підбиття підсумків уроку
Виставлення і коментування оцінок.
VІ. Домашнє завдання
Підготуйте презентацію «Тварини нашого Зоопарку» (на вибір)
Написати твір «Під час уроку я дізнався» (на вибір)
Вивчить параграф №5 (Підручник Биология 7 класс Соболь В.І.)
ДОДАТОК 1
Маршрутний лист
Учня 7- _____ класу _____________________________________
(ПІБ)
Тема уроку: Поняття про класифікацію тварин.
І. До екскурсії в Зоопарк
2. Підготуйте цікаві факти про тварин (за вибором) Вовк, Амурський тигр, Лев, Зебра, Жираф, Слон, Папуга, Фламінго
ІІ. Під час екскурсії в Зоопарку
Царство ТВАРИНИ (Animalia)
|
||||||
Тип Членистоногі (Arthropoda) |
Тип Хордові (Chordata) |
|||||
Клас Ракоподібні |
Клас Павукоподібні |
Клас риби |
Клас Амфібії |
Клас Рептилії |
Клас Птахи |
Клас Ссавці |
|
|
|
|
|
|
|
Ряд
|
ряд |
ряд |
ряд |
ряд |
ряд |
ряд |
родина
|
родина |
родина |
родина |
родина |
родина |
родина |
Рід
|
рід |
рід |
рід |
рід |
рід |
рід |
Вид
|
вид |
вид |
вид |
вид |
вид |
вид |
ПРЕДСТАВНИКИ
|
ПРЕДСТАВНИКИ |
ПРЕДСТАВНИКИ |
ПРЕДСТАВНИКИ |
ПРЕДСТАВНИКИ |
ПРЕДСТАВНИКИ |
ПРЕДСТАВНИКИ |