Ознайомити учнів з ґрунтами, складом ґрунту; формувати поняття „ґрунт”, „перегній”, „поживні речовини”, „мінеральні солі”, „родючість”; розвивати спостережливість, уміння аналізувати, робити висновки; виховувати бережне ставлення до природи, любов до рідного краю.
Поняття про ґрунт. Типи ґрунтів.
Мета: ознайомити учнів з ґрунтами, складом ґрунту; формувати поняття „ґрунт”, „перегній”, „поживні речовини”, „мінеральні солі”, „родючість”; розвивати спостережливість, уміння аналізувати, робити висновки; виховувати бережне ставлення до природи, любов до рідного краю.
Обладнання: колекція ґрунтів, склянки з водою, спиртівка, 2 скельця, таблиці.
Тип уроку: урок засвоєння знань.
І. Організація класу.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
- Сьогодні ми почнемо вивчати тему „Ґрунт”, дізнаємося з чого він складається, як утворюється, які бувають ґрунти та чому ми повинні їх охороняти.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Пригадайте, які умови потрібні для життя рослин.
Що росте на землі? Чи можуть вирости рослини на асфальті? Чому?
Пригадайте, як виглядає земля на городі, шкільній ділянці, біля яру чи уривистого берега річки.
- Які асоціації виникають у вас зі словом ґрунт? (Запис відповідей на дошці).
2. Розповідь з елементами бесіди.
- Розгляньте малюнок.
- Назвіть шари земної поверхні.
Робота в групах.
- З чого складається ґрунт?
Група 1. Дослід.
Визначте, якого кольору ґрунт. Від чого залежить колір ґрунту?
Група 2. Дослід. Вкиньте грудочку ґрунту у воду. Що виходить з неї? (Повітря.)
Група 3. Дослід.
Роздивіться уважніше, які частини ви бачите в ґрунті?
(Дрібні корінці, стебельця, залишки листочків, дрібних комах.) Про що це свідчить? (У ґрунті живуть рослини і тварини.)
3. Демонстрація дослідів вчителем. Пояснення.
Дослід 1. Нагріватимемо ґрунт на вогні, тримаючи над ним холодне скло. Що з’явилося на склі? (Вода.) Що це значить?
Дослід 2. Продовжимо нагрівати ґрунт. Що над ним з’явилося? Який запах ви відчуваєте? (У ґрунті є перегній.)
Дослід 3. Прожарений ґрунт покладемо у склянку з водою і розмішаємо. Залишимо на деякий час цей розчин.
Дослід 4. У вогнетривку чашку наллємо зі склянки трохи відстояної води і нагріватимемо її до повного випаровування.
- Що залишилося на дні чашки? (Мінеральні солі.)
Мінеральні солі – це поживні речовини. Вони утворюються в ґрунті з перегною під дією бактерій. Без мінеральних солей рослини не можуть рости.
ПІДСУМКОВА БЕСІДА
- Чому ґрунт має темний колір?
Колір ґрунту залежить від кількості в ньому перегною, піску і глини.
Перегній (гумус) – залишки перегнилих рослин і тварин. Процес утворення ґрунту дуже тривалий і складний: 1 см ґрунту утворюється за 250 – 300 років.
Ґрунти бувають: підзолисті, болотні, торф’яні, сірі лісові, бурі, каштанові, чорнозем (найродючіший ґрунт, містить багато перегною).
- То з чого складається ґрунт?
До складу ґрунту входить: повітря, глина, мінеральні солі, пісок, вода, перегній. Родючість і колір ґрунту залежить від того, скільки кожної з цих речовин міститься у ґрунті.
Родючість – основна ознака ґрунту. Найродючішим ґрунтом є чорнозем. Це означає, що у ньому найкраще ростуть рослини.
Хто живе у ґрунті?
4. Проблемна ситуація
Діти виводять правило.
- Верхній родючий шар землі, на якому ростуть рослини, називається ґрунтом.
ІV.Фізкультхвилинка.
Поняття про ґрунт
Ґрунт можна порівнювати з тоненькою плівкою, що вкрила сушу нашої величезної планети. А без цієї плівки не було б ні суші, ні рослин, ні тварин, ні людини. Чому? Уявіть собі, що ґрунту раптом не стало. Зникнуть рослини і тварини. А отже, не зможуть жити на Землі й люди. Ось чому кажуть, що ґрунт дорожчий за золото. Без золота люди змогли б прожити, а без ґрунту — ні.
Чому верхній шар землі значно темніший? Опале листя, відмерлі рослини й рештки тварин перегнивають. У цьому процесі беруть участь вода, повітря, тварини, які живуть у землі. Утворюється перегній. Ось саме він і надає верхньому шару землі темного кольору. У цьому шарі багато поживних речовин.
Верхній пухкий шар землі, придатний для життя рослин, називається ґрунтом(рис. 30). Від умісту в ґрунті перегною, піску та глини залежить його колір. Під шаром ґрунту розміщується шар піску або глини, а ще нижче — каміння.
Головною властивістю ґрунту є родючість, тобто здатність безперервно забезпечувати рослини водою, повітрям, теплом, поживними речовинами. Найродючіший ґрунт — чорнозем. Він відрізняється тим, що містить найбільше перегною. Це сприяє легкому проникненню в нього води й повітря, утриманню вологи. На чорноземах збирають найбільші врожаї.
Ґрунти, в яких міститься багато піску, світлі; вони швидко пропускають воду й висихають.
Ґрунти, в яких міститься багато глини, повільно пропускають воду. Проте, висихаючи, вони вкриваються кіркою й не пропускають повітря.
Типи ґрунтів
Ви вже знаєте, що ґрунт — це верхній пухкий шар землі, в якому ростуть рослини й живуть деякі тварини. Ґрунт складається з перегною, піску, глини, води, повітря та мінеральних солей.
Ви, мабуть, спостерігали в природі, що колір ґрунтів неоднаковий. Це тому, що є різні типи ґрунтів (рис. 31). У них міститься різна кількість речовин, з яких складається ґрунт. (Розгляд колекції ґрунтів).
Найпоширеніші червоно-жовті ґрунти (рис. 31, а).Такого кольору їм надає високий уміст заліза та алюмінію. Вони мають низьку родючість.
Наступні — сірі й бурі пустельні ґрунти. Вони часто засолені й через відсутність рослин майже не містять перегною.
Є також каштанові ґрунти (рис. 31, б).Вміст перегною в них теж незначний.
Найродючіші ґрунти земної кулі — чорноземи (рис. 31, в). Так їх здавна називають за темний колір. Чорноземи є національним багатством України.
Чорноземи змінюються сірими лісовими та підзолистими ґрунтами (рис.31, г)
V. Закріплення нового матеріалу.
Запитання
1. Що надає верхньому шару землі темного кольору?
2. Що таке ґрунт? Від чого залежить його колір?
6.Які типи ґрунтів ви знаєте?
7. Які ґрунти найродючіші?
1. Розв’язування творчих завдань.
Люди називають землю годувальницею. Чому?
Чому не треба спалювати в садах, парках опале листя і суху траву?
Як ви розумієте прислів’я: „Є сніг на полях – буде хліб на столах?”
2. Робота в зошитах.
(Підписати під малюнками типи ґрунтів)
3. Метод “Займи позицію”
На дошці декілька варіантів відповідей на запитання.
Діти обговорюють запитання в групах. Потім представник кожної групи підходить до того номера на стіні в класі, яку відповідь вважає група правильною. Обґрунтовує свій вибір.
Який ґрунт найродючіший?
А) у якому багато корінців; б)у якому багато мінеральних солей (поживних речовин);
в) у якому багато піску.
VІ.Підсумок уроку.
Що таке ґрунт? З чого складається ґрунт? Як треба охороняти ґрунт?
Який вид роботи на уроці сподобався вам найбільше?
VІІ.Домашнє завдання.
Опрацювати§20-21 с. 47 – 49, дати відповіді на питання.
1