Урок "Поняття про ґрунт. Типи ґрунтів".

Про матеріал

Ознайомити учнів з ґрунтами, складом ґрунту; формувати поняття „ґрунт”, „перегній”, „поживні речовини”, „мінеральні солі”, „родючість”; розвивати спостережливість, уміння аналізувати, робити висновки; виховувати бережне ставлення до природи, любов до рідного краю.

Перегляд файлу

Поняття  про ґрунт. Типи  ґрунтів.

Мета: ознайомити учнів з ґрунтами, складом ґрунту; формувати поняття „ґрунт”, „перегній”, „поживні речовини”, „мінеральні солі”, „родючість”;  розвивати спостережливість, уміння аналізувати, робити висновки;   виховувати бережне ставлення до природи, любов до рідного краю.

Обладнання: колекція ґрунтів, склянки з водою, спиртівка, 2 скельця, таблиці.

Тип уроку: урок засвоєння знань.

ХІД   УРОКУ

І. Організація класу.

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

     - Сьогодні ми почнемо вивчати тему „Ґрунт”, дізнаємося з чого він складається, як утворюється, які бувають ґрунти та чому ми повинні їх охороняти.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

Пригадайте, які умови потрібні для життя рослин.

Що росте на землі? Чи можуть вирости рослини на асфальті? Чому?

Пригадайте, як виглядає земля на городі, шкільній ділянці, біля яру чи уривистого берега річки.

  1. Інтерактивний метод«Асоціативний кущ».

- Які асоціації виникають у вас зі словом ґрунт? (Запис  відповідей  на  дошці).

2. Розповідь з елементами бесіди.

     - Розгляньте малюнок.

     - Назвіть шари земної поверхні.

  • Зверніть увагу на верхній шар (ґрунт).
  1. Практична робота.

Робота в групах.

     - З чого складається ґрунт?

     Група 1. Дослід.

     Визначте, якого кольору ґрунт. Від чого залежить колір ґрунту?

     Група 2. Дослід. Вкиньте грудочку ґрунту у воду. Що виходить з неї? (Повітря.)

Група 3. Дослід.

Роздивіться уважніше, які частини ви бачите в ґрунті?

(Дрібні корінці, стебельця, залишки листочків, дрібних комах.) Про що це свідчить? (У ґрунті живуть рослини і тварини.)

3. Демонстрація дослідів вчителем. Пояснення.

     Дослід 1. Нагріватимемо ґрунт на вогні, тримаючи над ним холодне скло. Що зявилося на склі? (Вода.) Що це значить?

Дослід 2. Продовжимо нагрівати ґрунт. Що над ним зявилося? Який запах ви відчуваєте? (У ґрунті є перегній.)

Дослід 3. Прожарений ґрунт покладемо у склянку з водою і розмішаємо. Залишимо на деякий час цей розчин.

  •    Що ви помітили? (У ґрунті є пісок і глина.)

Дослід 4. У вогнетривку чашку наллємо зі склянки трохи відстояної води і нагріватимемо її до повного випаровування.

     - Що залишилося на дні чашки? (Мінеральні солі.)

     Мінеральні солі – це поживні речовини. Вони утворюються в ґрунті з перегною під дією бактерій. Без мінеральних солей рослини не можуть рости.

ПІДСУМКОВА БЕСІДА

     - Чому ґрунт має темний колір?

     Колір ґрунту залежить від кількості в ньому перегною, піску і глини.

Перегній (гумус) – залишки перегнилих рослин і тварин. Процес утворення ґрунту дуже тривалий і складний: 1 см ґрунту утворюється за 250 – 300 років.

     Ґрунти бувають: підзолисті, болотні, торф’яні, сірі лісові, бурі, каштанові, чорнозем (найродючіший ґрунт, містить багато перегною).

          - То з чого складається ґрунт?

     До складу ґрунту входить: повітря, глина, мінеральні солі, пісок, вода, перегній. Родючість і колір ґрунту залежить від того, скільки кожної з цих речовин міститься у ґрунті.

 Родючість – основна ознака ґрунту. Найродючішим ґрунтом є чорнозем. Це означає, що у ньому найкраще ростуть рослини.

Хто живе у ґрунті?

  •    Яке значення має ґрунт для рослин?
  •    Для яких тварин ґрунт є домівкою?
  •    Яку цінність має ґрунт для людей?

4. Проблемна ситуація

  •    Що таке ґрунт?

Діти виводять правило.

 - Верхній родючий шар землі, на якому ростуть рослини, називається ґрунтом.

ІV.Фізкультхвилинка.

Поняття про ґрунт

      Ґрунт можна порівнювати з тоненькою плівкою, що вкрила сушу нашої величезної планети. А без цієї плівки не було б ні суші, ні рослин, ні тварин, ні людини. Чому? Уявіть собі, що ґрунту раптом не стало. Зникнуть рослини і тварини. А отже, не зможуть жити на Землі й люди. Ось чому кажуть, що ґрунт дорожчий за золото. Без золота люди змогли б прожити, а без ґрунту — ні.

Чому верхній шар землі значно темніший? Опале листя, відмерлі рослини й рештки тварин перегнивають. У цьому процесі беруть участь вода, повітря, тварини, які живуть у землі. Утворюється перегній. Ось саме він і надає верхньому шару землі темного кольору. У цьому шарі багато поживних речовин.

    Верхній пухкий шар землі, придатний для життя рослин, називається ґрунтом(рис. 30). Від умісту в ґрунті перегною, піску та глини залежить його колір. Під шаром ґрунту розмі­щується шар піску або глини, а ще нижче — каміння.

     Головною властивістю ґрунту є родючість, тобто здат­ність безперервно забезпечувати рослини водою, повітрям, теплом, поживними речовинами. Найродючіший ґрунт — чорнозем. Він відрізняється тим, що містить найбільше пе­регною. Це сприяє легкому про­никненню в нього води й повіт­ря, утриманню вологи. На чор­ноземах збирають найбільші врожаї.

   Ґрунти, в яких міститься бага­то піску, світлі; вони швидко про­пускають воду й висихають.

     Ґрунти, в яких міститься бага­то глини, повільно пропускають воду. Проте, висихаючи, вони вкриваються кіркою й не пропус­кають повітря.

Типи ґрунтів

   Ви вже знаєте, що ґрунт — це верхній пухкий шар землі, в якому ростуть рослини й живуть деякі тварини. Ґрунт склада­ється з перегною, піску, глини, води, повітря та мінеральних солей.

     Ви, мабуть, спостерігали в природі, що колір ґрунтів неод­наковий. Це тому, що є різні типи ґрунтів (рис. 31). У них міститься різна кількість речовин, з яких складається ґрунт. (Розгляд  колекції  ґрунтів).

  Найпоширеніші червоно-жовті ґрунти (рис. 31, а).Такого кольору їм надає високий уміст заліза та алюмінію. Вони ма­ють низьку родючість.

Наступні — сірі й бурі пустельні ґрунти. Вони часто засо­лені й через відсутність рослин майже не містять перегною.

Є також каштанові ґрунти (рис. 31, б).Вміст перегною в них теж незначний.

Найродючіші ґрунти земної кулі — чорноземи (рис. 31, в). Так їх здавна називають за темний колір. Чорноземи є націо­нальним багатством України.

Чорноземи змінюються сірими лісовими та підзолистими ґрунтами (рис.31, г)

V. Закріплення нового матеріалу.

Запитання

1. Що надає верхньому шару землі темного кольору?

2. Що таке ґрунт? Від чого залежить його колір?

  1. Яка головна властивість ґрунту?
  2. Який ґрунт найродючіший? Чому?
  3. Якого кольору ґрунт на шкільній ділянці? Чому?

6.Які типи ґрунтів ви знаєте?

7. Які ґрунти найродючіші?

1. Розв’язування творчих завдань.

     Люди називають землю годувальницею. Чому?

     Чому не треба спалювати в садах, парках опале листя і суху траву?

     Як ви розумієте прислівя: „Є сніг на полях – буде хліб на столах?”

2. Робота в зошитах.

(Підписати  під  малюнками  типи  ґрунтів)

3. Метод “Займи позицію”

    На дошці декілька варіантів відповідей на запитання.

Діти обговорюють запитання в групах. Потім представник кожної групи підходить до того номера на стіні в класі, яку відповідь вважає група правильною. Обґрунтовує свій вибір.

Який ґрунт найродючіший?

А) у якому багато корінців; б)у якому багато мінеральних солей (поживних речовин);

в) у якому багато піску.

VІ.Підсумок уроку.

Що таке ґрунт?  З чого складається ґрунт?  Як треба охороняти ґрунт?

Який вид роботи на уроці сподобався вам найбільше?

VІІ.Домашнє завдання.

Опрацювати§20-21 с. 47 – 49, дати відповіді на питання.  

1

 

docx
Пов’язані теми
Географія, 6 клас, Розробки уроків
Інкл
Додано
22 серпня 2018
Переглядів
13685
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку